Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani ystävän vanhemmat päästivät sitten nuoret menemään ilman lupaa.

Vierailija
14.10.2017 |

Poikani oli ystävänsä luona synttäreillä ja oli sovittu, että nuoret ovat siellä, eivätkä mihinkään lähde, mutta ei tämä oli aivan liian vaikea ymmärtää ja aikuiset ihmiset päättivät päästää noin 30 teiniä johonkin kylille palloilemaan, vaikka on pimeää. Yksi vanhempi ryhmän huomasi ja selvitti asian. Selvisi, että pojan ystävän vanhemmat oli päästänyt nuoret pois, vaikka oli erikseen kielletty. Viestistä tuli sekava, koska olen väsynyt.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muiden teinien vartija kuin omani. 

Ihan on teidän asia asettaa rajat teinillene. Jos ei saa, niin on tämän omassa päässä tai sitten ei ole, 

Mutta minun ongelmani se ei ole. 

Vierailija
22/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on teidän asia asettaa rajat teinillene. Jos ei saa, niin on tämän omassa päässä tai sitten ei ole, 

Ja et sitten edes voi ilmoittaa, kun teinit lähtee?

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylille? :D

Jotkut maalaiset riehumassa palstalla. Eipä ensimmäinen kerta, ei siinä mitään. 

Vierailija
24/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teinisi olisi pitänyt jäädä kaverinsa taloon sillä aikaa kun muut lähtevät ulos? Kellä edes on petipaikkoja 30 nuorelle?

Vierailija
25/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sopimuksen mukaan voisinkin, mutta en tee tällaisia sopimuksia. 

Kotoa ohjeistetaan ja jos tästä poiketaan, niin ei kuulu minulle. Varsinaiset vaaratilanteet tietysti erikseen. Totta kai autan pulassa tai jos näen jotain asiaan kuulumatonta toimintaa. 

Teini on hyvin väljä sana. Eli toki toimin eri tavalla, jos kyseessä on 13-vuotias versus 19-vuotias. 

Vierailija
26/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sekavaa.

Vierailija
27/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teinisi olisi pitänyt jäädä kaverinsa taloon sillä aikaa kun muut lähtevät ulos? Kellä edes on petipaikkoja 30 nuorelle?

Suurimman osan vanhemmat eivät halunneet, että nuoret lähtevät yöhön. Heillä kuulemma oli, joten se on heidän ongelma.

-ap

Vierailija
28/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka idiootti järjestää 30 teinille yökyläsynttärit??Ja kuka päästää oman lapsensa niihin? Nyt vähän järkeä päähän, jookos? Ja omalle teinille rajat, ja kotiintuloajat.

Vierailija
29/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinejen yökyläily on hyvin vaikeaa.? Nyt huomaan eron vanhemmissa.

En edes tunne kaikkia vanhempia ja edes heidän puhelinnumeroa ei ole.

Ehtisin estää yökyläilyn jossa yh-isä olisi jättänyt 13v. poikia yksin kotiinsa.

Se ei käy koska voivat ryypätä ja pahinta on jos asunnossa tapahtuu jotain tuhoja ja sitten alkaa syyttely, kun halutaan rahastaa.

Olen kysynyt lastensuojelussa ja siellä sanoivat että ei saa antaa mahdollisuuksia ja asunnosta on vastuussa vanhempi joka jättää teinit yksin.

Jatkuvaa vääntöä näistä yökyläilyistä koska vaadin että vanhemmat on kotona ja sitten teinillä ei ole vanhempien numeroa.

Nyt hänellä yökylässä vanha kaveri ja näiden vanhojen kavereiden vanhemmat tunnen.

Itse en päästä mihinkään hillumaan yöllä ja ollaan aina läsnä.

Ymmärrän myös vastuun toisten lapsista vaikka ne teinejä onkin.

Ja kyllä teinit ei ole pieniä lapsia mutta monella ei sallitut asiat mielessä.

Vierailija
30/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet vastuussa jos kotiisi otat yökylään. Näin sanoo lastensuojelu.

Juuri tästä syystä pitää olla tarkka ettei päästä yökylään sun tapaiselle luuserille,

Meille voi tulla ja rajat koskee myös vierasta koska olen vastuullinen äiti ja ymmärrän että se vieras teini on tärkeä omille vanhemmille.

Olet muuten KUVOTTAVA.

Vierailija
31/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtisin estää yökyläilyn jossa yh-isä olisi jättänyt 13v. poikia yksin kotiinsa.

Se ei käy koska voivat ryypätä ja pahinta on jos asunnossa tapahtuu jotain tuhoja ja sitten alkaa syyttely, kun halutaan rahastaa.

Olen kysynyt lastensuojelussa ja siellä sanoivat että ei saa antaa mahdollisuuksia ja asunnosta on vastuussa vanhempi joka jättää teinit yksin.

Jatkuvaa vääntöä näistä yökyläilyistä koska vaadin että vanhemmat on kotona ja sitten teinillä ei ole vanhempien numeroa.

Nyt hänellä yökylässä vanha kaveri ja näiden vanhojen kavereiden vanhemmat tunnen.

Anteeksi vaan, mutta miksi ihmeessä 13-vuotiaita pitää päästää yökylään? Onhan se aika selvää mitä haluavat tehdä. Kukaan ei voi vierittää vastuuta kenenkään muun niskaansa kuin omaansa. Miksi päästät teinin? Minä en päästä. Jokainen vanhempi asettaa omalle lapselleen rajat. Ihan turha alkaa haukkua muita vanhempia, kun sekin on selvää että monet ei vaan välitä.

Vierailija
32/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrothan ihan oma-alotteisesti teillä yöpyvien teinien vanhemille, että et ole heidän lapsistaan vastuussa. Näin ei tule yllätyksenä kenellekään.

Vierailija
33/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan, mutta miksi ihmeessä 13-vuotiaita pitää päästää yökylään? Onhan se aika selvää mitä haluavat tehdä. Kukaan ei voi vierittää vastuuta kenenkään muun niskaansa kuin omaansa. Miksi päästät teinin? Minä en päästä. Jokainen vanhempi asettaa omalle lapselleen rajat. Ihan turha alkaa haukkua muita vanhempia, kun sekin on selvää että monet ei vaan välitä.

Pääseekö teinisi koskaan mihinkän? Luotatko häneen?

Vierailija
34/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan 13-vuotiaista "teineistä", niin ei sen ikäisiä tarvitse päästä yöllä hillumaan yhtään mihinkään. Ei yökylään eikä kylille. Mikä teitä vanhempia vaivaa? Järkeäkin saa käyttää sen teinin kasvatuksessa. Tarviiko 13-vuotiaan päästä kokemaan kaikki heti? Miksi ette uskalla kieltää? Taitaa olla taas tätä uusavutonta vanhemmuutta.

Vierailija
35/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yökyläilyt on tärkeitä lapsille ja nuorille sekä kuuluu ihan kehitykseen ja kyllä päästän varsinkin niille kavereille jotka olleet ekasta luokasta asti teinini kavereita.

Heidän vanhemmat tunnen ja luotan että ovat kotona ja mitään ei tapahdu. Eivät päästä mihinkään nuoria hillumaan vaan pojat pelailevat.

Lastensuojelun mukaan kylään ottavat vanhemmat on vastuussa. Sinä et sitä vastuuta päätä vaan ammattilaiset.

Meillä on nyt yökyläilijä ja pelasivat, söivät aamupalan ja kohta teen aterian heille,

Toiset katsos osaa pitää muistakin huolta, hyvä minä.

Enemmän olisi huolissani teistä jos lapsillani ei ole yhtään kaveria joiden vanhempiin et voi luottaa.

Vierailija
36/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan 13-vuotiaista "teineistä", niin ei sen ikäisiä tarvitse päästä yöllä hillumaan yhtään mihinkään. Ei yökylään eikä kylille. Mikä teitä vanhempia vaivaa? Järkeäkin saa käyttää sen teinin kasvatuksessa. Tarviiko 13-vuotiaan päästä kokemaan kaikki heti? Miksi ette uskalla kieltää? Taitaa olla taas tätä uusavutonta vanhemmuutta.

Mitä syntistä on yökyläilyssä? Meillä teinit söivät herkkuja, katsoivat elokuvaa, valvoivat myöhään ja juttelivat omia juttujaan.

Vierailija
37/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista vanhemmuutta ap:lta, jos lykkäätte 30 teinin valvomis- ja vahtimisvastuun yksille vanhemmille. Ja sitten vielä valittatte jälkeenpäin. Mitäs jos olisit ollut vastuullinen vanhempi ja ihan sopinut sen teinisi kanssa kotiintuloajan, jolloin teini tulee omaan kotiinsa nukkumaan?

Onhan se tietty helppoa sysätä vastuu muualla ja olla itse vapaalla.

Vierailija
38/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Siis niiden vanhempien olisi pitänyt ilmoittaa 30 teinin vanhemmille, että nyt lähtivät ulos? 

Sinulla itselläsi on vanhemmuus hukassa ja sysäät vastuun muiden hartioille? Jos olet niin tyhmä, että annat teinillesi luvan jäädä johonkin massateinibileisiin ilman mitään sopimuksia (jep, normaalia on sopia sen oman teinin kanssa, että ilmoittaa, jos lähtee jonnekin muualle, mihin aikaan tullaan kotiin jne), niin voi vain syyttää itseään. Oikeastiko kuvittelet, että yhden vanhemmat pystyvät valvomaan 30 teiniä? Kuka on niin hölmö, että antaa lapsensa mennä moiseen tilanteeseen?

Vierailija
39/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kenenkään kotiin edes mahtuu 30 teiniä yökylään? Olitteko siis varta vasten sopineet yökyläilypaikan vanhempien kanssa, että ulos ei saa lähteä enää illalla? Itselläni olisi kyllä jo vähän herännyt kysymyksiä tuon porukan koon takia ja jos en tuntisi ko. vanhempia, olisin todennäköisesti sopinut oman teinini kanssa, että tulen hakemaan hänet kotiin yöksi johonkin sopivaan aikaan.

Älytöntä sinänsä noilta yökyläpaikan vanhemmilta päästää teinit yöllä ulos, mutta kaikissa perheissä ei ole niin selvät rajat. Sille ei vaan voi muuta kuin varmistaa mitkä ne rajat missäkin on ja itse sitten tarvittaessa huolehtia siitä omasta lapsestaan ja hänen rajoistaan.

Vierailija
40/45 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kanssa ihmetellyt joitain vanhempia, joita tuntuu vain huvittavan ajatus että teinit vähän juhlii. Ikään kuin tahallaan annetaan teineille lupa rellestää. Haluavat myös vahingon leviävän muiden perheisiin. Eivät siis aidosti välitä omista lapsistaan, ja sanovat "teinit on teinejä".

No herran jee, mä olen ainakin tällainen tuleva kauhistus, todellakin aion antaa teinien elää teinien elämää. Itsellä oli ihana nuoruus, sain mennä ja kokea. Viikonloppuina sai yläasteella olla n. puoleen yöhön liesussa ja lukiossa sitten ihan vapaasti. Välillä mentiin limudiskoihin/leffaan/kaupungille pyörimään, välillä pysyttiin meillä tai jonkun muun kotona, tehtiin jotain ruokaa, kuunneltiin musiikkia, ehkä juotiin joskus vähän viiniä tai pari kaljaa (hui hui). Kavereista pidettiin huolta ja jokaisen vanhempien kanssa oltiin hyvissä väleissä ja avoimesti kommunikoitiin. Ei rellestetty, tai mitä sillä tarkoitatkaan, mutta ei siis todella käytetty mitään huumeita, ei potkittu mummoja eikä käyttäydytty huonosti missään. Neitsyyden menetin joskus 18-vuotiaana vasta, ei siis oltu missään kylillä silleen. 

Nykyään on kaikki jotenkin päälaellaan. Mun mielestä olisi surullista, jos lapseni teineinä vaan möllöttäisivät kotona nenät kiinni tietokoneruudussa. Teini-ikäisen kuuluu saada elää eikä vaan katsella tietokoneelta jotain videoita ja pelejä. Mitä elämää sellainen on? Ja mitä tekee psyykeelle? Ja miksei teineille voi antaa vapauksia, nehän on suurimmalta osaltaan ihan järkeviä ja vastuuntuntoisia. Itse ainakin olin jo 15-vuotiaana ulkomailla ilman vanhempia, saman ikäisenä olin myös ekan kerran kesätöissä... ihanaa aikaa ja kiitos vanhemmille, jotka antoi elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän