Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varainsiirtoverohan on pelkkää kusetusta!

Vierailija
22.10.2017 |

Jos myyn 200000 eurolla omakotitalon Turusta ja ostan 200000 eurolla omakotitalon Tampereelta, miksi v*tussa siitä ilosta pitää maksaa valtiolle 8000 euroa ?!?!?!?!? Enhän minä siinä mitään tienaa, omistuksessani on edelleen 200000 euron arvoinen omakotitalo, eikä tilillä rahaa yhtään enempää kuin aiemmin, eli mikään ei muuttunut! Miksi siitä, että ihminen muuttaa toiseen kaupunkiin, pitää rangaista jollain helve*in verolla?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Miksi valtion täytyy tulla asuntokaupoissa osingoille.

Samoin, jos annan lapselleni 40 000 euroa, joudun maksamaan veroa. Miksi yhteiskunta tulee siihen väliin rahaa ottamaan.

Vierailija
2/19 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sitten korvaisit sen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En millään. Ei muuttaminen toiselle paikkakunnalle vastaavanlaiseen asuntoon ole mikään peruste verottaa ketään.

Vierailija
4/19 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään. Ei muuttaminen toiselle paikkakunnalle vastaavanlaiseen asuntoon ole mikään peruste verottaa ketään.

Tää on muuten totta ja jarruttaa myös elinkeinoelämää.

Vierailija
5/19 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko miettineet paljonko varainsiirtovero yhdessä välittäjänpalkkioiden kanssa pumppaa ilmaa asuntojen hintoihin. Nuori ihminen saattaa vaihtaa asuntoa suht tiuhaankin, yksiöstä kaksioon ja sitten pienestä perheasunnosta isompaan. Jos haluaa ainoastaan päästä euromääräisesti omilleen, myydessä on silti aina pyydettävä 10000-15000 enemmän kuin ostaessa. Ja ainakin pk-seudulla kauppa näillä hinnoilla myös käy.

Vierailija
6/19 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tuo vastaavasti ole mikään syy luopua verosta jos ei sitä jollain muulla tavoin pysty paikkaamaan.

Vierailija
7/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on kusetusta. Valtio vetää välistä joka kohdassa missä suinkin pystyy.

#5 on aivan oikeassa kommentissaan. Tottakai jokaisella on tavoitehinta asunnolle ja sen päälle lasketaan kulut ostajan maksettavaksi jos hyvin käy. Tämä nostaa myyntihintoja tuntuvasti.

Hatuttaa varsinkin kun tietää että kiinteistövälittäjällä ei ole mitään vastuuta kaupassa, vaikka tulisi riitatilanne he vetäytyvät tilanteesta. Esim oman talomme kohdalla olemme teettäneet kaikki  hometutkimukset ja kuntotarkastukset (vaikka on vasta 11v vanha talo) ja olemme parhaita esittelemään taloamme - jos otamme tähän välittäjän hinta nousee välityspalkkion verran eli 32 000€. Iso raha.

Vierailija
8/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksettiin enemmänkin veroa ja muutto oli reilun kilometrin päähän. Revi siitä. Ketuttaa, mutta minkäs teet.

Vierailija
9/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt muuttoa jo pari vuotta. Kun välittäjänpalkkioihin ja veroihin saa varata 15 - 25 000 euroa, kynnys asunnonvaihtoon on aika korkea.

Vierailija
10/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä välittäjää ole pakko käyttää kun myy asunnon... Todella helppoa myydä itse ja tehdä kauppakirja. Itse olen tehnyt näin jo kahdesti ja säästänyt tuhansia euroja.

Vierailija
11/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rikkaiden verotusta ihan niinkuin pääomaverokin. Tuloverokin kovenee tulojen noustessa. Kaikki verot ovat absurdeja, kun pysähtyy ajattelemaan.

Vierailija
12/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

32000?? Siis aika kallis välittäjä tai miljoona kämppä:)))

Vierailija
13/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain ne verorahat on revittävä. Julkishallinnossa on aika paljon toimintaa liittyen kiinteistöjen rekisteröintiin ja muuhun toimintaan ja pakkohan sekin toiminta on jotenkin rahoittaa.

Vierailija
14/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei veroilla ole muuta tarkoitusta kuin kerätä rahaa valtiolle ja kunnalle. Koska maaperän uusiutumattomat luonnonvarat on lahjoitettu pois eikä niiden käyttöä veroteta, pitää sitten verottaa jotain muuta, vaikka asuntokauppa, työssäkäyntiä ja bensiiniä.

Vierailija
15/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä niin paljon turhia veroja, että niitä joutaisi vähän karsimaankin.

Vierailija
16/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä välittäjää ole pakko käyttää kun myy asunnon... Todella helppoa myydä itse ja tehdä kauppakirja. Itse olen tehnyt näin jo kahdesti ja säästänyt tuhansia euroja.

On todella helppoa ja paperisota pankin kanssa maksaa ehkä tonnin.

Mutta - kun ostaja ei uskalla ostaa suoraan myyjältä, tässähän se ongelma on! Olen itsekin myynyt kerrostalo- ja rivariasuntoja itse useamman mutta talokaupoissa ihmiset on niin tietämättömiä ja luulevat että välittäjä takaa jotenkin sen talon kunnon ja mahdollisten tulevien ongelmatilanteiden ratkaisun!

Olemme kerran yrittäneet myydä tätä taloamme, pelkkä kokeilu pari vuotta sitten. Eniten raivostuttaa se, että meillä oli selkeät listat ja tiedot välittäjälle tietyistä asioista joista halusimme ostajan tietävän mutta ei, näistä ei oltu puhuttu ollenkaan ja sitten jostain pikkujutusta (kuten tiiliseinästä jonka olisi voinut slammata yli parilla sadalla eurolla) tulee kaupan este! Ensimmäisen talon ostaja ei ymmärrä rakenteiden päälle mitään vaan katsoo pelkästään pintoja ja huonekaluja.... Siksi haluaisin olla itse paikalla, kertoa miten asioita voi muuttaa, päivittää ja vaikka parantaa heidän tarpeisiinsa sopiviksi. Kertoa mikä talossa, tontissa ja asuinalueessa on täydellistä ja miten se sopii erilaisten perheiden tarpeisiin.

Vierailija
17/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

32000?? Siis aika kallis välittäjä tai miljoona kämppä:)))

Talon arvo on vähintään 650 000€ pk seudulla, ei siis mikään miljoonakämppä. Tuosta 4% + ALV on n 32000€.

Vierailija
18/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kiinteistövero. Maksat vuosittain siitä omistamisen riemusta.

Vierailija
19/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain ne verorahat on revittävä. Julkishallinnossa on aika paljon toimintaa liittyen kiinteistöjen rekisteröintiin ja muuhun toimintaan ja pakkohan sekin toiminta on jotenkin rahoittaa.

Nämä rahoitetaan erikseen perittävillä palvelumaksuilla ei varainsiirtoverolla.  Maksuperustelain mukaan julkisoikeudellisesta suoritteesta peritään keskimäärin sen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrä. Esim. kiinteistörekisterin ylläpitämisestä lainhuutomaksu.