Apua!! Miksi Kela vaatii yhtäkkiä työttömyysturvahakemusta?
Olen saanut toimeentulotukea heinäkuusta lähtien, ja kun hain sitä nyt lokakuulle, pyydettiin lähettämään liitteenä tiliotteet JA TYÖTTÖMYYSTURVAHAKEMUS. Miksi?!
IKINÄ en ole saanut työmarkkinatukea erilaisten harjoittelujen ulkopuolella enkä tietääkseni ole siihen oikeutettu nytkään, joten miksi sitä vaadittaisiin hakemaan ennen toimeentulotukea?!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tuki jota tulee hakea. Sinun on haettava työttömyysturvaa ensin.
Koskaan ennenkään ei ole tarvinnut hakea! Aina ennen kun tukiasioiden tiimoilta asioitiin vielä ihmisen eikä tietokoneen kanssa, aina on minulle sanottu ettei minulla ole tilanteeni takia oikeutta työmarkkinatukeen! Eikä ole nytkään!!
Aikaa minulla on ensi viikon maanantaihin, en minä tässä ajassa ehdi saada minkäänlaista työmarkkinatukipäätöstä enää!
Ei sinua vaadittu tukiPÄÄTÖSTÄ toimittamaan vaan HAKEMAAN tukea - vai mitä?
Kuinka pitkään pitää olla työttömänä että menettää oikeuden työmarkkinatukeen?
Etsikää tietoa, hyvät ihmiset, älkääkä höpiskö. Se ei edes ole vaikeaa.
palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/alle_25vuotiaat/index.html
Jos on alle 25-vuotias, eikä ole hakeutunut koulutukseen tai on keskeyttänyt sen, ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen, ellei ole ollut töissä tai osallistunut johonkin toimintaan (katsokaa linkin takaa tarkemmin) 21 viikkoa.
Sossu maksoi näille nuorille mukisematta tukia, mutta kun Kela tuli maksajaksi, edellytetään mm. että työnhaku on voimassa (ja näköjään myös työmarkkinatuet haettuina).
Rajoituksia alle 25-vuotiaille hakijoille
Jos olet 17-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vain työllistymistä edistävän palvelun ajalta.
Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos
et ole kieltäytynyt TE-palvelujen sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai et ole tullut omasta syystäsi erotetuksi tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot TE-palvelujen sivuilta). Tämä koskee sekä työmarkkinatukea että peruspäivärahaa.
Jos sinulla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen.
Up. Miten kauan pitää olla työttömänä että.menettää oikeuden saada työttömyysturvaa? Kukaan tietävä paikalla?
http://www.infopankki.fi/fi/elama-suomessa/tyo-ja-yrittajyys/tyottomyys…
Näköjään täällä on aika monta jotka eivät tiedä missä järjestyksessä voi saada ansiosidonnaista, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea.