”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola
https://www.hs.fi/elama/art-2000005416634.html
Ettäs tiedätte. Jos puette lapsen mihin lie merkittömiin rääsyhin, niin se on merkki teidän oman indentiteetin puuttumisesta. Kyllä jo taaperoiden vaatteet pitää olla merkkikamaa, muuten ei elämässä pärjää.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaan taas yksi v*tun kapitalisti yrittää kasvattaa yrityksensä myyntiä, muusta tuossa jutussa ei ole kyse
Kerro mulle, mistä sun ostamat vaatteet tulee, niin kerron kuka tässä on kapitalisti.
Ei se oo tyhmä, joka myy vaan se, joka ostaa.
Kuluttajalla tässä on ratkaisun avaimet. Kuluttaja on pomo.Rahkola sanoi, että ompelee itse vaatteita lapsilleen, sehän se on varsin kapitalistista. 😉
Lasteni vaatteissa ratkaisee käytännöllisyys ja laatu, jossain määrin myös hinta. Vaatteiden "näköisyys" on aika toissijaista. Jos lastenvaatteita valmistavan yrittäjän mielestä lasten vaatteiden on näytettävä hienoilta, hän kuvittelee omien tuotteidensa olevan juuri tällaisia. Vai kuvitteletko, että hän yrittää luoda tarpeita kuluttaa kilpailijoiden tuotteita?
Jos tämä Rahkola ompelee itse vaatteita, ehkä hänen oman firmansa tuotteet ovat ylihintaisia? Voi olla, että ompelu tosiasiassa on hyvin harvinaista, ja sillä rritetään vain luoda myönteistä mielikuvaa yrittäjästä, ja taas edistää myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko juttua? Ei lestaperhen lapsi harrasta rytmistä voimistelua, kuten rahkolan tytär, eikä pelaa futista joukkueessa, kuten kertoo poikiensa tekevän.
Nykyään saattaa lestadiolaisperheiden lapsetkin harrastaa kilpaurheilua. Tyttären kaveri pelaa lätkää (poikien kanssa samassa joukkueessa) ja toinen kaveri ollut joukkuevoimistelussa. LIsäksi oman tyttäreni lentisjoukkueessa on pelannut parikin lestadiolaista.
Näin on, etenkin PK-seudulla lestadiolaisten kulttuuri on selkeästi vaputumassa.
t. lesta
Nykyään saa lestadiolaisperheiden lapsetkin harrastaa ilkivaltaa. Naapureiden omaisuuden rikkomista ja töhrimistä jne.
Näin ainakin täällä Pohjois-Karjalassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko juttua? Ei lestaperhen lapsi harrasta rytmistä voimistelua, kuten rahkolan tytär, eikä pelaa futista joukkueessa, kuten kertoo poikiensa tekevän.
Nykyään saattaa lestadiolaisperheiden lapsetkin harrastaa kilpaurheilua. Tyttären kaveri pelaa lätkää (poikien kanssa samassa joukkueessa) ja toinen kaveri ollut joukkuevoimistelussa. LIsäksi oman tyttäreni lentisjoukkueessa on pelannut parikin lestadiolaista.
Näin on, etenkin PK-seudulla lestadiolaisten kulttuuri on selkeästi vaputumassa.
t. lesta
Nykyään saa lestadiolaisperheiden lapsetkin harrastaa ilkivaltaa. Naapureiden omaisuuden rikkomista ja töhrimistä jne.
Näin ainakin täällä Pohjois-Karjalassa
Ainahan ne on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi tuikitavallinen maalaismaismamma, jota ihmetyttää ja naurattaa nämä oman egon pönkitys vihjailut. Meidän lapsilla on pääasiassa Papua, Metsolaa ja Noshia. Joitakin yksittäisiä vaatteita monelta muulta kotimaiselta merkiltä. Niitä on muuten melko paljon! Meillä on myös ihan sitä "merkitöntä".
Ja miksi "merkkejä"?
Koska noita saa pestä ja pestä ja pestä eikä ne mene miksikään! Ne kestää siirtää sisarukselta toiselle ja monet käy sekä tytölle että pojalle.
Koska tiedän, että ne on valmistettu Euroopassa inhimillisissä, valvotuissa oloissa, joissa työntekijöillä on oikeuksia ja turvallista työskennellä, ei Aasian hikipajoilla.
Koska välitän mitä ja minkälaisia määriä kemikaaleja puen lasteni ihoa vasten.
Koska välitän myös siitä, minkälaisia kemikaaleja ja minkälaisia määriä vaatteista elinkaarensa aikana puuvillan viljelystä alkaen ympäristöön pääsee.
Koska haluan tukea Suomalaista yrittäjyyttä ja luoda työpaikkoja Suomeen hankkimalla kotimaista.
Koska mulla on vara. Koska teen töitä. Meidän perheen talous ei kaadu tästä.
En oikeastaan koskaan sen kummemmin seuraa mitä muilla on päällä, koska ne on vaan vaatteita. En ole pätkääkään kiinnostunut muodista. En edes ajattele pukevani lapsiani merkkivaatteisiin. Ne on vaan vaatteita.
Koska sulla on lapsia useampi ja saat kierätettyä koko sisarusparvella samat vaatteet? Mulla on yksi lapsi ja en todella osta mitään monenkympin vaatteita, vaikka varaa olisi. Vaatteet jää nopeasti pieneksi ja ei niitä montaa kertaa ehditä käyttää.
Sulla on liikaa vaatteita, jos vain pari kertaa ehtii päälle. Esim. Noshilla on tuplakoot. Juuri laitoin pieneksi menneitä paitoja pois. Olivat jatkuvassa käytössä reilut kaksi vuotta (Lapsi nyt 3,5 vuotias. Meillä ei ole mahdottoman paljon vaatteita, joten ei tarvi maata käyttämättömänä kaapissa). Maksoin niistä 30 eur kpl, nyt ajattelin myydä ne eteenpäin 12-15 eur kpl. Värit ovat aavistuksen haalistuneet, mutta muuten edelleen ihan priimaa.
En muutenkaan ymmärrä miten te työssä käyvät ehditte kirppareille. Meillä on parikin lastenvaatekirppistä kohtuu lähellä. Molemmat menee kiinni viideltä. Ei mitään toivoa ehtiä enää työpäivän jälkeen. Tosiaalta siellä pitäisi rampata jatkuvasti, koska valikoima on mitä on. Muutenkin jokseenkin mahdotonta löytää mitään metrin mittaiselle pojalle. Jos jotain on, niin on kyllä niin kauheassa kunnossa, etten ilkeä päälle laittaa. Ostan siis kestävää ja eettistä uutena ja kierrätän itse eteenpäin. (Vimmaa ei ole eikä tule. Laatu on kauheaa.)
Kuka tässä kirpparivaatteista jotain sanoi? Onko vain kaksi tapaa pukea päiväkoti-ikäinen, merkkivaatteisiin tai kirpputoreilta hankittuihin? Meillä ostetaan vaatteet ihan uutena, tyyliin Lindex, KapAhl, HM ja silloinkin alennusmyynnistä etukäteen yhtä kokoa suurempana. Paidasta maksan yleensä 5 euroa ja myyn ne eteenpäin 1-3 eurolla, tappiota tulee 2-4 euroa, sinulle 15 euroa. En ikinä maksaisi jostain käytetystä ja haalistuneesta paidasta 15 euroa, oli sitten mikä merkki kyseessä.
Eikä sua missään vaiheessa yhtään mietitytä kuka sen vaatteen on tehnyt? Niistä henkkamaukan viiden euron paidoista ei kyllä jää mitään myytävää (paitsi toki jos ne on oikeasti olleet vain sen kaksi kertaa päällä). Oman kokemukseni mukaan ne paremmat henkkamaukat ja Lindexit maksaa 10-15 eur, joista voi ehkä saada sen euron kirpparilla, joten takkiin tulee yhtä paljon kuin mulle noista Nosheista. (Tosin ostan itsekin päiväkotiin Noshia alesta, jolloin uusi paita maksaa alle 20 eur) Sanoin aavistuksen haalistuneet ja voin kertoa, että menee samantien kaupaksi, kun nettiin laittaa. Näistä kun ostajakin tietää saavansa laatua.
Kuule ei mietitytä sen enempää kuin sitä henkilöä, joka sen kirppikseltä ostaa. Alennusmyynneissä on ihan sitä "parempaa" (onko sellaista muka olemassa) henkkamaukkaa ja Lindexiä saatavilla. Lindexillä on aika usein -70% ale eli ihan sen sinusta paremman 20 euroa maksavan paidan saa sillä 6 eurolla. Tosin Lindexillä minkään paidan normihinta ei taida 20 euroa olla.
Voitko kertoa missäpäin Lindexillä on oikeasti usein -70% alet? Alkaa itseäkin kiinnostaa, koska meillä alusvaatteet ja yökkärit on pääasiassa Lindexiltä. (Mallit sopii meidän pojalle, enkä tiedä mistä saisi eettisesti kestävinä noita tuotteita. Turha sanoa, että Popilta. Ne tehdään nykyään Bangladeshissa.). Ikinä en muista, että olisi ollut 70 % alea, mistään kunnollisesta. Jotain hajakokoja voi olla poistohintaan. Toki 20% on usein ja myös niitä "osta kolme, maksa kaksi" juttuja, joita onkin tullut ahkerasti hyödynnettyä.
Trendien mukana kulkijat vahingoittaa maailmaa.
Totta. Kyllä herättää ajatuksia lapsi, joka kulkee jatkuvasti likaisissa, säähän tai toimintaan sopimattomissa, tai rikkonaisissa vaatteissa. Mutta tuo, että vaatteet pitäisi olla hienot ja kalliit, on juuri sitä vaarallista puhetta, jolla on eriarvoistava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaan taas yksi v*tun kapitalisti yrittää kasvattaa yrityksensä myyntiä, muusta tuossa jutussa ei ole kyse
Kerro mulle, mistä sun ostamat vaatteet tulee, niin kerron kuka tässä on kapitalisti.
Ei se oo tyhmä, joka myy vaan se, joka ostaa.
Kuluttajalla tässä on ratkaisun avaimet. Kuluttaja on pomo.Rahkola sanoi, että ompelee itse vaatteita lapsilleen, sehän se on varsin kapitalistista. 😉
Lasteni vaatteissa ratkaisee käytännöllisyys ja laatu, jossain määrin myös hinta. Vaatteiden "näköisyys" on aika toissijaista. Jos lastenvaatteita valmistavan yrittäjän mielestä lasten vaatteiden on näytettävä hienoilta, hän kuvittelee omien tuotteidensa olevan juuri tällaisia. Vai kuvitteletko, että hän yrittää luoda tarpeita kuluttaa kilpailijoiden tuotteita?
Jos tämä Rahkola ompelee itse vaatteita, ehkä hänen oman firmansa tuotteet ovat ylihintaisia? Voi olla, että ompelu tosiasiassa on hyvin harvinaista, ja sillä rritetään vain luoda myönteistä mielikuvaa yrittäjästä, ja taas edistää myyntiä.
Niinpä niin. Oliko kysymykseni jotenkin vaikeaselkoinen? Mitä siitä voi päätellä, että et ole halukas vastaamaan?
Ihan oman syytteesi käänsin kysymykseksi sinulle eli mitä oikein horiset?
Vai pitääkö mun ajatella, että käytit sanaa "kapitalisti", jossain sanakirjalle tuntemattomassa merkityksessä?
Minusta tuolla otsikolla ei viitata siihen, että kaikilla pitäisi olla päällään vimmaa tai gugguuta. Näen (ja uskon rahkolankin puhuneen enemmänkin tästä) että sillä viitataan siihen, miten ylipäätään lastenvaatteiden merkitys ja vaatimukset ulkonäölle ovat kasvaneet. Hyvin harva oikeasti pienituloinenkaan pukee lastaan ihan mihin vain. Vaatteiden ulkonäön merkitys on kasvanut valtavasti esimerkiksi omasta lapsuudestani 90-luvulta. Varmasti silloinkin oli niitä, jotka ostivat kalliita merkkejä, mutta pääasiassa lasten vaatteita tehtiin itse (koska se oli edullisempaa) tai ostettiin halpahalleista. Ketjuliikkeitä, joissa myytiin lastenvaatteita, oli vain kourallinen. Kappahl taisi ainakin silloin jo täällä keskikokoisessa kaupungissa olla. Vaatteiden ulkonäöllä ei juuri ollut väliä, vaatteet saattoivat olla paikoin parsittujakin.
Nykyään lastenvaatemerkkien määrä on moninkertaistunut, samoin ketjuliikkeiden tarjonta. Pienituloisten ei tarvitse kulkea ryysyissä, kun käytettynä on valtava ylitarjonta siististä lastenvaatteesta.
Sinäänsä siis vaatteiden merkillä on loppujen lopuksi aika harvalle väliä, vaan sillä, että ovat muodikkaita ja yhteensopivia. Lapset ovat usein vanhempiensa (äitiensä..) mallinukkeja, joskin useimmat varmasti ottavat lapsen mielipiteen huomioon kun se on mahdollista.
Meillä on vimmaa, muutama gugguu ja loput joko kirppiskamppeita tai suomessa valmistettuja vaatteita. Maksoin juuri lapsen pitkähihaisesta paidasta 34e. Suomessa valmistettu ja todella laadukas. Edellinen ko merkin paita on ollut jo vuoden aktiivikäytössä, eikä mennyt miksikään. Vimmalta en tykkää muusta kuin lettikuosista, mutta sitä meillä on sitten useammassa vaatteessa.
Lapsi on vasta 2,5-vuotias, mutta saa esimerkiksi kirppiksellä valita jos löytyy sopivaa vaatetta. Viimeksi ostin hänen toiveestaan salama-kengät (autot leffasta), vaikka ne eivät omaa silmääni miellytäkään.
Teen itse kotoa töitä käsin ja harvoin pukeudun muuhun kuin lököhousuihin. Siksi lapsen vaatteilla on minulle niin suuri merkitys, saan sitä kautta pukeutumisen estetiikkaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi tuikitavallinen maalaismaismamma, jota ihmetyttää ja naurattaa nämä oman egon pönkitys vihjailut. Meidän lapsilla on pääasiassa Papua, Metsolaa ja Noshia. Joitakin yksittäisiä vaatteita monelta muulta kotimaiselta merkiltä. Niitä on muuten melko paljon! Meillä on myös ihan sitä "merkitöntä".
Ja miksi "merkkejä"?
Koska noita saa pestä ja pestä ja pestä eikä ne mene miksikään! Ne kestää siirtää sisarukselta toiselle ja monet käy sekä tytölle että pojalle.
Koska tiedän, että ne on valmistettu Euroopassa inhimillisissä, valvotuissa oloissa, joissa työntekijöillä on oikeuksia ja turvallista työskennellä, ei Aasian hikipajoilla.
Koska välitän myös siitä, minkälaisia kemikaaleja ja minkälaisia määriä vaatteista elinkaarensa aikana puuvillan viljelystä alkaen ympäristöön pääsee.
Koska haluan tukea Suomalaista yrittäjyyttä ja luoda työpaikkoja Suomeen hankkimalla kotimaista.
