Naurattaa se vaatekauppojen nykyinen systeemi vähentää muovipussiroskaa
Sanonpahan vaan, että se aiemmin ilmaiseksi annettu muovipussi oli siinä vaateostoksen teossa se kaikkein vähiten ympäristöä kuormittava osa.
No, kaipa liikemiehet tietävät minua tavallista kaduntallaajaa paremmin, että maapallo pelastuu siten, että muovipussin haluavilta vaateshoppailijoilta veloitetaan se parikymmentä senttiä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
youtube on pullollaan diy videoita miten tehdä vanhoista vaatteista (ostos)kasseja. Yksinkertaisin ohje on ottaa toppi ja ommella siitä helma umpeen. En osta enää mitään kasseja, en edes kestokasseja kun kaikki kierrätykseen kelpaamaton vaate muuntuu helposti kassiksi.
Mieluimmin käytän sen ostamani topin ihan rievuksi, kuin että ompelisin siitä hikitahraisesta topista vielä kauppakassin itselleni. varmasti ekologisempaa käyttää vaate ihan loppuun kuin kierrättääv ielä kauppakassina (ompelukone kuluttaa sähköä, ja öljyä, joudut ostamaan lankaa ja neuloja joiden valmistukseen tarvitaan sähköä ja muuta ympäristöä kuluttavaa tarviketta.) Viherpiiperöiden kannattaisi noissa viherhöyrypäissään ajatella asiat ihan loppuun asti ennen kuin alkavat maailmaa pelstamaan. Ja matkailu avartaa aina. Vaikka täällä pallon puoliskolla kaikki me olisimme viherpiiperöitä, ja yrittäisimme tosissamme pelastaa omilla toimintavoillamme maailmaa, ei sitä enää voi tehdä toisella puolen maailmaa joka hukkuu saastaan, paskaan ja jätteisiin joka päivä.
Kyllä mä olen ihan ilmaiseksi saanut hooämmältä sen pussin täysin pyytämättä tähän päivään asti. Vaikken olisi ostanut kuin paketin sukkia ja hiuspinnejä.
EU-pomoilla ei ole pokkaa kieltää heikkolaatuisten vaatteiden myyntiä, niin pitää näperrellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naura mitä naurat. Silti tuo asetus helpottaa vähentämään muoviroskaa maailmassa. Jokainen ostamaton pussi on parempi vaihtoehto.
Käyttäkää kestokasseja vaatekaupoillakin.
Jossain just sanottiin että kestokassia täytyy käyttää 400(!!!) Ketaa ennenkun on tasoissa muovikassin kanssa, siis mitä sen valmistus kuormittaa maapalloa.
Kestokassi on kyllä ehkä helpompi kierrättää ja maatuu helpommin kun muovi.No, äkkiä se 400 kertaa tulee täyteen jos kassilla kannetaan ostoksia ja kirjaston kirjoja ja muita arkisia tavaroita päivittäin. Sen lisäksi tässä tehdään nyt se oletus että kassit valmistetaan varta vasten uudesta puuvillasta, vaikka kestokasseja on äärettömän helppo tehdä kierrätyskankaista.
No niinhän tässä verrattiin uutta kestokassia ja uutta muovipussia. Mut yllätti tuo silti.
Mutta kangaskassi maatuu helpommin ja lienee ekologisempi hävittää, muovi kun ei maadu ikiaikoihin. Sitä en tiedä jos tuo kassin hävittäminenkin otetaan huomioon, niin mitkä nuo lukemat on silloin, montako kertaa kestokassia täytyy käyttää että on "tasoissa" muovikassin kanssa.
Tottakai asia on aivan eri jos tekee itse sen kestokassin jostain kierrätyskankaasta, esim vanhasta vaatteesta.
Muovipussin voi hävittää muovinkeräykseen, löytyy tietääkseni joka kaupungista. Tai osassa kunnissa kerätään energiajäte, voi laittaa sinne. Muovi kiertää todella paljon. Suomen oloissa muovipussi ei ole saastuttavin asia, ymmärrän että Afrikassa se on ongelma koska mitään jätteenkäsittelyä ei ole. Miksi muuten ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten, että vaatteet tulevat kauppoihin muoviin pakattuina. Siis lähes joka ikinen yksittäinen vaate on muovikääreessä. Kääreet revitään roskiin, luultavasti sentään poltetaan energiaksi. Miettikää, mikä määrä muovijätettä tuotetaan näiden 52 mikrosesongin halparettujen takia vuosittain.
Riippuu liikkeestä. Itse olen työskennellyt kaikille tutussa massamuotiliikkeessä ja muoviin pakattuina tuli vain vaatteet missä oli kirjailuja tai muuta suojausta kaipaavaa extraa. Ja muovikääreet kierrätettiin.
Hyvä juttu tämä muovin vähentäminen on, ja jos jollakin jää vielä joku rätti ostamatta sen takia niin aina parempi! Boikotoikaa, boikotoikaa! Itsellä tosin jäi vaatekauppojen kiertely kokonaan jo ennen maksullisia pusseja, turhia heräteostoksia sieltä vaan tarttui mukaan.
Omasta mielestäni tämä muovipussien sääntely EU-direktiivillä on naurettavaa. Kuitenkin - kuten jo moni tässä ketjussa on maininnut - suurempi ongelma ovat itse vaatteet ja niiden aiheuttama ympäristökuormitus valmistusvaiheesta kierrätykseen / roskikseen eli niiden koko elinkaari.
Jos minä tarvitsen muovipussin, voin hyvin maksaa siitä vaikka 20 senttiä. Jos en, jätän sen ostamatta. Jokainen hankkimani kassi päätyy vähintään kerran uusiokäyttöön kotonani kuten monilla muillakin.
MUTTA: vaikka jätän kassin ostamatta, se on jo valmistettu. Miten tämä vähentää ympäristöongelmia?
Vierailija kirjoitti:
MUTTA: vaikka jätän kassin ostamatta, se on jo valmistettu. Miten tämä vähentää ympäristöongelmia?
Ymmärrätkö, että muovikassitkin ovat tuote, jota valmistetaan koska joku maksaa niistä? Kaupat tilaavat kasseja menekin mukaan, jos tilauksia ei tule, loppuu/supistuu valmistuskin. Miten tämä voi olla epäselvää!
No niinhän tässä verrattiin uutta kestokassia ja uutta muovipussia. Mut yllätti tuo silti.
Mutta kangaskassi maatuu helpommin ja lienee ekologisempi hävittää, muovi kun ei maadu ikiaikoihin. Sitä en tiedä jos tuo kassin hävittäminenkin otetaan huomioon, niin mitkä nuo lukemat on silloin, montako kertaa kestokassia täytyy käyttää että on "tasoissa" muovikassin kanssa.
Tottakai asia on aivan eri jos tekee itse sen kestokassin jostain kierrätyskankaasta, esim vanhasta vaatteesta.