Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sukupuolineutraalius on edelleen vuonna 2017 joillekin ihmisille kamala ahdistuksen aihe?

Vierailija
18.10.2017 |

Tulee sellainen olo tämänkin palstan monista reaktioista, että ihmiset ovat kauhuissaan, kun heidän binaarista maailmankuvaansa järkytetään.

Ettekö ymmärrä, että kyse on siitä, mitä ihminen pohjimmiltaan tuntee. Ihmisen käyttäytymiseen, kokemukseen omasta sukupuolesta jne. vaikuttavat paljon biologiset tekijät. Ei ihmisestä tule sen oikeampi mies tai nainen, vaikka hänet yritetäänkin kasvattaa jossain ahdtaassa muotissa. Ennemminkin noin kasvatetusta ihmisestä voi tulla avarakatseinen ja itsevarma kokemansa sukupuolen edustaja. Kokemus siitä, ettei ole saanut itse muodostaa omaa identiteettiään hyväksyvässä vuorovaikutuksessa johtaa vihan tunteisiin ja pahimmillaan rasismiin.

Ihan varmasti maailmassa tulee olemaan vielä niitä teidän mielestänne "oikeita miehiä" ja "oikeita naisia". Turhaan olette huolissanne.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että lapset voivat sukupuolesta riippumatta olla kiinnostuneita mistä tahansa, harrastaa mitä tahansa, pukeutua niihin väreihin kuin haluavat.

Mutta kun hetkittäin tuntuu, että jos tyttölapsi haluaakin leikkiä prinsessaa kruunupääisenä kauniissa leningissä, tämä onkin joku ongelma.

Tai että jos vanhempien työt on perheessä jakautuneet verrattain perinteisesti kiinnostuksenkohteiden sekä tietotaidon mukaan, näin ei saisi olla.

Siksi tämä sukupuolineutraali vouhotus tuleekin välillä korvista ulos. Ihme tasa-arvoa sanon minä.

Vierailija
22/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Alma-median maakuntalehdessäkin alkaa olla naurettavia ja kankeita titteleitä ihmisillä. Ei ole puhemiehiä, kirkkoherroja, poromiehiä eikä varusmiehiä vaan puheenjohtajia, seurakunnan johtajapappeja, poronhoidon asiantuntijoita ja mies- ja naispuolisia varussotilaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuo sukupuolineutraalisuus on mennyt ihan naurettaviin mittoihin. Muutetaan liikennemerkkejäkin sukupuolineutraaleiksi, mitä vittua? Turhaa ajan ja rahan haaskausta. Kenen persettä oikeesti kutittaa joku suojatiemerkki tai jalankulkumerkki, jossa mies ja tyttölapsi? Tai iät ja ajat olleita nimityksiä ruvetaan muuttamaan. Ja jotkut hörhöt eivät voi käyttää naisten tai miesten vessoja kun he eivät määrittele itseään. Jumalauta kun ihminen on mies tai nainen ja menee sen mukaan vessaan. Ei luoja oikeesti

Vierailija
24/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sellainen olo tämänkin palstan monista reaktioista, että ihmiset ovat kauhuissaan, kun heidän binaarista maailmankuvaansa järkytetään.

Ettekö ymmärrä, että kyse on siitä, mitä ihminen pohjimmiltaan tuntee. Ihmisen käyttäytymiseen, kokemukseen omasta sukupuolesta jne. vaikuttavat paljon biologiset tekijät. Ei ihmisestä tule sen oikeampi mies tai nainen, vaikka hänet yritetäänkin kasvattaa jossain ahdtaassa muotissa. Ennemminkin noin kasvatetusta ihmisestä voi tulla avarakatseinen ja itsevarma kokemansa sukupuolen edustaja. Kokemus siitä, ettei ole saanut itse muodostaa omaa identiteettiään hyväksyvässä vuorovaikutuksessa johtaa vihan tunteisiin ja pahimmillaan rasismiin.

Ihan varmasti maailmassa tulee olemaan vielä niitä teidän mielestänne "oikeita miehiä" ja "oikeita naisia". Turhaan olette huolissanne.

Paitsi kun siinä ei ole mitään ahdasta muottia mutua kuin sun hullussa päässäsi. Ja kyllä, tuo neutraalisuutesi on pelkkä mielenvika, ei muuta.

Vierailija
25/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se vouhotus saa aikaan niin ärsyttävän naurettavia asioita. Viime viikolla saatiin lukea kuinka henkilötunnukset pitää ehkä uusia ja tietysti sellaisiksi ettei sukupuoli paljastu. Nyt sitten piti rumentaa liikennemerkit

No voi ihan hirveää jos liikenne merkkejä joskus uusitaan. Enkä minä näe kyllä mitään pahaa siinäkään että henkilötunnus järjestelmää välillä mietitään uudelleen. Miksi siitä esim. on selvittävä syntymäaika.

Kerro sinä, miksi kaikki pitäisi tapahtua anonyymisti? En tajua tällaista "yksityisyyden" kulttuuria missä instagramit pursuaa puolialastomia kuvia nimimerkeillä esiintyvistä henkilöistä, jotka ovat sukupuolta kysymysmerkki kaupungista X joita ei saa kenellekään kertoa.

Et taida tajuta paljoa muutakaan. Kaltaistesi suuhengittäjien kannattaisi vaan luottaa siihen että muut kyllä tietää ja tajuaa.

Vierailija
26/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tuo sukupuolineutraalisuus on mennyt ihan naurettaviin mittoihin. Muutetaan liikennemerkkejäkin sukupuolineutraaleiksi, mitä vittua? Turhaa ajan ja rahan haaskausta. Kenen persettä oikeesti kutittaa joku suojatiemerkki tai jalankulkumerkki, jossa mies ja tyttölapsi? Tai iät ja ajat olleita nimityksiä ruvetaan muuttamaan. Ja jotkut hörhöt eivät voi käyttää naisten tai miesten vessoja kun he eivät määrittele itseään. Jumalauta kun ihminen on mies tai nainen ja menee sen mukaan vessaan. Ei luoja oikeesti

Mitäs rahaa siinä nyt haaskataan? Liikennemerkit eivät ole ikuisia, joten niitä joudutaan uusimaan ihan koko ajan. En usko että nämä uudet kuviot ovat sen kalliimpia painaa kuin vanhatkaan.

Vierailija
27/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs rahaa siinä nyt haaskataan? Liikennemerkit eivät ole ikuisia, joten niitä joudutaan uusimaan ihan koko ajan. En usko että nämä uudet kuviot ovat sen kalliimpia painaa kuin vanhatkaan.

Todennäköisesti yksinkertaiset selkeä hahmot on jopa halvempia tehdä kuin pienet yksityiskohdat.

Vierailija
28/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alustuksena suhtautuminen sukupuolineutraaliuteen:

Itse olen lapsesta asti ollut vähän huonosti kotonani tyttöjutuissa. Olen valinnut mieluummin neutraaleja, poikamaisia juttuja, vaatteet ja muut, etsiytynytkin miesvaltaiselle alalle. Jostain syystä se on ollut herkkä asia mulle. Puen mielelläni omille pojille punaista päälle, tytölle taas valitsen mitä vaan muuta kuin pinkkiä (usein se ei ole mahdollista). Näkyy paljon vaatteita kiertävän vanhemmalta nuoremmille, pinkkiä ja monsteria sekaisin. Kaikki saa leikkiä kaikkia leikkejä, talossa on "tyttöjen" ja "poikien" ja "lasten" leluja. Enimmäkseen lapset on lapsia.

Mutta silti aavistan että omalla kohdalla se tyttömäisyyden vierastus johtui osin arkuudesta. En usko että IDENTITEETTI on se juttu, että se vaan ei olisi ollut MINUA ytimeltäni, vaan jollain tasolla tietoisesti en vaan halunnut levittäytyä feminiinisyyden suuntaan vaan jäädä pauselle, ulkopuoliseksi. Kielsin sen itseltäni koska en olisi siinä ikinä tarpeeksi hyvä, olin mielestäni iso, ruma ja tyhmä verrattuna muihin tyttöihin (minua ei kuitenkaan kiusattu). Aikuisiällä sitä sallivaa suhtautumista ja heittäytymistä on ollut vaikeampi opetella. On pitänyt ihan erikseen opetella näkemään, että olen yksi nainen muiden joukossa ja voin tehdä ihan samoja asioita ja samaistua naiseuteen omalla tavallani. Vieläkin se on työlästä. On siis yksi iso olemassaolon alue joka on jäänyt mulle etäiseksi.

Sukupuoli on sisäsyntyinen. Tyttöjen ja poikien välillä on psykologisia eroja (jotka vaikuttaa vähintäänkin ryhmädynamiikkaan) ja he käyttäytyy jo pienestä pitäen joissain asioissa eri tavalla. Kuitenkin feminiinisyyteen ja maskuliinisuuteen, sillä tavalla kuin niitä sosiaalisessa kanssakäymisessä tässä kulttuurissa ilmaistaan ja niitä psykologisesti ja seksuaalisesti koetaan aikuisena, kasvetaan sisään. Uskon että toiset tarvitsevat siinä enemmän rohkaisua kuin toiset, ja en usko että sen rohkaisun kuuluu olla "etsi vaan omaa identiteettiäsi ja kokeile eri juttuja", koska en näe että siinä on kyse mistään "omasta jutusta" jonka lapsi voi päättää. Kategorioiden sekoittaminen tuhoaa paljon hyvää.

En usko että on hyväksi enemmistölle että sukupuolirooleja tietoisesti hävitetään, vaikka jonkin verran höllennystä onkin hyväksi. Tosin emme aina ymmärrä mistä on kokonaisuutena kyse. Usein nähdään että pojilla on vapauksia, tilaa ja rohkaisua, jota pitää ehdottomasti antaa tytöillekin. Sen kääntöpuoli voi unohtua, eli että "vapaan ja rohkean" roolista ei voi enää kääntyä takaisin passiivisuuteen ja suojaan että "en alakaan tätä peliä" ilman, että se olisi epäonnistumista. (Todellakin rohkaisen sekä tyttöä että poikaa yrittämään rohkeasti yhä uudestaan, mutta sen itsenäisyyden myötä tulee raskas vastuu.)

Yksi negatiivinen asia on, että vaikka sukupuolia toisaalla häivytetään, toisaalla ne vastareaktiona kärjistyy. Toivoisin myös, että naiset jo itsensäkin vuoksi rehellisesti tutkisivat mitä kaikkea hyvää naisen roolissa on. Aita toimii molempiin suuntiin, rajoitteena ja suojana.

*Varsinainen vastaus ap:lle:*

Toivoisin malttia tähän psykologiseen, yhteiskunnalliseen kokeeseen. "Kamalaa", on että pidetään itsestään selvänä että sukupuolineutraalius on AINOASTAAN POSITIIVINEN asia, absoluuttisesti hyvää, ja ne jotka haluaa keskustella muistakin näkökulmista on moraalisesti alempia seksistisiä ilkiöitä. Vihainen syytös ja päälle joku tunteisiin vetoava juttu ahdistuneesta lapsesta, niin saadaan tukea muilta kunnon ihmisiltä ja kerrotaan, että se joka kehtaa kysyä sukupuolesta on lapsia kiduttava monsteri. Tai sitten, jos ollaan ymmärtäväisiä, toistetaan samaa mantraa koska sehän on totuus ja kyllä sen hitaampikin ymmärtää kun tarpeeksi kuulee, kuitenkaan yrittämättä ymmärtää mistä kysymys aidosti tulee.

t. en ole persujen äänestäjä

Vierailija
29/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ahdista. Tuntuu vain ongelmalta, joka koskee minimaalisen pientä osaa ihmisistä. Olen 50, ja tähän ikään mennessä kaikki tuntemani ihmiset on olleet miehiä tai naisia.

Itse olen nainen, ja tyytyväinen osaani. En haluaisi olla mies, enkä mikään sekasikiö tai mitä muita sukupuolen ilmenemismuotoja nyt onkaan.

