Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaako kokoaikaista työtä ja iltakoulua samanaikaisesti?

Vierailija
22.10.2017 |

Minulla on tulossa työhaastattelu kokoaikaiseen sijaisuuteen, mutta myös todennäköisesti kouluni alkaisi tammikuussa. Sijaisuus olisi kevääseen asti.

Kannattaako minun ottaa työ vastaan, jos sen saan vai onko nämä kaksi seikkaa absoluuttinen mahdottomuus yhdistää jaksamisen osalta?

Työ ei olisi kovin vaativaa, mutta kuluttavaa kyllä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksaisi. Mutta moni muu varmaan jaksaisi. Tosin tuo olisi väliaikainen tilanne, joten sikäli sen voisi onnistuakin kituuttamaan läpi..

Vierailija
2/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin.

Ja eihän tossa edes ole pysyvä työ.

Itse kävin koko lukion kokopäivätyön ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kypsynyt rahatilanteeseeni, joten ottaisin mielelläni kokoaikaisen työn tuomaan balanssin pitkän kitkuttelun jälkeen. Mutta pelkään myös, että miten aikataulullisesti se onnistuisi, jos koulu alkaisi arkisin klo 16. Pystyisin tietenkin kompensoimaan töitä viikonloppuisin, mutta tiedä sitten mitä työnantaja tuumaisi.

Ap

Vierailija
4/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin kauppakorkean kokopäivätyön ohessa. Rankkaa, vaati aikamoista joustoa mutta onnistui.

Vierailija
5/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tulossa työhaastattelu kokoaikaiseen sijaisuuteen, mutta myös todennäköisesti kouluni alkaisi tammikuussa. Sijaisuus olisi kevääseen asti.

Kannattaako minun ottaa työ vastaan, jos sen saan vai onko nämä kaksi seikkaa absoluuttinen mahdottomuus yhdistää jaksamisen osalta?

Työ ei olisi kovin vaativaa, mutta kuluttavaa kyllä.

Joskus aikoinaan kävin kouluni oppisopimussysteemeillä niin, että tein normaalia työviikkoa (oliko se nyt 37,5 vai 40h tjsp) ja sen päälle sitten iltakoulut ja joskus viikonloppunakin.

Jälkikäteen on aika helppo arvioida että ei oikeastaan ollut sen kaiken vaivan arvoista. Tietysti jos joku arvostaa cv-merkintöjä ja muuta vastaavaa niin siitä vaan, mutta taloudellisesti ja yhteiskunnallisen aseman näkökulmasta oli aika lailla turha keikka.

Jos arkena heräät klo 7 mennäksesi töihin, ja töiden jälkeen suoraan kouluun, ja koulusta pääset kotiin ehkä 21 aikoihin, mahdollisesti yksi ilta arkena pois koululta mutta sitten esim. 6h koulua lauantaina lisäksi, niin voi hyvää päivää, ei tuohon rumbaan ainakaan millään pikkupalkoilla kannata lähteä mukaan.

Tai sitten jos sinua ehdottomasti kiinnostaa ko. ala mitä opiskelet, sitten ehkä. Mutta jos kiinnostus puuttuu, kierrä ehdottomasti kaukaa, mielettömän raskasta et tuota tule jaksamaan kuin ehkä vuoden verran.

Kierrä turhat lupaukset kaukaan, ja painota rahan läsnäoloa, emme opiskele ja juoksentele paikasta toiseen saadaksemme rupia käteen, vaan siitä on hyödyttävä aika reilusti.

Vierailija
6/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikuisen lukion melko vaativan päivätyön ohessa. Jaksaa kyllä, mutta kaikki muu elämä (harrastukset) jäissä sen aikana.

Vierailija
7/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari iltaa koulua arkisin normaalin päivätyön päälle, sen vielä jotenkin kärsii. Mutta ei juuri enempää, se alkaa hankaloittamaan elämistä todella rankasti

Sit jos on enemmän koulua, sitten on parempi olla lyhempi työviikko. Joka tapauksessa jatkuva 60-70h - jopa ylikin - per viikko työ+opiskelu se kuormittaa todella rankasti ja siinä se opiskelun laatu yms. kärsii aika paljon.

Hetkellisesti pitkiä viikkoja toki pystyy tekemään, mutta ei kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Edes 100h työviikko ei ole ongelma, sikäli kuin korvaukset on kunnossa ja tietää että se on lyhyt rykäys, sellaisesta saa ihan hyvät rahat kyllä, mutta turha luulla että sitä jaksaisi usein.

Siksi nuo thaimaalaisetkin suomeen tulee marjoja poimimaan, kun heidän kustannustasossaan täältä marjanpoiminnalla saadut rahat ovat olleet ainakin aiemmin heidän maassaan helposti vuoden palkka parin kuukauden työllä. Mutta varmaan siihenkin tullut muutoksia kun alkanut jo tulla oikeusjuttujakin täällä Suomessa.

Vierailija
8/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kahta työtä ja kävin 3-vuotisen iltakauppaopiston samalla. Tästä on kyllä jo monta vuotta. Olin sinkku tuolloin, mutta oli se rankkaa. Töitä en voinut asuntolainan takia lopettaa. Tentteihin sain opintovapaata. En tiennyt esim.tv-ohjelmista mitään kolmeen vuoteen. Hui hai - ja nyt todistukseni ovat kellastuneet.

Vierailija
9/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opskelin työn ohessa amk-tutkinnon työn ohessa. Vuoden jaksoin kokoaikaista työaikaa, mutta kun mahdollisuus oli, lyhensin kahdeksi viimeiseksi vuodeksi työaikani kuuteen tuntiin päivässä. Varmasti pakon edessä olisi jaksanut koko tutkinnonkin, vaikka rankkaa olisi ollut.

Vierailija
10/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kiitos vastaajille!

On sanomattakin selvää, että ottaisin työn, jos en varmasti pääsisi aloittamaan koulua. Taidankin kysellä, josko kyseisellä firmalla on osa-aikaisuuksia tarjolla vastaavasta työstä. Luulen, että haukkaisin liian ison palan huonon stressinhallintakykyni kanssa, jos ottaisin kokoaikaisen työn.

Saan varman vastauksen kouluunpääsystäni vasta myöhemmin, mutta en kehtaa ottaa sijaisuutta vastaan ja sitten lopettaa. Eikä se määräaikaisessa sopimuksessa ole niin yksinkertaistakaan.

Ärsyttää vain, kun vihdoin olisi kokoaikainen unelmasijaisuus tarjolla. Näitä ei ole näkynyt kuluneen vuoden aikana.

Ap

Vierailija
11/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sanomattakin selvää, että ottaisin työn, jos en varmasti pääsisi aloittamaan koulua. Taidankin kysellä, josko kyseisellä firmalla on osa-aikaisuuksia tarjolla vastaavasta työstä. Luulen, että haukkaisin liian ison palan huonon stressinhallintakykyni kanssa, jos ottaisin kokoaikaisen työn.

Saan varman vastauksen kouluunpääsystäni vasta myöhemmin, mutta en kehtaa ottaa sijaisuutta vastaan ja sitten lopettaa. Eikä se määräaikaisessa sopimuksessa ole niin yksinkertaistakaan.

Ärsyttää vain, kun vihdoin olisi kokoaikainen unelmasijaisuus tarjolla. Näitä ei ole näkynyt kuluneen vuoden aikana.

Ap

Höpöhöpö. Tietysti otat sen työn!

Jos koulu alkaa vasta tammikuussa ja sijaisuus kestää kevääseen, niin vaikka se yhdistäminen olisi tosi rankkaa niin jaksat sen varmasti nuo muutamat kuukaudet!

Ja erityisesti jos opiskelet toisen asteen opintoja tai amk-opintoja, niin varmasti suoriudut niistä työn ohessa.

Vierailija
12/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt hei ap, jos kyseessä on unelmaduuni, niin totta kai otat sen vastaan! Yksi kevät menee helposti, kun sen tietää olevan väliaikaista. Jos haluaa elämässään eteenpäin, on sen eteen nähtävä vähän vaivaakin. Erikseen on sitten ne, jotka vuodesta toiseen voivottelevat eivätkä tee mitään asioiden eteen.

Vierailija
13/13 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se duuni, onnistuisko sen koulun keventäminen niin että suorittaisit sen pidemmässä ajassa kun muut? Tai sit otat sen asenteen että tää on väliaikaista.

Siitä työkokemuksesta voi olla myöhemmin enemmän hyötyä, tai sitten ei, vaikea sanoa kun en tiedä onko koulu ja työ edes samalta alalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän