Ärsyttää ihmiset jotka ovat nähneet "vain kermapersepuolen"
Niinkun aloitetaanpas nyt tällainen ketju sitten ettei ihan mene toiseen reunaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikkia helpottaa se tosiasia, että elämä järjestää ihan jokaiselle ikäviä tapahtumia ajan mittaan, jos elää saa. siinä se kermaperseisyys kyllä karisee.
Esim. Läheisen kuoleman joutuu jokainen jossain vaiheessa kokemaan. Sillä on kuitenkin eroa, oletko 9-, 26-, vai 60-vuotias kun vanhempasi kuolee. Sillä on myös eroa, minkälainen henkinen tuki lähipiirissä on, pystyykö perheesi kustantamaan tarvittaessa terapiaa jne... Hyväosainen on paremmassa tilanteessa myös vaikeuksien kohdatessa.
Jos kermaperseen tunnusmerkki on hyvä ja turvallinen lapsuus, niin onneksi suurin osa suomalaisista on kermaperseitä. En ymmärrä tätä vihaa ja katkeruutta hyväosaisia kohtaan. Jos kaikki oöisivat eläneet kurjan lapsuuden ja köyhän aikuisuuden, meillä ei olisi nykyistä hyvinvointia, vaan kaikkien asiat olisivat selvästi nykyistä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta monet kermaperseet ovat henkisesti yksinäisiä, eikä heillä ole oikeita ystäviä tai muut arvot kunnossa. Elämä on pelkkää suorittamista. Empatiaa ei ole.
Noinko huono-osaiset lohduttavat itseään? Minun tuntemillani hyväosaisilla on paljon hyviä ystäviä, eivätkä taatusti ole yksinäisiä millään mittapuulla. Ovat myös ihmisinä mukavia ja älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kermaperseen tunnusmerkki on hyvä ja turvallinen lapsuus, niin onneksi suurin osa suomalaisista on kermaperseitä. En ymmärrä tätä vihaa ja katkeruutta hyväosaisia kohtaan. Jos kaikki oöisivat eläneet kurjan lapsuuden ja köyhän aikuisuuden, meillä ei olisi nykyistä hyvinvointia, vaan kaikkien asiat olisivat selvästi nykyistä huonommin.
Kermaperseellä ei tarkoiteta mitään hyvää perhetaustaa vaan sellaista perhettä joka lakaisee kaikki lapsen kehitystä tukevat kokemukset pois niin että hänestä tulee empatiakyvytön toisten osalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen elää oman elämänsä niillä korteilla mitkä on annettu, toiset heittää ne vähäisetkin saadut menemään ihan itse ja sitten haukkuvat niitä jotka älyävät pitää omista korteistaan kiinni ja vieläpä kerätä ne muiden pois heittämät.
Ihminen kenellä on moraali, pikemmin antaa kuin ottaa.
Noin toteaa yleensä ihminen, joka käsi ojossa odottaa muiden antavat vaivalla tienatun omaisuutensa pois, mutta itse ei viitsitä nähdä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta heitti ap n ulos heti kun yritti vastata teille kysymykseen millainen on kermaperse.
Jo tästä voitte tehdä johtopäätöksen millainen hän on ja missä.
Mutta kermaperseydellä tarkoitan ihmistä joka on rahalla kasvatettu ja saatu kuvittelemaan että sen avukla selviää nöistä em tempuistakin koska on s en rahan kautta valtaa.
Ei selviä.
Yritähän uudelleen. Tuosta viestistä ei saa mitään tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen elää oman elämänsä niillä korteilla mitkä on annettu, toiset heittää ne vähäisetkin saadut menemään ihan itse ja sitten haukkuvat niitä jotka älyävät pitää omista korteistaan kiinni ja vieläpä kerätä ne muiden pois heittämät.
Ihminen kenellä on moraali, pikemmin antaa kuin ottaa.
Noin toteaa yleensä ihminen, joka käsi ojossa odottaa muiden antavat vaivalla tienatun omaisuutensa pois, mutta itse ei viitsitä nähdä vaivaa.
Omaisuutensa pois? Oletko aivan terve ja tässä ajanlaskussa? Vähävarainen katuspurgu pummaa tupakan, mutta ethän sinä voi. Se on sinun omaisuutta.
Häiritseekö ihmisiä muka oikeasti toisten hyväosaisuus? Eikö se olekaan se ylimielisyys, kiittämättömyys ja huonompiosaisten vähättely, joka joissakin hyväosaisissa häiritsee?
Jos näen vaikka kauniin naisen, mua alkaa vituttaa vasta siinä vaiheessa, kun hän alkaa kehua, kuinka OSAA pitää itsestään huolta. Kuinka ihan itse on ne ripsarit levittänyt ja opetellut varjostuksia ja hankkinut tyylitajua. Lisäksi on hymyilevä, ja hymyhän kaunistaa. "Hymyile sinäkin, niin helppoa se on. Kauneus lähtee sisältä!"
Se ettei ihminen huomioi omien tekojen lisäksi hyvää tuuria, on muita vähättelevää. Se tietty asenne on se, mikä kaikkein eniten ärsyttää, eikä se että jollain ihmisellä on hyvä tuuri. Mua ei oikeasti haittaa, että joku toinen on onnellinen, kunhan ei rupea minulle vittuilemaan.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun suututaan jollekin siitä, kun tämä saa kaiken haluamansa, kalliita lahjoja ym. Haukutaan muita hemmotelluiksi kakaroiksi (vaikka "vikahan" on hemmottelijassa eikä hemmotellussa), kun kenties itsekin haluaisi olla sellainen.
Toisten ihmisten auttaminen voi myös lisätä omaisuutta!
Kaikki elämän kurjuus on yleensä jollain tapaa rikkaitten vika. Siksi vihaan rikkaita ja teen heille haittaa aina tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Häiritseekö ihmisiä muka oikeasti toisten hyväosaisuus? Eikö se olekaan se ylimielisyys, kiittämättömyys ja huonompiosaisten vähättely, joka joissakin hyväosaisissa häiritsee?
Jos näen vaikka kauniin naisen, mua alkaa vituttaa vasta siinä vaiheessa, kun hän alkaa kehua, kuinka OSAA pitää itsestään huolta. Kuinka ihan itse on ne ripsarit levittänyt ja opetellut varjostuksia ja hankkinut tyylitajua. Lisäksi on hymyilevä, ja hymyhän kaunistaa. "Hymyile sinäkin, niin helppoa se on. Kauneus lähtee sisältä!"
Se ettei ihminen huomioi omien tekojen lisäksi hyvää tuuria, on muita vähättelevää. Se tietty asenne on se, mikä kaikkein eniten ärsyttää, eikä se että jollain ihmisellä on hyvä tuuri. Mua ei oikeasti haittaa, että joku toinen on onnellinen, kunhan ei rupea minulle vittuilemaan.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun suututaan jollekin siitä, kun tämä saa kaiken haluamansa, kalliita lahjoja ym. Haukutaan muita hemmotelluiksi kakaroiksi (vaikka "vikahan" on hemmottelijassa eikä hemmotellussa), kun kenties itsekin haluaisi olla sellainen.
Kermaperseellä tarkoitetaan rahalla vastuuttomuuteen ja koviin elämänarvoihin opetettua hellanlettasta.
N Iinhän se vika on rikollisenkin kasvattajassa mutta se rikollinen joutuu vankilaan.
Thinkabout kirjoitti:
Toisten ihmisten auttaminen voi myös lisätä omaisuutta!
Aika harvoin kuitenkin.
Kaikki joutuvat näkemään elämässään jotain vaivaa, mutta toiset joutuvat kohdistamaan vaivaa suurempaan määrään asioita.
On vaikea ottaa joku kunnianhimoinen ja pitkälle ennustava tavoite kuten ammattiin valmistuminen, kun pitää huolehtia myös monesta alemman tason tehtävästä, joilla selviää ihan vain tästä päivästä. Tulevaisuus tuntuu kaukaiselta, epävarmalta ja epätodelliselta.
Rikkailta kuulee usein kuinka kaikilla on mahdollisuus samaan mitä heillä on, mutta se mahdollisuus on pieni. Poikkeusyksilöt pääsee sankaritarinoihin.
Suomessa vaikuttaisi olevan hyvät mahdollisuudet tarjolla, mutta miten ihmiset saataisiin todella uskomaan mahdollisuuksiinsa, sisäistämään oikeasti? On vaikeampi MUUTTAA elämänsä suuntaa kuin vain toteuttaa itselle "määrättyä" tietä, omaa roolia, jatkaa omalla työllä hyväonnisuuttaan säilyttäen tai käyttää energiansa kurjuudessa selviämiseen.
Elämää helpottavat ja mahdollisuuksiin tarttumisen todennäköisyyttä lisäävät asiat on niin syvälle juurtuneita elämän itsestäänselvyyksiä, ettei niitä tunnisteta. Miksi toinen herää aamulla tietäen pääsevänsä lähemmäksi jotain ja toiselle päivä on samaa paskaa kuin eilinenkin?
Jotkut rikkaat vaativat muilta suurta muutosta, vaikkei itse ole sellaista joutunut koskaan tekemään. Ei ihme että ärsyttää, kun joku vaatii sinua hankkimaan saman, jonka toinen itse on saanut. Syyllistetään muita siitä, etteivät ole selvinneet haasteista, joihin eivät ole itse koskaan joutuneet.
Tässä ketjussa taidetaan puhua enemmänkin etuoikeutetuista kuin kermaperseistä. Mielestäni ei ole sama asia.
Jossain leffassahan selitettiin lapsille hyvin mitä privilege tarkoittaa. Luokassa jokaiselle lapselle annettiin paperi joka piti rutata palloksi, opettaja laittoi eteensä roskakorin ja pallot piti heittää koriin. Eturivissä oleville tehtävä oli helppo, mutta toki silti mahdollista epäonnistua jos heitti huonosti. Takarivistä koriin osuminen oli toki mahdollista, mutta todella vaikeaa.
Itse ajattelen niin että eturivissä olevat lapset oli etuoikeutettuja, mutta ei se ollut heidän valinta, vaan tuuria, eikä se tee kenestäkään kermapersettä. Kermaperse olisi se, joka siellä eturivissä alkaisi huudella takariviin, että olette vain surkeita heittämään, ihan helppoahan oli saada pallo koriin. Se lapsi olisi siis myös tyhmä. Mutta kieltämättä niinhän se menee, että ei sieltä edestä näe taaksepäin, ei nähdä sitä epäonnistumista edes. Mutta takarivistä näkee miten edessä olevat onnistuvat. Takana istuvilta vaaditaan vähän enemmän, jotta heitto onnistuu.
Kermaperse on olempia sekä etuoikeutettu että kermaperse. Kermaperseily näkyy osaamattomuutena tajuta toisten aseman vaikeuksia ja syyttää heitä siitä. Esim kun Niinistö syyllisti ideologisesti työttömiä kirjailijoita se on kermaperseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Kermaperse on olempia sekä etuoikeutettu että kermaperse. Kermaperseily näkyy osaamattomuutena tajuta toisten aseman vaikeuksia ja syyttää heitä siitä. Esim kun Niinistö syyllisti ideologisesti työttömiä kirjailijoita se on kermaperseilyä.
Niin mutta etuoikeutettu ei aina ole kermaperse.
En tunne yhtäkään suomenruotsalaista, jolla ei menisi taloudellisesti hyvin. Kaksikielisyys Suomessa takaa hyvän elintason.
Kyllä osittain myös ajat ovat muuttuneet, varsinkin mitä turvallisen ja rajoja asettavan kasvatuksen suhteen tulee. Se, mitä ennen pidettiin isossa osassa perheitä normaalina asiana, on nykyin kermaperseisyyttä. On ikään kuin muilta pois, jos ihmisellä on hyvät vanhemmat. When did WT become the new normal?
Ja niin kauan kuin on elämää on mahdollisuus myös kermaperseillä päästä kermaperseestään.
Joskus elämän takaiskuista osuu myös sellaisen kohdalle joka on aina osannut valita oikein omaa erinomaisuuttaan.
Tavallista on, että tällöin se ihana kunnollinen sosiaalinenverkosto katoaakin jamyös se hyvin valittu puoliso.
Toki osalla onni jatkuu hautaan asti.
Kehottaisin olemaan kiitollisia ja tekemään myös hyvää, sillä onnesi on lahja.
Tämä palsta heitti ap n ulos heti kun yritti vastata teille kysymykseen millainen on kermaperse.
Jo tästä voitte tehdä johtopäätöksen millainen hän on ja missä.
Mutta kermaperseydellä tarkoitan ihmistä joka on rahalla kasvatettu ja saatu kuvittelemaan että sen avukla selviää nöistä em tempuistakin koska on s en rahan kautta valtaa.
Ei selviä.