Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako pariterapiassa kertoa miehen huumeiden käytöstä?

Vierailija
21.10.2017 |

Käymme pariterapiassa yrityksenä paikata liitto. Nyt on selvinnyt että mies on nyt viime aikoina käyttänyt huumeita. Ei ole käyttänyt kotona, mutta pelottaa mahdollinen lastensuojeluilmoitus. Meillä kaksi pientä lasta.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIks kannattais katella oma kämppää ja heti?

Vierailija
2/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIks kannattais katella oma kämppää ja heti?

Kyllä niin teenkin. Pariterapia on kuitenkin ollut todella hyödyllinen vaikka eroaisimme, mutta kai se on vaan pakko lopettaa. Toisaalta jos lasu tehtäisiin, voisi mies oppia jotain. Olen nyt todella shokissa, sillä asiat alkoivat saamaan paremman suunnan mutta nyt tällainen pommi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiasta ei voi olla hyötyä, jos siellä ei olla rehellisiä. Jos huumeidenkäyttö vaikuttaa suhteeseenne, siitä pitää pystyä puhumaan.

Vierailija
4/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiasta ei voi olla hyötyä, jos siellä ei olla rehellisiä. Jos huumeidenkäyttö vaikuttaa suhteeseenne, siitä pitää pystyä puhumaan.

Vaikuttaa, en pysty mitenkään hyväksymään. Miehen alkon käyttökin on jo ollut työstettävä rasite, mutta tätä en enää kestä. Peruutan ajan siis maanantaina, ei sinne menossa ole enää mitään järkeä. Kamala olla eikä ketään kelle puhua.

Ap

Vierailija
5/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja te naiset ootte tyhmiä...

Vierailija
6/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroatte, lapset tulevat todennäköisesti asumaan hänen luonaan osan ajasta, eikä häntä ole silloin kukaan "valvomassa". Siksi huumeidenkäyttöön on paras puuttua heti. Osaat varmasti itse arvioida, kannattaako asiasta puhua ensin miehen kanssa vai ottaa suoraan puheeksi pariterapiassa. Puuttuminen voi toki saada miehen suuttumaan ja vauhdittaa eroa, mutta asia on sen verran tärkeä, että se on tavalla tai toisella hoidettava.

Vierailija
7/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, en pysty mitenkään hyväksymään. Miehen alkon käyttökin on jo ollut työstettävä rasite, mutta tätä en enää kestä. Peruutan ajan siis maanantaina, ei sinne menossa ole enää mitään järkeä. Kamala olla eikä ketään kelle puhua.

Ap

Voit mennä terapiaan, vaikka eropäätös olisi selvä. Voit mennä sinne yksinkin, jos mies ei halua mukaan. Siellä voisit ainakin puhua suusi puhtaaksi ja miettiä ammattilaisen kanssa jatkosta. Jos sulla on ketään kaveria, joka voisi kuunnella, puhu hänellekin. Miehen puolesta ei kannata salailla mitään.

Vierailija
8/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että olet järkyttynyt mutta kehottaisin kuitenkin hengittelemään ja tarkastelemaan tilannetta. Mitä huumeita ja millaisissa tilanteissa miehesi tarkalleen ottaen on käyttänyt? Suhtautuisitko samalla tavalla jos niissä hetkissä olisi käytetty pelkkää alkoholia? Johtuuko tämä siitä, että tiedät kyseisen huumeen absoluuttisen olevan vaarallisempi vai "tietoympäristöstä" jossa olet kasvanut? Olen itse ennen ollut hyvinkin huumevastainen mutta mitä enemmän olen etsinyt tietoa, sitä avarammaksi ajatteluni asian suhteen on muuttunut. Monilla laittomilla aineilla on myös positiivisia vaikutuksia eikä niiden käyttö yksioikoisesti pilaa käyttäjän elämää tai tee kenestäkään automaattisesti huonoa isää.

Vierailija
9/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että olet järkyttynyt mutta kehottaisin kuitenkin hengittelemään ja tarkastelemaan tilannetta. Mitä huumeita ja millaisissa tilanteissa miehesi tarkalleen ottaen on käyttänyt? Suhtautuisitko samalla tavalla jos niissä hetkissä olisi käytetty pelkkää alkoholia? Johtuuko tämä siitä, että tiedät kyseisen huumeen absoluuttisen olevan vaarallisempi vai "tietoympäristöstä" jossa olet kasvanut? Olen itse ennen ollut hyvinkin huumevastainen mutta mitä enemmän olen etsinyt tietoa, sitä avarammaksi ajatteluni asian suhteen on muuttunut. Monilla laittomilla aineilla on myös positiivisia vaikutuksia eikä niiden käyttö yksioikoisesti pilaa käyttäjän elämää tai tee kenestäkään automaattisesti huonoa isää.

Yksi sisaruksistani on kuollut huumeisiin joten tässä maailmassa ei ole mitään tapaa miten voisin hyväksyä tässä kohtaa huumeiden käytön. Ainoastaan lääkekannabis lääkärin määräämänä on ok. Se että mies on arkena halunnut pään sekaisin, muttei ole voinut ryypätä töiden takia joten käyttänyt huumeita.. ei ei ja ei.

Ap

Vierailija
10/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n mies on ilmeisesti alkanut käyttää huumeita tilanteessa, jossa hänellä on parisuhdekriisi ja pari pientä lasta. Lisäksi jo miehen alkoholinkäyttö on huolestuttanut AP:tä ja rasittanut parisuhdetta. Huumeidenkäytön etiikan pohdiskelu ei ehkä ole tässä tilanteessa se polttavin kysymys.

Vierailija
11/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eroatte, lapset tulevat todennäköisesti asumaan hänen luonaan osan ajasta, eikä häntä ole silloin kukaan "valvomassa". Siksi huumeidenkäyttöön on paras puuttua heti. Osaat varmasti itse arvioida, kannattaako asiasta puhua ensin miehen kanssa vai ottaa suoraan puheeksi pariterapiassa. Puuttuminen voi toki saada miehen suuttumaan ja vauhdittaa eroa, mutta asia on sen verran tärkeä, että se on tavalla tai toisella hoidettava.

Tätä mietinkin ja tämän vuoksi alankin kallistumaan että parempi kertoa kuin katua myöhemmin että miksi olin hiljaa. Hitto mikä tilanne. En olisi koskaan tätä uskonut, en sen vuoksi mitä huumeet ovat lapsuuden perheelleni jo tehneet ja mies hyvin tietää. Olisi nyt ollutkin uusi nainen kuten alkuun epäilin.

Ap

Vierailija
12/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n mies on ilmeisesti alkanut käyttää huumeita tilanteessa, jossa hänellä on parisuhdekriisi ja pari pientä lasta. Lisäksi jo miehen alkoholinkäyttö on huolestuttanut AP:tä ja rasittanut parisuhdetta. Huumeidenkäytön etiikan pohdiskelu ei ehkä ole tässä tilanteessa se polttavin kysymys.

Onko se nyt niin kovin yllättävää, että ihminen hakee helpotusta vaikeassa elämäntilanteessa? Ihmiset reagoivat eri tavoilla. Enkä tässä sano, että päihteidenkäyttö kaikissa tilanteissa ja kaikilla tavoilla on ok mutta liikaa on myös valloilla (mielestäni syyttä tai vääristä syistä) tuomitsijoita, jotka ajattelevat, että ihminen, joka satunnaisesti tai hallitusti (vertaa pari lasia viiniä viikossa) käyttää muita kuin laillisia päihteitä, olisi automaattisesti saatanasta. Tiedän useita työelämässä olevia hyviä vanhempia, jotka satunnaisesti käyttävät muutakin kuin alkoholia. Voi olla että AP:n mies on kaikkea muuta kuin tuota mutta sanonpa vaan, etten eroaisi muuten hyvästä miehestä pelkästään huumeiden takia. Tai miehestä, jonka kanssa voi vielä nähdä jotain toivoa. Joten siinä mielessä etiikan pohdinta on mielestäni todellakin paikallaan. Kannattaisi keskittyä aineen sijaan siihen, miksi tilanne on se, että mies niitä haluaa käyttää? Kivunlievitykseen vai hauskanpitoon? Ja mistä se mahdollinen kipu kumpuaa?

AP:lle neuvoksi että puhuisin terapiassa avoimesti. Oman hyvinvointisi takia ja siksi että on aika puhua huumeista avoimmemmin.

Vierailija
13/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sisaruksistani on kuollut huumeisiin joten tässä maailmassa ei ole mitään tapaa miten voisin hyväksyä tässä kohtaa huumeiden käytön. Ainoastaan lääkekannabis lääkärin määräämänä on ok. Se että mies on arkena halunnut pään sekaisin, muttei ole voinut ryypätä töiden takia joten käyttänyt huumeita.. ei ei ja ei.

Ap

Olen pahoillani sisaruksesi puolesta. Silti väitän, että itse aineita suurempi ongelma on niiden laittomuus. Se aiheuttaa mm sen, ettei ostaessa tiedä mitä saa, kun kauppa ei ole säänneltyä. Sama päti alkoholin kieltolakiin. Mm rikollisuus lisääntyi. Huumeita on käytetty kaikkina aikoina eri kulttuureissa...

Vierailija
14/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä huumeita käyttää. Alkoholihuume on pahimmasta päästä. Kannabis, kahvi ja tupakka ei niinkään. Lisää aiheesta:

http://kolttonen.fi/blog/2017-07-02.html

http://kolttonen.fi/blog/2017-10-05b.html

Vierailija
15/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella järkyttynyt näistä huumeita puolustelevista viesteistä. Mies haluaa pitää hauskaa eikä kestä lapsiperhettä. Viinaa ei arkena voi ottaa koska krapula. Upeaahan olisi tähän nyt lastensuojelu ja pohdinta olenko hyvä äiti vaikka olen niin paljon yrittänyt. Mies on säilyttänyt huumeita kotona joihin lapset olisivat voineet päästä käsiksi.

Ja se, että minä en hyväksy. En yhtään, en mitenkään. Olisi mieluummin pettänyt. Ja tämän mies tietää, tietää niin kovin hyvin. Luottamukseni on rikottu, särjetty kokonaan. Meillä on muitakin ongelmia, muunmuassa liiallinen alkon käyttö, rahan järjetön tuhlaus niin tähän päälle pitäisi vielä huumeet kestää ja sietää. Ei, ei ja ei. Yksilöterapiaa miehelle on tarjottu usein, mutta kieltäytyy.

Aion kertoa asiasta, mies vähättelee liikaa.

Ap

Vierailija
16/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi tarvitsee apua oireisiinsa, se on selvä. Itse huumeet eivät kuitenkaan tee hänestä pahaa ihmistä. On myös turha kauhistella asiaa liikaa. Onko oikeasti säilyttänyt päihteitä kotona sellaisessa paikassa josta lapset olisivat voineet saada ne käsiinsä vai kehitätkö mielessäsi tällaisia epätodennäköisiä skenaarioita, koska olet vihainen ja pettynyt? Sinulla on kaikki oikeus siihen. Yritän vain tuoda esiin aspektia, jonka puute huumekeskusteluissa häiritsee.  

Vierailija
17/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi tarvitsee apua oireisiinsa, se on selvä. Itse huumeet eivät kuitenkaan tee hänestä pahaa ihmistä. On myös turha kauhistella asiaa liikaa. Onko oikeasti säilyttänyt päihteitä kotona sellaisessa paikassa josta lapset olisivat voineet saada ne käsiinsä vai kehitätkö mielessäsi tällaisia epätodennäköisiä skenaarioita, koska olet vihainen ja pettynyt? Sinulla on kaikki oikeus siihen. Yritän vain tuoda esiin aspektia, jonka puute huumekeskusteluissa häiritsee.  

On säilyttänyt niin että niihin olisi todella helposti voinut päästä käsiin, laukussa eteisen lattialla. On ollut järjetön tuuri ettei varsinkaan tuo toinen erittäin utelias taapero olisi niihin päässyt käsiksi. Mutta varmaan olisi miestä pitänyt taputella vaan olalle kun lapsi olisi maannut sairaalassa . Oksetat minua

Ap

Vierailija
18/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko sanonut, että miestäsi pitäisi taputella päähän? Sanoinhan jo aikaisemmin että voi olla, että miehesi on kaikkea muuta kuin ok. Edelleen olen silti sitä mieltä, että yksin huumeiden syy se ei ole. 

Hänellä on selvästi isoja kipuja, jotka oireilee holtittomalla käytöksellä. Jotta hän pystyisi olemaan tasapainoinen vanhempi, tulisi hänen ottaa vastaan apua. Sinä et voi sille mitään, jos hän ei sitä ota vastaan. Pointti kommenteissani on se, että on mielestäni turha pelätä laittomista päihteistä ääneen puhumista. Toivotaan, että terapeuttisi on fiksu ihminen ja ei ala hälytyskellot soida yksin "huume"-sanasta. Jos kertomuksessasi ilmenee, että lastenne hyvinvointi on vaarantunut, on syytäkin, että lastensuojeluilmoitus tehdään. He selvittävät, tarvitsetteko tukea perhe-elämäänne, jatkoitte elämäänne yhdessä tai erikseen. Toivotaan kuitenkin että miehesi saa asiat kuntoon, kävi miten kävi. Lapsenne tarvitsee isää.

Vierailija
19/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että ap sivuutat huumeidenkäyttöä puolustelevat kommentit. Nyt on tärkeää a) lasten turvallinen kasvuympäristö ja b) sinun jaksamisesi. Molemmille on eduksi, että otat asian puheeksi ammattilaisen kanssa mitään kaunistelematta. Tsemppiä kovasti! <3

Vierailija
20/35 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että ap sivuutat huumeidenkäyttöä puolustelevat kommentit. Nyt on tärkeää a) lasten turvallinen kasvuympäristö ja b) sinun jaksamisesi. Molemmille on eduksi, että otat asian puheeksi ammattilaisen kanssa mitään kaunistelematta. Tsemppiä kovasti! <3

Lasten turvalliseen kasvuympäristöön kuuluu tässä kuviossa myös mahdollisimman tasapainoinen isä. Ap on tehnyt kyseisen miehen kanssa lapsia, joten eiköhän ihmisessä pohjimmiltaan ole hyviäkin piirteitä. Voi olla että hän on liian kipeä eikä aio hakea apua ja silloin ero voi olla parempi vaihtoehtoa. Toisen mustamaalaaminen esim. huumeiden takia ei kuitenkaan auta ketään, vähiten lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän