Nyt keksitään porukalla sana äidille/isälle, jonka ainut lapsi on kuollut
Ehdotuksia? Olen kyllästynyt, etten voi käyttää yhtä sanaa vaan täytyy selittää tragedia joka kerta erikseen.
Kommentit (7)
Sille on jo sana.
Sanan 'orpo' kielitieteilijät ovat jäljittäneet kreikankieliseen sanaan 'orphanos', joka tarkoittaa yksinkertaisesti lähiomaisensa menettänyttä.
Vakiintuneessa käytössä käsitteellä on alettu viitata nimenomaan lapsiorpoon.
Mikään ei kuitenkaan estä ottamasta käyttöön sanaa sen alkuperäisessä muodossa esim. liittämällä siihen etuliitteen, joka tarkentaa, millainen orpo on kyseessä: 'äitiorpo' ja 'isäorpo'.
Äiti ja isä. Sitä on vanhemmat oli lapsi kuollut tai elossa.
Jaahas, minkälaisissa yhteyksissä joudut aina selittelemään? Itse sanon itseäni ihan vaan "Minnaksi". Jos kysytään onko minulla lapsia vastaan "yksi kuollut" Jos kysytään olenko äiti vastaan "olen" ja jos jatkokysymys on minkä ikäisiä lapsia sinulla on? vastaan "lapseni on kuollut".
En siis osaa kuvitella missä tilanteessa käyttäisin tuota toivomaasi sanaa. Töissä? Kotona? Harrastuksissa? Missä? Ei kukaan muutenkaan esittele itseään "Hei olen Minna, 2 elävän lapsen äiti", Niin miksi minun pitäisi nostaa oma kuollut lapseni esille? Töissä olen sitten Minna, insinööri. Harrastuksissa Minna, altto.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, minkälaisissa yhteyksissä joudut aina selittelemään? Itse sanon itseäni ihan vaan "Minnaksi". Jos kysytään onko minulla lapsia vastaan "yksi kuollut" Jos kysytään olenko äiti vastaan "olen" ja jos jatkokysymys on minkä ikäisiä lapsia sinulla on? vastaan "lapseni on kuollut".
En siis osaa kuvitella missä tilanteessa käyttäisin tuota toivomaasi sanaa. Töissä? Kotona? Harrastuksissa? Missä? Ei kukaan muutenkaan esittele itseään "Hei olen Minna, 2 elävän lapsen äiti", Niin miksi minun pitäisi nostaa oma kuollut lapseni esille? Töissä olen sitten Minna, insinööri. Harrastuksissa Minna, altto.
Mä en kestä aina sanoa tuota erikseen. Joudun erittäin usein tuohon tilanteeseen. Olen hämmästynyt että et muka ymmärrä missä tilanteissa asiasta kysytään. Minulta on kysytty sitä viimeisen vuoden aikana 4-5 kertaa. En pysty suhtautumaan asiaan yhtä mutkattomasti kuin sinä.
Kuollut