www.jouluapua.fi
Jos sinulla on mahdollisuus auttaa vähävaraisia joulun alla, millä perusteella valitset avunsaajan?
Kommentit (267)
Taas tuntuu olevan kaikilta koristeet loppu.
Suomalainen, asunnoton mies tai nainen.
Auttaisin jotain yhden tai kahden lapsen yksinhuoltajaa. En niitä joilla on 6 lasta joista neljä on erityislapsia eikä vanhemmat pääse töihin kun on niin sairaita ja väsyneitä ja kissakin kuoli viime viikolla.
Mielellään ihmiselle/perheelle jossa aikuiset käyvät töissä tai vaikka opiskelevat. Lapsia max 2.
En ainakaan sellaiselle perheelle jossa on tyyliin 5 lasta ikävälillä 5kk - 12 vuotta ja molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä. Toki ei se lasten vika ole mitä vanhemmat tekee mutta silti. Jos saisin kuulla että vanhemmat polttavat tupakkaa niin en auttaisi.
T: keskituloinen lapseton 34-vuotias nainen
Perheen tilanteen kuvauksesta ei todennäköisesti käy ilmi onko hakijaperhe suomalainen. Todennäköisesti on? Vaatiihan tuo jo melko hyvää suomenkielen taitoa laatia tuonne hakemus.
Pienelle perheelle, vaikka yhden tai kahden lapsen yksinhuoltajajalle antaisin apua.
Masentunutta nuorta, jolla on joku lemmikki. Koirat on mulle henkilökohtaisesti tärkeämpiä kun lapset (ei huolta, olen vela) ja ymmärrän että masentuneelle se voi olla se ainoa ilonaihe elämässä. Jos lemmikillä menee hyvin ja se saa jotain uutta josta tulee iloiseksi, ehkä tulee omistajakin. Toki jotain kivaa myös omistajalle jos osaa sanoa mikä tekisi iloiseksi.
Näin meni ainakin mulla synkimpinä aikoina.
Itse katson lahjatoiveita, että ovatko kohtuullisia ja perhetilannetta yleensä.
Villasukkien toivojat tuntuu symppiksiltä!
Ihan ensimmäiseksi en valitsisi pyytäjää joka haluaisi lahjoja täysi-ikäisille lapsille sekä jouluruokaa joka sopii gluteenittomaan fodmap-ruokavalioon.
Olen joka joulu auttanut pari- muutamaa perhettä.
Tyhmin fiilis tuli toissa jouluna kun ostin yhden perheen pienelle lapselle noin 25 euroa maksavan legopaketin koska "lapsi ei olisi muuten saanut ainoatakaan lahjaa" hakemuksen mukaan. Vein pakettia ja äiti tuli parkkipaikalle vastaan hakemaan sitä rööki suussa. Öh, vara vetää kessua mutta ei varaa ostaa ainoatakaan lahjaa omalle lapselle. Kiitosta en saanut.
Viimevuonna taas paketoin kosmetiikkatuotteita erään yksilapsisessa perheen teinille + joululaatikoita ja pienen kinkun ja suklaata ruoka-apuna. Siitä tuli hyvä mieli itsellekin, perheen äiti liikuttui melkein kyyneliin kun vein jouluavut. Vielä joulupäivänä tyttö laittoi tekstiviestiä ja kiitteli kovasti lahjasta.
No huh huh, melkoisia jättiperheitä tuolla apua pyytämässä. Nopeasti löytyi useita perheitä joissa lapsimäärät neljästä aina kahdeksaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Masentunutta nuorta, jolla on joku lemmikki. Koirat on mulle henkilökohtaisesti tärkeämpiä kun lapset (ei huolta, olen vela) ja ymmärrän että masentuneelle se voi olla se ainoa ilonaihe elämässä. Jos lemmikillä menee hyvin ja se saa jotain uutta josta tulee iloiseksi, ehkä tulee omistajakin. Toki jotain kivaa myös omistajalle jos osaa sanoa mikä tekisi iloiseksi.
Näin meni ainakin mulla synkimpinä aikoina.
Onko siellä ryhmässä paljonkin tällaisia tapauksia?
Perheiden lapsille.
Ja jotain sellaista, mikä ei voi mennä vanhempien käyttöön / on vaikea muuttaa rahaksi.
En tajua näitä 8 lapsisia elämäntapatyöttömiä perheitä joissa joulu (+ lasten synttärit ja kaikki muut juhlat) tulee joka vuosi ihan yllätyksenä. Nuorin lapsi on yleensä muutamakuinen ja työttömyys ennen kuopuksen syntymistä on kestänyt about 20 vuotta. Mutta edelleen on yllätys et ei oo tänä(kään) jouluna rahaa ostaa jouluruokaa eikä lahjoja. Kannattaa pukata yhdeksäs lapsi ensi juoluksi, jospa se tilanne sillä paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi en valitsisi pyytäjää joka haluaisi lahjoja täysi-ikäisille lapsille sekä jouluruokaa joka sopii gluteenittomaan fodmap-ruokavalioon.
Mä taas olen jo monena jouluna laittanut näissä avustusjutuissa joululahjat nimenomaan 14-21 -vuotiaille pojille. Kuuluvat iältään ja sukupuoleltaan siihen joukkoon, jota harva haluaa ilahduttaa jouluna.
Todella harvassa on ne perheet jotka ihan aidosti tarvitsevat apua.
Omassa tuttavapiirissä on useampi perhe jotka hakevat kaikki mahdolliset avustukset ja lopputulema on se että saavat apua yhteensä lähes tuhannen euron edestä. Omatkin rahat riittäisivät perusjoulun järjestämiseen, mutta rahat käytetään mielummin kaikkeen muuhun, koska noita avustuksia on saatavilla.
Tiedän, koska itsekin kuuluin ennen tuohon joukkoon. Itselläni on jo useampi vuosi kun avustuksia hain, mutta 500-700euron edestä sai lahjoja/lahjakortteja. Kyllä niillä järjesti yltäkylläisen joulun itselle ja kahdelle lapselle.
Just luin yhdestä facen ryhmästä kun joku valitti et ärsyttää kun on niin pieni tili et kaikki rahat menee marraskuun Lontoon matkaan mutta onneksi pääsi johonkin joulupuu tai Jouluapua-ryhmään niin sieltä saa varmaan lahjoja lapsille ja muutakin jouluksi.
Pakko lähtee Lontooseen ja sitten kerjätä muilta avustuksia...
Sellaiselle perheelle, joka tuntuu perusperheeltä, jolla vaikeudet tilapäisiä.
En anna
- perheen äidin tai teinitytön vaatekoko XL/XXL
- rahaa tarvitaan, koska perheen neljä aikuista lasta ovat lastenlasten kanssa tulossa syömään
- yksihuoltajaäidit, jolla jo lauma isompia lapsia ja pienin on alle 1v (jos ei ole varaa ehkäisyyn, ei kannata harrastaa yhdenyön suhteita)
- pitkäaikaistyöttömät, joilla monta lasta ja pienin alle 1v
- perheessä täysi-ikäisiä lapsia, joilla lahjatoiveet
- paljon epämääräisiä sairauksia sekä vanhemilla että lapsilla
Näitä kaikki löytyy ryhmässä useita. Tavallisia perheitä vaikeampi löytää.
Jos minulla olisi varaa auttaa niin auttaisin äitiä ja lasta jotka pakenevat perheväkivaltaa.
Auttaisin suomalaisia.
Ehkä vähäosaista lapsiperhettä, koska useimmiten lapsille joulu on erityisen tärkeä.