Miksi paljon veroja maksavan perheen pitäisi auttaa jouluna köyhiä?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ollaan ihmisiä eikä elukoita. Ja ensi jouluna se voit olla sinä joka apua tarvitsee.
Kun tekee kovasti töitä ilman lomia ja elättää oman perheensä niin katson että se riittää.
SInä, ja valitettavan moni nykypäivän äärimmäisen itsekeskeinen ja itsekäs ihminen. Toivottavasti jonain päivänä itse olet tilanteessa, jossa apua tarvitset, eikä kukaan auta. Onnea matkaan sitten siihen oman perheen elättämiseen.
Jaa, että kukaan ei auta!!
Suomessa ei yksikään köyhä jää ilman apua, se on eri asia, jos ei osaa rahojaan käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se joulun sanoma olikaan? Kait sitä voi jotain lahjoittaa. Jos ei rahaa niin vaatteita yms. Tai villasukkia asunnottomille yms.
Ne sun villasukkia halua!:D
Osta kunnon viinapullo niin kerrankin niiden ei tarvi juoda lasinpesunestettä?
Oon nuorena joutunut joskus siivoamaan niiden paskaa, kun on rappukäytävässä tullut kakkahätä.. Uskomatonta ainetta..
Alkoholisteista sanotaan aina, että niiden juomista ei saa ymmärtää. Alkoholisti ei muuten opi ottamaan vastuuta ja lakkaa keksimästä tekosyitä tilanteelleen. Toki empaattinen pitää olla ja tukea päihteistäirtautumisyrityksiä.
Minusta köyhyyteen sopii samat teesit. Jos raha menee tupakkiin ja telkkareihin, eikä yritystä eteenpäin ole, niin sitä ei saa ymmärtää ja tukea. Toisaalta olen tukenut nuorten harrastusorganisaatiota siksi, että köyhien perheiden lapsillakin olisi mahdollisuus yrittää ja edetä.
Poimin ihan vaan pelkät avainsanat sun aloituksesta: "Perhe, joulu, auttaa, köyhät". "
Jos kerran olette perhe, teillä on toisenne ja todennäköisesti myös lapsia. Verojen maksu, varsinkin jos niitä maksaa paljon, viittaa siihen että myös tulot ovat hyvät. Jouluna ainakin - tietysti myös muulloin on sopiva aika auttaa niitä,joilla on vähemmän kuin itsellä. Lähelläkin olevilta ihmisiltä voi puuttua se perhe, tulot, läheisyys ja jopa ruoka. Jo pelkästään ihmisyyteen kuuluu, että autetaan niitä, joilla on itseä vähemmän jotakin.
Tai toisaalta: millä muilla tavoin opetat lapsillesi myötätuntoa, välittämistä, yhteiskuntavastuuta ja pienenkin ilon tuottamista? Ehkä teet sen muulloin kuin jouluna? Pääasia että edes joskus.
Ennen sain 1700€ -verot fyysisesti ja henkisesti raskaasta työstä, vapaat autoin vanhempiani ilman palkkaa. Vuokra maksoi 570+sähkö 200€, vanha autonromu, jossa joka kuukausi remonttia, siitä verot ja vakuutukset, kämpästä vakuutus, oma vakuutus, dieselit ilman matkakorvauksia, työmatka 50km ja vanhemmille matkaa 45km. Terapeutti 110€ joka toinen viikko, kämppä oli vetoisa 50neliöö ja kun pyykkikone meni rikki söin koko kuun purkki hernekeittoa ja näkkileipää. Säästin ja jouluna oli myös sisarukset lapsineen syömässä vanhemmilla jouluruan jonka minä maksoin ja tein. Niiden kersoille yht 6kpl piti ostaa lahjat.. No nyt elämäntilanne eri. Menin rikkaisiin naimisiin ja itellä nyt kaksi lasta, haluanko nyt paapoa muita? Joululahjat sisaruksilta ym muilta on niin köyhät mun lapsille verrattuna siihen mitä ostin niiden lapsille, kun ei muka oo rahaa kun on perhe yms. En jaksa enää auttaa ja ajatella köyhiä koska tiedän että jos nyt eroan yms. Elintaso laskee ei kukaan mua auta.
Paikallislehdessä oli juttua ilmaisten ruokakassien jakelusta. Siellä joku eläkeläinen kertoi hakevansa ruokaa tyttärensä monilapsiselle perheelle. Sitä se haastateltu ei kertonut, että perheen aikuiset ovat elämäntapatyöttömiä, joita ei saa edes mukaan vapaaehtoistoimintaan (nimenomaan osallistumaan vaikka MLL:n järjestämälle metsäretkelle, ei siis tekemään töitä vapaaehtoisena). Vanhemmilla on niin kiire harrastustensa kanssa, ettei ennätä miettimään ruokaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa on 365 päivää. Jos joka päivältä laittaa euron säästöön, on jouluna käytössä 365 euroa. Jos lopettaa tupakoinnin ja laittaa ne rahat säästöön, onkin jo monta sataa enemmän. Jos ei tupakoi niin aina voi karsia jonkun muun rahaa vievän paheen. Elämä on valintoja, miksi meidän pitäisi auttaa sellaisia, jotka tekevät omaa tyhmyyttään huonoja valintoja?
30e kuukaudessa on helkkarin iso raha sellaiselle jonka pitää 200e ostaa perheellensä ruokaa koko kuukaudeksi.
Jos rahaa ei tuon enempää jää on budjetointi menny pieleen. Toimeentulotukeakin saa per pää enemmän kuin tuo.
Niin katsos kun siitä toimeentulotuesta on vähän pakko ostaa muutakin kuun ruokaa kuten vessapaperit, shampoot, pyykinpesuaineet sekä joskus vähän vaatetta yms.
Itse jouduin sillä elämään n. Vuoden ja tosiaan säästin sen 30 euroa kuukaudessa mutta en jouluun vaan odotin että tulee alennusmyynnit/ löydän kirpparilta sopivaa vaatetta..
Sanoisin että kyllä sillä elää mutta ei siitä säästöön saa. Tuli kyllä jo selväksi että sinä et ole sellaisella rahalla joutunut elämään mutta silti näyttät asiasta kovin tietävän.
Tupakat, kaljat, tatuoinnit, hiusvärit ja lemmikit ovat myös kalliita ja noihinhan "köyhillä" aina menee rutkasti rahaa.
Muistan että exälle ja hänen perheelleen oli tärkeää joulun vietto, että tietyt rutiinit.
Pitkän aikaa erottuanikin menin samoja muodollisuuksia, nyt en pidä kovin tärkeänä, paitsi hiukan juhlavampaa ruokaa.
Yksinäisen ihmisen on hyvä osallistua johonkin joulukeräykseen, kun ei ole ketään jolle tuputtaa lahjoja.
Sen mukaan miltä itsestä tuntuu. Rasittavia nuo jutut odotetaan kiitollisuutta, parempi toimia anonyymisti mielestäni.
Osaavat köyhät olla kiitollisia muistan omasta lapsuudesta.
Enoni osasi olla hienotunteinen, tuotti tavaraa mutta vetäytyi taka-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa on 365 päivää. Jos joka päivältä laittaa euron säästöön, on jouluna käytössä 365 euroa. Jos lopettaa tupakoinnin ja laittaa ne rahat säästöön, onkin jo monta sataa enemmän. Jos ei tupakoi niin aina voi karsia jonkun muun rahaa vievän paheen. Elämä on valintoja, miksi meidän pitäisi auttaa sellaisia, jotka tekevät omaa tyhmyyttään huonoja valintoja?
30e kuukaudessa on helkkarin iso raha sellaiselle jonka pitää 200e ostaa perheellensä ruokaa koko kuukaudeksi.
Jos rahaa ei tuon enempää jää on budjetointi menny pieleen. Toimeentulotukeakin saa per pää enemmän kuin tuo.
Niin katsos kun siitä toimeentulotuesta on vähän pakko ostaa muutakin kuun ruokaa kuten vessapaperit, shampoot, pyykinpesuaineet sekä joskus vähän vaatetta yms.
Itse jouduin sillä elämään n. Vuoden ja tosiaan säästin sen 30 euroa kuukaudessa mutta en jouluun vaan odotin että tulee alennusmyynnit/ löydän kirpparilta sopivaa vaatetta..
Sanoisin että kyllä sillä elää mutta ei siitä säästöön saa. Tuli kyllä jo selväksi että sinä et ole sellaisella rahalla joutunut elämään mutta silti näyttät asiasta kovin tietävän.
Tupakat, kaljat, tatuoinnit, hiusvärit ja lemmikit ovat myös kalliita ja noihinhan "köyhillä" aina menee rutkasti rahaa.
Juu ja huumeet on kalliita ja ulkomaanmatkat, on selvää että kaikki köyhät lapsiperheet käyttävät rahansa noihin asioihin mitä mainitsit ja siksi eivät tarvi apua jouluisin. Ja mikä parasta se on vielä lasten syy.
En jaksa sun kanssa enempää keskustella, puhutaan ihan eri asioista. Voihan sitä tosiaan itselle uskotella että kaikkien köyhien rahat menee viinaan ja sitten tärkeänä antaa täällä neuvoja kuinka säästää 30€ kuukaudessa vain jättämällä viinat ostamatta. Tadaa suomalaisten lapsiperheiden köyhyys on poistettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olet väärässä, sillä olen ihan samalla summalla elänyt ja jälkikasvua elättänyt ja sen piti riittää muuhunkin kuin ruokaan. Ennakointiahan se vaatii, mutta onnistuu tarkkaan miettimällä. Siksi tiedänkin että säästäminen on mahdollista.
Olen pahoillani, mutta en halua. Ajattelin että vien läheiseen palvelutaloon jotain jouluista jos se vanhuksia piristäisi, mutta muuhun en pysty.
Olen muutaman vuoden seurannut keskusteluja näistä jouluavuista ja on tullut sellainen olo että antakaa olla. Ei tee mieli ostaa mitään, kun pyydetään ihan pokkana rahaa ja kalliita tuotteita tai lapsille kalliita leluja. Tulee fiilis että hyvien tukien lisäksi käytetään hyväksi hyväntahtoisia ihmisiä.
Sen voisin tehdä, että aatonaattona veisin jonkun perheen äidin (tai isän) kauppaan, ja ostettaisiin tarvikkeet jouluateriaan ja kuusi kaupan edestä. Sitten auttaisin valmistamaan ruoat ja vaikka siivoamaan. Mutta kenelle tällainen nykyaikana edes kelpaisi?
Vierailija kirjoitti:
Lapselleni on koulun kautta kaveri joka asuu laitoksessa koska isää ei ole ja äiti on narkki.
Ostamme hänelle joka joulu lahjan ja käymme viemässä sen sinne. Onhan siellä jotain pientä jouluista aina laitettu ja lahjojakin muutama mutta ei sieltä lahjapaketeista koskaan sitä suosikkilelua tule. Me ostamme sen. Pojilla on niin hauskaa yhdessä kun avaavat lahjansa (oma poika saa ottaa yhden paketin mukaan sinne) Se ilo mikä heidän molempien naamalla näkyy on itselle ehkä se paras joululahja. Itse juon kahvit jo tutuksi tulleen hoitajan kanssa ja pojat leikkivät hetken ja sitten lähdemme kotiin.
Voi miten ihana kirjoitus, tästä tuli hyvä mieli :)
Suomessa ei ole köyhiä ja ulkomaalaisten köyhien auttaminen ei ole suomalaisten asia.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella työskentelevät ovat kovia ottamaan osaa. On nälkäpäivää, nenäpäivää, villasukkapäivää, pelastusarmeijan pataa ja punaista ristiä........kun hyvä palkka tulee lahjana niin ...lahjaksi olette saaneet lahjaksi antakaa.....
Mistä näitä riittää, joiden mielestä opettajalle, lääkärille tai sairaanhoitajalle ei kuulu maksaa ollenkaan palkkaa? Kuka ne hommat ilmaiseksi tekisi?
Mitä enemmän ihmisellä on rahaa, sitä itsekkäämmäksi hän muuttuu?
Itse ehdotin rahanpuutteesta valittavalle ystävälle, että joululahjaksi kävisin sen kanssa kuukauden ajan tekemässä ruokaostokset ja auttaisin kokkailussa. Säästäisivät vähintään 300 euroa kuukaudessa. Ystävä suuttui ja pisti välit poikki :D Ois toivoneet pleikkarin lapsille ja kun ehdotin, että säästetään heidän ruokamenoistaan tuli kauhea kiukku. Koko perhe vetää valmisruokaa ja kalliita sellaisia joka päivä, kyllä siinä äkkiä rahat loppuu itse kultakin. Ja se tupakan meno, kaks askia päivässä. Ei oo köyhä jos on varaa polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olet väärässä, sillä olen ihan samalla summalla elänyt ja jälkikasvua elättänyt ja sen piti riittää muuhunkin kuin ruokaan. Ennakointiahan se vaatii, mutta onnistuu tarkkaan miettimällä. Siksi tiedänkin että säästäminen on mahdollista.
Juurihan kirjoitin itsekkin että sillä ostetaan muutakin kuin ruokaa. Ja kerroin myös että pärjäsimme kun oikein suunnitteli mitä ostaa.
Hienoa että sinä sait säästöön mutta ihmisillä on myös erilaisia elämäntilanteita ja sanoisin että aika harva tuosta rahasta säästöön saa. Ja mielestäni siitä ei pidäkkään saada säästöön vaan se on tarkoitettu elämiseen sille jaetulle kuukaudelle.
Itse pidin tärkeänä että ruoka on monipuolista ja itsetehtyä sekä lapset saavat harrastaa ja vaatteet ovat ehjiä ja puhtaita. Jos jotakin ylimääräistä jostain kuukaudesta jäi. Sijoitin sen lapsiin että he pääsivät esim. Leffaan tai saivat lelun tai tehtiin porukalla jotain kivaa.
Mainittakoon nyt vielä että lapsilla ei todellakaan ollut mitään huippukalliita harrastuksia vaan ihan partio, jumppa yms mikä maksoi muutaman kympin/ puoli vuotta
Ai pitääkö? Luulin sen olevan vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
V..ttu radan niska limassa että saan oman perheeni elätettyä ja veroja maksan että köyhät saa palvelunsa. Ei siis kiinnosta jouluna eikä juhannuksena antaa sitä muutamaa euroa joka itselle on jäänyt. Kadulla kerjääjille myös sylkäisen perään.
Ymmärrän, että sinua ketuttaa, mutta itsehän olet valintasi tehnyt. Olisit valinnut helpomman työn/alan ja jättänyt perheen perustamatta. Ei tarvitsisi raataa niska limassa.
Ihan turha ketju.