Ihan sairaasti omenia tänä vuonna puissa (ja nyt maassa)! Mitä olette tehneet ylimääräisille?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mehua. Huuhdoin ja pilkoin omput ja heitin Mehumaijaan. Helposti tuli koko talveksi mehut. Osaan lisäsin oman kirsikkapuun kirsikat, tuli hyvä sekoitus.
Eihän ne sitten olleet ylimääräisiä?
Viekää niitä vaikka julkisiin vessoihin, kyllä ottajia riittää. Pitääkö se aina olla ystävä tai sukulainen, jotka ne saa, tai muuten menee roskiin???
Paikalliset hevostallit ottavat myös
Vierailija kirjoitti:
Viekää niitä vaikka julkisiin vessoihin, kyllä ottajia riittää. Pitääkö se aina olla ystävä tai sukulainen, jotka ne saa, tai muuten menee roskiin???
Vessoihin? Miksi juuri vessoihin? Kuka hullu ottaisi mukaansa jonkun jättämiä syötäväksi tarkoitettuja juttuja yleisestä vessasta.
Vein pari säkillistä rantaan missä käy paljon sorsia. Talloin omenia pienemmiksi ja hyvin kelpasivat. Saivat syödä kerrankin kyllikseen. Pari säkkiä vein metsään missä tiedän peuroja käyvän.
Kaatikselle, ikävä kyllä. Omppuja tulee nyt niin paljon muillekin. Ollaan laitettu myös kadunvarteen, josta saa kuka vaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti mihinkään vessoihin vie. nistit vielä kusee päällee... tms. Onhan niitä muitakin paikkoja jonne viedä.
Portin viereen laatikoita, että ota tästä. Kauppaan lappu, että tule hakemaan. Jos ei halua kotipihalleen tuntemattomia, niin sopiii vaikka jonkun yleisen leikkipuiston jonne vie omenia, kouluun, koulun parkkiin... että ihmiset voi hakea. Ehkä muutkin naapurit voisi innostua sinne viemään. Mutta sitten se kaikki duuni jää sulle.
Itse olen pitänyt perheeni ja läheiseni omenissa, kun vaan kuljeksin ja pidän silmät auki. Naapurustossa on tutustunut nyt vuosikymmenten ajan ihmisiin ja he aina vinkkaavat, että tulee taas liikaa omiin tarpeisiin. Käyn mielelläni hakemassa ja sitten vielä siivoamassa pihaa, myöhemmin lumitöitä, kesällä nurtsinleikkausta... Semmoista mitä tämmöinen kerrostaloihminen nyt vaan osaa. :D
Mehua viinihapolla Marttojen ohjeella
Vierailija kirjoitti:
Mehua. Huuhdoin ja pilkoin omput ja heitin Mehumaijaan. Helposti tuli koko talveksi mehut. Osaan lisäsin oman kirsikkapuun kirsikat, tuli hyvä sekoitus.
Missä säilytät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sitten olleet ylimääräisiä?
Olihan ne, äidilleni ylimääräisiä 😄
Sitten tuli mieleen tämmöiset yleishyödylliset järjestöt. On mielenterveyspotilaille, kuntoujille, vanhuksille.. "päiväkerhoja". Siellä varmaan olisi paljon ottajia. Osassa on keittiöt, jotka kaipaa ruokalahjoituksia.
Googlaile paikkakuntasi tapahtumia ja paikkoja. Tuoremehuasemoilta voisi kysellä. Jos et itse halua mehua, niin ehkä ottavat lahjoituksena ja sieltä sitten hoitavat eteenpän. Siellä mehustaminen maksaa, mutta mun mielestä se on ihan edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä säilytät?
Pakastimessa.
No mehumaijamehu joka on kuumana pullotettu ilman sokeria säilyy hyvin kun päin umpiossa
vaikka huoneenlämmössä jos ei oo kellaria
Vietiin metsään elukoille ruuaksi
Ensisijaisesti hyödyntää, eli mehuasemalla mehuksi.
Toissijaisesti kuivattaa viipaleina, esim saunassa, jolloin tulee snäksejä talvelle.
Hillottaa.
Laittaa portin pieleen, et saa ottaa.
Viimesijaisesti
Vie metsään eläimille.
Ennen kaatopaikkaa.
Mehuasemalle ei saa aikoja kuin vasta kahden viikon päästä. Silloin on jo myöhäistä, jos ei halua pilaantunutta mehua.
Vierailija kirjoitti:
No mehumaijamehu joka on kuumana pullotettu ilman sokeria säilyy hyvin kun päin umpiossa
vaikka huoneenlämmössä jos ei oo kellaria
Pakastaminen on ihan kätsy vaihtoehto. Minulla puolen litran pakastuspullot, niin ei tule kerralla liikaa, jää helposti avatut pullot pilaantumaan. Nytkin on yksi pullo sulamassa, otan töihin mukaan.
Omenaa taas on monessa muodossa. On sosetta, hilloa, viipaletta pakkasessa ja kuivattuna ja mehuna. Asutaan täällä pidemmällä kaupungista, niin on turha portin pieleen laittaa laatikota.
Mä olen vienyt sitten ruokajakoon omenia laatikollisen muutaman viikon ajan. Alkukesästä vein soseita, mehua ja kuivattuna (omenia, marjoja, yrttejä...) myös tuonne ruokajakoon. < ennalta soitin ja kysyin, että ottaako tai voivatko ottaa, ettei tule turhia käyntejä. Olivat tyytyväisiä.
Loput sitten rutsutellaan leikkurilla pieneksi ja jättää eläimille ja loput jää maatumaan.