Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisko ei ulkoile lapsen kanssa tarhan jälkeen

Vierailija
18.10.2017 |

Minusta erikoista ettei lapsi pääse enää ulos tarhapäivän jälkeen. Meillä ainakin ulkoillaan ja puistoillaan arkisin lähes päivittäin tarhan päälle. Olen siskolle sanonutkin että minusta on laiskaa ettei jaksa ulkoiluttaa omaa lastaan vaan se on jokin ammattilaisten velvollisuus.

Siskolla on ylipainoa ja hänen lapsensa on, kauniisti sanoen, tuhti neljävuotias. Ulkoilu ja liikunta tekisi todella hyvää molemmille, etenkin kun siskolla on istumatyö sisätiloissa. Mietin pitääkö mun omieni lisäksi alkaa ulkoiluttamaan siskonkin lasta, onhan mulla kulkupeli jolla sinnekin pääsee. Ehkä sisko ei pääse lapsen perässä tms.

Lasten terveys tulee minusta aina ensin, liikunta luo hyvän pohjan lapselle. Lapsuuden liikuntatottumukset vaikuttavat usein aikuisenakin. Miten joku voi olla noin välinpitämätön ja saamaton omaa lastaan kohtaan?

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sanotaan että sykettä nostattavaa liikuntaa pitäisi olla se 3h/pv. Hiekkalaatikolla istuminen ei ole sitä, siirtymätilanne voi olla, jos liikkumiselle tietoisesti annetaan mahdollisuus.

Katsohan itse linkkisi kaavakuva uudelleen.

En ole kokenut ongelmaksi musiikin ja lukemisen sisällyttämistä päivään enkä onneksi ole kuullut liikuntasuositusten kritisointia. Ammattitaitoinen kasvattaja kyllä pystyy ne huomoimaan. Eri asia on, jos ei jaksa eikä viitsi.

T. Toinen lto

En ole linkin antaja, mutta suosituksien laatijat itse ovat julkisuudessa korostaneet, että pienikin pyrähdys ja esimerkiksi keinuminen lasketaan liikunnaksi. Liikuntaa varten ei myöskään tarvitse varta vasten mennä ulos.

Ja edelleenkään lapsille ei ole mitään luku- tai musiikkisuosituksia. Tarkoittaako tämä sinun logiikallasi sitä, että ammattitaitoinenkaan kasvattaja ei osaa huolehtia lasten liikunnasta ilman suosituksia?

Vierailija
102/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ap saanut tylyjä kommentteja!

Kyllä mekin ulkoiltiin kun lapset olivat hoidossa, ei joka päivä mutta lähes. Eikä tarvinnut väkisin raahata.

Kotona oltiin noin 17.30, siinä syötiin välipala ja laitoin ruuan uuniin jos ei ollut edelliseltä päivältä.

Sitten oltiin plus miinus tunti ulkona. Kyllä lapsista oli mukavaa äidin kanssa opetella vaikka pyöräilemään, mennä eväsretkelle omaan pihaan, laskea mäkeä, hiihtää, tehdä lumiukkoja....

Silti ehdittiin rauhoittua ja olla sisällä ihan tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen pitkien päiväkotipäivien jälkeen ottanut yhden lapsen kumpaankin kainaloon. Olen lukenut kirjaa, välillä on saatettu katsoa telkkuakin (hui kauhistus). On kokattu yhdessä ja leikitty legoilla. Siinä se ilta on sujahtanut. Jos olisin lähtenyt viemään väsyneitä lapsia kirjastoon tai harrastuksiin, olisi seurauksena ollut pelkkää itkua.

Nyt kun olen taas äitiyslomalla, aikaa on enemmän ja ehtii liikkuakin.

Vierailija
104/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan oli iltasatua kerrakseen :)

Vierailija
105/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä omasta tarha-ajastani muistan niin en kyllä kummoisemmin enää tarvinnut ulkoilua. Joskus vanhemmat veivät huviksi puistoon tai väsymyksissään mäkkäriin ja siellä sai riehua leikkipaikalla. Ulkoiluahan on päiväkodeissakin kahdesti päivässä, ainakin ennen.

Vierailija
106/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka aikaisin ap hakee lapset? Meillä ollaan kotona viiden aikaan ja alkaa ruuan laitto. Syöty on kuuden ja puoli seitsemän välillä. Ei siihen aikaan enää pahemmin ulkoilla, kun iltatoimet alkaa vähän 7 jälkeen, että on viimeistään ysiltä unessa, koska herätys on kello 6

On kunnan suojatöissä joten hakee lapsenkin jo 16.15.

Yksinkertainen ihminen kun on, ei tajua, että kaikki ei voi olla kunnalla suojatöissä.

No ei tuo kyllä mikään hirveän aikainen hakuaika ole. Itse olen kotona lasten kanssa n. klo 16.30 ja en kyllä tasan tarkkaan mihinkään lähde, niinkuin täällä muutkin sanoneet niin kello alkaa olla jo kuusi kun on syöty ja rauhoituttu ja pakolliset jutut tehty. Ei siinä enää ulos mieli tee lähteä kenelläkään enää. Lapset on ulkoilleet ja värjötelleet ulkona jo tarpeeksi päiväkodissa.

No on se tosi aikainen.

Jos tuo on sulle aikainen niin lapsesi päiväkoti on varmaan uraohjusten erikoispäiväkoti. Täällä pääkaupunkiseudulla lapsista suurin osa on haettu 16.30 mennessä. Sanoisin paikalla on enää n.20% lapsista jos edes sitäkään. Viideltä haetaan viimeinen. Kokemusta parista isosta päiväkodista.

Vierailija
107/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ne lapset ulkoilla ihan keskenään? Kyllä mä olin kavereiden kanssa pihalla leikkimässä jo 6v:na eikä meitä tarvinnu valvoa. Ymmärrättekö että liika hyysaaminen ja lapsen jatkuva huomiointi on pahasta? Lapsen on hyvä oppia olemaan itsenäinen ja leikkiä yksinkin. Miksi nykylapsien touhuja pitää kokoajan huomioida? Veljenkin lapset on huippuja, mutta menevät sekasin jos eivät oo kokoaika keskipisteenä.

Vierailija
108/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän surettaa, ettei ap:n lapsi saa koskaan leikkiä leluillaan rauhassa tai piirrellä tai lueskella sohvalla.

Eikö koskaan tule vaikka tuttavaperhettä tai vaikka sitä siskoa kylään niin, että voisi kaverin tai serkun kanssa kanssa yhdessä leikkiä omilla leluilla sisäleikkejä. Ei leivota tai askarrella yhdessä. Kuulostaa jotenkin monotoniselta elämältä.

Vierailija
109/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen illalla joskus klo 17-18 lenkille koiran kanssa. Välillä lapsi (2,5v) tulee mukaan ja välillä ei. Hän siis istuu rattaissa. Tykkää istuskella siellä ja jutella. Voin itse samalla olla lapsen kanssa läsnä, ulkoiluttaa koiran ja saada liikuntaa. Kätevää, eikö? :D

Mutta mennään yleensä siinä ruuan jälkeen ulos. Siis ihan meidän omalle takapihalle. Talvisin rakennellaan lumiukkoja, kesällä hiekkalinnoja ja syksyllä haravoidaan yhdessä lehtiä. Ei siis mitään raskasta vaan ihan mukavaa tekemistä. Ei todellakaan lähdetä minnekkään kävelemään.

On kyllä niitäkin päiviä, että lapsi (tai minä) ei jaksa mennä ulos. Silloin katsotaan Netflixistä jotain kivaa ohjelmaa ja jutellaan päivästä. Tai sitten rakennetaan palapeliä, leikitään tai tehdään yhdessä ruokaa. Eli olen lapsen kanssa kokoajan läsnä. Ja leikkimisellä en tarkoita talon läpi juoksemista ja riehumista. Ihan vaikka sohvalla voi leikkiä.

Viikonloput on eri juttu. Lauantaina lähdetään vaikka retkelle tai puistoon.

Lauantai-iltana syödään herkkuja ja katsotaan tv:tä. Sunnuntaina taas ollaan rennosti ja valmistaudutaan taas alkavaan maanantaihin.

Eli koskaan en raahaa lasta väkisin ulos tai ylipäätään minnekkään. Vaikka mainitsin, että mennään jokapäivä ulos, niin en tarkoita samaa kuin ap. Ap lähtee kävellen kirjastoon jne. mutta me menemme takapihalle vaikka tutkimaan sieniä.

Vierailija
110/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka aikaisin ap hakee lapset? Meillä ollaan kotona viiden aikaan ja alkaa ruuan laitto. Syöty on kuuden ja puoli seitsemän välillä. Ei siihen aikaan enää pahemmin ulkoilla, kun iltatoimet alkaa vähän 7 jälkeen, että on viimeistään ysiltä unessa, koska herätys on kello 6

On kunnan suojatöissä joten hakee lapsenkin jo 16.15.

Yksinkertainen ihminen kun on, ei tajua, että kaikki ei voi olla kunnalla suojatöissä.

No ei tuo kyllä mikään hirveän aikainen hakuaika ole. Itse olen kotona lasten kanssa n. klo 16.30 ja en kyllä tasan tarkkaan mihinkään lähde, niinkuin täällä muutkin sanoneet niin kello alkaa olla jo kuusi kun on syöty ja rauhoituttu ja pakolliset jutut tehty. Ei siinä enää ulos mieli tee lähteä kenelläkään enää. Lapset on ulkoilleet ja värjötelleet ulkona jo tarpeeksi päiväkodissa.

No on se tosi aikainen.

Jos tuo on sulle aikainen niin lapsesi päiväkoti on varmaan uraohjusten erikoispäiväkoti. Täällä pääkaupunkiseudulla lapsista suurin osa on haettu 16.30 mennessä. Sanoisin paikalla on enää n.20% lapsista jos edes sitäkään. Viideltä haetaan viimeinen. Kokemusta parista isosta päiväkodista.

On todella aikaista olla kotona 16.20.

Vierailija
111/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko ne lapset ulkoilla ihan keskenään? Kyllä mä olin kavereiden kanssa pihalla leikkimässä jo 6v:na eikä meitä tarvinnu valvoa. Ymmärrättekö että liika hyysaaminen ja lapsen jatkuva huomiointi on pahasta? Lapsen on hyvä oppia olemaan itsenäinen ja leikkiä yksinkin. Miksi nykylapsien touhuja pitää kokoajan huomioida? Veljenkin lapset on huippuja, mutta menevät sekasin jos eivät oo kokoaika keskipisteenä.

Ei Helsingissä voi alle kouluikäistä päästää itsekseen. Maailma on nykyään toinen.

Vierailija
112/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. AP on noutanut lapsensa, se on muuten päiväkoti, senkin pölvästi, ruokkinut kersansa, ulkoilee parhaillaan ja höpisee AV:lla ja viettää laatuaikaa lapsensa kanssa. Kaikki  nämä toiminnat samalla kertaa. On siinä meillä ameeba.

Nauroin sulle ääneen, kiitos :D Ilmeisesti sä et välitä ulkolusta tai liikunnasta. Ap

Lähdet ulos kello 17 ja kello 17.19 sometat sieltä puistosta? Todella läsnäolevaa!

Et ole kuullut että joskus jotkut lapset myös harrastavat. Silloin vanhemmilla on usein aikaa hörpätä kuppi kahvia lasta odotellessa ja totta tosiaan, ihan vaikka somettaa... Ap

Päiväkotilapselle ei suositella harrastuksia.

