joku näpäyttäjä istui laukkuni päälle pysäkillä
Mulle kävi just oikeassa elämässä tällainen tapaus mille olisi taatusti saanut paljonkin yläpeukkua vaikka täällä av:lla.
Olin just matkustanut muutaman tunnin junalla ja raahannut matkalaukkua ja isoa käsilaukkua perässä bussipysäkille. Pysäkillä ei ollut ketään ja päätin että noh laskempa tuon käsilaukun tuohon viereeni hetkeksi ja katson puhelimella vähän facebookkia läpi. En huomannut kun joku matami oli siihen tullut, ja istui hän suoraan sanomattani käsilaukkuni (mainittakoon että olu vielä parin sadan euron arvoinen) päälle!
Saattaa kuulostaa hauskalta ja oivalta näpäytykseltä kaltaiselleni itsekkäälle idiootille, mutta missä on suomalaisten käytöstavat ihan oikeasti? Et sä nyt vaan voi tärvellä toisen omaisuutta noin vaan. Miksi ei voida avata suuta ja sanoa että anteeksi haluaisin istua tähän, olisin ilomielin tehnyt tilaa tottakai! Erottakaa tosielämä ja nettiletkautukset, ja muistakaa ne käytöstavat kiitos. :)
Kommentit (43)
Joo noita laukun päälle istuvia on tullut jokunen vastaan. Yleensä pidän itse laukkuni joko sylissä tai maassa, mutta jos on ollut mielestäni hyvin tilaa eikä muita ihmisiä niin olen laittanut joskus viereeni. Pari kertaa on bussissa pitänyt nakata laukku äkkiä persiin alta kun joku on ehdottomasti halunnut istua minun viereeni vaikka täysin vapaitakin paikkoja olisi ollut. Mutta yksi tapaus on ylitse muiden. Tämä täti sitten päätti istua minun toisen reiteni päälle vaikka tilaa oli penkillä ihan riittävästi. Kyllä siinä pääsi suusta pari rumaa sanaa. Vaan ei tuota tätiä kiinnostanut yhtään eikä pyytänyt anteeksi, mulkoili vain. Tuli samalle pysäkille toisenkin kerran ja istui penkille samalla tavalla jonkun toisen ihmisen laukun päälle. Kerran myös tönäisi minut sivuun mennessään samaan bussiin. Sen jälkeen pysyttelin kaukana tuosta naisesta jos hänet näin. Itse kysyn kohteliaasti jos tarvitsen tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin muuten täysin puolellasi tässä, mutta jos olit niin uppoutunut puhelimeesi, ettet huomannut koko matamia, niin mistä tiedät vaikka hän olisi jo minuuttikaupalla kärsivällisesti odottanut, että siirtäisit sen laukkusi, ja menetti lopulta hermonsa kun mitään ei tapahtunut? Minäkin pidän laukkua vieressäni pysäkillä tai bussissa, mutta havainnoin ympäristöäni siltä varalta, että joku tarvitsee istumapaikan ja siirrän laukun pyytämättä pois. Puhelinzombit ovat ärsyttäviä.
No matami on silloin hyvä ja avaa suunsa. Ihan oikeasti, onko noin vaikeaa? Välillä sitä voi olla vähän omissa maailmoissaan ja kyllä silloin voi toista vähän herätellä, eikä alkaa öykkäröimään ja jopa hajottamaan toisen tavaroita.
Se penkki on tarkoitettu istumista varten. Jos et halua, että sun tavaroiden päälle istutaan, niin älä laita niitä penkille. Sama logiikka kuin siinä, että jos et halua tavaroidesi päälle ajettavan, niin älä laita niitä ajoradalle.
Itse pyydän vastaavassa tilanteessa siirtämään kamoja, ei tulisi mieleenkään istua päälle. Samaa odotan muilta, oli se penkki ihan mitä tarkoitusta varten tahansa. Ajorata nyt ei muutenkaan liity istumiseen mitenkään, joten yhtä hyvin voisit verrata kamojen laittamista vaikka jätepuristimeen.
Sä voit odottaa muilta ihan mitä haluat, mutta fiksumpi ihminen ymmärtäisi, että omaan käyttäytymiseen vaikuttamalla saisi ihan oikeasti tuon ongelman vältettyä sen sijaan, että polkee jalkaa tomerasti ja vaatii maailmaa muuttumaan omien toiveiden mukaiseksi.
Vertauksien käyttäminen lienee sinulle uusi asia?
Luetun ymmärtäminen taitaa olla sinulle uusi asia. En minä, enkä AP ole kumpikaan vaatinut yhtään mitään jalkaa polkemalla. Vertauksien käytössä olen erittäin hyvä, toisin kuin sinä.
Virhehän tässä oli se, ettei ap huomannut kun Maailman Napa saapui paikalle. Loukkaus kostetaan istumalla kassisi päälle. Henkilö, joka ei huomaa Maailman Napaa on kuutamolla, tyhmä tai muuten vain täysi törppö. Että näin meillä. Ps. Muiden huomioiminen on kohteliaisuutta, kyllä, mutta jos sitä muilta edellyttää miksei kykene itse samaan? Voi sanoa kohteliaasti anteeksi sen siaan, että osoittaa lapsellisesti mieltään. Moni istuu bussiim ja vaipuu omiin ajatuksiinsa työpäivän jälkeen, onko empatia ja toisten ymmärtäminen niin vaikeaa?