Naurattaa se vaatekauppojen nykyinen systeemi vähentää muovipussiroskaa
Sanonpahan vaan, että se aiemmin ilmaiseksi annettu muovipussi oli siinä vaateostoksen teossa se kaikkein vähiten ympäristöä kuormittava osa.
No, kaipa liikemiehet tietävät minua tavallista kaduntallaajaa paremmin, että maapallo pelastuu siten, että muovipussin haluavilta vaateshoppailijoilta veloitetaan se parikymmentä senttiä.
Kommentit (50)
Sanoin kassalla, että kiitos ei, en tarvitse muovipussia ja lähdin kaupasta käsivarrellani 2 puseroa. Menin viereiseen kauppaan ja sieltä poistuessani sain vierelle 2 vartijaa, jotka väittivät minun varastaneen puserot. Näytin kuittia ja ilmoitin, että ehei, nämä on ihan maksettuja vaatteita. Sain kuulla, että ei saa kulkea kaupasta toiseen siten, että ostokset eivät ole kassissa/laukussa. Tämä oli minulle ihan uutta: jos ostosten on oltava tavalla tai toisella kääreessä, niin onko ostajan tehtävänä se kääre hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kassalla, että kiitos ei, en tarvitse muovipussia ja lähdin kaupasta käsivarrellani 2 puseroa. Menin viereiseen kauppaan ja sieltä poistuessani sain vierelle 2 vartijaa, jotka väittivät minun varastaneen puserot. Näytin kuittia ja ilmoitin, että ehei, nämä on ihan maksettuja vaatteita. Sain kuulla, että ei saa kulkea kaupasta toiseen siten, että ostokset eivät ole kassissa/laukussa. Tämä oli minulle ihan uutta: jos ostosten on oltava tavalla tai toisella kääreessä, niin onko ostajan tehtävänä se kääre hankkia?
Esimerkki: mene kilpailevaan liikkeeseen naapurinliikkeen helvetin iso muovikassi mukanasi jossa tietenkin naapuriliikkeen nimi isoin kirjaimin kyljessä.Hheiluttelet sitä näyttävästi siellä käytävillä ja jos löydät jotain ostettavaa, tunget ne ostokset sitten siihen muovikassiin joka mukanasi. Jos jokainen toimisi näin, kyllähän liikeet alkaisivat älähtää siitä ettei kukaan enää osta nimenomaisen liikkeen kasseja vaan ihmisillä on milloin minkäkin kilpailevan liikkeen kassi mukana ;D
Vierailija kirjoitti:
Tuo käsky vähentää muoviroskaa ei tule kaupoilta itseltään vaan se on eu asetus että lähetä terveiset oikeaan osoitteeseen
Tiedän kyllä, että on EU-asetus. Tuo vaan pistää hihityttämään nimenomaan vaatekauppojen kohdalla, kun vaatteet ovat sitä kaikkein pahinta ympäristöntuhoa.
Pitäisi ennemminkin pyrkiä estämään ihmisten tavan ostella jatkuvasti itselleen rättejä, joita pitävät muutaman kuukauden ja heittävät jätelavalle/hyväntekeväisyyteen.
Ap
No se on naurettavaa että täällä tulkittiin asia niin että koska muovipusseja ei saa jakaa ilmaiseksi, ei muka voitaisi jakaa minkäänlaisia pusseja ilmaiseksi, koska näin saadaan yksi kustannus taas karsittua pois yritykseltä.
Miksi eivät jaa paperipusseja? Tai muussa pakkauksessa?
Naurattaa että laittavat asiakkaat lähtemään liikkeestä kalsarit ja sukat käsissä kävelemään tuonne kadulle. Tuollainen palvelutaso ei menisi missään muussa paikassa läpi kuin täällä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo käsky vähentää muoviroskaa ei tule kaupoilta itseltään vaan se on eu asetus että lähetä terveiset oikeaan osoitteeseen
Tiedän kyllä, että on EU-asetus. Tuo vaan pistää hihityttämään nimenomaan vaatekauppojen kohdalla, kun vaatteet ovat sitä kaikkein pahinta ympäristöntuhoa.
Pitäisi ennemminkin pyrkiä estämään ihmisten tavan ostella jatkuvasti itselleen rättejä, joita pitävät muutaman kuukauden ja heittävät jätelavalle/hyväntekeväisyyteen.
Ap
Tämä on kyllä ihan totta. Tällä hetkellähän maailmassa on juuri vaatteiden kohdalla suuri kierrätysongelma kun niille ei ole kehiteltynä mitään järkevää kierrätystapaa ja keinoja hyödyntää vaatejätettä uudelleen. Silläkin on rajansa kuinka paljon vaatteita voidaan dumpata köyhiin maihin ja sielläkin alkaa jengi olla jo melkoisen hyvin pukeutunutta.
Onko suomessa muka vielä kotitalouksia, joista ei löydy reppuja tai kangaskasseja? Ottakaa ne mukaan kun lähdette shoppailemaan halparättejä
Siis ymmärränkö mä tän ketjun oikein? Te siis ostatte niitä ympäristöä pilaavia halpavaatteita niin paljon, että se muovipussissa maksaminen ärsyttää, vaikka tiedostatte, että se muovipussi ei tosiaan edes ole se ongelmallisin osa?
Mitäs jos ette vaan osta niitä halpavaatteita, niin ei tarvitse ostaa sitä muovipussiakaan.
Naura mitä naurat. Silti tuo asetus helpottaa vähentämään muoviroskaa maailmassa. Jokainen ostamaton pussi on parempi vaihtoehto.
Käyttäkää kestokasseja vaatekaupoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessa muka vielä kotitalouksia, joista ei löydy reppuja tai kangaskasseja? Ottakaa ne mukaan kun lähdette shoppailemaan halparättejä
Säädöksestä huolimatta olen saanut vielä muovipusseja vaatekaupoissa kun olen ostanut jotain isompaa, siis talvitakin.
Mulla on aina kangaskassi mukana repussa, mutta talvitakin kokoinen ostos ei siihen mahdu.
Onneksi nykyään eivät (säädöksen takia) laita sukkia tms pientä sellaiseen pikkuiseen muovipussiin, se vasta tuhlausta oli, kun ne sukat tai muu pienikokoinen ostos menee kyllä hyvin ihan pienimpäänkin laukkuun tai reppuun, joskus jopa taskuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: mene kilpailevaan liikkeeseen naapurinliikkeen helvetin iso muovikassi mukanasi jossa tietenkin naapuriliikkeen nimi isoin kirjaimin kyljessä.Hheiluttelet sitä näyttävästi siellä käytävillä ja jos löydät jotain ostettavaa, tunget ne ostokset sitten siihen muovikassiin joka mukanasi. Jos jokainen toimisi näin, kyllähän liikeet alkaisivat älähtää siitä ettei kukaan enää osta nimenomaisen liikkeen kasseja vaan ihmisillä on milloin minkäkin kilpailevan liikkeen kassi mukana ;D
Minä olen aina sanonut ei kiitos muovikassille jos minulla on jo ollut yksi. Ne on yleensä niin isoja että sinne kyllä mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärränkö mä tän ketjun oikein? Te siis ostatte niitä ympäristöä pilaavia halpavaatteita niin paljon, että se muovipussissa maksaminen ärsyttää, vaikka tiedostatte, että se muovipussi ei tosiaan edes ole se ongelmallisin osa?
Mitäs jos ette vaan osta niitä halpavaatteita, niin ei tarvitse ostaa sitä muovipussiakaan.
Ei minua harmita että joudun maksamaan muovipussista 20 senttiä. Minua harmittaa se, etteivät ihmiset tunnu ymmärtävän/välittävän, miten paljon vaateteollisuus kuormittaa ympäristöämme.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tekemään tätä varsinkin Hulluilla päivillä ja Sokoksen 3+1 päivillä, hulluahan se on maksaa siitä että mainostaa tapahtumaa ja joutuu siitä vielä maksamaan. Lähes ilmainen mainoskampanja yritykselle kun lauma ihmisiä heiluu kaupungilla keltaiset tai pinkit muovipussit kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ette vaan osta niitä halpavaatteita, niin ei tarvitse ostaa sitä muovipussiakaan.Ei minua harmita että joudun maksamaan muovipussista 20 senttiä. Minua harmittaa se, etteivät ihmiset tunnu ymmärtävän/välittävän, miten paljon vaateteollisuus kuormittaa ympäristöämme.
Ap
Kaikki yritykset yrittävät ratsastaa ekologisuudella vaikka olisivat pahimpia saastuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ette vaan osta niitä halpavaatteita, niin ei tarvitse ostaa sitä muovipussiakaan.Ei minua harmita että joudun maksamaan muovipussista 20 senttiä. Minua harmittaa se, etteivät ihmiset tunnu ymmärtävän/välittävän, miten paljon vaateteollisuus kuormittaa ympäristöämme.
Ap
Öö, no miksi sä sitten itsekään ostat niitä vaatteita saati niitä muovipusseja, jos olet olevinaan kaikkia muita ihmisiä niin paljon parempi ymmärtämään vaateteollisuuden kuormittavan ympäristöä?
Vierailija kirjoitti:
Naura mitä naurat. Silti tuo asetus helpottaa vähentämään muoviroskaa maailmassa. Jokainen ostamaton pussi on parempi vaihtoehto.
Käyttäkää kestokasseja vaatekaupoillakin.
Jossain just sanottiin että kestokassia täytyy käyttää 400(!!!) Ketaa ennenkun on tasoissa muovikassin kanssa, siis mitä sen valmistus kuormittaa maapalloa.
Kestokassi on kyllä ehkä helpompi kierrättää ja maatuu helpommin kun muovi.
Seiska ja käsi on saman hlön kirjoittamia. Ihan tohkeissaan.
Kadut ovat jo täynnä roskia, joita yksinkertaiset ihmiset ja yksinkertaisten ihmisten yksinkertaiset lapset heittävät.
Hyvä, että vältytään edes muovipussiroskista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Ajatteletko että kauppa ne pussit jostain ilmaiseksi saa? Miksi et ota omaa kassia mukaan? Miksi tarvitset jokaiselle ostokselle oman pussin? Onko 0,20 € pussista jota ilmeisesti todella tarvitset liikaa? Oletko huomannut, että ruokakaupoissa pussit ovat olleet likimain aina maksullisia? Narisetko ruokakaupassakin muovipussin hinnasta? Miksi ruokakauppojen muovipussien maksullisuus ei aiheita samanlaista närää? Keskimäärin ihmiset kuitenkin kuluttaa enemmän rahaa ruokaan kuin vaatteisiin.
youtube on pullollaan diy videoita miten tehdä vanhoista vaatteista (ostos)kasseja. Yksinkertaisin ohje on ottaa toppi ja ommella siitä helma umpeen. En osta enää mitään kasseja, en edes kestokasseja kun kaikki kierrätykseen kelpaamaton vaate muuntuu helposti kassiksi.