En oikeastaan koskaan sen kummemmin seuraa mitä muilla on päällä, koska ne on vaan vaatteita. En ole pätkääkään kiinnostunut muodista. En edes ajattele pukevani lapsiani merkkivaatteisiin. Ne on vaan vaatteita.
Koska sulla on lapsia useampi ja saat kierätettyä koko sisarusparvella samat vaatteet? Mulla on yksi lapsi ja en todella osta mitään monenkympin vaatteita, vaikka varaa olisi. Vaatteet jää nopeasti pieneksi ja ei niitä montaa kertaa ehditä käyttää.
Mikä selitys tämä nyt oli? :D
Kyllä mulla ylsi lapsi käyttää yhtä kokoa tai tuplakokoa vähintään vuoden! Kyllä meillä ainakin kasvutahti on hidastunut vauvaiän jälkeen. Vaatteet ovat siis yhdelläkin lapsella kymmeniä ja kymmeniä kertoja päällä, varsinkin kun niitä vaatteita ei ole valtavia määriä/ lapsi.
Höpö höpö. Kurahousuissa meidän lapsen päiväkodissa näyttää kaveritkin ulkoilevan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi "merkkejä"?
Sulla on liikaa vaatteita, jos vain pari kertaa ehtii päälle. Esim. Noshilla on tuplakoot. Juuri laitoin pieneksi menneitä paitoja pois. Olivat jatkuvassa käytössä reilut kaksi vuotta (Lapsi nyt 3,5 vuotias. Meillä ei ole mahdottoman paljon vaatteita, joten ei tarvi maata käyttämättömänä kaapissa). Maksoin niistä 30 eur kpl, nyt ajattelin myydä ne eteenpäin 12-15 eur kpl. Värit ovat aavistuksen haalistuneet, mutta muuten edelleen ihan priimaa.
En muutenkaan ymmärrä miten te työssä käyvät ehditte kirppareille. Meillä on parikin lastenvaatekirppistä kohtuu lähellä. Molemmat menee kiinni viideltä. Ei mitään toivoa ehtiä enää työpäivän jälkeen. Tosiaalta siellä pitäisi rampata jatkuvasti, koska valikoima on mitä on. Muutenkin jokseenkin mahdotonta löytää mitään metrin mittaiselle pojalle. Jos jotain on, niin on kyllä niin kauheassa kunnossa, etten ilkeä päälle laittaa. Ostan siis kestävää ja eettistä uutena ja kierrätän itse eteenpäin. (Vimmaa ei ole eikä tule. Laatu on kauheaa.)
Kuka tässä kirpparivaatteista jotain sanoi? Onko vain kaksi tapaa pukea päiväkoti-ikäinen, merkkivaatteisiin tai kirpputoreilta hankittuihin? Meillä ostetaan vaatteet ihan uutena, tyyliin Lindex, KapAhl, HM ja silloinkin alennusmyynnistä etukäteen yhtä kokoa suurempana. Paidasta maksan yleensä 5 euroa ja myyn ne eteenpäin 1-3 eurolla, tappiota tulee 2-4 euroa, sinulle 15 euroa. En ikinä maksaisi jostain käytetystä ja haalistuneesta paidasta 15 euroa, oli sitten mikä merkki kyseessä.
"Minusta on hianoo kun lapseni vaatteet ompelee toinen pikkulapsi niin on sitten niin halpaa" t. välinpitämätön pallero
Halpatuontivaatteille pitäisi iskeä reilu haittavero. Joku on vialla kun on varaa nyrpistellä hyväkuntoiselle vaatteelle jonka hinta on 15 euroa.
Myös arvokysymyksiä. Miksi ei maksaisi suomalaiselle, ekologisia pakkausmateriaaleja käyttävälle, suomalaisia työllistävälle jos kykenee. Sensijaan, että ostaisi halpatuotantona ehkä epäeettisesti lapsityölläkin teetetystä ( ja kärjistän toki vähän).
Menestynyt business nainen ja naiset lyttää. Yllätys! Lukekaa kana-aivot edes tuo juttu. Ei siellä katsota ketään nenänvartta pitkin. Profiloidaan vaan tyypillistä vaatteiden ostajaa.
Mua huvittaa nää kauhistelun, että jos vaate menee rikki tai siihen tulee tahra. Meillä on tullut reikä tasan yhteen kalliiseen paitaan. Sen sai korjattua nätisti ja myytyä vielä eteenpäinkin. Tahrat taas on saanut aina poistettua ihan normaalilla pyykkihuollolla kaikista vaatteista.
Ostan itse harvemmin lapsille näitä kalliimpien merkkien vaatteita. Tosin on kyllä sanottava, että ne onkin sitten kestäneet tosi hyvin lapselta toiselle. Niin kylläkin saattaa käydä myös jonkun huokeamman vaatteen kohdalla.
En kuitenkaan koe itse tarkoituksenmukaiseksi ostella vaatteita yli varojeni; lasten vaatetus johonkin paita/50e tyylisiin vaatteisiin olisi mielestäni typerää, koska halvemmillakin selvitään. Tykkään kyllä kauniista vaatteista, mutta kaikki merkkikuteet ei miellytä minua tai lapsiani.
Ulkovaatteisiin satsaan mieluusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi "merkkejä"?
Mikä selitys tämä nyt oli? :D
Kyllä mulla ylsi lapsi käyttää yhtä kokoa tai tuplakokoa vähintään vuoden! Kyllä meillä ainakin kasvutahti on hidastunut vauvaiän jälkeen. Vaatteet ovat siis yhdelläkin lapsella kymmeniä ja kymmeniä kertoja päällä, varsinkin kun niitä vaatteita ei ole valtavia määriä/ lapsi.
Mullakin on ainokainen(4v.) ja sopivalla kasvuvaralla ostettuja vaatteita käyttää ainakin vuoden. Halpatuotannon vaatteista suurin osa ehtii mennä roskikseen tuossa ajassa. Ostan mielummin vähän hyvälaatuisia vaatteita kuin paljon roskiin päätyviä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vimmaa, muutama gugguu ja loput joko kirppiskamppeita tai suomessa valmistettuja vaatteita. Maksoin juuri lapsen pitkähihaisesta paidasta 34e. Suomessa valmistettu ja todella laadukas. Edellinen ko merkin paita on ollut jo vuoden aktiivikäytössä, eikä mennyt miksikään.
Olen pukenut lapseni pääosin Lindexin paitoihin eikä ne ole mennyt rumaan kuntoon vaikka jo kahden lapsen päällä olleet. Kaikki edullinen ja ulkomaalainen ei tarkoita huonoa laatua. Itse en suostu maksamaan kolmea kymppiä lapsen paidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vimmaa, muutama gugguu ja loput joko kirppiskamppeita tai suomessa valmistettuja vaatteita. Maksoin juuri lapsen pitkähihaisesta paidasta 34e. Suomessa valmistettu ja todella laadukas. Edellinen ko merkin paita on ollut jo vuoden aktiivikäytössä, eikä mennyt miksikään.
Olen pukenut lapseni pääosin Lindexin paitoihin eikä ne ole mennyt rumaan kuntoon vaikka jo kahden lapsen päällä olleet. Kaikki edullinen ja ulkomaalainen ei tarkoita huonoa laatua. Itse en suostu maksamaan kolmea kymppiä lapsen paidasta.
Sinulla on mahdollisuus sanoa noin ainoastaan siksi, että vaatteen valmistuksen ketjussa joku muu kuin sinä nielee tappiot olemattoman korvauksen vuoksi. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi "merkkejä"?
Eikä sua missään vaiheessa yhtään mietitytä kuka sen vaatteen on tehnyt? Niistä henkkamaukan viiden euron paidoista ei kyllä jää mitään myytävää (paitsi toki jos ne on oikeasti olleet vain sen kaksi kertaa päällä). Oman kokemukseni mukaan ne paremmat henkkamaukat ja Lindexit maksaa 10-15 eur, joista voi ehkä saada sen euron kirpparilla, joten takkiin tulee yhtä paljon kuin mulle noista Nosheista. (Tosin ostan itsekin päiväkotiin Noshia alesta, jolloin uusi paita maksaa alle 20 eur) Sanoin aavistuksen haalistuneet ja voin kertoa, että menee samantien kaupaksi, kun nettiin laittaa. Näistä kun ostajakin tietää saavansa laatua.
Kuule ei mietitytä sen enempää kuin sitä henkilöä, joka sen kirppikseltä ostaa. Alennusmyynneissä on ihan sitä "parempaa" (onko sellaista muka olemassa) henkkamaukkaa ja Lindexiä saatavilla. Lindexillä on aika usein -70% ale eli ihan sen sinusta paremman 20 euroa maksavan paidan saa sillä 6 eurolla. Tosin Lindexillä minkään paidan normihinta ei taida 20 euroa olla.
Voitko kertoa missäpäin Lindexillä on oikeasti usein -70% alet? Alkaa itseäkin kiinnostaa, koska meillä alusvaatteet ja yökkärit on pääasiassa Lindexiltä. (Mallit sopii meidän pojalle, enkä tiedä mistä saisi eettisesti kestävinä noita tuotteita. Turha sanoa, että Popilta. Ne tehdään nykyään Bangladeshissa.). Ikinä en muista, että olisi ollut 70 % alea, mistään kunnollisesta. Jotain hajakokoja voi olla poistohintaan. Toki 20% on usein ja myös niitä "osta kolme, maksa kaksi" juttuja, joita onkin tullut ahkerasti hyödynnettyä.
Ainakin Turun ja Tampereen suunnalla. Ennen oli pari kertaa vuodessa, mutta viimeisen vuoden aikana olen bongannut neljä kertaa. Tottakai niissä on hajakokoja, mutta meidän tytölle ja pojalle olen joka kerta löytänyt sukat ja alusvaatteet. Molemmille hankittu myös sadevaatteet (housut ja takki 10 euron kieppeillä) ja kokeeksi toppahaalarit (olivat alle 20 euroa ja yllättävän hyvät). Paitoja, hameita ja housuja olen myös joka kerta löytänyt ja hinnat olleet alennuksien jälkeen alle 5 euroa. Pitkiä yökkäreitä löytyy aina tammikuun alennuksissa.
Eihän se todella ole samantekevää, missä vaatteissa lapsi menee päiväkotiin, vaan lapsi tarvitsee meiltä paljon enemmän, kuin pelkät vaatteet.
Puhtaan ja elinkykyisen luonnon, ympäristön ja elinolosuhteet.
Nykyinen kulutushysteriä ja järjetön vaatteiden määrä, laadun ja eettisten arvojen kustannuksella, on johtanut luonnon katastrofeihin ja luonnon saastumiseen ja jos tilanne jatkuu entisellään, millaisen ympäristön ja elinolosuhteet lapsi saa eläkseen. Siinä ei varhaiskasvatus paljon auta.
Jopa meret ja vedet ovat saastuneet, myös Suomen sisävesien järvet ja saasteet ja jätteet päätyvät lopulta ihmisten, myös lasten elimistöön. Ja niiden haittavaikutuksesta ei kukaan tiedä. Puhumattakaan ilman ja maaperän saasteista, mitä halpatuonti ja kulutus aiheuttaa, kun jätettä syntyy valtavat määrät, eikä sitä voi kierrättää tai hyödyntää, toisin kuin laadukkaissa vaatteissa, joka tietysti ostovaiheessa on hinnakkaampi, mutta kulutusta kestävää.