Luotatko aina terveydenhuollon henkilökuntaan?
Kommentit (26)
On kokemusta vakavasta hoitovirheestä, joten valitettavasti en luota. Myös monella ystävälläni on negatiivisia kokemuksia.
En luota, koska tiedän että ihmisten ammattitaito vaihtelee niin kirkkaasti.
Johan sekin kertoo, että eri lääkäreiltä saat erilaiset diagnoosit. Sanoisin, että vaarallista. Etenkin sellaisen egon käsissä, joka ei kykene tunnustamaan virheitään. Myöskin muun hoitohenkilökunnan pätevyys on kokemuksesta ja tietotaidosta kiinni. Jos kumpaakaan ei ole, eikä jälkimmäistä kiinnostusta hankkia, ollaan taas vaarallisissa vesissä.
Arvostan kuitenkin heidän työtään, koska en sitä itse tee.
En luota. Arvauskeskuksessa ei kokemukseni mukaan kuunnella potilasta pätkääkään. Joo, tottakai kuvittelen etten pysty nielemään, kun lääkäri ei löytänyt vikaa nielusta eikä korvista. Jännä, että yksityinen löysi.
Ja tässä siis vain yksi esimerkki. Ei niitä tk-lekureita kiinnosta paskaakaan.
Jippu kirjoitti:
En luota ja siihen vaikuttaa:
-Ennaltaehkäisyn eli terveellisten elämäntapojen painottamisen vähyys (mihin kaiken pitäisi perustua). Tupakoitsijoille ei hoitoa, ennenkuin lopettavat. Sama muiden päihteiden kanssa. Lihaville ensin elämäntavat kuntoon jne.
-Hoitovirheet
-Resurssipula
-Turha lääkkeiden määräys
-Valelääkärit
-Ihmisten epäluotettavuus ylipäänsä, ihmisiä ne lääkäritkin vain on.
Tähän listaan voi yhtyä ja lisätä sen, että kokonaisvaltaisen hoidon puuttuminen. Hoidetaan oireita, ei juurisyytä.
En todellakaan. Yksi lääkäri selitti ummet ja lammet siitä, miten endometrioosia ei pystytä hoitamaan mitenkään ja kipuja ei voi helpottaa muuten kuin buranalla. Muut lääkärit ovat hoitaneet mun endoa poistamalla endokylvöä laparoskopioilla, poistamalla kohdun ja toisen munasarjan (toinen munasarja toimimaton)...
Osa saa avun hormonien kautta, mun kohdalla hormonihoidot on kielletty.
Toinen taas selitteli tutkimatta, ettei mulla voi olla keuhkokuumetta influenssa-aikana. Toisen lääkärin dg. influenssa. Kuuli jo stetoskoopilla keuhkoista, että on selvä keuhkokuume ja rtg vahvisti diagnoosin.
Lasten kohdalla ei olla tunnistettu selkeää astmaa, ennen kuin jouduttiin menemään ambulanssilla kiireesti sairaalaan, ei osattu hoitaa sikainfluenssaa (se iso epidemia 2009), ei suostuttu kirjoittamaan kihomatojen häätöön Vermox-reseptiä, kun Pyrvinit, tolkuton siivoaminen, puunaaminen ja pyykkääminen eivät tuoneet helpotusta...
Listaa riittäisi vaikka kuinka ja paljon, miksi en luota suomalaiseen terveydenhuoltoon. Tuossa vain pieni osa.