Työssä käyvät - kuinka paljon lenkkeilytät koiraasi arkisin?
Millaiset työajat sinulla on ja milloin hoidat ulkoilutukset?
Kommentit (20)
Ei mulla ole onneksi koiraa no ei kyllä töitäkään:D
Kolme lenkkiä, lisäksi saavat leikkiä pihalla vapaasti. Koirat on toimistolla mukana ja pääsevät päviällä keskuspuistoon lenkille.
Aamulla lyhyehkö lenkki. Keskipäivällä lapsi käy ehkä puol tuntia (korkeintaan), iltapäivällä käyn ehkä 15 min. ja illalla käydään miehen kanssa iltakävelyllä puolesta tunnista tuntiin. Kaikki ajat säästä riippuen. Jos sataa, koira ei halua oikein minnekään...
Liian vähän liikuntaa. Cavalierielle ehkä tuo voi jotenkuten riittää mutta Rottweilerille ei riitä tuo
Nopea 15 min aamulenkki, iltapäivällä yleensä tunnin metsälenkki ja illalla joko lyhyt pissalenkki tai käydään vielä leikkimässä läheisellä vanhalla hiekkakentällä
Olen arkisin 6.30-14.30 töissä. Pitbulluros ja kaipaa paljon liikuntaa. Aamulla ennen töitä käydään noin 15min pissalenkillä ja töiden jälkeen kun olen syönyt, mennään metsään ja koira saa juosta ja riehua vapaana niin paljon kun lystää. Illalla sitten vielä joku tunnin lenkki. Nukkuu koira tyytyväisenä työpäivän ajan :)
Samaa rataa täällä kuin 1. Paitsi enää ei käydä omalla pihalla koiratarhassa, kun naapurin hullu akka terrorisoi. Mahtavaa omistaa omakotitalo ja isohkossa pihassa koiratarha, jota ei voi käyttää, kun mielipuoli häiriköi. Ja nyt sitten koiratkaan eivät saa olla enää missään vapaana, kun eivät saa olla sitä enää edes tarhassaan. Ja 5-kiloisia pikkuisia ovat, mutta liikuntaa ja ulkoilua tarvitsevat.
"Normaalina" päivänä, jolloin teen päivävuoron rytmi on suunnilleen seuraava:
- 7.00-9.00 aamulenkki on vain 5min käynti ulkona, koska koiraa ei aamulla juurikaan kävely kiinnosta.
- 15.00-17.00 päivälenkki töiden jälkeen, jonka kesto on noin 45-60min
- 22.00-23.00 iltalenkki, jonka kesto noin 30min. Tai pidempikin, jos koira näin päättää.
Silloin kun olen iltavuorossa noihin väleihin tulee 1-2 lenkkiä lisää. Mies menee useimmiten töihin 9 aikoihin ja palaa 3 ja 5 välillä. Sateisella säällä nuo lenkit ovat lyhyempiä, koska koira ei halua kastua. Olisi kiva, että koiran kanssa voisi enemmän lenkkejä käydä, mutta koira mieluummin makaa sisällä. Seuraavaksi roduksi pitää varmaankin ottaa hieman aktiivisempi rotu.
Aamulla 30min lenkki. Mies on opiskelija, joten yleensä käyttää koiran noin 30min lenkillä siinä 12-14 aikaan. Minä lenkitän töiden jälkeen viideltä pikkulenkin ja sitten vielä illalla noin tunnin lenkki. Koirapuistoissa ja metsässä käydään yleensä vaan vapaapäivinä tai viikonloppuisin. Nyt kun ilmat kylmenee, niin lenkit myös lyhenee, kun ei tuo pikkukoira oikeen tarkene tai halua lumessa/sateessa talsia. Vähän harmittaa joskus, kun asutaan kerrostalossa niin ei voi niin vapaasti telmiä pihalla ja heitellä palloa koiran kanssa.
Labbikset,tunti aamulla ja tunti illalla.Lisäksi ovat pihalla iltaisin.La ja su pidemmät aamulenkit 2h-3h kerralla.Pentuja kun olivat piti tehdä myös päivälenkki arkisin,onneksi eläkkeellä olevat vanhemmat jeesasi.
Jos en itse pysty hoitamaan riittävää ulkoilua, pari luottoulkoiluttajaa on apuna. 5-10 eurolla saa hyvän lenkin.
Koiraihminen kirjoitti:
Liian vähän liikuntaa. Cavalierielle ehkä tuo voi jotenkuten riittää mutta Rottweilerille ei riitä tuo
Miksei riitä? Meillä myös rottweiler. Normaalina päivänä aamulla n. puolen tunnin remmilenkki tai jos menen iltavuoroon niin puoli tuntia metsälenkkiä irti. Iltapäivällä n. tunnin metsälenkki irti ja välillä myös ylämäkitreeniä lisäksi. Illalla pissatus remmissä n. 15 min tai joskus juoksulenkki n. 30-45 minuuttia.
Juuri eläinlääkäri kehui koiran huikeaa lihaskuntoa. Eikä ulkoilu ole ainoa mitä koiran kanssa puuhataan. Enemmän se koira tarvitsee aivoille työtä kuin useita tunteja juoksentelua.
Aamulla puolituntia, iltapäivällä n. 15 min ja illalla 45 min - tunnin lenkki. Joskus tulee arkisin neljäskin ulkoilu, kun mulla on lyhyempi päivä. Sisällä leikkiä ja 1-2 koulutustuokiota.
Aamulla meidän muru käy omalla pihalla pissillä. Meillä on oma iso, aidattu piha. Koira on aamu-uninen, se pissii äkkiä ja juoksee takaisin peiton alle. Puoliltapäivin se yleensä heräilee. Joku teineistä käyttää sen n. Puolen tunnin lenkillä, jos teineillä on pitkä päivä, tulee mies käyttämään kesken työpäivän. Minä tulen kotiin n. 16, käyn ilmasta riippuen 30-60min lenkin. Mies käyttää kasin maissa vielä lenkillä, hänkin ilmasta riippuen 30-60min.
Viikonloppuisin koira on kanssani pihalla puutarhatöissä aamusta iltaan. Pääsee myös paljon pidemmille lenkeillä, olemme himoliikkujia.
Meillä on virallisesti maailman pienimmän koirarodun edistaja ;)
En välttämättä arkisin lenkitä ollenkaan. Viikonloppuisin sitten yleensä tunnin lenkki päivässä, jotta hihnassa kävely ei unohdu. Ulkona koirat ovat aamulla tunnin verran ja iltapäivisin ja iltaisin muutaman tunnin säästä ja vuodenajasta riippuen, halunsa mukaan. Kesällä välillä koko päivän. Vapaana ollessaan juoksentelevat tai sitten eivät, asutaan maalla ja naapurit kaukana, joten koirien reviiri on varsin laaja. Ovat jo aika vanhoja, 13 ja 15 vuotiaita, mutta täysin terveitä ja virkeitä. Edelleen kaivavat myyriä koloistaan ja tappavat hiiriä, ajavat vähän kissankin asiaa.
Aamuvuoroviikolla :
10-15min pikapissatus n. klo 5.30
20-30min pikkulenkki kun pääsen töistä
minim. 45min lenkki illalla
Iltavuoroviikolla :
pikapissi omalle takapihalle aamulla
aamupäivällä minim. 45min lenkki
illalla töistä päästyä n. 30min
Pari-kolme kertaa viikossa koira pääsee metsään/maaseudulle saa jolkotella tuntikausia vapaana.
Aamulla pikainen 10-15 min pissatuslenkki. Töistä tultua lenkki noin klo 21-22 tienoolla kolmas lenkki. Näistä toinen on lyhyt puolisen tuntia ja toinen pitempi, yleensä enintään tunnin arkena.
Ennen nukkumaanmenoa pääsevät vielä pihalle pissalla käymään puoliltaöin. Ja muutenkin jos sattuu hätä iskemään niin pihalle pääsevät pyytämällä oleilemaan.
Työt tavallista päivävuoroa kahen tunnin liukumalla, työpäivä alkaa klo 7-9 välillä. Koirat seniori-iässä toinen jackrusseli ja toinen kiinanharjakoira.
Yleensä pikapissalenkki, 10-15 min. aamulla n. klo. 6.30.
45-60 min hihnalenkki klo. 17 maissa kun pääsen kotiin.
Illalla kuten aamulla.
Viikonloppusin kaikki lenkit pidempiä.
Hyvin tuo tuntuu pärjäävän.
Mökillä saa juosta vapaasti ja aina mahdollissuden mukaan, pääsee metsään juoksemaan.
Koirat 2 shetlanninlammaskoiraa. Aamu: noin 20 min nuuskinta- ja pissatus noin klo 8-8:20. Töistä tulen viiden aikaan, heti lenkille, joka säästä riippuen kestää 1-1,5 tuntia. Koirat saa olla suuren osan lenkistä vapaana. Joskus käymme myös koirapuistoissa, joissa saa vähän erilaista aktivaatiota ja liikuntaa. Illalla sitten vielä puolenyön aikaan puolisen tuntia hyvin rauhallista löntystelyä kotikulmilla. Koirat saa mielellään haistella ja merkkailla niin paljon kuin sielu sietää, niin rauhoittuvat siinä samalla yöpuulle jo.
Yhtenä päivänä viikossa kummallekin koiralle päivän päälenkin korvaa agilitytreenit, ja lauantaisin koiraseuran tottelevaisuustreenit.
Teen kolmivuorotyötä ja vuorot menee epäsäännöllisesti. Siis ei kierrä minkään vuorolistan mukaan. Teen joka päivä vähintään tunnin metsälenkin ja sen lisäksi muutaman pissatus käynnin omassa pihassa. Koirat siis ovat aina vapaana. Yövuoron jälkeen pissatan pihalla ja sitkun herään lähden metsään lenkille. Jos olen aamussa niin syön ensin itte ja sit vien ne mettään lenkille. Iltavuoroon mennessä vien heti aamusta ne mettään ennen kuin itte olen edes syönyt aamiaista. Sitten töistä tullessa päästän aina ulos tarpeille. Tyytyväisiä ovat. Yksi Rottweilerin ja Cavalierin omistaja