Suomalaiset epäempaattisia?
Minusta suomalaiset ei anna paljon rahaa hyväntekeväisyyteen kuten kansainvälisille järjestöille? Lahjoitatko sinä ja paljonko vuodessa ja mihin jos lahjoitat? Itse asun ulkomailla ja täällä suurin osa tuntemistani laittaa jonkin verran hyväntekeävisyysjärjestöille. Voi tehdä verovähennyksiä mutta ei kaikki varmaan sitäkään tiedä heistä.
Kommentit (37)
Olen hyvin empaattinen mutta en anna kenellekkään vieraalle senttiäkään rahallista apua. Rahoistani valtio on ryövännyt jo suurimman osan ja loppuko pitäisi lahjoittaa pois:(
Noin pari tonnia vuodessa. Espanjaan, Romaniaan ja Venäjälle kodittomille koirille ja kissoille sekä Saimaan norpille.
Lahjoitan vain jos rahasta menee todistetusti yli 95% kohteeseen. Tällä hetkellä ei ole yhtään organisaatiota, joka olisi voinut todistaa avustusrahoista menevän edes 50% kohteeseen. Tyypillistä on alle 10% päätyminen kohteeseen. Muu on roskajoukon elättämistä avustusjärjestössä.
Niin tämä siis liittyi tähän tutkimukseen empaattisista maista ja yksi empaattisuuden ominaisuus on tuo lahjoittaminen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101722474066_uu.shtml
ap
Joskus teini-ikäisenä vielä mietin että voisin lahjoittaa, mutta sittemmin tajusin että ne rahat todennäköisesti menee vääriin taskuihin. Erityisesti mitä isompi järjestö on kyseessä.
Ostan omantuntoni kirkollisveron kautta. Saa riittää.
Mutta samalla suomalaiset ovat rehellistä kansaa, täällä jos hukkaat lompakon niin todennäköisesti saat sen takaisin rahoineen. Empatiaa se on sekin. Vaan sitä ei tutkimus mitannut.
Vierailija kirjoitti:
En lahjoita. Jollekin satunnaiselle suomalaiselle spugelle, joka kertoo tarvitsevansa rahaa viinaan, voin lahjoittaa, koska silloin tiedän, mihin raha menee. SPR:lle en lahjoita enää edes verta, en halua hyysätä tänne pyytämättä tulleita enkä kartuttaa SPR:n johdon satojentuhansien palkkapusseja.
Sä mitään oo kellekään koskaan lahjottanu... Ei tollaset omanapakeskeiset rähisijät sellasta harrasta.
Veroista menee hyväntekeväisyyteen ja maailmanparantamiseen ja hippien ja pulsujen hyysäämiseen jo ihan riittävästi. En koe että minun pitäisi antaa kaikki loputkin lanttini heille.
Empatiatesteissähön täällä sai porukat todella alhaisia pisteitä. Vain yksi pääsi 78 /80 ja se satuin olemaan minä. Samantapaiset testit ovat antaneet myös samaa tulosta joten väitän tajuavani mikä on empaattista. Valitettavasti tämä palsta on ehkä niitä Suomen epäempaattisismpia täynnä. On hyvä tajuta myös tämä kun täällä palstailee että täällä on isoissa ongelmissa rypeviä ihmisiä eikä pitää tätä normaalina Suomena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lahjoita. Jollekin satunnaiselle suomalaiselle spugelle, joka kertoo tarvitsevansa rahaa viinaan, voin lahjoittaa, koska silloin tiedän, mihin raha menee. SPR:lle en lahjoita enää edes verta, en halua hyysätä tänne pyytämättä tulleita enkä kartuttaa SPR:n johdon satojentuhansien palkkapusseja.
Sä mitään oo kellekään koskaan lahjottanu... Ei tollaset omanapakeskeiset rähisijät sellasta harrasta.
En ole omanapakeskeinen. Voin lahjoittaa suoraan tarvitsevalle, mutta maailman ongelmien ratkaisemiseen eivät rahaani riitä. Huonoon omatuntoni on turha vedota. Aiemmin olin aktiivinen verenluovuttaja, mutta lopetin sen suuren invaasion johdosta.
Lahjoitapa tässä, kun vuokranjälkeen jää 70€ loppukuuksi.
T. Opiskelija
Jos/kun suomalaiset on epäempaattisia niin korjaantuuko tilanne sillä että lahjoitan enemmän rahaa?
Ei korjaannu.
Voi olla että ollaan epäempaattisia mutta tämä pitää sitten vaan hyväksyä. Empaattisuus on tunne, eikä tämä empattisuuden tunne lisäänny vaikka kuinka kylvisin rahojani.
Suomessa ei ole tilaa empaattisuudelle. Järjestelmä on liian suorituskeskeinen. Suomessa on todella ankara hallinto. Kansa oppii kantapään kautta pitämään omistaan kiinni.
Yhtä hyvin voisi kysyä onko ulkomaalaiset epäempaattisia kun eivät maksa veroja joilla kustannetaan köyhien palveuita
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun suomalaiset on epäempaattisia niin korjaantuuko tilanne sillä että lahjoitan enemmän rahaa?
Ei korjaannu.
Voi olla että ollaan epäempaattisia mutta tämä pitää sitten vaan hyväksyä. Empaattisuus on tunne, eikä tämä empattisuuden tunne lisäänny vaikka kuinka kylvisin rahojani.
Suomessa ei ole tilaa empaattisuudelle. Järjestelmä on liian suorituskeskeinen. Suomessa on todella ankara hallinto. Kansa oppii kantapään kautta pitämään omistaan kiinni.
Joo.
Esim. tämä hallitus aikoi moninkertaistaa liikeennesakot koska valtion kassa kaipasi lisää täytettä. Hallinto ei nähnyt tässä mitään pahaa ja kummallista mutta sitten perustuslaki tyrmäsi hankkeen. Että ei tämmöisessä yhteiskunnassa kannata rahojaan mihinkään jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Veroista menee hyväntekeväisyyteen ja maailmanparantamiseen ja hippien ja pulsujen hyysäämiseen jo ihan riittävästi. En koe että minun pitäisi antaa kaikki loputkin lanttini heille.
Jotenkin tällaisesta totaalijuntista kommentista tietää, ettet sinä siinä veroja kauheasti maksa.
Minä olen lahjoittanut n. 300 euroa vuodessa etiopialaiselle kummilapselle n. 10 vuoden ajan. Tosiasiassa raha ei mene yhdelle lapselle, vaan hänen koululleen, joka sitten viime kädessä päättää mihin rahat käytetään. Organisaationa on kirkon ulkomaanapu, ja vaikka en heidän uskonnollista viestiään allekirjoita, olen ollut tyytyväinen siihen kuinka rahan käyttö on dokumentoitu ja tulokset esitelty. Lisäksi uskon jollain tavalla uskovaisten toimivan kuitenkin ideologisin eikä kapitalistisin perustein.
Valitettavasti olen viime vuosina ollut hyvin pienituloinen, joten piti lopettaa tuo 25 euron kk-erä. Nykyisin lahjoitan vain hätäkeräyksiin ehkä satasen vuodessa.
Suomalaisten epäempaattisuus näkyy minusta lähinnä kulttuurissa ja toisten kohtaamisessa. Kivikasvoinen mitäänjakamattomuus on täällä ikävä kyllä hyvin tavallista. Itä-Suomessa ja Lapissa on vähän välittömämpi kulttuuri, ja siellä onkin ihmisen helpompi elää. Autetaan ja ollaan autettuina vuoron perään.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi kysyä onko ulkomaalaiset epäempaattisia kun eivät maksa veroja joilla kustannetaan köyhien palveuita
Suomessa halinto on ominut empaattisuuden osoitukset.
Tosin hallinto ei toimi itse empaattisesti verottaessaan, vaan toteuttaa pakkoa. Itse en esim. haluaisi tehdä pitkää päivää ja kuolla nuorena että hallinto voi takki auki kylvää minulta verotetut varat kankkulan kaivoon.
Suomella on paska hallinto joka tapattaa oman kansansa sorvin ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Ei korjaannu.
siis tätä loppuosaa tarkoitin että ajattelen vähän samalla tavalla.
ap