Naurattaa se vaatekauppojen nykyinen systeemi vähentää muovipussiroskaa
Sanonpahan vaan, että se aiemmin ilmaiseksi annettu muovipussi oli siinä vaateostoksen teossa se kaikkein vähiten ympäristöä kuormittava osa.
No, kaipa liikemiehet tietävät minua tavallista kaduntallaajaa paremmin, että maapallo pelastuu siten, että muovipussin haluavilta vaateshoppailijoilta veloitetaan se parikymmentä senttiä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärränkö mä tän ketjun oikein? Te siis ostatte niitä ympäristöä pilaavia halpavaatteita niin paljon, että se muovipussissa maksaminen ärsyttää, vaikka tiedostatte, että se muovipussi ei tosiaan edes ole se ongelmallisin osa?
Mitäs jos ette vaan osta niitä halpavaatteita, niin ei tarvitse ostaa sitä muovipussiakaan.
Kyllä kaupoissa myydään muutakin kuin halpavaatteita. Ja miksi ostaa muovikassia, jos auto on kauppakeskuksen parkkihallissa. Ekologisempaa on kantaa ne vaatteet autoon sellaisenaan. Autoilu taas ei kaikille voi olla arvovalinta. Kaupungissakin löytyy alueita, jonne ei julkisilla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naura mitä naurat. Silti tuo asetus helpottaa vähentämään muoviroskaa maailmassa. Jokainen ostamaton pussi on parempi vaihtoehto.
Käyttäkää kestokasseja vaatekaupoillakin.
Jossain just sanottiin että kestokassia täytyy käyttää 400(!!!) Ketaa ennenkun on tasoissa muovikassin kanssa, siis mitä sen valmistus kuormittaa maapalloa.
Kestokassi on kyllä ehkä helpompi kierrättää ja maatuu helpommin kun muovi.
No, äkkiä se 400 kertaa tulee täyteen jos kassilla kannetaan ostoksia ja kirjaston kirjoja ja muita arkisia tavaroita päivittäin. Sen lisäksi tässä tehdään nyt se oletus että kassit valmistetaan varta vasten uudesta puuvillasta, vaikka kestokasseja on äärettömän helppo tehdä kierrätyskankaista.
Vierailija kirjoitti:
No se on naurettavaa että täällä tulkittiin asia niin että koska muovipusseja ei saa jakaa ilmaiseksi, ei muka voitaisi jakaa minkäänlaisia pusseja ilmaiseksi, koska näin saadaan yksi kustannus taas karsittua pois yritykseltä.
Miksi eivät jaa paperipusseja? Tai muussa pakkauksessa?
Naurattaa että laittavat asiakkaat lähtemään liikkeestä kalsarit ja sukat käsissä kävelemään tuonne kadulle. Tuollainen palvelutaso ei menisi missään muussa paikassa läpi kuin täällä. :D
Miten niin laittavat? Sinullahan on mahdollisuus ostaa se pussi!
Otan aina eri kaupan vanhan ilmaisen kassin ja kuljetan sillä toisen kaupan tuotteita tai ulkomailta tuodun pussin, etten vahingossakaan mainosta kauppaa, joka ei anna pussia. Sama pussi kestää käyttöä todella useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kassalla, että kiitos ei, en tarvitse muovipussia ja lähdin kaupasta käsivarrellani 2 puseroa. Menin viereiseen kauppaan ja sieltä poistuessani sain vierelle 2 vartijaa, jotka väittivät minun varastaneen puserot. Näytin kuittia ja ilmoitin, että ehei, nämä on ihan maksettuja vaatteita. Sain kuulla, että ei saa kulkea kaupasta toiseen siten, että ostokset eivät ole kassissa/laukussa. Tämä oli minulle ihan uutta: jos ostosten on oltava tavalla tai toisella kääreessä, niin onko ostajan tehtävänä se kääre hankkia?
Kyllä on.
Ajatteletko että kauppa ne pussit jostain ilmaiseksi saa? Miksi et ota omaa kassia mukaan? Miksi tarvitset jokaiselle ostokselle oman pussin? Onko 0,20 € pussista jota ilmeisesti todella tarvitset liikaa? Oletko huomannut, että ruokakaupoissa pussit ovat olleet likimain aina maksullisia? Narisetko ruokakaupassakin muovipussin hinnasta? Miksi ruokakauppojen muovipussien maksullisuus ei aiheita samanlaista närää? Keskimäärin ihmiset kuitenkin kuluttaa enemmän rahaa ruokaan kuin vaatteisiin.
Kauppa laittaa muosikassin hinnan ostoten hintaan, vaikka asiakas ei erikseen maksa kassista.
Miksi ottaisin oman kassin mukaan, jos omasta mielestäni voin kantaa ostokset kotiin ilman kassia? En ole vielä nähnyt yhdessäkään kaupassa lappua, että sinne ei saa tuoda muiden kauppojen ostoksia.
En tarvitse jokaiselle ostokselle omaa pussia, en edes tarvitse yhtä pussia. Mutta kauppakeskuksen vartijoiden mielestä sellainen olisi oltava.
20 snt/pussi on liikaa, jos en tarvitse pussia.
Ruokakaupoissa pussit ovat maksullisia, mutta en sielläkään sellaista osta, jos saan ostokset kotiin ilman pussia.
En tiedä, miksi ruokakauppojen pussien maksullisuus ei aiheuta närää.
Enkä kirjoituksessani narissut sanaakaan muovipussien hinnoista vaan kerroin, että asiakas ei saa kulkea kaupasta toiseen siten, että toisesta kaupasta hankitut tavarat eivät ole kääreessä/pussissa/piilossa. Kyse ei siis ole ollenkaan saastumisen välttämisestä eli muovikassittomuudesta vaan siitä, että asiakkaan on sellainen ostettava, vaikka ei koe tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärränkö mä tän ketjun oikein? Te siis ostatte niitä ympäristöä pilaavia halpavaatteita niin paljon, että se muovipussissa maksaminen ärsyttää, vaikka tiedostatte, että se muovipussi ei tosiaan edes ole se ongelmallisin osa?
Mitäs jos ette vaan osta niitä halpavaatteita, niin ei tarvitse ostaa sitä muovipussiakaan.Ei minua harmita että joudun maksamaan muovipussista 20 senttiä. Minua harmittaa se, etteivät ihmiset tunnu ymmärtävän/välittävän, miten paljon vaateteollisuus kuormittaa ympäristöämme.
Ap
Öö, no miksi sä sitten itsekään ostat niitä vaatteita saati niitä muovipusseja, jos olet olevinaan kaikkia muita ihmisiä niin paljon parempi ymmärtämään vaateteollisuuden kuormittavan ympäristöä?
Ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä niin kauan kuin ovat jo reikäisiä. Jos vetoketju hajoaa, käyn korjauttamassa/vaihdattamassa sen. Pidän ostamistani vaatteista niin paljon etten haluaisi luopua niistä koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
youtube on pullollaan diy videoita miten tehdä vanhoista vaatteista (ostos)kasseja. Yksinkertaisin ohje on ottaa toppi ja ommella siitä helma umpeen. En osta enää mitään kasseja, en edes kestokasseja kun kaikki kierrätykseen kelpaamaton vaate muuntuu helposti kassiksi.
Topista kassi -idea on ihan hyvä mutta usein topit ovat sen verran ohutta ja venyvää materiaalia, että ei niihin ainakaan ruokaostoksia voi laittaa. Jotain kevyttä ja suht pientä kyllä voi, sitä en kiellä.
Esimerkki todellisesta elämästä: Myymälän konseptiin mukaisesti kassit ovat telineissä asiakkaiden saatavilla: ota ja kerää ostoksesi näihin. Kassin hinta myymälälle 0,17 €/ kpl, asiakkaalle ilmainen.
Jokaiselle tuotteelle otettiin oma kassi, vaikka kaikki olisi mahtunut siihen yhteen. Sujautettinpa vielä pari ylimääräistä mukaan ja suu vaahdossa selitettiin samaan aikaan ostoksille sattkuvalle naapurin rouvalle, että nämä on niin hyviä roskapusseja, minä aina näitä täältä haen, ota sinäkin. Toki oli niitä järkeviäkin, jotka tajusivat homman idean.
Joka tapauksessa kustannuserä oli vuosittain niin suuri myymälälle, että kassit päätettiin laittaa maksullisiksi: 0,19 €/ kpl. Ostohinta edelleen myymälälle se sama 0,17 €/ kpl myymälän painatuksin. Ja tämä tapahtui paaaaaljon ennen tätä nykyistä ympäristösäännöstä.
Ja ai että siitä saatiin paskaa niskaan! Käsittämätöntä, miten yhden kassin maksaminen voi vetää tunteisiin! Kiivaimmat repivät ostoksensa kassista ja jättivät kassin tiskille tai jopa ostoksensa kiroten, etteivät ikinä enää astu jalallaan moiseen riistomyymälään. Sen 0,19 € kassin takia...
Ja seuraavaksi nämä samat tädit kävelivät viereiseen ruokakauppaan tai Tokmannille ja kiltisti maksoivat kassalla kassin ostoksillensa kuten aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Otan aina eri kaupan vanhan ilmaisen kassin ja kuljetan sillä toisen kaupan tuotteita tai ulkomailta tuodun pussin, etten vahingossakaan mainosta kauppaa, joka ei anna pussia. Sama pussi kestää käyttöä todella useita kertoja.
Niin. Saavat nokilleen. Niin, haha. Kyllä minä keinot keksin ja nujerran. Niin. Oikeen suunnittelen minkä pussin kaivan laatikosta enkä varmana mene rismaan tänään kun lidlin kassia kahisuttelen cittarin kassan nenän edessä. Niin. Siitäs saavat.
Minua säälittävät marketit, jotka mainostavat eettisistä syistä luopuvansa muovipusseista mutta kuitenkin heillä on peliautomaatit tarjolla ongelmaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kassalla, että kiitos ei, en tarvitse muovipussia ja lähdin kaupasta käsivarrellani 2 puseroa. Menin viereiseen kauppaan ja sieltä poistuessani sain vierelle 2 vartijaa, jotka väittivät minun varastaneen puserot. Näytin kuittia ja ilmoitin, että ehei, nämä on ihan maksettuja vaatteita. Sain kuulla, että ei saa kulkea kaupasta toiseen siten, että ostokset eivät ole kassissa/laukussa. Tämä oli minulle ihan uutta: jos ostosten on oltava tavalla tai toisella kääreessä, niin onko ostajan tehtävänä se kääre hankkia?
Kyllä on.
Ajatteletko että kauppa ne pussit jostain ilmaiseksi saa? Miksi et ota omaa kassia mukaan? Miksi tarvitset jokaiselle ostokselle oman pussin? Onko 0,20 € pussista jota ilmeisesti todella tarvitset liikaa? Oletko huomannut, että ruokakaupoissa pussit ovat olleet likimain aina maksullisia? Narisetko ruokakaupassakin muovipussin hinnasta? Miksi ruokakauppojen muovipussien maksullisuus ei aiheita samanlaista närää? Keskimäärin ihmiset kuitenkin kuluttaa enemmän rahaa ruokaan kuin vaatteisiin.
Taidat olla melkoisen nuori päätellen "paremmin tietävästä" asenteestasi sekä siitä ettet muista ruokakauppojen ilmaisia muovipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Saavat nokilleen. Niin, haha. Kyllä minä keinot keksin ja nujerran. Niin. Oikeen suunnittelen minkä pussin kaivan laatikosta enkä varmana mene rismaan tänään kun lidlin kassia kahisuttelen cittarin kassan nenän edessä. Niin. Siitäs saavat.
Mikä sinulla on ongelmana?
Vierailija kirjoitti:
Siis koitat näpäytellä liikkeitä ei säädöksen takia?
Tiesittekö muuten, että vaatteet tulevat kauppoihin muoviin pakattuina. Siis lähes joka ikinen yksittäinen vaate on muovikääreessä. Kääreet revitään roskiin, luultavasti sentään poltetaan energiaksi. Miettikää, mikä määrä muovijätettä tuotetaan näiden 52 mikrosesongin halparettujen takia vuosittain.
Miksei myydä kangaskasseja joissa logo pienellä?
En lähde ostoksille vartavasten ilman mitään kassia.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan, että se aiemmin ilmaiseksi annettu muovipussi oli siinä vaateostoksen teossa se kaikkein vähiten ympäristöä kuormittava osa.
No, kaipa liikemiehet tietävät minua tavallista kaduntallaajaa paremmin, että maapallo pelastuu siten, että muovipussin haluavilta vaateshoppailijoilta veloitetaan se parikymmentä senttiä.
Mua itseäni kyllä huolestuttais moisen asian takia nauraminen sen verran että varmaan varaisin ajan lekurille jos moinen kohtaus yllättäisi. Onko itsellesi koskaan juolahtanut mieleen että naureskelet asioille jotka eivät muuta maailmaa lainkaan huvita? Onko töissä rankkaa, kiristääkö vanne päätäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Taidat olla melkoisen nuori päätellen "paremmin tietävästä" asenteestasi sekä siitä ettet muista ruokakauppojen ilmaisia muovipusseja.
Kyllä, nuori vielä, 38v. Joten en muista tai tiedä mikä tilanne oli esim. 80-luvulla. Mutta maailma muuttuu, monella tavalla. Tässä asiassa järkevämpään suuntaan.
Itselläni on kaupassa reppu (sama reppu viimeiset 12v) ja repussa pusseja joita käytän niin usein kun ne kestävät käyttää. Sitten ne päätyy roskapusseiksi. En koe vääryyttä ostaessani uudet tilalle.
Vaatekaupoille menen oman laukun kanssa. Sinne menee pienemmät ostokset. Isommille maksan kaupan muovipussin. "Saisinko myös pussin, kiitos". Helppoa. Jos tämän jälkeen jatkan toiseen liikkeeseen, pakkaan ostokset samaan pussiin. Toimin samoin ennen pussien maksullisuutta: "Kiitos, en tarvitse pussia. Ne menee tänne laukkuun" tai "kiitos, minulla on jo tämä pussi, en tarvitse toista."
Paljon minulla toki on vielä kokematta, mutta paljon myös olen ehtinyt kokea. Maksulliset pussit eivät elämääni sotke. :)
Vierailija kirjoitti:
No se on naurettavaa että täällä tulkittiin asia niin että koska muovipusseja ei saa jakaa ilmaiseksi, ei muka voitaisi jakaa minkäänlaisia pusseja ilmaiseksi, koska näin saadaan yksi kustannus taas karsittua pois yritykseltä.
Miksi eivät jaa paperipusseja? Tai muussa pakkauksessa?
Naurattaa että laittavat asiakkaat lähtemään liikkeestä kalsarit ja sukat käsissä kävelemään tuonne kadulle. Tuollainen palvelutaso ei menisi missään muussa paikassa läpi kuin täällä. :D
Impulsiiviset ostosreissut loppuu kun ei ole SITÄ KASSIA mukana johon ostokset tunkisi ;D kauppojen häviö se on, ei muuta. Tuskin kukaan asiakas mielellään tunkee juuri ostamiaan stringejä j a rintsikoita takkinsa taskuun kun on riski että epähuomiossa vetää ne esiin kun nousee linjuribiiliin maksaakseen kyytinsä ;D
Missä te kannatte niitä kestokassejanne? Minä en suostu raahaamaan jotain reppua selässäni vain siksi, että on sitten se oma kassi käytössä. Joskus pistäydyn ex-tempore ostoksille, eikä pieneen käsilaukkuuni mahdu kunnolla edes kotoa tuotua muovikassia. Minusta se on hyvää palvelua, että kauppa tarjoaa asiakkaalleen kassin- nykyinen systeemi on pelkkää rahastusta, ei kauppoja kiinnosta ympäristö enempää kuin on pakko.
Jännä juttu kun etnisissä ruokakaupoissa kassa joko pakkaa ostoksesi ilmaiseen muovikassiin tai vähintään tarjoaa mahdollisuutta tehdä se itse. En ole käynyt yhdessäkään tällaisessa kaupassa, jossa se kassi maksaisi.
Ehkä taustalla on kuitenkin ajatus siitä, että asiakas varustautuisi omalla kantovälineellä ostoksille lähtiessä. Useimmilla naisilla on mm. käsilaukku johon sukat mahtuvat. Tyhmä ajatus että jos ei voi pysäyttää kaikkea kulutusta, niin ei kannata tehdä mitään.