Milloin se sinun lapsesi rauhoittuu? Nythän se koheltaa kuin nääntynyt orava kellon ympäri.

Illalla tultuamme kotiin m, tietysti. Eli muut teistä eivät:

- anna lapsen harrastaa

- kävele kauppaan/kirjastoon/minnekään

- ulkoile töiden jälkeen

No niin, tulipa tämäkin selväksi. Kotona löhöäminen on ilmeisesti universumin amen. Ap

Meillä on lähimpään kauppaan matkaa n.3km suunta ja kirjasto löytyy 5kilsan päästä, joten meillä ei todellakaan työ-/päiväkotipäivän jälkeen kävellä kauppaan, eikä kirjastoon. Kuljen itse työmatkat pyörällä, joten en koe tarpeelliseksi ulkoilla työpäivän jälkeen. Puuhaillaan mieluummin yhdessä kotona ja rauhoitutaan pitkän päivän päätteeksi.  Viikonloppuisin ulkoillaan, käydään kaupassa ja/tai pyöräillään vaikka sinne kirjastoon. 

Vierailija
113/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan päiväkodeissa niin paljon ulkona, että ei varmasti tarvitse enää illalla mennä. Tuskin lapsetkaan haluavat! Tiedätkö ap. että monessa maassa ei lapset mene päiväkodissa olleenkaan ulos ja silti heistä tulee ihan päteviä ihmisiä.

Vierailija
114/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että sisällä pitäis istua koko ilta, johan meillä ainakin tuntuu että kämpästä loppuu happi. Ilmeisesti teidän lapset on jotenkin tosi rauhallisia. Ainiin, toki ne rauhoittuu, kun laitetaan joku ruutu naaman eteen auki.

Ei oo pakko mennä ulos ei. Mutta että jotkut on mielummin ruuan jälkeen hetken vielä ulkona kuin sisällä koko illan, niin onko sitä pakko paheksua. Kukin tyylillään. 

Vierailija
115/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että sisällä pitäis istua koko ilta, johan meillä ainakin tuntuu että kämpästä loppuu happi. Ilmeisesti teidän lapset on jotenkin tosi rauhallisia. Ainiin, toki ne rauhoittuu, kun laitetaan joku ruutu naaman eteen auki.

Ei oo pakko mennä ulos ei. Mutta että jotkut on mielummin ruuan jälkeen hetken vielä ulkona kuin sisällä koko illan, niin onko sitä pakko paheksua. Kukin tyylillään. 

Ei ole pakko istua koko iltaa sisällä . Sisällä voi tehdä muutakin kuin istua tai sitten voi mennä ulos. Saa tehdä niin kuin haluaa. Sinuna toki tarkistuttaisin teidän asunnon ilmanvaihdon, jos siellä ei oikeasti voi oleskella hapen puutteen vuoksi.

Itse kasvatin lapseni aikaan jolloin ei ollut muita ruutuja kuin yksi televisio. Kummasti ne keksi sisälläkin tekemistä, ihan ilman ruutuja.

Vierailija
116/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan tämän aloituksen olevan provo, koska se on niin älytön. 

Omat lapset ovat jo yläkouluiässä, mutta päiväkotiajat ovat vielä hyvässä muistissa. Ei kyllä tullut mieleen ulkoilla enää päiväkotipäivän jälkeen, ilta rauhoitettiin kotiaskareisiin (meillä lapset olivat mukana ruuanlaitossa ym.) yhdessäoloon ja iltatoimiin. En edes käsitä, mihin väliin olisi saanut jonkun ulkoilun mahtumaan vielä. 

Lapset ulkoilivat päiväkodissa 3-4h / päivä, me vanhemmat toki vähemmän, mutta kiireinen arki on mitä on. Iltaisin jompi kumpi kävi pitkän lenkin metsässä koiran kanssa, joskus lapset olivat mukana, joskus koko perhe, mutta pääsääntöisesti en nähnyt päiväkotipäivän jälkeen enää _tarvetta_ ulkoilulle. 

Viikonloppuisin ulkoilimme paljon, kävimme pitkillä metsä(eväs)retkillä, patikoimassa jne. Lomilal saatamme viettää luonnossa koko päivän. Olemme liikunnallisia ja hoikkia (tätähän ap korosti), mutta siitä huolimatta enä näe järkeä siinä, että päiväkotipäivän jälkeen pitäisi vielä ulkoilla - jos siis puhutaan kokopäivälapsista. Puolipäivälapset ovatkin sitten eri juttu, heidän kanssaan nyt kuuluukin uloilla vielä kotona iltapäivän ja illan aikana.

Vierailija
117/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset leikkii keskenään.

Meillä on iso leikkihuone, jossa voi pomppia, kiipeillä puolapuilla, roikkua renkaissa, rakentaa majoja ja temppuratoja.

Vierailija
118/153 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässäkin riipu monelta lapsen hakee hoidosta? Ymmärrän, että ilta rauhoitetaan mikäli kotona ollaan esim. vasta viiden korvilla, mutta meillä 3.v haetaan hoidosta kolmen aikaan, jolloin poika syönyt yleensä vasta välipalan ja on täynnä virtaa, joten ulkoilemme suoraan puistossa hoidon jälkeen.

Meillä ainakin lapsi nauttii päästessään ulos ja itse pyytääkin puistoon pääsyä, saatamme me jopa käydä vielä pienen ulkoilun päivällisen jälkeenkin n. klo 18-19 maissa, mikäli poika sitä tahtoo ja on vielä selvästi virtaa.

Meillä siis hyvin energinen poika, joka nauttii suunnattomasti yhteisistä ulkoleikeistä, tässäkin tosin varmasti paljolti merkitsee lasten luonne-erot, kuka lapsi tarvitsee minkäkin verran aktiivista energian purkua.

Vierailija
119/153 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mekin ulkoiltiin kun lapset olivat hoidossa, ei joka päivä mutta lähes. Eikä tarvinnut väkisin raahata.

Kotona oltiin noin 17.30, siinä syötiin välipala ja laitoin ruuan uuniin jos ei ollut edelliseltä päivältä.

Sitten oltiin plus miinus tunti ulkona. Kyllä lapsista oli mukavaa äidin kanssa opetella vaikka pyöräilemään, mennä eväsretkelle omaan pihaan, laskea mäkeä, hiihtää, tehdä lumiukkoja....

Missä välissä lapsi palautuu ja löhöää kotona, kun suurin osa päiväkoti-ikäisistä pitäisi mennä nukkumaan jo 20.00 jälkeen.

Jos tulette kotiin klo 17.30 ja lapset syövät välipalan ja teet ruuan, kello onkin jo 18.00

siihen tunti ulkoilua, onkin klo jo 19.00 ja jos ruokailuun varataan 20-30 min. klo onkin 19.30

Ja ennen nukkumaan menoa on vielä iltapesut, toisen vanhemman kanssa seurustelua, löhöämistä, lukemista, syliä jne.

Vierailija
120/153 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä välissä lapsi palautuu ja löhöää kotona, kun suurin osa päiväkoti-ikäisistä pitäisi mennä nukkumaan jo 20.00 jälkeen.

Jos tulette kotiin klo 17.30 ja lapset syövät välipalan ja teet ruuan, kello onkin jo 18.00

siihen tunti ulkoilua, onkin klo jo 19.00 ja jos ruokailuun varataan 20-30 min. klo onkin 19.30

Ja ennen nukkumaan menoa on vielä iltapesut, toisen vanhemman kanssa seurustelua, löhöämistä, lukemista, syliä jne.

Kello 19.42-19.44.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme