Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelläni on tili, josta hän ei ole kertonut minulle :(

Vierailija
17.10.2017 |

Onko tää muka tavallista, kuten hän sanoo.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenännehän te olette raha-asioista sopineet. Järkevä ratkaisu olisi ollut perustaa yhteinen tili perheen kuluille ja molemmat tallettaisivat sinne saman verran kuukaudessa. Loput saa käyttää itse kuten haluaa.

Tuossakin on omat haasteensa. Esim. kaikki eivät syö yhtä monella eurolla ja silti ruuat saatetaan ostaa yhteisistä rahoista. Ja jos on lapsia, olisi hyvätuloisemman ehkä asiallista maksaa lapsien kuluista hieman enemmän. Tuntuisi jotenkin epäreilulta, että toiselle jää omaa käyttörahaa kuukaudessa 0 euroa ja toiselle vaikka 2000 euroa. 

Vierailija
22/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö miehesi kertoa sinulle kaikista tileistään????? Ootko tosissasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärä ketju ja hämärien ihmisten vastaukset.

Vierailija
24/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuulu sinulle, etenkään jos ette ole aviossa. Oma aviopuoliso jemmasi tietämättäni 40.000 tuloja ym. eikä se nyt minua vaivannut. Nappipeliä.

Eli toinen saa jemmata rahansa salatilille, toinen maksaa yksinään perheen kuluja?

Vierailija
25/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi puoliso niin se olisi ihan ok, että kummatkin jemmailee omat rahansa, jos molemmilla jää ylimääräistä. Mutta jos toinen kituisi niin en oikein pystyisi olemaan kertomatta omistani ja myöskään en pystyisi olla kantamatta omaa vastuutani. 

Vierailija
26/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muija saa tietää että on ylimääräsitä rahaa niin alkaa helv*tti ja rauha palautuu vasta kun rahat on käytetty.

Eihän! Olen itse antanut miehelleni sijoitusvinkkejä joiden ansiosta hänen salkkunsa arvo on tänä vuonna noussut jo 10 000 euroa. Molemmat bongailemme uusia sijoituskohteita ja meillä  on yhteinenkin salkku. Hänen omien tiliensä saldo ei minulle kuulu, en niitä kysele mutta hän kyllä ne minulle näyttää.

Ihan selkeesti kommentoimani kirjoittaja on joku  autoaan rassaava amistunari.

Vierailija
27/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa kenen rahoista ostetaan perheen ruoat? Minun.

ap

Kipasepa verotoimistossa tsekkaamassa   viimeeksi vahvistetusta verotuksesta miehesi tulotiedot.

Tulotiedoissa ei kerrota pankkitileistä mitään. Ja ne tulotkin saa tietää vasta summana, josta on tehty vähennykset.

Vierailija
28/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut miehen kanssa yhdessä 22 vuotta. En tiedä tulojaan, en tiliensä määrää, en lompakossa olevien seteleiden määrää jne. Näin siksi, että hän ei ole minun elättäjäni, maksan kuluni omista tuloista enkä oleta, että miehen rahat ovat minun rahojani. Jos pesukone hajoaa, tiedän, missä on lähin pesula.

Vierailija
29/69 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme yhteisiksi katsottavat elämiskulut puoliksi. Toisen omistaman asunnon markkinavuokra-arvosta puolet toinen hyvittää ruokaostoilla. Lisäksi kumpikin hankkii vapaasti omilla rahoilla mieleisiään tavaroita ja  asioita sekä vastaa yksin niistä. Irtaimisto muodostuu erikseen omistetuista kohteista, joita kuitenkin käytämme molemmat. Emme puutu toistemme rahankäyttöön tai säästämiseen. Toimii ongelmitta.

Vierailija
30/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, missä mies toimi näin. Oli löytänyt uuden naisen. Kaikessa hiljaisuudessa piti rinnakkaissuhteen ja valmistautui pudottamaan eropommin vaimolleen. Siirsi omaisuutta reippalla kädellä (kymmeniä tuhansia) ohi jaon, avioehtoa kun ei ollut. Selvisi vasta myöhemmin, kun ositus oli jo tehty. Siinä oli uudelle parille kiva pesämuna. Tuskin olisi muuten sitä nuorempaa naista saanutkaan taskut tyhjinä. Yritti vielä laistaa lasten elatusvelvollisuudesta aina viimeiseen asti.

Vierailija
31/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on samanlainen tilanne. Miniäkokelas soitti ja haukkui minut, koska olen kasvattanut pojan, joka ei suostu jakamaan rahojaan rakastamansa naisen kanssa. Oli pakko kysyä, mistä lähtien tunteista on pitänyt maksaa ja miksi miniäkokelas ei itse mene töihin.

