Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me too-kampanjan seuraava osa: käräytä tekijät. Ei enää hyssyttelyä!

Vierailija
19.10.2017 |

Seuraavan kerran kun vanha setä läähättää 16v korvaan: kerro sen vaimolle. Tai pomolle. Tai vanhemmille. Kun pomo yrittää ehdotella: kerro työyhteisössä. Kerro pomon pomolle. Kerro isoon ääneen baarissa jos joku rasvayrjö tarttuu tisseihin. Kerro kaikille jos joku tekee seksuaalista väkivaltaa. Ja muista AINA tehdä rikosilmoitus jos joku raiskaa.. Se ei ole inun syy ja rikolliset on saatava vankilaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun seuraava trendi on loukkaantuminen siitä, että ei ole joutunut seksuaalisesti ahdistelluksi - olenko liian ruma, lihava tai muuten vastenmielinen. #whynotme

Vierailija
2/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli tuo miehen perspektiivi ketju jossa ap kysyi mitä hän voisi tehdä asialle. Koska tämä ilmiö koskettaa hyvin nuoria eli niitä jotka eivät vältämättä osaa puolustaa itseään siinä tilanteessa voisi meitä jokainen toimia "käräyttäjänä" ja jotain nähdessään tai kuullessaan tuomita sen kova äänisesti.

Kaunis ajatus, tiedän, mutta oikeasti niin helppoa eikä vaadi mitään päivittäistä toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oli tuo miehen perspektiivi ketju jossa ap kysyi mitä hän voisi tehdä asialle. Koska tämä ilmiö koskettaa hyvin nuoria eli niitä jotka eivät vältämättä osaa puolustaa itseään siinä tilanteessa voisi meitä jokainen toimia "käräyttäjänä" ja jotain nähdessään tai kuullessaan tuomita sen kova äänisesti.

Kaunis ajatus, tiedän, mutta oikeasti niin helppoa eikä vaadi mitään päivittäistä toimintaa.

Kyllä! Aina pitää puuttua jos näkee kun nuorta ahdistellaan. Ikävä vain että kokemukseni mukaan nämä sedät on oikein hyviä huomaamaan koska ei ole vaaraa sellaisista silminnäkijöistä joilla on jotain väliä. Ne on röyhkeitä paskoja jotka osaa naama peruslukemilla vielä valehdella että "mitä fantasioita se tyttö höpisee, ikinä en koskisi".

Vierailija
4/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, käräyttäminen... Sanotaanko, että nämä pitäisi viedä oikeuteen. Ei meillä aleta kuitenkaan mitä katuoikeutta jakamaan. Seksuaalinen ahdistelu ei voi olla subjektiivinen kokemus vaan sen pitää olla sitä objektiivisesti arvioidenkin. Se on oikeusvaltion periaate. Ongelma on vaan siinä, että missä menee se raja. On selvä, ettei puristeta peppua tai tissejä yms., mutta entäs semmoinen hyvin lievä, joka menee 95% ihmisistä huumorin piikkiin ja sitten joku kokee sen syystä tai toisesta ahdisteluksi. Samalla tavoin kuin kiusaaminen on kiusattavan oma kokemus ja sitä kautta sen juridinen tuomitseminen monesti hankalaa. Ihmisten välisen avoimen ja rennon kommunikaation kuvaan kuitenkin kuuluu myös sosiaaliset munaukset ja loukkaukset. Kaikelta ei voi suojella tai menee hankalaksi.

Näen, että ainoa keino on viedä törkeimmät tapaukset oikeuteen ja muuten sitten yrittää kasvatuksen ja keskustelun kautta vaikuttaa ihmisten toimintaan. Kaikkea epämiellyttävää ihmisten kohtaamisesta ei koskaan saa pois, koska jokainen tulkitsee tilanteet oman napansa ympärillä.

Vierailija
5/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun seuraava trendi on loukkaantuminen siitä, että ei ole joutunut seksuaalisesti ahdistelluksi - olenko liian ruma, lihava tai muuten vastenmielinen. #whynotme

Tää mullekin tulee mieleen. Meillä oli takavuosina mies, joka oli kova flirttailemaan ja heittämään huulta. Oikeasti tyyppi oli hauska ja naiset nauroi sen jutuille. Harmiton mies ja hänelle se oli huumoria, eikä kukaan muukaan kokenut sitä kuin huumorina. Mutta työpaikalle tuli nainen, joka oli tosi jäykkä ja selvästi häntä ei naurattanut miehen jutut. Mies ei sitten heittänyt sitä läppää tälle naiselle parin mulkaisun jälkeen. Ongelmaksi tuli, että nainen koki miehen syrjivän häntä, koska mies ei juuri huomioinut häntä. Mä luulen, että miehen näkökulmasta hän yritti välttää juuri huumorinsa käyttöä ihmiseen, joka ei selvästi nauti siitä. Se jäykisti koko miehen käytöksen, kun alkoi miettiä sanojaan tarkemmin.

Vierailija
6/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Aina pitää puuttua jos näkee kun nuorta ahdistellaan. Ikävä vain että kokemukseni mukaan nämä sedät on oikein hyviä huomaamaan koska ei ole vaaraa sellaisista silminnäkijöistä joilla on jotain väliä. Ne on röyhkeitä paskoja jotka osaa naama peruslukemilla vielä valehdella että "mitä fantasioita se tyttö höpisee, ikinä en koskisi".

Ehkä siksi minulle on tullut vastaan näitä tilanteita. Olen pienikokoinen nainen ja jos ei katso tarkkaan voi luulla paljon nuoremmaksi. Pari kertaa olen päässyt setämiehelle huomauttamaan mikä ei ole sopivaa käytöstä nuoria tyttöjä kohtaan. Eivät ehkä siis ole huomanneet että paikalla on myös toinen aikuinen?

Vierailija
7/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois varmaan kiva mutta se tyyppi joka mua kouri  kun olin lapsi, ehti jo saada mitä tilasi myöhemmin elämässä. Tarpeeks kauan kun rääkkää muita niin joku  kohteena ollut (en minä)  voi maksaa samalla mitalla.Juttu oli  ihan lehdissä asti, tiedän tekijänkin. Uhria en jäänyt suremaan.

Vierailija
8/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi minulle on tullut vastaan näitä tilanteita. Olen pienikokoinen nainen ja jos ei katso tarkkaan voi luulla paljon nuoremmaksi. Pari kertaa olen päässyt setämiehelle huomauttamaan mikä ei ole sopivaa käytöstä nuoria tyttöjä kohtaan. Eivät ehkä siis ole huomanneet että paikalla on myös toinen aikuinen?

Voi olla. Mua kakarana ahdistellut iso vanha ukko on muuten naimisissa ihan maailman pienimmän naisen kanssa. Pituutta 145, painoa 35, pienet rinnat jne. Mahtaakohhan vaimo tajuta että mies fantasioi alaikäisistä.

Vierailija
9/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, käräyttäminen... Sanotaanko, että nämä pitäisi viedä oikeuteen. Ei meillä aleta kuitenkaan mitä katuoikeutta jakamaan. Seksuaalinen ahdistelu ei voi olla subjektiivinen kokemus vaan sen pitää olla sitä objektiivisesti arvioidenkin. Se on oikeusvaltion periaate. Ongelma on vaan siinä, että missä menee se raja. On selvä, ettei puristeta peppua tai tissejä yms., mutta entäs semmoinen hyvin lievä, joka menee 95% ihmisistä huumorin piikkiin ja sitten joku kokee sen syystä tai toisesta ahdisteluksi. Samalla tavoin kuin kiusaaminen on kiusattavan oma kokemus ja sitä kautta sen juridinen tuomitseminen monesti hankalaa. Ihmisten välisen avoimen ja rennon kommunikaation kuvaan kuitenkin kuuluu myös sosiaaliset munaukset ja loukkaukset. Kaikelta ei voi suojella tai menee hankalaksi.

Näen, että ainoa keino on viedä törkeimmät tapaukset oikeuteen ja muuten sitten yrittää kasvatuksen ja keskustelun kautta vaikuttaa ihmisten toimintaan. Kaikkea epämiellyttävää ihmisten kohtaamisesta ei koskaan saa pois, koska jokainen tulkitsee tilanteet oman napansa ympärillä.

Missään nimessä ei saa tulla kuvaa että vain laiton on kiellettyä. Mm se että sukulaismiehet kuolaavat ringissä teinityttöjä ja kommentoivat hävyttömästi ei ole laitonta. Mutta on hyvin, hyvin tuomittavaa ahdistelua.

Vierailija
10/10 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on moderni muoto "hajoita ja hallitse" alistamistekniikasta, jota jo Antiikin Roomassa käytettiin. Kun lääppijämies ei ahdistele jokaista naista, syntyy muissa naisissa alemmuuden tunteita, ja he alkavat vähän ärsyyntyä siitä naisesta, johon mies suuntaa seksuaalisen kiinnostuksensa. Kun mies näin onnistuu luomaan naisten välille suosikki-vähemmän suosikki -asetelman, hänen tekosiinsa on vaikea, lähes mahdoton tarttua ja puuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä