Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1970-luvun Aihe vapaa.

1980-luvulla syntynyt 1970-luvun fani.
19.10.2017 |

Kirjoittakaa tähän ketjuun sellaisia viestejä joita tänne olisi kirjoitettu, jos tämä palsta olisi ollut olemassa jo 1970-luvulla.

Kommentit (1605)

Vierailija
1041/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka aikoo tankata huomenna BP:lla tarjousbensaa, vain 2 markkaa litra? Itse meinaan mennä ja voisi samalla tankkausreissulla käydä kuuntelemassa, kun jukeboxissa on kuulemma Hurriganesilta uusi sinkku "Crazy days".

Täh??? Kuka hitto ostaa nöin törkeen kallista bensaa ja muka vielä tarjouksesta? Meiän paikallisella E-huoltsikalla ysikutonen maksaa 1,20 markkaa litra ja se on siis ihan normihinta Se on toki itsepalveluhinta, mutta ei se palveluhintaisenakaan ole kuin kolme penniä enemmän.

Joo Hurriganesilta ilmestyi joulukuussa uusi sinkku My Only One ja sen b-puolelta tosiaan löytyy toi Grazy days, joka on toki ihan ok kipale sekin, mutta onhan se Cissen laulama My only one aivan ihana.

Vierailija
1042/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10.7.1972

Hei kaikille täältä Ruotsista!

Aloitin juuri työt Atlas Copcolla Tukholmassa. Olen tutustunut moniin suomalaisiin täällä ja oppinut myös vähän ruotsia. Käymme usein viikonloppuisin tutustumassa Tukholmaan ja lauantai-iltaisin suomalaisessa tanssiravintola Kareliassa tanssimassa. Ensi kuussa sinne tulee Kirka esiintymään. Sinne täytyy päästä!

Asun alivuokralaisena erään ruotsalaisen rouvan luona, jolla on suuri ja kaunis kerrostaloasunto keskustan laitamilla. Elämä hymyilee. Pidetään yhteyttä! Hej då!

Terveisin Merja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään turhia istuimia takapenkillä kun hyvin mahtui neljä lasta pienehköön autoon ja äidin syli oli paras turvaistuin.

Vierailija
1044/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut jostain satiaisia. Aviomieheni Seppo ei myönnä mitään, vaikka kaupparatsuna kiertää ympäri Suomea viikkotolkulla. Voiko satiaiset tulla hotellin vuoteesta? Näin Seppo väittää.

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Mikä auttaa? Terva?

Vierailija
1045/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain just kipsalta Aurinko-jaffaa, Topsy-jäätelötuutin ja Chigago- purkkaa. Tuutissa on kyllä vähän turhankin paljon syötävää, Eskimo-puikko ois riittänyt. En kyllä mee kotiin kun siellä on taas kesäkeittoa. Tosin sitten en saa viikkorahaa tai äiti kieltää soittamasta kavereille.

Vierailija
1046/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myydäänkö Lohjan seudulla missään punaisia kannellisia ämpäreitä? Mieheni Ensio otti hiljattain ämpärini mukaan onkireissulle ja nyt ämpäri haisee kalalle ja järvivedelle. En millään voi poimia siihen enää marjoja. Jääkööt se vain Enskalle.

Punainen on minulle ehdoton toiveväri, sillä Ensio pitää punaista akkain värinä, eikä siis omisi ämpäriä itselleen kannesta puhumattakaan. Se entinen ämpärini on vaaleansininen, ja sininen on myös Enskan lempiväri. Kuinkahan monta markkaa ämpäri kansineen maksaisi? Osaisiko joku kertoa?

Terveisin Terttu Enström, Lohjan taajama-alueelta

Vierailija
1047/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydäänkö Lohjan seudulla missään punaisia kannellisia ämpäreitä? Mieheni Ensio otti hiljattain ämpärini mukaan onkireissulle ja nyt ämpäri haisee kalalle ja järvivedelle. En millään voi poimia siihen enää marjoja. Jääkööt se vain Enskalle.

Punainen on minulle ehdoton toiveväri, sillä Ensio pitää punaista akkain värinä, eikä siis omisi ämpäriä itselleen kannesta puhumattakaan. Se entinen ämpärini on vaaleansininen, ja sininen on myös Enskan lempiväri. Kuinkahan monta markkaa ämpäri kansineen maksaisi? Osaisiko joku kertoa?

Terveisin Terttu Enström, Lohjan taajama-alueelta

Lohjalainen, käy sieltä Orthexin tehtaanmyymälästä kysymässä niin selviää. 

Vierailija
1048/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä farkkumerkki on paras ? Sain viimein ne Lee Coopperit. Maksoivat vallan 50 markkaa !!

Vain maalaiset käyttävät Lee Coopereita. Levis on ainoa oikea! On noita Wranglereita tosin muutamilla. Ostan kaikki farkut Levis-shopista ja muut vaatteet Mic Macista joka on siinä vieressä.

Vierailija
1049/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin poika eskarista oli saanu sellaisilla aikuisten henkseleillä varustetut kurahousut. Meillä muilla on tämmöset tavalliset jotka laitetaan kiinni neppareilla. Noloa kun nää on niin kiiltävät ja paksua kangasta...

Miksi joku eskarilainen kirjoittaa tänne?

Vierailija
1050/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko te saatte viikkorahaa? Mä saan 2 mk.

Vierailija
1051/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin viikonloppuna Keimolassa katsomassa autokisaa, oli hurjaa menoa! Se rata on kyllä vieläkin hyvälaatuinen, vaikka puhuvat että tulevaisuudessa saisi olla isompi tai jotain sellaista. Uskon että tuo rata on olemassa vielä 2000-luvullakin. 

(OT: kirjoittajan isä valitsi asuinpaikkamme ennen syntymääni 80-luvulla tuon radan läheltä, hänet tunnettiin suurena autourheilu-intoilijana. Paljon tuli lapsena käveltyä hylätyllä radalla, etsien marjoja ja sieniä vanhempien kanssa. En tajunnut kuitenkaan tätä yhteyttä ennen kuin satuin lukemaan paikan historiasta vähän aikaa sitten! )

Vierailija
1052/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin omakotitalo valmiiksi. Mies tekee hitsaushommia ja minä hoidan meidän kolmea lasta kotona. Hyvin on rahat riittäneet.

Toinen lastenhuone on kirkkaankeltainen ja toinen sininen. Minun ja mieheni, makuuhuone on vihreä. Olohuone on ruskea. Kaikissa huoneissa ihana kokolattiamatto ja kylpyhuoneessa amme.

Olen niin onnellinen, kun pääsemme asumaan taloon, jossa kaikki on nykyaikaista ja tyylikästä.

Vierailija
1053/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on markka,käyn ostamassa 10 nallekarkkia!

T.N vuodelta -70

Vierailija
1054/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulkaas kesäloma meidän perheellä Olemme ihan keskiluokkaisia ja tuloisia, mutta lähdemme Morris Marinalla  telttailemaan Hartolaan. Joku porvariserkku lähti ihan Mallorcalle.

Me ajellaan Morris Mailerilla ihan ulkomaille saakka. Käydään ainakin Norjassa, ehkä poiketaan Ruotsiinkin, mummokin mahtuu hyvin mukaan, istuu takana lasten kanssa, nuorin saa istua edessä sylissä. Telttaakin on hankittu pressu mukaan sateen varalta.

Onko teillä iso viiri kokoelma? Täytyy täydentää kokoelmaa matkalla, niitä on ennestään pari riviä seinällä kulmistaan toisiinsa sidottuna.

Vierailija
1055/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T.N vuodelta -70

Nallekarkit on pennin karkkeja. Niitä saa markalla 100. 

Vierailija
1056/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä farkkumerkki on paras ? Sain viimein ne Lee Coopperit. Maksoivat vallan 50 markkaa !!

Vain maalaiset käyttävät Lee Coopereita. Levis on ainoa oikea! On noita Wranglereita tosin muutamilla. Ostan kaikki farkut Levis-shopista ja muut vaatteet Mic Macista joka on siinä vieressä.

Muistaakseni Levikset eivät vielä 70-luvulla olleet kova sana.

Käytettiin tietysti Jameksia, nehän oli kotimaiset. Myös Lee Coopersit ja Beaversit tehtiin Suomessa muistaakseni.

Itse käytin Lee-farkkuja, jotka olivat amerikkalaiset.

MicMacit olivat stadilaisten trendifarkut jossain vaiheessa, ne olivat monille tavisnuorille liian kalliit.

Vierailija
1057/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin poika eskarista oli saanu sellaisilla aikuisten henkseleillä varustetut kurahousut. Meillä muilla on tämmöset tavalliset jotka laitetaan kiinni neppareilla. Noloa kun nää on niin kiiltävät ja paksua kangasta...

Miksi joku eskarilainen kirjoittaa tänne?

Se kirjoittaa varmaan tulevaisuudesta. Täällä 70-luvulla kun ei ole vielä eskaria kun parissa kokeilukunnassa.

Vierailija
1058/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ostan markalla merkkareita. Silläkin uhalla, että amalgaami-paikat irtoilee suusta.

Vierailija kirjoitti:

T.N vuodelta -70

Vierailija
1059/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin noin 16v ja Kauriinmetsästäjiä mentiin katsomaan vanhemman jo ajokortillisen naapurin kaverin kanssa. Lipputiskille oli pitkä jono ja kun päästiin sisään, kaveri antoi mulle lippurahansa ja kehotti ostamaan molemille liput ja ohitti vähän jonoa katsomoon. Lippukassalla kun halusin kaksi lippua ja täti kysyi onko se kaveri varmasti jo 18v, oli helppo vastata vakuuttavasti, että on kyllä ;-). Ei mitään ongelmaa ja sisään päästiin. On se kyllä mellevä leffa se.

Sama "kyllä kaveri on 18" toimi myös kapakassa. Minä tilasin juomat, ja tarjoilija kysyi paperit vain kaverilta...

Mikä ihme se on, että tässä ketjussa kirjoitetaan lähinnä teininäkökulmasta? Poikkeaako se jotenkin 2010-luvun av-palstasta? Se on nyt syysloma. 

Ja harva meistä oli itse aikuinen jo 1970-luvulla, siksi näkökulmakin on usein  nuoremman.

Niinpä. Jotta on ollut riittävän "aikuinen" 1970-luvulla on täytynyt syntyä viimeistään 1950-luvun puolivälissä, kuten minä. Menin kyseisen vuosikymmenen lopussa naimisiinkin (24-vuotiaana... sen ajan näkökulmasta olin jo melkein vanhapiika).

Vierailija
1060/1605 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaah ihanaa, huomenillalla laitetaan 6 ja 7-vuotiaat lapsemme keskenään yöjunalla Rovaniemelle jossa he viettävät kesän enon perheessä seuraavat 3 kuukautta siihen asti kun syyskuussa alkaa koulut. Me täällä kaupungissa miehen kanssa tehdään viikonloppusin telttaretkiä tai käydään lavatansseissa Mustikkamaalla. Hitsi kun viikonloput olis joskus pidempii kuin vain lauantai-illasta sunnuntai-iltaan.

Kyllä koulut alkoi 70-luvulla jo elokuussa. Ja ei ainakaan koulua ollut enää lauantaisin, kuin joskus harvoin, kun korvattiin jotakin päivää. Muuten viikonloput oli vapaita ihan jo perjantai-illasta.

Vuonna -70 koulu alkoi syyskuussa ja lauantaisinkin oli koulua. Ne lauantait oli lyhyitä päiviä ja opettaja luki silloin satuja meille ekaluokkalaisille. Kerran kuussa oli vapaa lauantai. Seuraavana vuonna ei tarvinnut enää mennä lauantaisin kouluun ja koulukin alkoi jo elokuussa.