Vierailija
30/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tämän palstan käyttäjistä kannattaa persuja. Vastasiko kysymykseesi?

Höpö höpö. Ei täällä ole kuin yksi vakkaripersu, sen huomaa kyllä aina milloin hän herää pöhnästään ja tulee palstalle. Hänen lisäkseen kourallinen öyhöttäjiä. Lisäksi tänne säntää välillä hommalta porukkaa tekaistuihin äänestyksiin.

Vierailija
31/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se vouhotus saa aikaan niin ärsyttävän naurettavia asioita. Viime viikolla saatiin lukea kuinka henkilötunnukset pitää ehkä uusia ja tietysti sellaisiksi ettei sukupuoli paljastu. Nyt sitten piti rumentaa liikennemerkit

Tässä esimerkki tyypillisestä vouhkaamisesta. Otetaan uutinen, ymmärretään se väärin ja ryhdytään vouhkaamaan siitä väärästä tulkinnasta. (Henkilötunnuksia pitää uusia, koska nykyisestä järjestelmästä ei välttämättä saada enää luotua riittävästi uusia tunnuksia. No nythän joku sanoo, että kyllä numeroita ja kirjaimia riittää - kyllä, mutta jotta henkilötunnus toimii, sen pitää olla tunnusjärjestelmän logiikan mukaan luotu.) 

Vierailija
32/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolivouhotus = feministipropagandaa

Vierailija
33/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistetaan kaikilta vastasyntyneiltä sukuelimet, niin saadaan sukupuolineutraali yhteiskunta.

Juuri näin pitää tehdä! Keskustellaan aiheesta asiallisesti eikä viedä juttua sivuraiteille. Ymmärretään toisen näkemyksiä eikä liioitella tai tarkoituksella ymmärretä väärin.

Vierailija
34/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nuorissa on tulevaisuus eikä teissä pystyyn kuolleissa tantoissa.

Toisen ihmisen sukupuoli-identiteetti ei ole sinulta henkilökohtaisesti mitenkään pois.

Henkilötunnukset uusitaan muista syistä ja ne liikennemerkit myös.

Vierailija
35/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviestin ajatukset ovat kauniita ja arvostan niitä. Ahtaita muotteja ei tarvita. Lapset pukeutukoot muihinkin kuin sukupuolensa mukaisiin koodiväreihin ja leikkiköön sekä harrastakoon taipumustensa mukaisesti.

Mutta asia, joka minua sukupuolineutraalisuudessa vähän epäilyttää on se, että sukupuolentutkimusta perus- ja aineopinnot opiskelleena ja alan julkaisuja vapaa-ajalla lueskelleena olen monta kertaa törmännyt näkökulman rajoittuneisuuteen ja yksisilmäisyyteen.

Eli jos vaikka yhteiskuntatieteellisen alan sukupuolentutkija on sitä mieltä, että lihavuus on tervettä, niin sillä ajatuksella sitten paahdetaan tutkimuksesta toiseen piittaamatta lääketieteellisestä tiedosta.

Sukupuolentutkimuksen pitäisi olla monitieteinen ala, mutta se ei aina siltä vaikuta. Humanistien ja yhteiskuntatieteilijöiden lisäksi tarvitaan muidenkin panosta. Siksi minua turhauttaa kuulla vyörytystä edistyksen puolesta, kun tiedän sen perustan olevan nykyisellään heikon puoleinen.

Vierailija
36/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän?

Ehkäpä siksi, että — Sukupuolineutraalius = mielisairaus.

Oleppa ap. hyvä, nyt sinäkin tiedät miksi.

Enää sinun ei tarvitse kuin ymmärtää tämä.

Vierailija
37/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, mutta ihmetyttää miten kukaan ei osaa määritellä mitä tuo sana oikeasti tarkoittaa. Osa tarkoittaa sillä sitä, että leikitään ettei sukupuolta ole olemassa (fyysisten erojen kieltäminen) ja osa sitä, että ymmärretään ettei biologinen sukupuoli määritä käyttäytymistä ja miehestä ei tule naista jos tämä vetää mekon päälleen eikä naisesta miestä vaikka tämä olisikin rekkakuski.

Vierailija
38/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä, mutta ihmetyttää miten kukaan ei osaa määritellä mitä tuo sana oikeasti tarkoittaa. Osa tarkoittaa sillä sitä, että leikitään ettei sukupuolta ole olemassa (fyysisten erojen kieltäminen) ja osa sitä, että ymmärretään ettei biologinen sukupuoli määritä käyttäytymistä ja miehestä ei tule naista jos tämä vetää mekon päälleen eikä naisesta miestä vaikka tämä olisikin rekkakuski.

Fyysiset erot vetää mukaan aina ne jotka eivät ymmärrä ja ovat siksi peloissaan ja kärjistävät. Ei kukaan niiden olemassa oloa ole kieltämässä.

Vierailija
39/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysiset erot vetää mukaan aina ne jotka eivät ymmärrä ja ovat siksi peloissaan ja kärjistävät. Ei kukaan niiden olemassa oloa ole kieltämässä.

Ai? Entäs sitten nämä uutisissa kauan aikaa sitten olleet vanhemmat, jotka eivät kertoneet lapselleen sukupuoltaan? Tai nyt tekeillä oleva sukupuolen poistaminen sos.tunnuksesta?

Vierailija
40/66 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei mun ärsyyntymisessä ole niinkään sukupuolineutraaliudesta itsessään, vaan niistä jotka sillä eniten ratsastavat ymmärtämättä siitä mitään.

Eli niistä, jotka muuttavat muotin vain toiseen ollakseen niin "avoimia ja suvaitsevaisia, rohkeita edelläkävijöitä" pukemalla pojan pinkkiin prinsessahameeseen vaikkei poika sitä halua. Kieltäytymällä ostamasta "sukupuolieroja korostavaa" kirkkaansinistä dinosauruspaitaa pojalleen joka sen haluaa, ostaen sen sijaan sen kummitytölleen.

Tyttöjen päivän (lasten äänestämä) prinsessapäivä on iso mörkö, jota pitää paheksua monessa eri somekanavassa. Koska ennemmin olisi pitänyt pukea tytöt merirosvoiksi, cowboyksi, miksi tahansa mikä ei vaan ole "tyttömäiseksi" miellettyä.

Voisko niiden lasten - yksilöinä - antaa vaan tykätä niistä asioista mistä ne tykkää?

Juurikin näin, sukupuolineutraaliudelle on syntynyt asiasta kiihkoilijoiden toimesta todella epämiellyttävä kaiku. Homman pitäisi mennä niin että sukupuolistereotypialle epäominaista käytöstä noudattavien lasten persoonaa tuettaisi eikä lapsille puhuttaisi "poikien ja tyttöjen" leluista, väreistä tai harrastuksista. Ei niin että kielletään sukupuolten olemassaolo kokonaan ja halutaan täyttä muutosta heti ensimmäisen sukupolven aikana. Mielestäni tervehenkistä sukupuolineutraalistamista on esimerkiksi se, että lelukuvastossa esitetään myös poikia leikkimässä "perinteisillä tyttöjen leluilla"  ja että tyttölapsi saa halutessaan sinisiä vaatteita ja dinosaurusleluja. Sairasta sukupuolineutraalia käytöstä on puolestaan se, että omalle lapselle annetaan itsekeksitty nimi eikä suostuta kertomaan tämän sukupuolta kenellekään tai viittaamaan sukupuolitetuilla sanoilla (tytär tai poika) saati hankkimaan mitään joka voisi tukea lapsen sukupuoleen liittyvän stereotypiaa. Tuossa rikotaan lapsen identiteettiä todella pahasti ja annetaan ymmärtää, että sukupuoli on paha ja piiloittelun arvoinen asia. 

Olin itse kova poikatyttö lapsena, äitini antoi pukeutua mihin halusin ja leikkiä niillä leluilla mitä halusin. Eikä ikinä puhunut "poikien ja tyttöjen" asioista. Ja tämä jo 90-luvun alussa. Ei sukupuolineutraaliuden pitäisi olla mitään tuon ihmeempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän