kallis vai halpa lahja 4-vuotiaalle?
Saatiin kutsu päiväkotikaverin synttäreille. Kutsussa ei ole mitään mainintaa lahjasta.
Pitäisikö tästä nyt olettaa, että joku lahja sinne pitää viedä? Koska vanhemmat eivät ohjeista niin pitääkö tulkita, että ne odottaa jotain kallista lahjaa? Mitä ton ikäisille yleensä annetaan?
Lähtisin itse siitä, ettei ainakaan mitään kallista anneta käytännössä vieraalle lapselle. Mutta itse en haluaisi sitäkään, että kaikki 20 vierasta tuo mukanaan jotain halpaa krääsää.
Onko ehdotuksia, mitä viedä, jos ei ole kerrottu etukäteen, että miten toimitaan? Vieraasta lapsesta kun ei tiedä, minkälaiseen "tasoon" se on lahjojen osalta totuttunut.
Onko sellaisia vanhempia, joille on ihan sama, mitä lapsia saa, kunhan saa paljon lahjoja?
Kommentit (13)
Ei sitä lahjan "tasoa" kannata miettiä mistään muusta kuin omista lähtökohdista. Minulla on aina ollut budjetti sukulaislasten lahjoille ja myös näille kaverilahjoille. Sukulaislasten lahjat on 40€ (ollut jo reilut kymmenen vuotta eli ostovoima tippunut matkalla) ja kaverilahjat on 20€. Bestikselle on ostettu samalla budjetilla kuin sukulaislapsille, koska hän on niin läheinen. Jos päiväkotikaveri ei ole oikea kaveri, niin lahja voi olla vähän halvempikin, 10-15€. Meillä ei noin pienelle vielä mitään kaverisynttäreitä järjestetty, vaan ne oli aina sukulaisille ja perhetuttaville.
20 euron lahja vieraalle neljävuotiaalle? Joka kerta? Ja tämä on ihan tavallista?
Tämä on just se ongelma. Jos olisin halukas käyttämään noin paljon rahaa vieraisiin lapsiin, mitään ongelmaa lahjan valitsemisessa ei olisi.
Mutta kun ajattelin käyttää enintään 5 euroa. Niin kysymys on, että onko vanhemmille ok, että me tuodaan vitosella muovikrääsää? Koska jotkut vanhemmat on niin fiksuja, että sanovat, että ei roskaa kiitos, tuokaa vaikka värikynät tai älkää tuoko mitään.
Ap
Vie vaikka kympin (max 15 e) maksava muovailuvahajuttu. Muovailuvahaa kuluu aina. Joku lahja pitää olla, se kuuluu kuvioon.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lahjan "tasoa" kannata miettiä mistään muusta kuin omista lähtökohdista. Minulla on aina ollut budjetti sukulaislasten lahjoille ja myös näille kaverilahjoille. Sukulaislasten lahjat on 40€ (ollut jo reilut kymmenen vuotta eli ostovoima tippunut matkalla) ja kaverilahjat on 20€. Bestikselle on ostettu samalla budjetilla kuin sukulaislapsille, koska hän on niin läheinen. Jos päiväkotikaveri ei ole oikea kaveri, niin lahja voi olla vähän halvempikin, 10-15€. Meillä ei noin pienelle vielä mitään kaverisynttäreitä järjestetty, vaan ne oli aina sukulaisille ja perhetuttaville.
Ok, jos olisin valmis käyttämään kympin, niin mikä se lahja voisi olla? Alkuperäinen kysymykseni kai oli se, että onko niin, ettei useimmille vanhemmille ole mitään väliä, mikä halpa lahja se on, kunhan on joku lahja? Koska monille vanhemmille nimenomaan on ongelma, että vieraat tuovat krääsää.
Jos nyt itse ajattelen tulevaisuutta, niin jos joka vuosi lapsen synttäreille tulee koko päiväkotiryhmä ja jokainen tuo joka kerta kympin muovilelun niin sittenhän meillä on viiden vuoden päästä aika paljon muovikrääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vie vaikka kympin (max 15 e) maksava muovailuvahajuttu. Muovailuvahaa kuluu aina. Joku lahja pitää olla, se kuuluu kuvioon.
Joo, hyvä idea. Muovailuvaha on varmaan ihan ok.
Mutta 15 euroa on silti liikaa.
Ja meidän perheessä ei ole rahasta kiinni mutta en vaan pysty ajattelemaan, että joka synttärille viedään 15 euron lahja tai jopa 20 euron lahja, jos näitä synttäreitä alkaa olla joka kuukausi.
En kyllä olettaisi, että omalle lapsellekaan vieraat lapset toisivat noin kalliita lahjoja - ei edes silloin, jos olisin käyttänyt itse paljon rahaa synttäreiden järjestämiseen. Ei vieraiden tarvitse juhlista maksaa.
Ap
Jos kyse on vieraasta lapsesta niin mitä väliä sillä on, mitä sen vanhemmat tai muut ajattelee? Vie värikynät ja värityskirja, ei maksa paljon ja värityskirjasta on helppo päästä eroon kun se lakkaa lasta kiinnostamasta: heittää vain paperinkeräykseen.
Meillä on kaksoset, jotka saavat usein yhteisen kutsun. Ollaan viety joko 2x10eur lahja tai 1x20eur. Lapset ovat saaneet valita lelun kavereilleen. Usein se on ollut legopaketti, niitä pieniä saa juuri kympin pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on vieraasta lapsesta niin mitä väliä sillä on, mitä sen vanhemmat tai muut ajattelee? Vie värikynät ja värityskirja, ei maksa paljon ja värityskirjasta on helppo päästä eroon kun se lakkaa lasta kiinnostamasta: heittää vain paperinkeräykseen.
Joo, värikynät on hyvä. Niitä ei kai voi olla koskaan liikaa.
Ei mua kiinnosta, mitä ne vanhemmat ajattelee minusta ja meidän lahjasta vaan että mitä ne ajattelee lahjojen saamisesta, että onko sillä mitään väliä, mitä krääsää lapselle annetaan.
Koska niin kuin sanottu, monille vanhemmille on väliä ja siksi ne erikseen pyytää, etteivät vieraat tuo halpaa krääsää.
Mutta ehkä tämä on vaan joku helsinkiläinen ilmiö.
Vähintään mopoauto lahjaksi tuon ikäiselle.
Meillä budjetti on ollut n.10€/lahja päiväkoti ja alakouluikäisen lasten lahjoilla. Sillä saa esim. pienen legopaketin. Alekorilöytöinä on löytynyt myös autoja, lasten astiasettejä, lasten kirjoja ja pyyhkeitä.
Kun pitää silmät auki alekoreilla, niin kympin budjetilla saa usein mieluisia lahjoja joiden arvo on huomattavasti enemmän, kuin 10€
Tietysti lapselle viedään synttärilahja! Itse päätät mitä viet. Kai sinä nyt ainakin suuntaa antavasti osaat arvioida mistä 4v pitäisi jos itselläsikin on lapsi. Ei sillä arvolla oo mitään väliä vaan sillä että lapsi ilahtuu. Ei 4v edes tajua mitään rahan arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lapselle viedään synttärilahja! Itse päätät mitä viet. Kai sinä nyt ainakin suuntaa antavasti osaat arvioida mistä 4v pitäisi jos itselläsikin on lapsi. Ei sillä arvolla oo mitään väliä vaan sillä että lapsi ilahtuu. Ei 4v edes tajua mitään rahan arvosta.
Tämä oli hyvä kommentti. Mietit ihan liikaa niitä vanhempia. Mieti että siellä on 4-vuotias synttärisankari, mahdollisesti jopa elämän ensimmäiset kaverisynttärit. Joten tottakai sille kuuluu viedä lahja. Se on tuon ikäiselle tärkeä juttu. Ja ei se lapsi tajua sen lahjan arvoa.
Omat lapset jo vähän vanhempia. Mutta itse tykkään edelleen jos tuodaan ns. kuluvaa tavaraa kun puhutaan pienestä budjetista. Eli värikynät, tussit, värityskirja, tarrat yms askartelumateriaali. Meillä sekä tyttö että poika on tuossa iässä rakastanut liimailla hienoja tarroja. Ja ne on hetkessä käytetty. Nykyään saa tosi paljon myös poikateemaisia tarroja.
Ja toisekseen, vaikka tämä lapsi on sinulle tuntematon. Niin oletko kysynyt omalta lapselta, millä tämä kaveri tykkää leikkiä. Esim jos lapsi kertoo että sillä on joka lelupäivä spiderman lelu mukana. Niin tiedät että varmaan spiderman tarrat voisi olla kova sana.
Miten tuosta lahja-asiasta saa tehtyä noin vaikean.
Synttäreille on ainakin meidän kulmilla ollut tapana viedä lahja. Kaverisynttäreille noin 10-20 euron arvoinen lahja on kai aikasta tavallinen.