Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalkapohjan kantakalvon tulehdus - sairastavat tänne!

Vierailija
16.10.2017 |

Minulla todettu kys. vaiva molemmissa jaloissa. Sain vahvan kipulääkekuurin, josta ei ollut minkäänlaista apua. Olen venytellyt ja käytän geelikuppeja kengissä, auttaa hieman.

Harmi vain, työni on aktiivista kävelyä/ seisoskelua 4h/päivä. Ja olen juuri aloittanut työssä, sairasloman hakemisen kynnys on korkealla. Lisäksi kotona pitäisi jaksaa omien pienten lasten kanssa vaikka jalat on ihan tohjona; kävely tekee välillä todella kipeää. Burana auttaa hyvin, mutta sitäkään ei koko ajan viitsi vetää.

Miten te muut pärjäätte kys. vaivan kanssa esim töissä? Millaiset kengät teillä on hyvät? Lääkäri käski vain pitämään "hyviä kenkiä", mutta ei maininnut mitä se käytännössä tarkoittaa. Olen kokeillut erilaisia kenkiä ja vain yhdet geelipohjaiset tennarit ovat olleet sopivat. Ne vaan ei talveen eikä edes vesisateelle sovi...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuin pahaa tilannetta ei ole ollut kuin sinulla. Omalla kohdalla auttoi pohjelihasten venyttely. Pilatesrulla oli tässä apuna.

Vierailija
2/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös osteopaattia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohkeitten venyttely ja schollin geelipohjalliset (20-30€ pari) joka kenkiin. Mulla loppu sillä.

Vierailija
4/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä olis hyviä pohkeiden venytysliikkeitä ja paljonko teitte niitä?

Vierailija
5/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalliset.

Vierailija
6/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen rullahieronta kantapäälle säännöllisesti, lisäksi hyvät (ei kovapohjaiset) kengät on todella tärkeät.

Vierailija
7/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plantaarifaskiittisukat googlaa

Vierailija
8/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geelipohjalliset. Oli muuten tosi ärsyttävä sairaus.

Hanki kunnon kengät. Mulla oli toisessa jalassa vielä tuplageelipohjalliset kun astuin jotenkin väärin..,auttoi.

Vierailija
9/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi! Todella ikävää, etenkin että on kummassakin jalassa! Itselläni oli vain toisessa ja sekin oli jo tarpeeksi hankalaa. Kipulääkkeet eivät auttaneet sen paremmin kuin venyttelykään. Tavallisen kengän kantapäässä käytin geelityynyä, ehkä se hieman auttoi. Kävelyn vähensin aivan minimiin, onneksi oli istumatyö. Jalkaterä kipeytyi myös ulkosivultaan, sillä kipu pisti astumaan jalan ulkosyrjällä. 9 kuukautta kesti, sen jälkeen parantui itsekseen. - Jaksamista sinulle, toivottavasti menee nopeasti ohi!

Vierailija
10/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biltemasta sai halppisgeelipohjallisia (jos tarvii useita). Osta kumminkin yhdet hyvät.

Vierailija
11/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetätin fyssarilla pohjalliset omien jalkamuottien mukaiset. Maksoi 180e mutta menny niillä kohta jo 10 vuotta. Myös kiropraktikko sai venyteltyä jalkapohjat kuntoon. Työterveys tökki kortisonipiikkejä jotka auttoi max kuukauden.

Vierailija
12/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko joku puuduttavageeli?

Vierailija
13/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks, krooninen plataarifaskiitti. Töissä hajoaa jalat kun on pakko olla painavat turvakengät naulaanastumissuojalla. Ois myös jaksettava kotona lasten kanssa ja koirat pakko käyttää lenkillä joka päivä eli koko päivä jalkojen päällä. Mulla oli työkengissä noi Schollin geelipohjalliset, ei mitään vaikutusta ollut. Pohkeiden ja kantapään venyttely ei auta eikä auta geelipohjalliset lenkkaritkaan, silti on pirun kipeät. Välillä on pakko hakea kortisonipiikki ja viikon lepo, ei auta Buranat eikä se mahallekkaan ole hyväksi. Lääkäri kirjoittaa reseptin vatsaystävällisemmille särkylääkkeille, itsellä mm. Mobic on toiminut hyvin.

Oletko kokeillut pyöritellä golfpalloa jalkapohjan alla?

Vierailija
14/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut tuo vaiva jo useamman vuoden eri asteisena. Viime vuosi oli paha. Ensi alkuun kipu tuntui lähinnä taukojen jälkeen liikkeelle lähtiessä. Sitten kipu paheni ja tuntui välillä kävellessä vihlaisuina ja jomotuksena. Lopulta kävely sattui lähes joka askeleella ja levossakin kantapäitä vihloi.

Lääkärissä kävin. Suositteli pohjallisia, erilaisia kenkiä, kylmähoitoa ja pallohierontaa jaloille ja fysioterapeutti venyttelyä ja teippauksia.

Tuo pallolla hieronta helpotti vähän, samoin kylmähoito. Töihin otin esim.pienen muovipullon, jonka olin täyttänyt vedellä ja jäädyttänyt.

Lopulta, mikä auttoi, oli kengät, joissa pehmoinen ja joustava pohja eli kantapää ei saanut tärähdystä joka askeleella. Työkengät olivat varmaan suurin syyllinen kipuihin.

Edelleen kipuja on, mutta lähinnä levon jälkeen ja siedettäviä.

Työ on seisoma/kävelytyötä n.10h/päivä ja kaikki koti ym.työt päälle.

Vierailija
15/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalliset jalkaterapeutilla. Elementtipohjalliset, on halvemmat kuin fyssareiden epävakaat finsolet.

Vierailija
16/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä päinvastainen lähestymistapa, mutta mulle aikanaan käskettiin laittamaan hiukan korkoa kenkään. Tein raskasta työtä ja rämmin mudassa. Vaiva pysyi jossain kurissa tuolla plus ne kupit kantapään alle. Piti myös venytellä ja voimistella jalkapohjia ja tosiaan niitä pohkeita - sitä huolellisemmin jos lisäät korkoa arkeen, mikä lyhentää pohjelihaksia entisestään.

Ikäväähän tuossa on se, ettei älyä ylirasittavansa jalkoja ennen kuin siinä vaiheessa, kun lähtee tauon jälkeen takaisin jaloille ja kävelee kymmenen sentin askelin.

Vaivaa kesti useamman vuoden eriasteisena, mutta nykyisin sitä ei ole. Raskaana jouduin lepäilemään paljon ja vauvavuosi meni sohvalla tissitakiaisen alaisuudessa. Jalat ehtivät parantua rauhassa vuosien rääkistä.

Kannattaisi hoidattaa asia kuntoon nyt, kun vaiva on tuore. Minusta tuli varovainen kaikkien rasitusvammojen jälkeen, ja reagoin heti pieneenkin vaivaan, joka ei ollut lihaskipua. Olen sittemmin onnistunut välttämään niiden kroonistumiset.

Olisiko mahdollista pehmeä lasku työhön joko työaikaa lyhentämällä, tauottamalla tai tehtäviä tai toteutusta muuttamalla - ei ole työnantajankaan etu, että urheudessasi nyt tärväät jalat altasi?

Vierailija
17/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei geelipohjalliset sopineet, kun osuivat kipeään kohtaan ja ärsyttivät. Parhaiten toimivat nilkkurit muutaman sentin kiilakorolla, joskus vähän reilummallakin.. Pitää sovittaa monet, että löytyy sellainen, jossa paino tulee kaikkialle muualle kuin siihen kipeimpään kohtaan.

Vierailija
18/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi tuo istualtaa trhtävä kantakalvon venytys ihan viikossa, vaikka olin niin kipeä,etten kävelemään päässyt. Mulla ongelman aiheutti kun kävelin potkiä matkoja tennareilla, vaikka mulla on kaarijalka, ja se kaipaisi tukea kaaren kohdalla.

Kun valitsette kenkää, valitkaa sellaiset, joissa pohja taipuu päkiän kohdalta, varpaille on tilaa ja varvasosa on maassa kiinni eikä käyristy ylöspäin. Pehmea pohja on hyvä toipumisvaiheessa, mutta myöhemmin ei välttämätön, jos vaan muut ominaisuudet on kunnossa.

Vierailija
19/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli usean vuoden ajan, Mobic auttoi kipuun. Vaiva parani, kun löysin oikeat kengät.

Vierailija
20/34 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masaikengät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan