Metrossa istui rattaissa noin 3-vuotias tyttö tutti suussa
Onko tuon ikäiselle tutista enemmän haittaa kuin hyötyä?
Kommentit (35)
Mitään kehitysongelmaa tarvita jos tutti ja rattaat 3v:llä. Voi teitä mammat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohoh oliko lapsella ihan kyltti kaulassa, että on n. kolme, ettei vaan olisi ollut vasta kaksi. Ai niin mutta kaikki lapsethan kehittyy just samaan aikaan saman kokosiksi.
Itse en usko tuntevani kyseistä lasta joten siihen en osaa vastata onko tutista enemmän haittaa vai hyötyä.
Tyttö nosti kolme sormea pystyyn ja sanoi: "mine ole kolme vuotta". Ei vsiskaan. Enhän minä tiedä oliko juuri 3-vuotias mutta arvelin, koska osasi jo muodostaa lauseita ja hiukset ulottuivat vähän korvan alapuolelle.
Ap
Siiis mitä... xD Meillä lapset on puhuneet selvillä lauseilla alle 2-vuotiaana ja hiukset olivat korvan alle noin 6kk iässä.
Samoin mun lapsi puhui alle 2v 4-5 sanan lauseita ja 1v käytti jo ponnaria.
Mitenkäs tutti, siitähän tässä kysymys oli.
Ok ok järkytyin asiasta josta en edes ollut varma. Kiitos kun vastasitte. Minulle kaksivuotias on ollut hiukseton perunapää. Mutta enhän minä vauvoista mitään tiedä.
Ap
Meillä lapsi ei ole koskaan tuttia tarvinnut eikä käyttänyt.
Old fashion kirjoitti:
Niin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, istui rattaissa! Kyllä meillä tuon ikäinen jo käveli itse!
Niin sitä minunkin harvat tuntemani kakarat, vaan kun ihminen ja ihmisen pikkumainen ahneus:
"Jos kuljetat 0–6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saat matkustaa HSL:n joukkoliikennevälineissä ilman lippua. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa."https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/lii…
Sitten ihmetellään, kun lapsoset on fyysisesti heikkoja.
Mutta se on varmaan Sipilän, koulun ja systeemin vika ja minä, vela, olen vain kateellinen ja tyhmä.
Kyllä äityli tietää paremmin.
Tässä fyysisesti huippukunnossa olevien koululaisten äityli hei. Todellakin kuljetin 3-vuotiaina heitä rattailla jos kävimme jossain pitemmällä/ bussimatkan päässä kotoa. En omista autoa. On täysin mielipuolinen ajatus, että autottoman äidin pienet lapset jaksaisivat kävellä kaikki kyläilyreissut, päiväkotimatkat, kauppareissut, sukuloinnit yms. En syytä Sipilää autottomuudestani, se on minulla aatteellinen valinta. Enkä syytä kouluakaan mistään. Lapseni viihtyvät koulussa erinomaisesti, vaikka ovatkin 3-vuotiaina kulkeneet rattaissa.
Rahallisesti en näistä ilmaisista bussikyydeistä nyt ihan valtavasti hyötynyt, kyse oli täysin lasteni hyvinvoinnista. Itse voin kävellä 5 km kevyesti, lapseni eivät 3-vuotiaina niinkään. Sen ikäisinä he myös nukkuivat terveellisiä päiväunia ja välillä juurikin niissä rattaissa.
Old fashion kirjoitti:
Teidän lapsi on täydellinen. Me muut nöyrinä kumarramme ja ihailemme teitä.
Meillä on motorisesti kehittynyt kohta 3 v. Yhtä pitkä kuin 4 v. Ei syö tuttia, mutta liikutaan rattailla pidemmät välit kovan uhman ja vilkkauden takia. Itse ole lyhytkasvuinen ja lapsi minua päätä lyhyempi. Haluaisin luopua rattaista, mutta pääsen lapsen kanssa liikkumaankin kun on rattaissa ja kiukku tai vilkkaus "kohtaus" iskee.
Onhan tuo 3v ikä jolloin viimeistään olisi hyvä päästä eroon. Aina noita välillä näkee ja oma lapsikin söi pitkään tuttia. Tuskin se elämä siitä pilalle menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä minunkin harvat tuntemani kakarat, vaan kun ihminen ja ihmisen pikkumainen ahneus:
"Jos kuljetat 0–6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saat matkustaa HSL:n joukkoliikennevälineissä ilman lippua. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa."https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/lii…
Mutta se on varmaan Sipilän, koulun ja systeemin vika ja minä, vela, olen vain kateellinen ja tyhmä.
Kyllä äityli tietää paremmin.Tässä fyysisesti huippukunnossa olevien koululaisten äityli hei. Todellakin kuljetin 3-vuotiaina heitä rattailla jos kävimme jossain pitemmällä/ bussimatkan päässä kotoa. En omista autoa. On täysin mielipuolinen ajatus, että autottoman äidin pienet lapset jaksaisivat kävellä kaikki kyläilyreissut, päiväkotimatkat, kauppareissut, sukuloinnit yms. En syytä Sipilää autottomuudestani, se on minulla aatteellinen valinta. Enkä syytä kouluakaan mistään. Lapseni viihtyvät koulussa erinomaisesti, vaikka ovatkin 3-vuotiaina kulkeneet rattaissa.
Rahallisesti en näistä ilmaisista bussikyydeistä nyt ihan valtavasti hyötynyt, kyse oli täysin lasteni hyvinvoinnista. Itse voin kävellä 5 km kevyesti, lapseni eivät 3-vuotiaina niinkään. Sen ikäisinä he myös nukkuivat terveellisiä päiväunia ja välillä juurikin niissä rattaissa.
Sama täällä. Nyt 4-vuotiaana ei suostu enää rattaisiin ja kävelee kevyesti kilometrin tai muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äityli tietää paremmin.Tässä fyysisesti huippukunnossa olevien koululaisten äityli hei. Todellakin kuljetin 3-vuotiaina heitä rattailla jos kävimme jossain pitemmällä/ bussimatkan päässä kotoa. En omista autoa. On täysin mielipuolinen ajatus, että autottoman äidin pienet lapset jaksaisivat kävellä kaikki kyläilyreissut, päiväkotimatkat, kauppareissut, sukuloinnit yms. En syytä Sipilää autottomuudestani, se on minulla aatteellinen valinta. Enkä syytä kouluakaan mistään. Lapseni viihtyvät koulussa erinomaisesti, vaikka ovatkin 3-vuotiaina kulkeneet rattaissa.
Voi vitsi tsori tsori, kun en tajunnut että koska SINÄ, niin ei voi yleistää. Tsori vielä kerran.
Vierailija kirjoitti:
Old fashion kirjoitti:
Niin??
Teidän muiden kommentit asiaan ovat vähintäänkin yhtä järkeviä kuin tämäkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohoh oliko lapsella ihan kyltti kaulassa, että on n. kolme, ettei vaan olisi ollut vasta kaksi. Ai niin mutta kaikki lapsethan kehittyy just samaan aikaan saman kokosiksi.
Itse en usko tuntevani kyseistä lasta joten siihen en osaa vastata onko tutista enemmän haittaa vai hyötyä.
Tyttö nosti kolme sormea pystyyn ja sanoi: "mine ole kolme vuotta". Ei vsiskaan. Enhän minä tiedä oliko juuri 3-vuotias mutta arvelin, koska osasi jo muodostaa lauseita ja hiukset ulottuivat vähän korvan alapuolelle.
Ap
Kuulostaa mun veljen viime kuussa 2 täyttäneeltä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi tutti ton ikäsellä jo haitaksi ihan oikeesti! Puhe ei kehity ja hampaat kärsii. Se on ihan suositus syystä että jo sen 6kk vauvan kanssa kannattais sitä tuttia lähteä vierottaa pikkuhiljaa pois unitutin kautta!
Tuleva äiti oon vasta, mutta ystäväpiirissä näitä 3v tutinimijöitä on ollu ja kyllähän se vähän sattuu sieluun ku yli 3v ei puhu kunnolla ja itkee tuttia.
Hmm. Ap kirjoitti "... arvelin, koska osasi jo muodostaa lauseita ja hiukset ulottuivat vähän korvan alapuolelle." Joten ihan kamalasti ainakaan puheen kehitys ei liene viivästynyt tuossa tapauksessa.
Tosin mistäpä se ap se iän voi tietää. Ihme arvailua pelkästä hiusten pituudesta ym.
Oma lapseni piti tukkaa pompulalla jo 1-vuotiaana. Lauseita tuli 2-vuotiaana. Muutenkin malliltaan jo aikaisin "ison tytön näköinen" - ei siis kokoinen, vaan vauvan pyöreys muuttui aikaisin enemmän pikkutytön näköiseksi. Tuttia ei koskaan ole syönyt (ei huolinut), eli siitä ei kukaan päivitellyt. Sen sijaan käytöksessä sain jatkuvasti huomiota, koska niin monet olettivat häntä vanhemmaksi. Alle kaksivuotias kun saattaa saada päähänsä tehdä jotain ei sallittua spontaanisti, kuten heittää ruokaa lattialle, hyppiä tasajalkaa sohvalla tms, kyllä niitä kommentteja ja ilmeitä tuli välillä aika mielenkiintoisia. Mielenkiintoista oli myös se, miten ääni kellossa useimmiten muuttui, kun sanoin että vasta ensi talvena täyttää kaksi. 'Aijaa siis vasta alle kaksi? Niinniin, eihän se sitten aina vielä jaksa keskittyä, blaadidaa".
Että niin ne lapset vaan on erilaisia.
Niin, mulla taas ei ollut tuttia koskaan ja silti ihan vinkkelit hampaat.