Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (965)
Kas, vihervasemmiston mukaan työnvieroksujia ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa Juusolla olla nelikymppiset käsillä. Mitähän mahtaa miettiä, onko ikä tuonut vähän lisää älliä päähän vai mennäänkö edelleen 17v uholla. Entäs kun kaverit on perustqneet perheen, ostavat taloja ja alkavat hengata keskenään ilman näitä oman elämänsä juusoja, alkaako vähän jos ei kaduttaa niiin mietityttää. Toki ehtiihän Juuso edelleen jonkun amis-tutkinnon itselleen hommata mutta pääseekö tollanen minnekään töihin. Ja pitää tollasta kukaan töissä koska vähän veikkaan että Juuso jää peiton alle kuorsaamaan siinä kun muut nousee aamulla töihin.
Kun ei äitiä enää ole niin tuo vaipuu epätoivoon ja päättää kaikessa hiljaisuudessa päivänsä. Ellei tietysti äitikin lähde hänen kätensä kautta. Näitä on nähty niin paljon, katkeruus hiipii kun huomaa jäävänsä kaikesta vaille. Lähinnä siis sosiaalisesti. On näkymätön,
Puhutko itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaiset suoltaneet tätä propagandapaskaa, lietsoneet vihaa yhtä kansanosaa vastaan jo vuosikymmeniä ilman rangaistusta. Tähän täytyy tulla muutos!
Tämä.
Aina vaan katse niihin heikoimpiin ja köyhimpiin, jotta rikkaat siat saavat porsastella rauhassa.
Ei Suomi sillä nouse, että parit juusot menevät töihin!
Kaikki pitkäaikaistyöttömät takuulla mielenterveysongelmaisia ja syy miksi työ ei maistu on masennus ja se, että on niin vaikeaa mennä ns normaalien ihmisten sekaan.
Myös ulosotto monella viemässä palkasta ison osan ja jos on lapsia, niin on ajateltava mikä on taloudellisesti kannattavin vaihtoehto.
Ei ole niin helppoa näillä pitkäaikaistyöttömillä mitä te keskituloiset muka köyhät, ette vaan koskaan tajua.
Eiköhän se jonkunlainen Juuso asu meissä kaikissa. Jos lottomiljoonat napsahtaisi nyt tilille, niin kylläpä toteaisin itsekin työpaikalla, että kiitos heippa. Mutta siihen asti ei auta muu kuin nousta aamulla töihin, vaikka olisi kuinka kivaa vaan nukkua lisää. En voisi koskaan jäädä tukielätiksi, koska kokisin niin paljon omantunnontuskia siitä, että muut tienaavat itse rahansa töillä ja minä vaan saan jotain "tukia", tuki, tarvitsenko minä tukea, ei en tarvitse, jumalauta parhaassa työiässä oleva terve ihminen ja voin tehdä elantoni ihan itse! Vaikkei työnteko itsessään hirveästi kiinnostakaan, mutta se on tavallaan kunnia-asia, että on itsenäisesti pärjäävä työssäkäyvä, itse oman elantonsa tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla ihmisillä on oikeutuksen tunnelukko. Kun ensimmäisen kerran joku vie tikkarin kädestä, on tuloksena niin hirveä egon kriisi, että se yleensä purkautuu väkivaltana joko itseä tai muita kohtaan. Äiti ei esim anna eläkkeestään pizzarahaa, tai kieltää asettumista häädön jälkeen luoksensa asumaan.
Aika monella miehellä herää väkivalta kun ego ottaa pienen kolhun..
Toi on niin pelottavaa. Jouduin pelkäämään tollasta miestä. Se sanoi mulle kerran riidan jälkeen synkkänä maahan tuijottaen, että " Ole varovainen, jos mun egoa loukataan ni se on paha asia"
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?
No jos joku on niin t y h m ä että ajattelee jokaisen työttömän olevan kuin juuso, niin oma on häpeänsä.
Eiköhän juusokin ole joku nisti, tai mieleltään sairas, jonka kokoomuslaiset saaneet haastateltavaksi.
En tunne yhtäkään henkilöä, joka haluaisi elää tuilla, jotka ovat oikeasti todella surkeat näihin Suomen hintoihin verrattuna.
Riikat ja Petterit vaan yrittävät taas lietsoa vihaa, jotta itse säästyisivät haukuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla ihmisillä on oikeutuksen tunnelukko. Kun ensimmäisen kerran joku vie tikkarin kädestä, on tuloksena niin hirveä egon kriisi, että se yleensä purkautuu väkivaltana joko itseä tai muita kohtaan. Äiti ei esim anna eläkkeestään pizzarahaa, tai kieltää asettumista häädön jälkeen luoksensa asumaan.
Aika monella miehellä herää väkivalta kun ego ottaa pienen kolhun..
Toi on niin pelottavaa. Jouduin pelkäämään tollasta miestä. Se sanoi mulle kerran riidan jälkeen synkkänä maahan tuijottaen, että " Ole varovainen, jos mun egoa loukataan ni se on paha asia"
Kyllä muut miehet saa peloteltua noi naisten hakkaajat piiloon rotankoloihinsa ja aika helpostikin, mutta pitää saada suu auki, että tiedetään.
Elämä on valintoja ja tämä on Juuson valinta, aina voi miettiä parempia ja huonompia valintoja, mutta se ainakin on varma että tämä on parempi valinta kun raiskaaja murhaaja Salmisen valinta, joka myös on yhteiskunnan elätettävänä vankilassa.
Paremmat valinnat on taas enemmän mielipide kysymyksiä.
Kolmekymppisenä, perusterveenä tuet varmaan riittävätkin ihan ok-elämään. Mietin aina näitä lukiessani kuitenkin sitä, että mitä 30-40 vuoden päästä, kun ikää tulee? Voi tulla lääke- ja sairaanhoitokuluja ja oma fyysinen kunto voi asettaa asumiselle rajoituksia, ja yhtäkkiä rahat ei enää riitäkään. Sitten huudetaan, kun valtio ei auta ja (takuu)eläke on liian pieni, mutta unohdetaan iloisesti se, että valtio on auttanut jo viimeisen 50-60 vuotta ja oma anti toiseen suuntaan on ollut suorastaan olematon.
Aina huudetaan, että sairaus voi iskeä keneen tahansa (ja erityisesti toivotaan sitä kokkareille) ja sitten ihminen tarvitsee apua. Jos on työskennellyt vaikkapa 20 vuotta, niin säästöön on useammalta kertynyt niin, ettei sairaus keikauta koko taloutta nurin. Nämä kädestä suuhun eläjät tukivaroilla huolestuttavat itseäni enemmän, sillä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnitelmaa ei tunnu olevan.
Valittiin hallituksen tyhmimmäksi.
Parilla työkkärin työkokeilulla saa tuon nihilistisen asenteen pois.
Vierailija kirjoitti:
Jutun kaveri on nyt 38-vuotias. Missähän lienee nykyään?
Tuskin röissä ainakaan....
Vierailija kirjoitti:
Mikäs juttu tää nyt on että IS jatkuvasti suoltaa näitä juttuja joissa:
- joku työtön kertoo että on laiska eikä aio koskaan tehdä töitä
- yrittäjät (nimettömänä tietty) valittelee että työntekijät on huonoja
- yrittäjät valittelee työvoimapulaa (nimettömänä)
Kyynisempi voisi kuvitella että päätoimittaja kaveeraa EK:n sankarien kanssa...
- miksi kukaan yrittäjä sanoisi nimellään? Viimeksi kun kertoi (se K raudan naismyyjä) niin täälläkin haukuttikn häntä vaikka ja minkämoiseksi ja tiedän ettö he saavat uhkailuja, nimittelyjä ja haukkumisia myös töihin jos julkaisevat vähänkään mitään totuudenmukaista kuten sen ettö jotkut työntekijät tosiaan ovat huonoja ja nykyään ON todella vaikea löytää hyviä työntekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?
Olen laittanut merkille, et ainakin viimevuosi lisääntyi törkeesti työttömien morkkaaminen. Lähti luultavasti purran "menkää töihin" huutelusta? Tämä on nyt samaa mitä tehtiin alkuun juutalaisille. Toivottavasti ei johda samaan tai syttyy sisällissota. Suomalaisra työtöntä ei niskaan ammuta eikä kaasuteta, vaikka lieneekin muutaman nimeltä mainitsemattoman hallituspuolueen jäsenen todella märkä uni. Suomalaisilla ääliöillä (nämä menkää töihin -tyypit) on inhottava tapa toimia lampaina ja määkiä samaa mitä heitä ohjaava paimenkin!
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuosta, mikäli joku haluaa asettua yhteiskunnan ulkopuolelle.
Mitäpä tuosta, kun ei ole sitten yhteiskunnalta vailla tukea.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuosta, mikäli joku haluaa asettua yhteiskunnan ulkopuolelle.
Kyllä, mutta pitäis jättäytyä sit myös kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle, siis niiden tukien osalta myös!!
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä, perusterveenä tuet varmaan riittävätkin ihan ok-elämään. Mietin aina näitä lukiessani kuitenkin sitä, että mitä 30-40 vuoden päästä, kun ikää tulee? Voi tulla lääke- ja sairaanhoitokuluja ja oma fyysinen kunto voi asettaa asumiselle rajoituksia, ja yhtäkkiä rahat ei enää riitäkään. Sitten huudetaan, kun valtio ei auta ja (takuu)eläke on liian pieni, mutta unohdetaan iloisesti se, että valtio on auttanut jo viimeisen 50-60 vuotta ja oma anti toiseen suuntaan on ollut suorastaan olematon.
Aina huudetaan, että sairaus voi iskeä keneen tahansa (ja erityisesti toivotaan sitä kokkareille) ja sitten ihminen tarvitsee apua. Jos on työskennellyt vaikkapa 20 vuotta, niin säästöön on useammalta kertynyt niin, ettei sairaus keikauta koko taloutta nurin. Nämä kädestä suuhun eläjät tukivaroilla huolestuttavat itseäni enemmän, sillä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnitelmaa ei tunnu olevan.
Mtään merkitystä, jos sana tahti jatkuu. Sossu maksaa lääkäri ja lääkekulut sekä asumisen. Tunnen muutamankin vanhuksen ja eivät luomuja todellakaan olleet mutta elämä ei vain antanut kaikkea kivaa. Jäi mietin tie köyhänä ja kipeenä. Omillaan toki asuvat ja itse päivänsä pelaavat mutta rahan saanti on täysi sossun ja pienen eläkkeen varassa. Ja nämä nuoretkin on monesti jo eläkkeellä...
10 riviä tekstiä ja tää aivoton palsta rupeaa jo leikkaamaan lopusta, eikä salli edes kopypastaa jolla leikkauksen voisi järjellisesti korjata. Twitteristäkö tää aivoton palsta on toimintamallinsa kopsannut??
Ei tätä ole edes toiminnallisesti tarkoitettu keskusteluun vaan keskinäiseen haukkumiseen ja solvaamiseen kuten twitterin lyhyet kommentit.