Perheemme asuu Amerikassa, kysyttävää?
Mitä haluaisit tietää? Vai kiinnostaako ylipäänsä? :)
Kommentit (207)
Ostetaanko maito vielä pulloissa?
Paljonko maksaa?
Kuinka usein tapaatte sukulaisianne tai käytte Suomessa? Vietättekö yhdessä jotain juhlia? (joulu yms)
Ovatko amerikkalaiset ihmetelleet jotain teijän tekemisiä tai syömisiä jne.? Tai miten ylipäänsä amerikkalaiset suhtautuu teihin? (suomalaisiin) :)
Vierailija kirjoitti:
Ostetaanko maito vielä pulloissa?
Paljonko maksaa?
Yleensa maito ostetaan gallonan muovikanisterissa, maksaa jotain $2.29. Hinta vaihtelee.
Mitä hauskoja tilanteita on tullut vastaan liittyen suomalaisuuteen?
Millainen palkkataso siellä on ns. perustyössä?
Kun kulut vaikuttavat olevan suuret niin minkähänlainen palkka esim. sairaanhoitajalla on?
Niin, minulla on amerikkalainen mies, joka haluaa, että asumme Suomessa ja kasvatamme lapsen täällä, koska täällä on kaikki järjestetty paremmin siinä suhteessa. Päivähoitokin. Meillä on lapsi yksityisessä päiväkodissa, maksaa 170 euroa kuussa, opettaja on natiiviamerikkalainen ja ryhmässä on viisi lasta.
Kuinka paljon talot oikeasti maksavat Atlantassa? Täällä näkyy nyt telkkarissa pikakurssi kodinostoon Atlantasta ja aika hienoja lukaaleja saa ilmeisesti tosi halvalla. Tosin ohjelma on kuvattu pari vuotta sitten kait
Vierailija kirjoitti:
Onko tai onko Amerikassa ollut myynnissä sellaista Buzz Lightyear -lelua, jossa olisi kaikki ne toiminnot, mitkä sillä on Toy Story -elokuvissakin? Eli esim. punaisesta napista aukeavat siivet, ja oikeassa siivessä on vilkkuva vihreä valo ja vasemmassa punainen?
Suomessa tuollaista ei ainakaan ole ollut, mutta minulle väitettiin aikoinaan, että Amerikassa sellaisia on.
Olen myös synnyttänyt USAssa ja meillä oli hyvä vakuutus. Itse ei maksettu mitään.
Tuli kyllä laskuja mutta ne meni vakuutukseen. Tuo 6000 kuulostaa koko homman hinnalta. Ei omavastuulta. Jota todennäköisesti ei ole.
Miten selviätte hengissä kun sairausvakuutus maksaa useita tuhansia dollareita kuukaudessa?
Miten Yhdysvalloissa pärjää, jos ei osaa ollenkaan englantia? Siellähän asuu myös heitä, jotka eivät osaa sitä.
Tyoskentelen lahihoitajana vanhainkodissa. Peruspalkka on $41000 vuodessa, siita lahtee verot, noin 25%. Eli hieman parempi palkka mita suomessa tienaa, mutta palkallista lomaa saa noin 3 viikkoa/ vuosi. Sairaanhoitaja tienaa taalla missa mina asun lahella New Yorkia noin $75000. Mutta palkkatasot vaihtelevat missa asuu, taalla ita-osassa maata on asuminen ja elaminen aika kallista.
Onko miehesi musta diplomi-insinööri liikemies?
Vierailija kirjoitti:
Tyoskentelen lahihoitajana vanhainkodissa. Peruspalkka on $41000 vuodessa, siita lahtee verot, noin 25%. Eli hieman parempi palkka mita suomessa tienaa, mutta palkallista lomaa saa noin 3 viikkoa/ vuosi. Sairaanhoitaja tienaa taalla missa mina asun lahella New Yorkia noin $75000. Mutta palkkatasot vaihtelevat missa asuu, taalla ita-osassa maata on asuminen ja elaminen aika kallista.
Noin paljon veroja? Laskitko mukaan jotain muutakin? Suomessa kotikaupungissani Espoossa 41000 euron vuosipalkasta joutuu maksamaan veroja 20 % (en laskenut mukaan kirkollisveroa, koska se ei kuulu USAssakaan veroihin), jos ei ole mitään vähennyksiä. Päälle tulee tosin vielä 7,75 %-yksikköä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja, mutta sinullakaan eivät varmaan vielä eläkemaksut kuulu mainitsemaasi veroprosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sarjoja katsot ja oletko nähnyt ketään tunnettua Amerikkalaista livenä? (siis ihan arkisissa merkeissä eikä esim. keikoilla) :)
Tällä hetkellä katson Master of None. En ole nähnyt ketään super-julkkiksia. Olen nähnyt näyttelijöitä mm. The O.C. ja Mad Men -sarjoista. Viimeksi Vegasissa nähtiin nuorin Kardashian.
Voisitko mitenkään kertoa yksityiskohtia tuosta Kardashian-jutusta? Mitä hän ja te teitte sillon ja kuinka läheltä/kaukaa näitte hänet? Olisi myös kiva tietää rehellisesti, että mitä muut ihmiset tekivät/miten he reagoivat häneen?
Kyse on kumminkin niin laajasti tunnetusta henkilöstä. Kiitos jos viitsit vastata!
Heti kukkahattutädit alapeukuttamassa jos kyse Kardashianeista. Tämäkin kommentti saa varmaan miljoona alapeukkua, mutta minkäs teet kun suomalaiset on suomalaisia.
Olisi kiva kuulla muiden USAssa asuvien veroprosentteja. Minä olen luullut, että siellä on alhainen tulovero, mutta ainakin 92:lla tuntuu olevan isompi prosentti kuin samoilla tuloilla Suomessa. Entä paljonko maksatte kiinteistöveroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sarjoja katsot ja oletko nähnyt ketään tunnettua Amerikkalaista livenä? (siis ihan arkisissa merkeissä eikä esim. keikoilla) :)
Tällä hetkellä katson Master of None. En ole nähnyt ketään super-julkkiksia. Olen nähnyt näyttelijöitä mm. The O.C. ja Mad Men -sarjoista. Viimeksi Vegasissa nähtiin nuorin Kardashian.
Voisitko mitenkään kertoa yksityiskohtia tuosta Kardashian-jutusta? Mitä hän ja te teitte sillon ja kuinka läheltä/kaukaa näitte hänet? Olisi myös kiva tietää rehellisesti, että mitä muut ihmiset tekivät/miten he reagoivat häneen?
Kyse on kumminkin niin laajasti tunnetusta henkilöstä. Kiitos jos viitsit vastata!Heti kukkahattutädit alapeukuttamassa jos kyse Kardashianeista. Tämäkin kommentti saa varmaan miljoona alapeukkua, mutta minkäs teet kun suomalaiset on suomalaisia.
Suurelle osalle amerikkalaisia Kardashianit ovat lahinna vitsi ja naurunaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on kumminkin niin laajasti tunnetusta henkilöstä. Kiitos jos viitsit vastata!
Eiköhän se Kylie Jennerin nähnyt, tuskimpa Rob lähtenyt Vegasiin asti.
Mitä mieltä olet Trumpista? Onko Usassa asuminen koskaan pelottanut tai ollut mitään vaarallisia tilanteita.
Millaiset nopeusrajoitukset siellä on? Moottoritie/maantie/pihatie/taajama
Mikä promilleraja?