Jos ulos lähtiessä lähtee joka kerta juominen käsistä pitääkö alkaa absolutistiksi?
Käytännössä aina tulee juotua siihen pisteeseen että olen ihan sekaisin ja unohdan yleensä takin narikkaan. Tämä siis 1-4 viikon välein, pahimpina aikoina tulee joka viikonloppu juotua tällä tavalla, nykyään hieman harvemmin.
Voikohan kyse olla jonkintasoisesta kemiallisesta addiktiosta alkoholiin? Sillon kun olin kerran 2kk juomatta niin olo koheni huomattavasti eikä tuntenut tarvetta juoda kun siitä silloin tulee vaan myrkyttynyt olo ja on jo valmiiksi onnellinen.
Tuolloin siis pystyin juoda kohtuudella tuon tipattoman ajanjakson jälkeen, muttei sillon se alkoholi rentouttanut mitenkään, joten sinänsä juominen olisi turhaa.
Minun mielestäni se hilpeä hiprakka ja poltteleva euforia johtuu juuri siitä että on jonkinlinen fyysinen riippuvuussuhde valmiiksi päässyt kehittymään. Se, että kokee tarvetta juoda hirveästi päästäkseen käyntiin.
Lisäksi huovaan kaverien kanssa ollessa, että keskityn enemmän siihen itse juomiseen enkä seuraan. Jatkuvasti mielessä viinakset ja baarissa kokoajan jankutan muille että otetaan tequilat.
Kontrolli siis katoaa melkein kokonaan juomisen suhteen kun ottaa pohjia, vaikka olisi kuinks vakuuttunut ollut aiemmin samana päivänä, että nyt otetaan iisisti.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pidetään normaalina humalahakuista juomista. Muualla Euroopassa ei kännääminen ole hienoa vaan noloa. Juhliessakin nautitaan vain muutama lasillinen, jotta hauska tunnelma pysyy. Enempi ottavat vain ne joilla on hyvä viinapää, siis voivat juoda ilman että tulee näkyvästi humalaan. Humalassa heiluva saa nopeasti huonon maineen, etenkin naiset.
Ihan vois ihminen omalta kohdalta miettiä että millaisen kuvan antaa itsestään kännissä sekoillessaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, miten tällainen humalahakuinen juominen vaikuttaa mielenterveyteen. Sillä on pakko olla isoja vaikutuksia.
Kaveri menetti duuninsa ja on ollut siitä saakka kännissä. En halua nähdä häntä ollenkaan tuollaisena. Hän on aina ollut humalahakuinen, mutta nyt asiat ovat menneet aivan lian pitkälle, hänellä ei ole mitään kontrollia enää, hän ei ole koskaan selvinpäin.
Hänen juttunsa ovat muuttuneet, hänestä on tullut rasistinen muita kunnioittamaton turhake, jolla ei äly leikkaa enää kunnolla. Hän käyttäytyy lapsellisesti, mölyten(äännähdellen) ja häiriten kaikkia ympärillään.
Seuraavaksi hänen ex vaimosa varmasti ilmoittaa ettei saa nähdä enää lasta, jota hoitaa säännöllisesti.
Viimeaikoina on alkanut säälittää lapsen asema, kun kaveri skarppaa silloin kun hoitaa lastaan, mutta oikeasti se on vain esittämistä todellisuudessa hän on alkoholisti.
Kaikki sen jälkeen kun menetti duunin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Normaalia on se, että voit itse päättää paljonko tänään juot tai voi lopettaa juomisen kesken illan jos olet jo hyvässä seilissä. Normaalia on, että bailatessa juominen menee ennemmin huomaamatta siinä sivussa kuin se, että koko ajan miettii sitä juomista.
Eikö tuossa kannata pitää niitä absolutisti jaksoja aina kun huomaa juomisen riistäytyvän käsistä ja olevan numero ykkönen bailatessa?
Jos käsistä riistäytymisiä tapahtuu katsoisin itse parhaaksi lopettaa koko touhun. Alkoholismin ensioireita tuollainen on. Voi olla ettei enää joku kerta itse pystykään ryhdistäytymään ja aloittamaan sitä "absolutisti-jaksoa", vaan elämä karkaa kokonaan huuruiseen tunneliin.
M30, ei absolutisti, muttei koskaan kännissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Normaalia on se, että voit itse päättää paljonko tänään juot tai voi lopettaa juomisen kesken illan jos olet jo hyvässä seilissä. Normaalia on, että bailatessa juominen menee ennemmin huomaamatta siinä sivussa kuin se, että koko ajan miettii sitä juomista.
Eikö tuossa kannata pitää niitä absolutisti jaksoja aina kun huomaa juomisen riistäytyvän käsistä ja olevan numero ykkönen bailatessa?
Jos käsistä riistäytymisiä tapahtuu katsoisin itse parhaaksi lopettaa koko touhun. Alkoholismin ensioireita tuollainen on. Voi olla ettei enää joku kerta itse pystykään ryhdistäytymään ja aloittamaan sitä "absolutisti-jaksoa", vaan elämä karkaa kokonaan huuruiseen tunneliin.
M30, ei absolutisti, muttei koskaan kännissä
Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, pystyn vaihtamaan veteen 3-4 tuopin jälkeen, enkä juo muutenkaan humaltumisen takia, vaan päihtyminen on negatiivinen asia jota en halua. Tottakai jokainen voi sanoa mitä vaan että lopettaa koko touhun tai juo vain yhden silloin tällöin. Mitä vaan voi sanoa mutta mitää vaikutusta sillä ei häneen ole. Hän kuuntelee jotain luuseriräppiä kuten stigdogia ja sitä biisiä missä ei päästä eroon juomaputkesta vaikka haluttaisiin ja diggaa sitä. Peittää häpeäänsä ilmeisesti humalalla ja siksi kontrolli on ihan hukassa ja ympyrä valmis. Toivon että hän hakee apua alkoholismiinsa ja alkaa olemaan esimerkillinen isä lapselleen. Esimerkkiin kuuluu opettaa juomisen hallitseminen.
Hän on kuin lapsi josta hän itse sanoo olevan paljon vaivaa vaikka se antaakin kuulemma paljon. Minusta ainoa ongelma on ettei hän ymmärrä oikeasti asioiden tärkeyttä, ennen kuin exä puuttuu peliin.
Jos juomat lähtee käsistä, pitää vain puristaa lujempaa.
luuseriräpille on nykyään enemmän kysyntää kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pidetään normaalina humalahakuista juomista. Muualla Euroopassa ei kännääminen ole hienoa vaan noloa. Juhliessakin nautitaan vain muutama lasillinen, jotta hauska tunnelma pysyy. Enempi ottavat vain ne joilla on hyvä viinapää, siis voivat juoda ilman että tulee näkyvästi humalaan. Humalassa heiluva saa nopeasti huonon maineen, etenkin naiset.
Ihan vois ihminen omalta kohdalta miettiä että millaisen kuvan antaa itsestään kännissä sekoillessaan.
Voitaisko jo lopettaa tää muiden maiden alkoholinkäytön glorifiointi ja päästää irti siitä myytistä, että vain suomalaiset juo räkäkänniin. Humalahakuista juomista on eurooppalaisissa maissa ihan tarpeeksi. Sielläkin vedetään työviikon jälkeen pää täyteen ja toilaillaan. Myös Euroopassa on alkoholisteja ja alkoholia liikaa käyttäviä. "Juhlissa juodaan vain muutama lasillinen". Juu, kunnes joku jättää hanan auki tai ottaa kovemmat aineet käyttöön.
En ole nähnyt vastaavaa kännissä huutamista ja muita kunnioittamatonta örvellystä kuin Suomessa. Porukat menee jurrissa viikonloppuisin kaupungilla ja huutavat jotain ääntä vain kovaa muutaman sekunnin välein. Nollataan viikko on kanssa minusta aivan suomalainen keksintö. Sitten tullaan työpaikalle väsyneempänä kuin perjantaina lähdettiin viettämään viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt vastaavaa kännissä huutamista ja muita kunnioittamatonta örvellystä kuin Suomessa. Porukat menee jurrissa viikonloppuisin kaupungilla ja huutavat jotain ääntä vain kovaa muutaman sekunnin välein. Nollataan viikko on kanssa minusta aivan suomalainen keksintö. Sitten tullaan työpaikalle väsyneempänä kuin perjantaina lähdettiin viettämään viikonloppua.
Minä en oo ikinä nähnyt kokaiinia, joten eipä sitä kai kukaan tuolla yöelämässä käytä.
Käy missä tahansa suuremmassa eurooppalaisessa kaupungissa ja ihan samalla tavalla siellä keskellä yötä hillutaan kaduilla. Tai kotibileissä. Missä tahansa maassa muuttotappio maaseuduilla on ihan samanlaisia peräkammarin alkoholisteja. Ja kyllä, myös Euroopassa juodaan kuin viimeistä päivää viikonloppuisin ja palataan töihin pienessä krapulassa.
Jos ei pysy hanskassa juominen, se täytyy jättää.
Jos olet kovin nuori, kerran viikossa bilettäminen voi olla ymmärrettävää, mutta ei tuollainen meno käy perheelliselle, eikä terveyskään kestä.
Useinkin itse nuorena join itseni tolkuttomaksi, kontrolli kehittyi iän myötä.
Osaan varoa sitä pistettä, jossa on kova meno päällä ja pitää juoda lisää.
Eipä tule enää kapakoitua, perheelliselle ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harrastetaan aivotonta kännissä huutamista, huutamisen takia, vain noin 1000x enemmän kuin muissa maissa, vaikka Suomessa on vähän asukkaista.
Minä lopetin alkoholin käytön kokonaan, kun oli samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Krapulat olivat kamalia ja muistikin meni joskus.
Aloin lähteä autolla juhliin tai otin omiksi juomiksi vichyä / limua, niin ei tullut edes kiusausta juoda. Jonkin ajan kuluttua ei tehnyt mieli edes juoda.
Sittemmin koitin alkoholia uudestaan, kun halusin pitkästä aikaa ottaa ravintoloissa viinipaketin tai kippistellä skumpalla juhlapäivänä. Nykyään (30v) osaankin käyttää kohtuudella, eli en ota kuin max 4 annosta yhden illan aikana. Himoa alkoholiin ei tule, vaan sen viinipaketin jälkeen tekee mielikin vain vettä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten paljoa ulkomailla käynyt. Asupa jonkun aikaa esim. Briteissä, siellä juomaörvellys on paljon pahempaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole käynyt seuraamassa illanviettoa esim. Englannissa, Irlannissa, Venäjällä tai Tanskassa? Aivan Suomen vappujuhlinnan tasoista menoa tavallisena viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole käynyt seuraamassa illanviettoa esim. Englannissa, Irlannissa, Venäjällä tai Tanskassa? Aivan Suomen vappujuhlinnan tasoista menoa tavallisena viikonloppuna.
Ilmeisesti luulet etten ole. Köpiksessä muutamia kertoja ja siellä kaverilleni huudettiin tuntemattoman taholta shutup idiot kun ölisi ja örvelsi Suomi-kännissä. Lontoossa jossa on aivan tolkuttomasti porukkaa mutta häiriökäyttäyminen on siihen nähden 1000 kertaa harvinaisempaa kuin Suomessa. Pietarissa Moskovassa Jaltalla Viipurissa missään näistä kaupungeista ei ole ollut vastaavaa ryhmät kulkee kadulla huutamassa VAIN huutamisen takia kuten suomessa. Olen liikkunut Venäjällä(Moskovassa) viimeisillä metroilla eikä meiniki ole millään muotoa samanlaista aivotonta huutamista kännissä jota Suomessa saa todistaa monia monia kertoja saman illan aikana eri ryhmiltä eri-ikäisiä miehiä ja naisia.
Irlannista vielä että Sinead Oconnor sanoi ollessaan aikoinaan Suomessa vappuna että onpas täällä hurja meininki.
Suomalaiset juntit ottavat tämän kohteliaisuutena ja ylpeytenä. OOOOOH maailman tähti sanoin tätä menoa hurjaksi jatketaan siis örveltämistä ja tuntemattomien pahoinpitelyä...EI hyvää päivää.
Kyllä. Elämä on niin paljon helpompaa ilman krapuloita ja väsymystä.
T. Entinen alkkis, nykyinen absolutisti.
Minä pähkäilin joskus samaa. Tosin join aika harvoin, mutta tietyissä tilanteessa vedin aina kauheat kännit. Vaikka muu seura ei olisi juonutkaan niin paljon.
Tajusin sitten että kyseessä oli sosiaalinen väsyminen, tai ihan vaan se että en edes olisi halunnut olla paikalla. Nykyään en mene tilanteisiin, joissa ennen kävi niin, ja alkoholinkäyttöni on erittäin maltillista. Jos otan toisen lasillisen viiniä päivällisellä jätän siitä yleensä puolet juomatta koska en tahdo enempää.
Tilanteet, joissa join liikaa, oli tietysti ihan perus baarikeikkoja -havaitsin, että en enää tykännyt käydä baarissa. Join että en olisi nukahtanut, iltauninen kun olen, ja että olisin ollut yhtä "iloinen" kuin muut. Sukujuhlat, joissa oli alkoholia tarjolla, koska en voi sietää a) sukulaisiani ja b) niiden juhlia. Viikonloput kylässä jonkun kaverin luona. Havaitsin että yön yli kyläily ei ole minun juttuni, se on aivan liian pitkä aika. Aloin juoda "seuraani siedettäväksi", kun oli se sosiaalinen uupumus.
Tutkiskele, ap, niitä tilanteita missä juot liikaa ja mieti voiko kyse olla pikemminkin siitä tilanteesta, joka laukaisee liikajuomisen kuin alkoholista itsestään. Joka tapauksessa on upeaa että olet näin rehellinen itsellesi, ap! Vaikka olisitkin alkoholismiin taipuvainen geeneiltäsi tai neurologialtasi, sinulla on varmasti hyvät mahdollisuudet saada tilanne hallintaan.
P.S. Toki tunnustan että olen kolme kertaa elämässäni juonut itseni oksennuskuntoon myös ihan yksinäni, kotona. Sen takia en koskaan enää ota pisaraakaan alkoholia yksin. Noista kerroista on yli kymmenen vuotta aikaa ja vieläkin häpeän. Luulin, että on cool ja aikuista ottaa vähän viiniä kun viettää viikonloppua yksin kotona ja päädyin juomaan viinipullon lisäksi pari viskiä. Niinhän elokuvissakin tehdään... Elokuvissa vaan ei syleillä arabiaa sitten.