Kaverini sai ison perinnön ja muuttui ahneeksi
Kaverini sai lähes 20 000 e perinnön. Lainasi minulle siitä 2000 euroa (painotan sanaa LAINASI, olisin alkuvuodesta maksanut kaiken takaisin). Nyt hänelle sitten tuli yllättävä meno ja harmitteli mulle miten oli mennyt lainaamaan mulle rahaa. Rupesi tämä piheys vituttamaan niin paljon että palautin koko summan hänen tililleen. Onneksi en ollut vielä ehtinyt tuhlaamaan senttiäkään. Mistä moinen piheys johtuu kun ihminen saa koko elämän kestävän köyhyyden jälkeen suuren summan rahaa? En voi ymmärtää. Olisin maksanut kaiken ajallaan takaisin ja kaverini olisi ihan hyvin pärjännyt muutaman kuukauden ilman kahta tonnia. Tässä sen taas näkee ettei raha-asioita ja ystävyyttä kannata sekoittaa keskenään. Ei seuraa muuta kuin harmia. En enää ikinä lainaa keneltäkään rahaa.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi kyllä mieleenkään lainata kaverilta rahaa ulkomaanmatkaan ja en kyllä edes kehtaisi kysyä. Kaikkea sitä kuulee.
Lisäksi jotenkin tunnut olevan siinä uskossa, että tuo raha on rilluttelua varten. 20 000e perinnön laittaisin lähes kaikkinensa puskuriksi pahan päivän varalle.
Tämä.
Itse perin jokunen vuosi parikymmentätuhatta euroa ja eiköhän siinä ollut heti pari kaveria lainaamassa rahaa kun nyt kuulemma olen varoissani. Juu u, tuosta summasta meni iso siivu kämpän remppaamiseen (mm. keittiö meni täysin uusiksi, makkarin kaapit vaihdettiin jne. Kaikki alkuperäisiä eli sieltä 70-luvulta joten voitte kuvitella missä kunnossa asunto oli mutta aikaisemmin moiseen ei ollut rahaa). Toki tehtiin vähän kalliimpi kesälomareissu perheen kanssa ja loput puskurirahastoksi pahan päivän varalle. Niin ja anopille annoin 500e, hän oli jo pitkään sairastellut ja talous täysin kuralla. Tuolla summalla hän vältti ulosoton. Mutta kuitenkin, kavereiden mielestä mulla olisi silti pitänyt olla varaa lainata heille. Ei sillä, vaikka olisikin ollut, en olisi lainannut. Pahimmassa tapauksessa en olisi koskaan saanut noita rahoja takaisin.
[/quote]Osan matkasta maksan säästöistä, osa menee luoton puolelta koska tilanne nyt sattuu olemaan sellainen. Ehkä mä en sitten ole "tavan ihminen". Ap[/quote]
Ehkä nykyaikana oletkin, ja se juuri on surullista.
Sain mun yh-äidin kuoleman jälkeen tämän henkivakuutuksesta 5000e rahaa, joka olikin ainoa rahan arvoinen "perintö" jonka sain. No eiköhän elämänsä sössinyt juopottelemaan innostunut 20-vuotiaana yh:ksi jäänyt ystäväni heittäytynyt kateelliseksi. Sanoi miten epäreilu tämä maailma on, kun ihminen joka ei tarvi rahaa saa sitä, ja hän joka tarvis rahaa ei saa. Teki mieli sanoa, että toivo että äitis kuolee niin saat sen v*tun viis tonnia. Ja minä olin tosiaan opiskelija tuohon aikaan ja täysin opintotuella elelin. Ei tajunnut myöskään sitä, että en tule ikinä saamaan vanhemmiltani mitään taloudellista apua, toisin kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Sain mun yh-äidin kuoleman jälkeen tämän henkivakuutuksesta 5000e rahaa, joka olikin ainoa rahan arvoinen "perintö" jonka sain. No eiköhän elämänsä sössinyt juopottelemaan innostunut 20-vuotiaana yh:ksi jäänyt ystäväni heittäytynyt kateelliseksi. Sanoi miten epäreilu tämä maailma on, kun ihminen joka ei tarvi rahaa saa sitä, ja hän joka tarvis rahaa ei saa. Teki mieli sanoa, että toivo että äitis kuolee niin saat sen v*tun viis tonnia. Ja minä olin tosiaan opiskelija tuohon aikaan ja täysin opintotuella elelin. Ei tajunnut myöskään sitä, että en tule ikinä saamaan vanhemmiltani mitään taloudellista apua, toisin kuin hän.
Järkyttävää. :-S Oletko vielä kyseisen ihmisen kanssa tekemisissä?
Meillä on tilillä aina 20 000e. Jos vaikka toiselta menee työ alta tai toinen sairastuu. Sitten on vielä matkailu/muuta rahaa lisäksi säästössä ja lapsilla jotain. Olisikohan mulla luukulla jonoa jos joku tietäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tommonen 20 tonnin "omaisuus" menee 3 vuodessa keskivertosuomalaiselta kurkusta alas
Tuolla summalla ei saa edes kunnon lentolippuja...
Mitäs köyhät? Alapeukkuja osaatte laittaa mutta tajuatteko mitä maksaa mannertenvälinen lento firstissä?
Joku 20 k€ menee ihan samantien. Ja jos jotain jää niin kunnon hotellissa sviitti on tonneja/yö...
Varmaan vaikea ymmärtää kun on samalla niin ylpeä siitä pihalla seisovasta Nissan Qashqaista. ... lol
Olenpa yllättynyt miten nihkeä suhtautuminen täällä on rahan lainaamiseen. Mieluummin annettaisiin kaverin ottaa joku pikavippi kuin lainata tälle itse "koska kaverille ei lainata". Mitä ihmettä? Kenelle sitten?
Omassa kaveripiirissä kyllä rahaa lainataan avokätisesti ja maksetaan myös takaisin. Mulle on ihan sama onko mun rahat siellä mun puskuritilillä vai kaverin käytössä. Enhän mä edes huomaa niiden olleen poissa kun kaverit maksaa sinne tilille suoraan takaisin. Itse asiassa varmaan vähän loukkaantuisin jos kaveri lainaisi ennemmin pankilta kalliskorkoista luottoa kuin lainaisi minulta. Tuntuisi että ystävyys ei ole kovinkaan läheinen jos ei haluta / kehdata kysyä.
Täällä ollaan vakaasti myös sitä mieltä ettei matkalle voi lähteä ennen kuin rahat on visusti säästetty etukäteen. Oikeasti ihan hyvin voi lainata rahaa, jos omat senhetkiset rahat eivät riitä ja muuten matkatarjous, loma-aika tai muut olosuhteet osuvat juuri nappiin. Turha jättää hyvä tilaisuus käyttämättä kun tietää, että voi maksaa matkan sitten jälkikäteen muutamassa viikossa tai kuukaudessa.
Ja pitää vielä sanoa että kyllä minustakin ap:n kaveri oli outo. Tuskinpa hän on vielä niitä 18 000 euroa tuhlannut, miksi se 400 € jonka hän nyt tarvitsi piti saada juuri nyt ap:lle lainatuista rahoista kun on sovittu että ap maksaa joka tapauksessa parin kuukauden päästä. Ja jos olikin tuhlannut, niin sovittu mikä sovittu, ei sitä pitäisi alkaa toisen päälle kaatamaan, itse hänen olisi pitänyt laskea jo alunperin pystyykö lainaamaan eteenpäin. Sitten jos käy myöhemmin ilmi, ettei olisi pystynytkään niin olisi pitänyt nöyrästi jutella ap:n kanssa, sanoa että nyt kävi näin että lainasin vaikka kukkaro ei olisi kestänytkään ja olisiko mitään mahiksia että ap maksaisi vaikka vähän nopeammin takaisin. (Itse en kyllä kehtaisi tehdä tätäkään.) Ihan naurettavaa, että ap:n pitäisi olla valmis maksamaan takaisin älyttömässä etuajassa, ehkä jopa matkasuunnitelmat peruen jne.
Vierailija kirjoitti:
Olenpa yllättynyt miten nihkeä suhtautuminen täällä on rahan lainaamiseen. Mieluummin annettaisiin kaverin ottaa joku pikavippi kuin lainata tälle itse "koska kaverille ei lainata". Mitä ihmettä? Kenelle sitten?
Omassa kaveripiirissä kyllä rahaa lainataan avokätisesti ja maksetaan myös takaisin. Mulle on ihan sama onko mun rahat siellä mun puskuritilillä vai kaverin käytössä. Enhän mä edes huomaa niiden olleen poissa kun kaverit maksaa sinne tilille suoraan takaisin. Itse asiassa varmaan vähän loukkaantuisin jos kaveri lainaisi ennemmin pankilta kalliskorkoista luottoa kuin lainaisi minulta. Tuntuisi että ystävyys ei ole kovinkaan läheinen jos ei haluta / kehdata kysyä.
Täällä ollaan vakaasti myös sitä mieltä ettei matkalle voi lähteä ennen kuin rahat on visusti säästetty etukäteen. Oikeasti ihan hyvin voi lainata rahaa, jos omat senhetkiset rahat eivät riitä ja muuten matkatarjous, loma-aika tai muut olosuhteet osuvat juuri nappiin. Turha jättää hyvä tilaisuus käyttämättä kun tietää, että voi maksaa matkan sitten jälkikäteen muutamassa viikossa tai kuukaudessa.
Ja pitää vielä sanoa että kyllä minustakin ap:n kaveri oli outo. Tuskinpa hän on vielä niitä 18 000 euroa tuhlannut, miksi se 400 € jonka hän nyt tarvitsi piti saada juuri nyt ap:lle lainatuista rahoista kun on sovittu että ap maksaa joka tapauksessa parin kuukauden päästä. Ja jos olikin tuhlannut, niin sovittu mikä sovittu, ei sitä pitäisi alkaa toisen päälle kaatamaan, itse hänen olisi pitänyt laskea jo alunperin pystyykö lainaamaan eteenpäin. Sitten jos käy myöhemmin ilmi, ettei olisi pystynytkään niin olisi pitänyt nöyrästi jutella ap:n kanssa, sanoa että nyt kävi näin että lainasin vaikka kukkaro ei olisi kestänytkään ja olisiko mitään mahiksia että ap maksaisi vaikka vähän nopeammin takaisin. (Itse en kyllä kehtaisi tehdä tätäkään.) Ihan naurettavaa, että ap:n pitäisi olla valmis maksamaan takaisin älyttömässä etuajassa, ehkä jopa matkasuunnitelmat peruen jne.
Juntit maalaiset lainailevat toisiltaan.
Muilla on rahaa ihan omasta takaa.
Ja ihan kokemukseen perustuen tuon kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit maalaiset lainailevat toisiltaan.
Muilla on rahaa ihan omasta takaa.Ja ihan kokemukseen perustuen tuon kirjoitin.
Juntimmalta tuo sinun kommenttisi kuulostaa kuin rahan lainaaminen kaverille.
Todellakin. Kaveri joka pyytäis multa rahaa tuollaista tarkoitusta varten ois sen jälkeen entinen. Kyse ei ole luottamuksesta vaan siitä että sinä olet röyhkeä. Laina myöntäminen lomamatkaa varten on luottamusasia, ei sen pyytäminen. Kaverisi ei pidä sinua luotettavana ja hänellä lienee hyvät syyt siihen. Se 400 euroa oli vain veruke.