Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaslomatodistus takautuvasti

Saikku
18.10.2017 |

Olen ollut kipeä tiistaista lähtien ja niin kovassa kuumeessa etten ole lääkäriin pystynyt menemään. Pystyykö lääkäri kirjoittamaan takautuvasti saikkua? Olen siis työharjoittelussa ja tarvitsisin tiistaista-torstaihin saikkulapun.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriliiton suositus (huom vain suositus):

Lääkärin ei tule kirjoittaa mitään takautuvaa todistusta, ellei hänellä itsellään ole tarpeellisia potilasta koskevia tietoja tai ellei hän voi hankkia niitä luotettavasta lähteestä. 

Mikäli todistuksen pyytäjästä voidaan pyyntöhetkellä havaita oireita vammasta tai sairaudesta, joka on mahdollisesti aiheuttanut työkyvyttömyyden jo aiemmin, asia ja tulkinnan perusteet voidaan kirjata lisätietoihin ilman varsinaista todistamista.

Mikään ei tietty estäkään lääkäriä kirjoittamasta, mutta veikkaanpa ettei ole kovin helppoa saada todistusta sanomalla, että "olin niin kipeä".

Vierailija
2/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistaina niin kova kuume, ettet pysty lääkäriin menemään ja perjantaina olet sitten jo terve ja työkykyinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan ole tiistaina kynennyt edes puhelimitse olemaan yhteydessä terveysasemaan, jolloin lääkärillä olisi edes joku syy vakuuttua tiistain sairastamisestasi. Mikä merkitys sairauslomatodistuksilla olisi, jos niitä takautuvasti työnantajat hyväksyisivät?

Vierailija
4/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu

Vierailija
5/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, yksityisellä.

Vierailija
6/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu.

Pari kertaa on lääkäri kirjoittanut takautuvasti mulle, kun olen ensin käynyt hoitajalla ja lääkäriaikaa ei ole ollut antaa samalle päivälle (vaan esim. seuraavalle).

Mutta ei varmaan olisi kirjoittanut tuolloinkaan jos en olisi hoitajalla käynyt.

Et kai sinä niin kipeä ole ollut ettet ole kyennyt vaikka edes soittamaan!?

Vierailija
7/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu

Vierailija
8/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, yksityisellä.

Ei onnistu. Lääkäreillä on ihan selkeä ohjeistus tässä.

Itse olen kerran saanut kahden sairausloman välin jääneen yhden päivän takautuvasti, mutta silloin mulla oli pitkäkestoinen selkeä tulehdus ja tuo päivän puute oli lääkärien kömmähdys.

Vierailija
9/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole tiistaina kynennyt edes puhelimitse olemaan yhteydessä terveysasemaan, jolloin lääkärillä olisi edes joku syy vakuuttua tiistain sairastamisestasi. Mikä merkitys sairauslomatodistuksilla olisi, jos niitä takautuvasti työnantajat hyväksyisivät?

Ap tuskin on edes harjoittelupaikkaan soitellut :)

Vierailija
10/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri *pystyy* kirjoittamaan sairauslomaa takautuvasti muttei mielellään tee sitä. Jos potilas on tuttu ja vaiva krooninen on eri asia kuin se, että potilas pyytää kirjoittamaan "flunssatodistuksen" takautuvasti.

Aina voit pyydä mutta et voi pakottaa.

Vierailija
11/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy tai ei, meillä ei takautuvia edes hyväksyttäisi. Saa tosin olla 3 päivää omalla ilmoituksella, mutta lähtökohtaisesti ei mitään taannehtivia oteta huomioon. Kerran yksi kirjoitutti omalla miehellään sen ja kun niitä alkoi tulla aika tavalla, velvoitettiin hänet käyttämään aina työterveysasemaa.

Vierailija
12/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työharjoittelu, et tarvii edes saikkulappua. Kunhan oot ilmottanut sinne harjoittelupsikalle että olet kipeä. Ilmaista työvoimaa helvetti! Jos koulun kanssa tulee ongelmia mihin en usko niin tuskin hylkäävät sen takia.

Vierailija
13/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty eikä varsinkaan suostu. Ja on se kumma kun aivohalvaus- ja sydänkohtauspotilaat pääsee lääkäriin, mutta ap:lle flunssakin on ylivoimainen este. Kyllä sitä pääsee kotiovelta taksiin könyämään vaikka olisi millainen flunssa, ja jos ei pääse, niin silloin on syytäkin tilata ambulanssi koska kyse voi olla jo henkeä uhkaavasta infektiosta.

Vierailija
14/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä sairausloman palkkaa mikään lääkäri/sairaanhoitaja/lähihoitaja tai muu vastaava SOTE-ihminen muutenkaan päätä. Ota yhteyttä työnantajaan ja kysy häneltä. Siellä on muuten yllättävän paljon ymmärrystä monesti. Jos ei ole kyseessä joku kunnallinen suojatyölaitos.

Vierailija
15/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä sairausloman palkkaa mikään lääkäri/sairaanhoitaja/lähihoitaja tai muu vastaava SOTE-ihminen muutenkaan päätä. Ota yhteyttä työnantajaan ja kysy häneltä. Siellä on muuten yllättävän paljon ymmärrystä monesti. Jos ei ole kyseessä joku kunnallinen suojatyölaitos.

Mutta tässä oli kyse palkattomasta työharjoittelusta. Ei pitäisi tulla ongelmia vaikka ei veisi koko saikkulappua. Oma ilmoitus pitäisi riittää. Jos oikein ymmärsin ettei työnantaja maksa palkkaa.

Vierailija
16/16 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, yksityisellä.

Minä en kirjoittaisi. Se on sitten potilaan asia keskustella työnantajan kanssa uskooko että tämä on ollut sairas, minä en sitä voi jälkikäteen kunnian ja omantuntoni kautta virallisesti todistaa.

T. Yksityislääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi