Mitä mieltä ihmisestä joka ei ikinä osallistu firman pikkujouluihin?
Taas lähestyy pikkujouluaika ja muut alkaa olla innoissaan ja sitten on tämä yksi joka ei taaskaan aio tulla paikalle.
Mitä te ajattelisitte tällaisesta? En oikein tiedä syytä että miksi ei tule.. Alkoholia ei käytä mutta voisi kai sitä syömään tulla ym. Ja poistua sen jälkeen. Miksi pitää jättää kokonaan väliin?
Kommentit (767)
Tajusin itse vasta lähemmäs nelikymppisenä, että firman järjestämiin sosiaalisiin aktiviteetteihin kuten pikkujouluihin ei todellakaan tarvitse mennä. Perinteinen pikkujouluhauskanpitokulttuurikin on paskottu täysin eikä miehenä enää uskalla edes olla kännissä ja pitää hauskaa ettei vain satu vahingossa sanomaan jotakin mistä joku pahoittaa mielensä tai halaamaan väärää ihmistä jolloin joku ahdistuu ja raportoi henkilöstöosastolle. Enkä ole sen jälkeen mennyt. Teen työni ainoastaan työajalla, vapaa-aika on aika 100% minun. Koskee kaikkia iltoja, öitä, viikonloppuja ja lomia.
Osallistuin nuorempana kun oli sellainen esimies, joka vaati olemaan sosiaalinen. Harmitti useimmat kerrat. Sittemmin opin, että ei ole pakko, vaikka esimies vaatisikin.
Minkä luojan tähden tästäkin asiasta täytyy vääntää puolin ja toisin? Firma järjestää pikkujoulut jos järjestää, ja työntekijät sitten joko osallistuvat tai eivät. Jokainen tehköön kuten itse parhaimmaksi näkee. Ei sitä tarvitse kenellekään selitellä ja perustella, että miksei nyt millään halua osallistua tai miksi haluan mennä sinne. Jokaisen ihan oma asia, ja eikös Suomi ole vapaa maa - ainakin tiettyyn rajaan asti. Kummaksi mennyt yhteiskunta, kun kaikki pitäisi tehdä aina jonkun mieliksi. Asiat, joilla ei ole mitään merkitystä omaan elämään, niin ne on sitten kutittavinaan omaa persettä niin pirusti, ettei elämästä mitään tule, koska se joku teki taas oman mielensä mukaan eikä kuten minä olisin halunnut. Kyttäämis- ja arvostelu kulttuuri.
Samaa mieltä, ihme kyttäämistä. Itse olen sosiaalinen extrovertti ja ollut itsekin järjestämässä erilaisia työ- ja vapaa-ajan juhlia. Se on tullut tutuksi vuosien varrella, ja joskus ollut hyvin hauskaa ja joskus vähän vähemmän. Itse olen vilpittömästi sitä mieltä, ettei ketään pidä pakottaa (tietenkään) juhlimaan jos ei sellaisesta tykkää, ja sitä paitsi meidänkin , jotka pidämme juhlimisesta, fiilis menee helposti pilalle jos sinne tulee hapannaama tylsimyksiä. Suomessa on vielä vapaus valita seuransa, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
ehkä hän ei ole kauhean sosiaalinen ihminen, joitakin saattaa jännittää tälläiset tilanteet.
Tämä. Mä olen ainaki niin ujo ja epäsosiaalinen introvertti, että mua ahdistaa osallistua, vaikka oikeastaan kyllä haluaisin.
ei kiinnostanut nuorena osallistua, tällä iällä kyllä
Vaikea on osallistua, kun ei koskaan kutsuta.
Voi olla että itse tietää että vain ahdistuuu vieraassa paikassa vakea olla. Jos ois joku bestis jonka kanssa tulla paikalle. Parempi olla pois kun ei viidy juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä luojan tähden tästäkin asiasta täytyy vääntää puolin ja toisin? Firma järjestää pikkujoulut jos järjestää, ja työntekijät sitten joko osallistuvat tai eivät. Jokainen tehköön kuten itse parhaimmaksi näkee. Ei sitä tarvitse kenellekään selitellä ja perustella, että miksei nyt millään halua osallistua tai miksi haluan mennä sinne. Jokaisen ihan oma asia, ja eikös Suomi ole vapaa maa - ainakin tiettyyn rajaan asti. Kummaksi mennyt yhteiskunta, kun kaikki pitäisi tehdä aina jonkun mieliksi. Asiat, joilla ei ole mitään merkitystä omaan elämään, niin ne on sitten kutittavinaan omaa persettä niin pirusti, ettei elämästä mitään tule, koska se joku teki taas oman mielensä mukaan eikä kuten minä olisin halunnut. Kyttäämis- ja arvostelu kulttuuri.
Amen. Elä ja anna toisten elää. En ymmärrä, miksi se kutittaa jonkun pyllyä niin kovasti, jos joku ei tule.
Vierailija kirjoitti:
En ole absolutisti ja viihdyn yöelämässä, mutta jostakin syystä en osaa vaihtaa vapaalle ja rentoutua työkavereiden kanssa, jää se työrooli liikaa päälle. En myöskään halua olla humalassa työkavereiden aikana, ja selvin päin on todella tylsä katsoa muiden juhlimista
Toisekseen en vaan yksinkertaisesti jaksa mennä työviikon päätteeksi mihinkään. Siksi jätän pikkujoulut yleensä väliin.
Sama täällä. Tykkään työkavereistani arkena työasioissa, mutten kuitenkaan osaa olla heidän kanssaan rennosti ilman sitä tietynlaista "työjulkisivua".
Naurettavinta on alkaa mankua lisää e-passirahaa siitä hyvästä, ettei osallistu pikkujouluihin. Kyllä työntekijät osaa ottaa kaikki edut itselleen, mitkä vaan irti lähtevät
Itse osallistuin kerran nuorena miehenä erään suuren firman pikkujouluihin Helsingin keskustassa. Juhlista jäi lähinnä mieleen, kuinka eräs vanhempi esimies tuli ivallisesti kommentoimaan minulle humalassa, että mikä minun ongelmani on. Olen siis aika introvertti ja varsinkin juhlissa olen yleensä enemmän tarkkailijan kuin puhujan roolissa. Ehkä tämä häiritsi häntä. Toinen, mikä jäi mieleen, oli juhlien esiintyjä. Hän oli naiseksi pukeutunut mies, joka esitti erilaisia takavuosien hittejä playbäkkinä. Nämä juhlat olivat juuri ennen koronaa ja niiden jälkeen ei ole tullut pikkujouluissa enää käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen. Elä ja anna toisten elää. En ymmärrä, miksi se kutittaa jonkun pyllyä niin kovasti, jos joku ei tule.
Niinpä. Tai miten se kutittaa jonkun pyllyä, kun työkaveri lähtee niihin pippaloihin, joihin ei itse viitsi lähteä. Puhutaan, että "kun ei kiinnosta" ja sitten kuitenkin käytetään monta kuukautta aikaa asian pohtimiseen, että miksi se nyt niihin osallistuu/miksei se nyt halua sinne lähteä, ja mietitään monia eri syitä, että miksi se nyt on tyhmää tai turhaa osallistua/olla osallistumatta. Että taitaa se silti kuitenkin kiinnostaa, vaikka muuta kovasti puhutaan.
Juopoille pikkujoulut ovat eräänlainen sijoitus. Mitä enemmän ehtii vetää sitä ilmaista viinaa, sen suurempi on säästö. Toivoisivat niiden kestävän koko viikonlopun ja ilmaisen viinan riittävän hienosti sunnuntaihin asti.
Saa nussia kotonaan onnellisena.
Aikuinen ihminen, joka päättää itse omista asioistaan ja osaa sanoa ei. Se on tärkeä taito.
Itse en koskaan osallistu eikä mua voisi vähempää kiinnostaa se mitä muut musta ajattelee.