Apua!! Miksi Kela vaatii yhtäkkiä työttömyysturvahakemusta?
Olen saanut toimeentulotukea heinäkuusta lähtien, ja kun hain sitä nyt lokakuulle, pyydettiin lähettämään liitteenä tiliotteet JA TYÖTTÖMYYSTURVAHAKEMUS. Miksi?!
IKINÄ en ole saanut työmarkkinatukea erilaisten harjoittelujen ulkopuolella enkä tietääkseni ole siihen oikeutettu nytkään, joten miksi sitä vaadittaisiin hakemaan ennen toimeentulotukea?!
Kommentit (45)
Heikko provo. Olet maalannu ittes nurkkaan jo muutamaanki otteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Heikko provo. Olet maalannu ittes nurkkaan jo muutamaanki otteeseen.
Mitä tarkoitat?
Onneksi sain asiat jo joten kuten järjestymään, kiitos kaikille auttaneille ja rauhoitelleille!
Ap
empä ole ennen kuullut moisesta jutusta mutta teeppä näin että jos haluavat sen työttömyysturvapaperin niin voithan sinä ehdottomasti yrittää mutta takeita on vaikea ymmärtää koska nyt on muuttuneet niin paljon säännöt että täytyy olla tarkkana mitä riipustaa työttömyysturvapaperiin ei ole sama että täyttää sen vaan täytyy tietää mitä siihen riipustaa ja hyvä neuvo on OTA KOPIOT JOKAISESTA PAPERISTA MITÄ ANNAT KELAAn KOSKA EIVÄT OLE AJANTASALLA OLLENKAAN huolimatonta tuohuilua.
Olen eläkkeelle menossa ja ja enkä ole saanut mitään tietoa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, olet oikeutettu peruspäivärahaan.
Nämä ja yleinen asumistuki pitää olla haettu ennen toimeentulotukea.
Mikä ihmeen peruspäiväraha?
En ole opiskellut ammattia, hakenut tarpeeksi kouluihin tai ollut tarpeeksi töissä.
Ap
Miksi olet itsesi tuollaiseen jamaan päästänyt? Eikö tullut mieleen, että ammatti olisi hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut toimeentulotukea heinäkuusta lähtien, ja kun hain sitä nyt lokakuulle, pyydettiin lähettämään liitteenä tiliotteet JA TYÖTTÖMYYSTURVAHAKEMUS. Miksi?!
IKINÄ en ole saanut työmarkkinatukea erilaisten harjoittelujen ulkopuolella enkä tietääkseni ole siihen oikeutettu nytkään, joten miksi sitä vaadittaisiin hakemaan ennen toimeentulotukea?!
Kela käski viime keväänä minua myös hakemaan työmarkkinatukea koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Huvittavaksi tämän tekee se että menetin työmarkkinatukeni 3 vuotta aikaisemmin mistä Kela minua kirjeellä tuolloin informoi. Lähetin vanhan päätöksen Kelaan minkä olivat ITSE minulle lähettäneet, naurettavaa!
Eivät jaksa edes sieltä omilta koneiltaan katsoa mitä päätöksiä ovat aijemmin tehneet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, olet oikeutettu peruspäivärahaan.
Nämä ja yleinen asumistuki pitää olla haettu ennen toimeentulotukea.
Mikä ihmeen peruspäiväraha?
En ole opiskellut ammattia, hakenut tarpeeksi kouluihin tai ollut tarpeeksi töissä.
Ap
Miksi olet itsesi tuollaiseen jamaan päästänyt? Eikö tullut mieleen, että ammatti olisi hyvä juttu?
Olisipa täällä joku asetus, jonka avulla voisi vastata viesteihin ilman, että ne pomppaavat takaisin etusivulle (nyt kun en enää tarvitse aiheen tiimoilta apua).
Mutta mitäpä oikein voin tuohon sanoa; olin/olen nuori, tyhmä ja mielenterveysongelmainen.
Ap
miten siis teit loppujen lopuksi? Ja mitä rahaa sait? Ihan muille neuvoksi, jos kerrot.
Vierailija kirjoitti:
miten siis teit loppujen lopuksi? Ja mitä rahaa sait? Ihan muille neuvoksi, jos kerrot.
Siis tilannehan on elänyt vain tämän päivän...
Soitin Kelaan, ohjeistettiin laittamaan se pyydetty työttömyysturvahakemus, jotta voivat kirjata kys. tuen haetuksi ja alkaa käsittelemään toimeentulotukihakemusta. Liitteenä käskettiin laittaa pelkästään tiliotteet, kuulemma näkevät itse palvelun kautta onko työttömyysturvaa haettu. En tosiaan ole ikäni puolesta vielä oikeutettu siihen, koska olen 24.
Nyt jatkan odottelua tämän kuun toimeentulotukipäätöksestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tuki jota tulee hakea. Sinun on haettava työttömyysturvaa ensin.
Koskaan ennenkään ei ole tarvinnut hakea! Aina ennen kun tukiasioiden tiimoilta asioitiin vielä ihmisen eikä tietokoneen kanssa, aina on minulle sanottu ettei minulla ole tilanteeni takia oikeutta työmarkkinatukeen! Eikä ole nytkään!!
Aikaa minulla on ensi viikon maanantaihin, en minä tässä ajassa ehdi saada minkäänlaista työmarkkinatukipäätöstä enää!
Et oleaan työmarkkinatukeen. Mutta peruspäivärahaan. Käy siellä Kelan sivuilla tai soita sinne. Kyllä asiat selviää.
Hä? Peruspäiväraha on parempi ja siinä on tiukemmat ehdot kuin työmarkkinatuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tilannehan on elänyt vain tämän päivän...
Soitin Kelaan, ohjeistettiin laittamaan se pyydetty työttömyysturvahakemus, jotta voivat kirjata kys. tuen haetuksi ja alkaa käsittelemään toimeentulotukihakemusta. Liitteenä käskettiin laittaa pelkästään tiliotteet, kuulemma näkevät itse palvelun kautta onko työttömyysturvaa haettu. En tosiaan ole ikäni puolesta vielä oikeutettu siihen, koska olen 24.
Nyt jatkan odottelua tämän kuun toimeentulotukipäätöksestä.
Ap
Oliko tämä siis sittenkin provo? Työttömyysturvaa voi saada jo 17 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tuki jota tulee hakea. Sinun on haettava työttömyysturvaa ensin.
Koskaan ennenkään ei ole tarvinnut hakea! Aina ennen kun tukiasioiden tiimoilta asioitiin vielä ihmisen eikä tietokoneen kanssa, aina on minulle sanottu ettei minulla ole tilanteeni takia oikeutta työmarkkinatukeen! Eikä ole nytkään!!
Aikaa minulla on ensi viikon maanantaihin, en minä tässä ajassa ehdi saada minkäänlaista työmarkkinatukipäätöstä enää!
Et oleaan työmarkkinatukeen. Mutta peruspäivärahaan. Käy siellä Kelan sivuilla tai soita sinne. Kyllä asiat selviää.
Hä? Peruspäiväraha on parempi ja siinä on tiukemmat ehdot kuin työmarkkinatuessa.
Sekoitat ansiosidonnaisen päivärahan ja peruspäivärahan. Peruspäiväraha on ilman korotusta 32,40€/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela käski viime keväänä minua myös hakemaan työmarkkinatukea koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Huvittavaksi tämän tekee se että menetin työmarkkinatukeni 3 vuotta aikaisemmin mistä Kela minua kirjeellä tuolloin informoi. Lähetin vanhan päätöksen Kelaan minkä olivat ITSE minulle lähettäneet, naurettavaa!
Eivät jaksa edes sieltä omilta koneiltaan katsoa mitä päätöksiä ovat aijemmin tehneet!
Tämähän alkaa olla naurettava, jos Kelalle pitää toimittaa niiden omia päätöksiä. Mihinköhän tästä touhusta pitäisi kannella?
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiton työtön, joka on ollut liian pitkään työttömänä ollakseen oikeutettu työmarkkinatukeen.
Ap
Ei oikeus työmarkkinatukeen katoa työttömyysjakson pituuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät jaksa edes sieltä omilta koneiltaan katsoa mitä päätöksiä ovat aijemmin tehneet!Tämähän alkaa olla naurettava, jos Kelalle pitää toimittaa niiden omia päätöksiä. Mihinköhän tästä touhusta pitäisi kannella?
NykyisinKelan järjestelmään ei tarvitse ilmoittaa kelalta haettuja tai sen maksamia etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiton työtön, joka on ollut liian pitkään työttömänä ollakseen oikeutettu työmarkkinatukeen.
Ap
Katoaa. Tarkastelujakso on 26kk jonka aikana tulee olla töissä tietty aika (6kk?). Jos puhut työttömyysturvasta olet toki oikeassa mutta työmarkkinatuki on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat ansiosidonnaisen päivärahan ja peruspäivärahan. Peruspäiväraha on ilman korotusta 32,40€/päivä.
Kyllä täällä nyt sekoilee joku ihan muu. Peruspäivärahaa saa jos ei ole oikeutettu ansiosidonnaiseen ja työmarkkinatukea voi saada, jos ei ole oikeutettu peruspäivärahaan. Työmarkkinatuessa on tarveharkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Katoaa. Tarkastelujakso on 26kk jonka aikana tulee olla töissä tietty aika (6kk?). Jos puhut työttömyysturvasta olet toki oikeassa mutta työmarkkinatuki on eri asia.
Suksi vittuun provoilemasta
Verorahoja ei jaella laiskottelijoille. Jos olet ottamassa toimeentulotukea,joka viimeinen tukimuoto hädänalaisille etä ole opiskelija,pitää sinun hakea työtä. Jos et saa työtä haustasi huolematta,saat työmarkkinatukea ja sen päälle toimeentulotuen. Älä ole pummi vaan häpeä laiskuuttasi ja korjaa tapasi ja tee parannus. Hae työtä tai ainakin tottelee kelaa joka jakelee sinulle veronmaksajain rahoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työmarkkinatuki on nimenomaan se, jota saadaan jos ei voi saada enää perus- tai ansiopäivärahaa.
Olen 24-vuotias.
Olin vielä vähän aikaa sitten opiskelemassa (ei ammattiin). Sitä ennen olin vuosia työttömänä toimeentulotuella, välillä joku harjoittelu.
Mutta olen nyt oletettavasti saanut asian selvitettyä, soitin Kelaan ja tein niin kuin ohjeistettiin.
Ap