Pystyykö apteekeissa käydä palauttamassa reseptilääkkeen?
Jos siis on kuitti ja lääke koskemattomana tallessa. Hain itselleni lauantaina töiden jälkeen erään reseptilääkkeen, jota olen pari vuotta syönyt. Resepti oli sähköinen ja kerroin perusjutut, että teidän miten se otetaan ja olen ottanut jo pari vuotta jne. Ongelma on se, että minulle annettiin tällä kertaa pienempi annos sitä lääkettä kuin aikaisempina vuosina, mutta maksu oli kuitenkin korkea. Jotenkin ajattelin vain, että tässäkin lääkkeessä on hinta noussut, mutta nyt vasta huomasin kun netistä katselin, että se vuoden annos olisi ollut ehkä 10 euroa kalliimpi. Nyt annettiin siis n. 4kk annos. Voiko tämmöisessä asiassa tuotteen vielä palauttaa ja ottaa sen sijaan sen isomman annoksen ja maksaa erotuksen?
Kommentit (17)
Voit palauttaa lääkkeen, mene lääkejätteeksi, mutta et saa siitä rahallista korvausta. Ei tietenkään.
Voit palauttaa käyttämättömät lääkkeet, mutta rahoja et saa takaisin. Ei sitä voisi enää myydä eteenpäin, kun ei ole mitään tietoa, missä sitä on pidetty ja mitä sille on tehty.
Onko sinulla siis tullut jo alkuomavastuu täyteen tänä vuonna, vai johtuuko korkeampi hinta siitä ettet saanut vielä kelakorvausta?
Haluaisitko itse ostaa lääkkeen, jonka olisi toimittanut apteekkiin joku kuka tahansa asiakas?
Lääkkeitä ei tietenkään turvallisuuden takia voida laittaa uudestaan myyntiin vaikka olisi miten avaamaton pakkaus.
No voi harmi. Ei se auta kun vaan neljän kuukauden jälkeen pyytää sitten uusi resepti ja maksaa vähän enemmän. Joskus sitä toivoisi, että olisi itsellä enemmän valoja päällä. -ap
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi. Ei se auta kun vaan neljän kuukauden jälkeen pyytää sitten uusi resepti ja maksaa vähän enemmän. Joskus sitä toivoisi, että olisi itsellä enemmän valoja päällä. -ap
Muistaakseni kelakorvauksella saa vain sen noin kolmen kuukauden satsin lääkkeitä kerrallaan, tietysti paketin koosta riippuen. Jos lääke ei ole korvattava, tuolla ei tietenkään ole merkitystä.
Kela ei korvaa reseptilääkkeitä 4 kuukauden annoksesta. 3 kuukautta korvaavat. Outo annostus. Siis yhdellä kerralla, jos haluat Kelan korvauksen, jos siis korvattava lääke max. 3 kuukauden satsi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos tarvitset lääkkeitä, kun käyt noin hitaalla.
Jos sinulle annettiin apteekista eri vahvuista lääkettä, mitä reseptissä oli, niin luulisin, että saat rahasi takaisin. Sitä pakettia ei kuitenkaan voi antaa kenellekään toiselle ostajalle.
Jos apteekin virhe niin luulisi saavan rahat takas.
Hei nro 12, apteekki antaa sitä vahvuutta, jota on määrätty. Sattuhan siellä virheitä, mutta harvemmin. Itse keskustelen aina farmaseutin kanssa, ja tiedustelen hintaa, esim. paljonko maksaa kuukauden tai kolmen kuukauden annos. Samoin tarkistan kanta.fi:stä uusitut lääkkeet.
Yleensä muuten lääkkeitä saa 3kk kerrallaan, ei neljää. Tai siis kyllä saat, mutta Kela ei korvaa kuin kolme kuukautta / kerta. Jos olet saanut Kela-korvauksen suoraan apteekista kaikkiin neljään kuukauteen (katso kuitti), niin käy apteekissa.
Ap, teitkö siis itse virheen? Paljonko lääkettä määrättiin? Antoiko apteekki oikean vahvuista?
Miksi ihmeessä otit 4 kuukauden annoksen, olisit ottanut 3.
Vierailija kirjoitti:
Hei nro 12, apteekki antaa sitä vahvuutta, jota on määrätty. Sattuhan siellä virheitä, mutta harvemmin. Itse keskustelen aina farmaseutin kanssa, ja tiedustelen hintaa, esim. paljonko maksaa kuukauden tai kolmen kuukauden annos. Samoin tarkistan kanta.fi:stä uusitut lääkkeet.
Mun mummolle oli määrätty Atorvastatin 40 mg (kolesterolilääke). Puolen vuoden kuluttua lääkkeen aloituksesta apteekissa huomattiin ( oli siis jo kaksi kertaa hakenut jo satsin) että hänelle oli myyty koko ajan Atorvastatin 10 mg.
En usko, että nyt aivan harvinaista tämän tyyppiset virheet on.
Ei.