Vain peruskoulun käyneet ihmetyttää
Tunnetteko ihmisiä, jotka eivät ole suorittaneet peruskoulun jälkeen mitään muita koulutusta? Mikä siihen on ollut syynä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Oon paska kaikessa, vissiin jotenkin vajukki kun ei vaan suju mikään. Nyt oon jo 30 enkä vieläkään tiedä mitä työtä voisin opiskella tekemään.
Kyse on siitä, mitä haluat tehdä. Ei siitä, mitä et voi, et osaa, et pysty. Valitse jotain, mitä haluaisit tehdä. Kokeile, opiskele, elä. Olet vasta 30. Paljon on vajukkeja ylimmissäkin virkatehtävissä.
Kiitos. Peruskoulun jälkeen olin ensin hetken lukiossa, sen jälkeen elämä oli pitkään yhtä sekavaa haahuilua. Muutamaa ammattikoulutusta yritin, mutta kesken jäi nekin. Mulla oli suuria vaikeuksia osassa kouluaineista, enkä oikein saanut niihin apua tai osannut sitä pyytääkään. Nyt ne vaikeudet olisi varmaan entistä suurempia, kun on unohtanut senkin vähän mitä ehkä osasi aikoinaan.
En varmaan edes pääsisi mihinkään kouluun... tietystihän ensisijaisesti nuoret saa opiskelupaikan. Hävettää.
Kyllä nelikymppisetkin saa opiskelupaikkoja. T. Se yli ysin keskiarvo, eikä se aikaisempi koulumenestys paljon paina. Siellä ne kutosen ja ysin keskiarvot opiskelee sulassa sovussa. Tärkeintä on motivaatio.
Tunnen pari. Toinen toimii ulkomailla arvostettuna asiantuntijana. Ulkomailla työnantajia ei samalla tavalla kiinnosta mikä koulutus sinulla on kunhan olet hyvä siinä mihin sinut palkataan kun taas Suomessa vaaditaan vähintään alempi korkeakoulututkinto kaikkiin asiantuntijarooleihin.
Toinen taas on ihan hyvä työntekijä kunhan ei saa mitään työtehtäviä jotka vaatii liian paljon älyllistä ajattelua. Ei mitään oma-aloitteellisuutta, pitkäjäänteisyyttä tai kykyä ajatella kriittisesti mistään. Siksi varmaan ne koulutkin jäi käymättä
Joo, tunnen, itseni. Teen liiketoimintaa yrittäjänä parilla eri alalla ja konsultoin yritystoiminnan aloittamista muillekin. Kirjoitan lisäksi omaan alaani laajoja artikkeleita. Tällä hetkellä meillä on piirua vaille 100 vakioasiakasta ja jokunen alihankkijakin. Asiakkaistamme useat ovat yliopistokoulutus en saaneita. Teen myös asunto- ja osakesijoittamista. Olen erittäin kiitollinen aikanaan saadusta suomalaisesta peruskoulun oppimäärästä ja siitä että Suomessa kenen tahansa on suhteellisen helppo aloittaa oma yritys. Peruskoulun päälle kävin joskus aikuisena pari lyhyttä kurssia (max 3 kk), ei mitään tutkintoa mihinkään. Käytännössä työviikkoni on noin 10 tuntia ja tuntiansiotani en halua tänne edes kertoa. Virallisesti työttömyyskorvausta taisin saada jonkin kuukauden parikymppisenä, sossusta en ole rahaa hakenut koskaan (se on aina ollut kotoa opittu häpeäksi).
En tunne yhtään enkä ymmärrä vanhempia jotka antavat lapsensa lopettaa koulut peruskoulun jälkeen.