Perheemme asuu Amerikassa, kysyttävää?
Mitä haluaisit tietää? Vai kiinnostaako ylipäänsä? :)
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi siis suomalainen myös? Puhutteko lapsille suomea ja englantia?
Ja kyllä, mieheni on suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Trump vain Abraham Lincoln?
Abraham Lincolnista ei ole apua tahan hataan kun kuoli jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua ärsytä ikinä amerikkalaisten pinnallisuus?
Ei ole koskaan ärsyttänyt. Mielestäni amerikkalaiset eivät ole sen pinnallisempia kuin muutkaan. On kiva, kun tervehditään iloisesti ym.
Miksi et vastaa kaikkiin kysymyksiin? Ja terveiset Lontoosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko aarne tannista?
En tunne. Missä hän asuu?
Oletko niin nuori vai etkö vain muista tätä klassista "Täällä Aarne Tanninen Washington" eli kyse oli uutishahmosta, muistaakseni Ylen kirjeenvaihtajasta? Vähän kuin samaa sarjaa Erkki Toivanen Lontoossa...
Ok. Olen asunut yli 20v ulkomailla, niin en kaikkia tällaisia suomalaisia kavereita tunnista. En ole kovin nuori enää, niin iän puolesta hänet varmasti voisin muuten muistaakin.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaatko lapselle tarhaan eväät?
Pakkaan kyllä. Ja siinä sitä onkin miettimistä ja keksimistä, että mitä laittaa eväslaukkuun päivä toisensa jälkeen. Ei ole lempipuuhaani.
Paljonko päiväkoti maksaa?
Kuinka monta lasta on ryhmässä, montako koulutuksen saanutta aikuista. Millainen koulutus päiväkodeissa ohjaajilla on?
Milloin koulu alkaa?
Meneekö lapsenne julkiseen vai yksityiseen?
Millaisia kustannuksia se aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vastaa kaikkiin kysymyksiin? Ja terveiset Lontoosta
Terkkuja Lontooseen! Mikähän kysymys tästä jäi välistä? Olen yrittänyt kaikkiin asiallisiin vastailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaan kyllä. Ja siinä sitä onkin miettimistä ja keksimistä, että mitä laittaa eväslaukkuun päivä toisensa jälkeen. Ei ole lempipuuhaani.
Otan osaa, sulla on vielä monta vuotta edessä (ellette muuta pois). Mulla jo loppu häämöttää, kun mun lapset on high school freshman ja junior.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko päiväkoti maksaa?
Kuinka monta lasta on ryhmässä, montako koulutuksen saanutta aikuista. Millainen koulutus päiväkodeissa ohjaajilla on?
Milloin koulu alkaa?
Meneekö lapsenne julkiseen vai yksityiseen?
Millaisia kustannuksia se aiheuttaa?
Päiväkotimme maksaa noin 1000 usd kuussa. Ryhmässä on 14 lasta ja kaksi opettajaa. Toinen on valmistunut lastentarhanopettajaksi, toinen opiskelee vielä.
Koulu alkaa 5-6 vuotiaana, riippuen siitä, mihin aikaan vuodesta lapsi on syntynyt. Lapsemme menevät julkiseen kouluun, jos silloin täällä vielä asumme. Koulu on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä aikaero siellä on Suomeen?
Suomi on 10h edellä.
Taalla myos yks jenkeissa asuva. Joku kysyi paljonko hammaslaakarikaynti maksaa. Meilla ei talla hetkella kuulu dental vakuutusta, mies on yksityisyrittajana. Budjettiin laskettiin, etta jos omasta taskusta maksamme hammaslaakari kaynnit 2x vuodessa tulee se halvemmaksi kuin ottaa vakuutus. Kavin hampaiden puhdistuksessa, se maksoi $90 plus pienen reikiintyneen hampaan paikkaus oli $160. Koti- ja tapaturmavakuutus meilla kylla on. Valmistun loppuvuodesta, toivottavasti ensi vuoden alussa saan toita ja tyon kautta paremman vakuutuksen minulle ja puolisolleni.
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, sulla on vielä monta vuotta edessä (ellette muuta pois). Mulla jo loppu häämöttää, kun mun lapset on high school freshman ja junior.
Kiitos! Joo, pitää aina yrittää keksiä jotain tarpeeksi terveellistä ja maittavaa, jonka ehtii nopeasti ja helposti syömään. Tarhassa hoitajat auttavat todella vähän ruokailussa, ja ruokailuhetket ovat lyhyitä. Sulla onkin jo isoja lapsia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä aikaero siellä on Suomeen?
Suomi on 10h edellä.
Tai 7h...
Ihan mahtavaa, miten kenelläkään Ämerikässä asuvalla ei ole skandeja tietokoneessaan tai puhelimessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on: montako tuntia päivässä lapsesi ulkoilevat?
Riippuu päivästä. Tarhassa vanhempi lapsi ulkoilee kaksi kertaa päivässä n. 20-30 min kerrallaan. Sen lisäksi käymme usein tarhan jälkeen puistossa. Vauvan kanssa kävelemme usein aamuisin. Kesällä, syksyllä ja keväällä ulkoilemme paljon. Talvisin on todella sateista ja silloin olemmekin enemmän sisällä. Kuravaatteet on tuotu Suomesta, ja niitä ihmetellään puistoissa. Tarhassa hoitajat pukevat niitä tosi harvoin lapselleni.
Muistan jostain lukeneni ettei Amerikassa kävellä. Sitä pidetään jopa vaarallisena. Vai olikohan se jossain Väli-Amerikassa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa, miten kenelläkään Ämerikässä asuvalla ei ole skandeja tietokoneessaan tai puhelimessaan.
Mulla on kyllä. Iphonessa toimii ainakin :)
Osasitko miten hyvin englantia ennen muuttoa?
Miten nopeasti kielitaitosi on parantunut?
Minkälainen viisumi sulla on?
Oletko kokenut jonkun asian erityisen hankalaksi esim. kieli- tai kulttuurierojen takia?
Puhumme lapsille ainoastaan suomea. Joskus englantia sellaisissa tilanteissa, joissa on muita kohtaan kohteliasta tai tarpeellista.