Pasilan kirjasto, Helsinki
Pasilan kirjasto on Helsingin pääkirjasto ja selvästi isompi muut käyttämäni kirjastot Helsingissä. Kuitenkin olen lopettanut asioinnin tuossa kirjastossa lähes kokonaan, koska tuo myös on selvästi levottomampi kuin muut Helsingin kirjastot, joissa olen Helsingissä asioinut. Pienemmät kirjastot ovat selvästi rauhallisempia ja jotenkin viihtyvämpiäkin. Pasilan kirjasto puolestaan muistuttaa lähinnä sosiaalitoimen päiväkeskusta ja siellä oikeasti pelottaa jo asioida. Lisäksi silloin kun olen siellä asioinut, tuntuu siellä olevan aina samat "hieman epämääräiset" henkilöt, jotka ovat katsoneet minua todella vihaisesti, aivan kun olisivat jotakin "portsareita", jotka saavat päättää, kuka kirjastossa asioi. Ei tulla ole mukava asioida kun tietää todennäköisesti törmäävänsä näihin henkilöihin. Onneksi Helsingissä on muitakin kirjastoja.
Kommentit (13)
Onhan siellä järjestetty jotain S2 tunteja ja kovaan ääneen puhuivat ja nauroivat vaikka kyseessä onkin kirjasto. Ehkä olen sellainen 50-luvulle jämähtänyt narsistinen kontrollifiikki mutta mielestäni kirjastossa pitää olla hiljaa.
Pasilan kirjasto on kaiken lisäksi ajautunut aika kauas kirjaston alkuperäisestä tehtävästä.
Kyllä eri kaupunginosien kirjastoissa on keskenään hyvinkin erilaista. Monessa kirjastossa olen käynyt ja tämän olen huomannut: Yleinen ilmapiiri, käyttäjäkunta jne. vaihtelee siis hyvinkin paljon.
Minusta se on oikein viihtyisä kirjasto. Syynä näkemykseeni voi kyllä olla se, että käyn vain aamupäivisin.
Eli kun työvuoro alkaa puolelta päivin niin ennen sitä. Minusta aivan ihana se flyygeli yläkerrassa, jossa kutsutaan osaajia soittamaan spontaanisti. En ole kuullut kenenkään soittavan aamupäivisin, mutta ehkä iltaisin se on käytössä.
Sitten viimeksi oli hauska palapeli, jota sai joukkovoimin koota isolla pöydällä. Eli seuraava jatkaa... Tosi kiva henkilökunta ja palvelu sen mukaista. Valikoima kirjoja tietysti paljon parempi kuin pikkukirjastoissa.
Hesareita tulee vain kolme ja olen ollut tilanteissa, että kaikki ovat varattuja. Noin suureen kirjastoon soisi valtakunnan päälehteä tulevan useampi kappale. Parin euron kustannus tämä per päivä. Ei luulisi Helsingin siihen kaatuvan.
Hyviä kokemuksia Pasilan kirjastosta. Käytin kirjastoa, kun opiskelin Helsingissä. Lukusali Pasilassa oli hyvä. Minua ei haittaa erilaiset ihmiset, jos vaikka joku laitapuolen kulkija nukkuu, niin so what. Kirjastossa saa myös keskustella. Opiskelin Haaga-Heliassa, ent. Helia.
Kävin kirjastossa lähinnä iltapäivisin ja ilta-aikaan. Voi tosiaan olla, että aamupäivisin on rauhallisempaa. Itselläni ei juuri ole tästä kokemusta. En ymmärrä tuollaisia pianoja ja vastaavia kirjastossa. Minusta aiheuttavat vain lisää häiriötä. Myöskään tuollaiset palapelit eivät oikein sovi kirjastoon. Työntekijät vaikuttavat omien kokemuksien perusteella varsin usein siltä, että eivät aina oikein ole tehtäviensä tasalla ja ovat muutenkin hyvin vihamielisiä jne., eikä todellakaan tee mieli kysyä heiltä mitään tai asioida heidän kanssaan millään tavalla. Vain ehkä kaksi hyvää työntekijää olen tuossa kirjastossa tavannut, molemmat muuten keski-ikäisiä miehiä, jotka eivät oikein tyypilliseltä kirjaton työntekijältä vaikuta.
Tietyt lehdet ovat aina luettavina. Lisäksi tuo toisen kerroksen lehtialue on kaikkine sokkeloineen, sinne ei siis kovin helposti näe niitä kaikenlaisia epämääräisyyksiä kerääviä paikkoja. Toisessa kerroksessa ei myöskään ollut kovinkaan usein ollenkaan työntekijää ja se myös näkyi kaikkien kirjastoon kuulumattomien asioiden esiintymisen kautta. Toki valikoima Pasilan kirjastossa on muita kirjastoja parempi. Toki Pasilan kirjastossa on iso lukusali, mutta ei sekään oikein houkuta kun aikoinaan näin siellä liian monta kertaa jonkun omalla koneellaan sopimattomilla sivuilla. Kirjasto ei todellakaan ole sopiva paikka tuollaiseen. Itseäni nuo "laitapuolen kulkijat" siis häiritsevät. Kirjasto ei siis edelleenkään ole mikään sosiaalitoimen päiväkeskus. Tuossa kirjastossa on töissä siis myös noita ronskeja miehiä, joten uskalluksen puutteesta tuohon puuttumatta jättäminen ei johdu.
Aikoinaan lähetin Pasilan kirjastoon palautetta kaikista huomaamistani epäkohdista. Palautteeseeni ei vastattu mitään, vaikka kirjoitin palautteen tätäkin viestiä asiallisempaan tyyliin.
No eikös monessa kirjastossa ole jo joku sossun asiointipiste tai vastaava. Tehokkaampaa julkisten tilojen käyttöä tälläinen, kun asiakkaat ovat lähellä.
Kokoomuksen äänestäjä
Sossun asiakkaita on paljon. Nämä tosiaan huutavat kielikurssipöydässään ja kävellessään puhelin kädessä ympäri kirjastoa sekä mulkoilevat ihmisiä. Ei tee mieli jäädä lukemaan lehteä tai käyttämään tietokonetta. Helmet-hakukoneet ovat usein toimimattomia, en edes koeta niitä enää vaan etsin kirjoja puhelimella.
Nukkuvia pulsuja en ole huomannut, koska haen nopeasti vain haluamani lainat enkä kiinnitä silloin siististi käyttäytyviin ihmisiin erityistä huomiota. Eivät aiheuta haittaa.
mä diggaan. yleensä mul on pino vihkoja ja se teksti vaan alkaa syntyy luonnostaan.... luen mm koirakirjoja. autokirjoja jne
TÄYTTÄÄ MUUTEN 2026 LOPULLA 40V....
Aloitus näköjään lähes 10 vuoden takaa. Ei silloin vielä ollut tiedossa, millainen kirjasto on Oodi! Kammottava, levoton puuhamaa. En mene sinne vapaaehtoisesti.
Minun kirjastoni on upea, kaunis ja vanha rakennus. Aina on rauhallista, hillittyjä ihmisiä ja kiva käydä. Tosin en kerro mikä paikka se on, en halua sinne ulkopuolisia. Vihjeen annan : sijjaitsee Helsingissä
Millaisia kokemuksia ja mielipiteitä muilla on kyseisestä kirjastosta ? ap.