Vierailija
32/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tili mistä mies ei tiedä. Ei siellä rahaa ole paljoa mutta mieheni on tuhlari tyyppiä, kädestä suuhun, niin pidän tilin ja laitan sinne silloin tällöin rahaa niin on sitten mukava olla eläkkeellä.

Vierailija
33/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes se kolmas nainen, joka on ollut tyrmistynyt näistä miesten rahakuvioista, kun ei ole ollut läpinäkyvää toimintaa. Kyllä meillä on aina tilitiedot ja verotukset katsottu, seurattu osakemarkkinat ja rahastot. Omat rahat on omia ja yhteiseksi sovitut yhteisiä.

Naiset jotka ovat antaneet miehen hoitaa talouden raha-asiat välittämättä tietää niistä sen syvällisemmin, ovat pulassa, mikäli tulee ero. Lisäksi tuo on nykyaikanakin vielä tapa kontrolloida toista, joka ei ole tietoinen koko kuviosta. Tai miten ylipäätään perheen talous pyörii isommassa mittakaavassa.

Vierailija
34/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia vastauksia kyllä osa 😂 No, kai se sitten joillekin on ok salailla asioita ja ilmeisesti elellä toisen siivellä, kun "ei oo rahaa" ja samaan aikaan jemmailla massia jollekin salatilille.

Mutta ei kai siinä sitten, jokainen tavallaan...😂

Vierailija
35/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pelkästään ero, vaan mitä jos jää yhtäkkiä leskeksi? Mistä löytyvät perheen talouspaperit? Missä on omistussuhteita minnekin? Yhteinen tili suljetaan perunkirjoituksen ajaksi, mikä muuten voi kestää pitkänkin aikaa. Millä maksetaan laskut sillä aikaa? Mitä niitä kaikkia olikaan jne.

Vierailija
36/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison aikoinaan sairastuessa vakavammin, ei itsellä ollut mitään käsitystä, missä säilytti paperit esimerkiksi yhtiövastikkeen maksamiseen liittyen. Ei tullut vaan mieleen, että jotakin voisi sattua. Piti kantapään kautta tutustua näihin asioihin tarkemmin ja ottaa vetovastuu. Pahimmassa tapauksessa olisi voinut tulla maksuhäiriömerkintä, vaikka rahaa tileillä oli, kun ei vaan tiennyt noita systeemeitä.

Vierailija
37/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole kertonut omasta "pahan päivän varalle" -tilistäni miehelle, enkä sen puoleen kenellekään muullekaan. Eikö jokaisella ihmisellä ole tuollainen tili?

Vierailija
38/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, muistan yhdenkin naisen, joka ei koskaan sen kummemmin omaa veroilmoitustaan lukenut. Mies hoiti. Liitto kesti muutamakymmentä vuotta. Riitaisan eron jälkeen selvisi, että mies oli junaillut vaimonsa palautuksia omille tileilleen käyttöönsä. Kannattaa tietää, missä mennään.

Vierailija
39/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole kertonut omasta "pahan päivän varalle" -tilistäni miehelle, enkä sen puoleen kenellekään muullekaan. Eikö jokaisella ihmisellä ole tuollainen tili?

Pitäisi olla, mutta ei ollenkaan aina ole. Kaikilla ei ole varaa tai halua säästää. Kädestä suuhun mennään ja luotetaan sokeasti tulevaisuuteen. Sitä paitsi, vaikka miten rakas kumppani olisi, niin aina ei pidä raha-asioissa luottaa kaikkiin. Samoin kaikki avioehdot ja omaisuusblokkaukset heti kuntoon ja tiettäväksi. Näkeepähän sitten, millä mielellä ollaan liikenteessä. Röyhkeimmät tiedustelevat heti ensi treffeillä, onko asunto omistus, missä (älä kerro!), pinta-ala ja arvo. Mikä on vanhempien omaisuus ja mahdollinen oma varallisuus, sen mielessä arviointi tenttauksen perusteella.

Vierailija
40/69 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi puhumaan raha-asioista avoimesti. Mielellään jo seurusteluaikana ennen kuin muutatte yhteen.

On niin monia tapoja rahoittaa yhteinen elämä. Kukaan ei voi tulla neuvomaan toista, että tee niin kuin me. Mutta jokaisen pariskunnan pitäisi PUHUA siitä, miten yhteistä elämää rahoitetaan ja SOPIA, miten asiat hoidetaan. Sillä tavalla ei tule ylläreitä parisuhteen aikana eikä erotessa.

Mutta kun se edellyttäisi sitä, että suomalaiset uskaltaisivat avata suunsa ja kertoa esim. paljon tienaavat ja sehän ei käy.

Mieluummin ei puhuta rahasta mitään ja toivotaan vaan että asiat menevät hyvin. Sitkun ne ei mene, ruvetaan riitelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi