Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se voi olla niin vaikeaa (ammattilaisille) ymmärtää, ettei gluteeniton ole sama kun vehnätön??

Vierailija
15.10.2017 |

En voi kun aina ihmetellä, miten se on niin vaikea ymmärtää, ettei gluteeniton ole sama kun vehnätön. Enkä puhu nyt ns. tavallisista ihmisistä vaan ravintoloissa ym. saa tähän törmätä todella usein. Onnekseni en saa sentään anafylaktista shokkia vehnästä, mutta todella inhottavat suolisto-oireet kuitenkin.

Jo pelkästään työni puolesta joudun syömään ulkona vähintään pari kertaa viikossa, lisäks välillä myös vapaa-ajalla tulee syötyä ulkona. Inhottaa olla se ns. hankala asiakas, ainakin asiakaspalvelijan ilme on sellainen, ettei yhtään kiinnostais selvittää onko jossain vehnää.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro itse vammastasi tarpeeksi selkeästi. Ei ole tarjoiljan homma sitä udella.

Miten voin vielä selkeämmin kertoa, kun olen nyt jo selkeästi kysynyt onko siinä vehnää. Ja kun tarjotaan gluteenitonta niin olen taas tarkentanut sisältääkö vehnää ja selittänyt useimmiten vielä, että mulla on vehnäallergia eikä keliakia, mutta ei vaan mene jakeluun.

ap

Vierailija
22/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vois ilmoittaa olevansa viljaton niin ei tarttis arpoa.

Helpottaa omaakin elämää kun jättää sovinnolla kaikki viljat veks.

Ei tämä ongelmaa poistais. Kahdella tutulla on viljaton ruokavalio ja ihan samalla tavalla heille monissa paikoissa tarjotaan gluteenitonta, kun pyytävät viljatonta.

Enkä viitti alkaa täysin viljattomaks, kun muita viljoja siedän (sen vähän mitä niitä käytän) ilman oireita.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vois ilmoittaa olevansa viljaton niin ei tarttis arpoa.

Helpottaa omaakin elämää kun jättää sovinnolla kaikki viljat veks.

Miten se muka helpottaa elämää, kun vältettävää olis enemmän? Yks toinen vehnäallergikko.

Vierailija
24/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin ruokiin nyt laitetaan useita ainesosia, en minäkään voi olla varma että onko maissijauhoilla suurustetussa lihakastikkeessa vehnää- Luulisin, että ei. Tilaa ravintolassa yksinkertaisesti pihvi ja perunat tai vaikka Lihakeitto. Mieti itse missä ei pitäisi olla vehnää, äläkä kerää huomiota tahallasi.

Vierailija
25/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruispohjasissa pitzoissa eiole tietääkseni myöskään vehnää?

Vierailija
26/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun avokilla on myös näitä vehnä ongelmia ja ties mitä allergioita ja laktoosi, todella ärsyttävää kun minulla taas eiole mitään, noh me syödäänkin sitten yleensä omat erilliset annokset, hän syö yleensä salaattia ja ruispohjasia ehkäpä

Vierailija
27/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, tulee näistä väärinymmärryksistä mieleen että mieheni törmää EDELLEEN ihmisiin jotka luulee että diabeetikko on allerginen sokerille (hän on sairastanut 3-vuotiaasta asti, joten näitä ihmettelijöitä on kertynyt mukavasti jo reippaasti yli 20:n vuoden ajalta, silti vielä nykyäänkin joku asiaa kyselee)??

Vierailija
28/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika usein myös löytyy ruokavalioihmisiä, jotka kuvittelevat ettei riisi tai maissi ole viljoja, vaikka ovat nimenomaan viljalajeja. Sitten on näitä jästipäitä, jotka ilmoittaa olevansa jauhottomalla dieetillä. Niin jauhoahan saa ihan mistä vaan kun kuivattaa ja jauhaa.

Vierailija
29/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin ruokiin nyt laitetaan useita ainesosia, en minäkään voi olla varma että onko maissijauhoilla suurustetussa lihakastikkeessa vehnää- Luulisin, että ei. Tilaa ravintolassa yksinkertaisesti pihvi ja perunat tai vaikka Lihakeitto. Mieti itse missä ei pitäisi olla vehnää, äläkä kerää huomiota tahallasi.

En todellakaan kerää huomiota tahallani, mutta esim. työn puolesta olevat syömiset on sellaisia, ettei niihin voi ennalta vaikuttaa muuten kun ilmottamalla allergiansa ja sen toki olen tehnyt. Mutta sitten mulle usein sanotaan, että tämä on gluteenitonta ja usein lopulta käy ilmi, että siinä on kuitenkin vehnää. Vaikka en hengenvaaraan joudukaan vehnää syödessäni niin vähintään päivän saikulle, koska en voi töissä istua koko ajan vessassa.

Jos taas olen ravintolassa yksityishenkilönä niin kyllä yleensä yritän miettiä missä ei olis vehnää, mutta sitä ei vaan kaikesta pysty päättelemään.

ap

Vierailija
30/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

ruispohjasissa pitzoissa eiole tietääkseni myöskään vehnää?

Tähän en kyllä luottais, koska monissa ruisleivissäkin on vehnää.

Vierailija
31/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on taas joku itsediagnosoitu ”keliaakikko”. Vehnä on aina ollut syypää kaikkiin ongelmiini ja sairauksiini!

Buaahahahahah!

Vierailija
32/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on taas joku itsediagnosoitu ”keliaakikko”. Vehnä on aina ollut syypää kaikkiin ongelmiini ja sairauksiini!

Buaahahahahah!

En ole itse vehnäallergiaani diagnosoinut. Lapsena olin moniallergikko, onneks iän myötä hävisi suuri osa allergioista. Jäljelle jäi vaan vehnä ja maito allergiat ja muutama vuosi sitten poistui myös maitoallergia.

ap

Vierailija
33/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään mikä siinä on niin vaikeaa. Ystävälläni on todella paha vehnäallergia, ja hänelle aina tyrkytetään vehnää sisältäviä gluteenittomia ruokia. Alkaa varmaan pikkuhiljaa tympiä, kun saa monta vuotta selittää miksi ei tälläkään kertaa kelpaa kakku tai piirakka, vaikka häntä varten tehty gluteenittomista jauhoista... Itselläni on pähkinäallergia, ja sen sentään suurin osa tuntuu tajuavan.

Vierailija
34/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buaahahahahah!

Vituttaa nämä allergikkoja pilkkaavat ja vähättelevät. Ja sitäkin enemmän vituttaa ne leikkiallergiset jotka paasaavat suureen ääneen allergioistaan, mutta syövät silti ruokaa jolle ovat "allergisia" paremman puutteessa. Ne synnyttävät näitä jotka luulee että kaikki allergiat on leikkisairauksia, koska työpaikan keliaakikkopirkkokin veti vehnäpullaa pikkujouluissa.

Vierailija
35/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buaahahahahah!

Kuulepa buaahahaahaa! vehnäallergia ja keliakia ovat aivan eri asioita ja niitä ihan voidaan erottaa labrakokeilla.

Kaikissa kotimaisissa viljoissa on gluteenia(kaurassa taitaa olla vähiten), mutta vehnäallrginen voi syödä ruista, ohraa ja kauraa, mutta EI VEHNÄÄ.

Jos tulet minun potilaakseni vaivoinesi, niin sanon suoralta käsin, että ihan on itsekeksittyä, oli ne oireet sitten mitä tahansa.

en ole ap, mutta työni puolesta tiedän asiasta jotakin.

Vierailija
36/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja "kun" ei ole sama kuin "kuin".

Vierailija
37/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kuvitella, kuinka ärsyttävää on olla työpaikalla ainoa, joka näistä asioista oikeasti ymmärtää jotain. Selittää pomolle, että tarvitaan myös gluteenitonta syötävää (ja kyllä, osa niistä oli täysin vehnättömiä ja maidottomia, kun niitä lopulta saatiin), yrittää saada työkavereiden kaaliin, että gluteenitonta munkkia EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA sokeroida samassa astiassa kuin tavallisia, luottaa siihen että keliaakikot ja allergiset ovat turvassa silloinkin kun itse ei ole töissä. Pomo tosiaan oli alkuun sitä mieltä, että ottakoon omat eväät jos ei muuten voi syödä. Ja kun tavallisten tuotteiden hintalappuihin merkittiin, mikä on maidotonta, mikä laktoositonta, niin siinäkin meni välillä laput sekaisin, että munkki kuin munkki. Järkyttävää piittaamattomuutta. Helpotti kyllä huomattavasti kun vanha jäärä lähti eläkkeelle, uusi pomo oli perillä erityisruokavalioista ja työkaveritkin alkoivat oppia.

Vierailija
38/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, tulee näistä väärinymmärryksistä mieleen että mieheni törmää EDELLEEN ihmisiin jotka luulee että diabeetikko on allerginen sokerille (hän on sairastanut 3-vuotiaasta asti, joten näitä ihmettelijöitä on kertynyt mukavasti jo reippaasti yli 20:n vuoden ajalta, silti vielä nykyäänkin joku asiaa kyselee)??

Tää on kyllä jännä luulo. Itsekin oon ollut 1. tyypin diabeetikko jo ennen kuin muistan ja totta kai oppinut sitä hoitamaan ja siitä tulee myös hyvin nykyään tietoa joka tuutista. Taas työkaveri kuitenkin hämmästyi suuresti, kun pomo toi pyöreidensä kunniaksi mokkapaloja ja otin palan. Työkaveri on aina luullut, että olen allerginen sokerille ja etten voi koskaan syödä mitään missä on sokeria. Vastasin vain, että diabetes ei ole allergia ja voin kohtuuden rajoissa välillä syödä niitä herkkujakin.

Vierailija
39/39 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro itse vammastasi tarpeeksi selkeästi. Ei ole tarjoiljan homma sitä udella.

Ei tietenkään, mutta sen tarjoilijan homma ois tietää mm. keliakian ja vehnättömän tai viljattoman ero tai vaikka laktoosittoman ja maidottoman.