Sanoja, jotka jatkuvasti kirjoitetaan väärin vaikka eivät ole edes vaikeita
Vanilja. Ei vanilija tai vanilia.
Tsemppiä. Ei stemppiä.
Juoksija. Ei juoksia.
Gluteeniton. Ei gluteiiniton.
Kommentit (124)
30-kymppinen.
30 vuotias.
30-vuotta.
30 vuotisjuhla.
Tällä palstalla ärsyttää eniten nämä:
- enään (= enää)
- perjaatteessa (= periaatteessa)
- pinppi (= pimppi)
- yksinkertaiset yhdyssanavirheet, tyyliin lippu tanko (= lipputanko), perus koulu (= peruskoulu) tai nuorinainen (= nuori nainen).
Yleensä en kirjoitusvirheistä paljon stressiä revi, mutta nämä virheet toistuvat tällä palstalla niin usein, että hyppäävät silmään. Tai sitten mä palstailen liikaa.
Sairaanloinen on pahin kaikista!
Jos joku oikeasti käyttää em. sanoja, tosissaan ja vielä kuvitellen kirjoittavansa oikein, hänen on pakko olla lukihäiriöinen. Ei kenestäkään voi muuten olla "perjaatteessa", "samallainen" oikein tai "kodinhoitotuki/kodinhoidontuki" (tukea siitä, että hoitaa kotia).
Viellä, vielläkin.
Piirrustaa.
Autoilia.
Tässä ketjussa on uskomattomia sanoja, siis kuka kirjoittaa nuo väärin? Yksi, johon itse olen törmännyt, on se, ettei sanaa naiivi osata kirjoittaa. Kirjoittavat yhdellä iillä.
Jatkuvasti noita näkee ainakin somessa ja blogeissa. Ja ihan irl myös, enimmäkseen nuoremmat noita kirjoittelee.
Ja niin, konpassi. Kun on tarkoitettu kompassia. TÄMÄ oli jo itsellenikin että täh. Ja irl tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on uskomattomia sanoja, siis kuka kirjoittaa nuo väärin? Yksi, johon itse olen törmännyt, on se, ettei sanaa naiivi osata kirjoittaa. Kirjoittavat yhdellä iillä.
Vastaavanlainen tapaus on dieetti, joka ainakin tällä palstalla useimmiten (huom! ei useinmiten) kirjoitetaan väärin dietti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavanlainen tapaus on dieetti, joka ainakin tällä palstalla useimmiten (huom! ei useinmiten) kirjoitetaan väärin dietti.
Naiivin väärinkirjoituksessa tulee vielä lisämausteena se merkitys, joka muodolla naivi on. Hän naivi. Joku puhuu naimisesta pitkät pätkät, kun tarkoittaa jotain muuta. Virhe on vieläpä yleinen.
Imuroida. "Imuroitsen huomenna." Tai jos vaan imuroit.
Helkama pyörä. Ei, se on Helkama-pyörä
Kaksitoista apinaa-elokuva. Ei vaan Kaksitoista apinaa -elokuva.
Jotain on tehty jonkun toimesta. "Teksti on käännetty kääntäjän toimesta." Hirvittävä anglismi, joka on turha, kömpelö ja ylipitkä. "Kääntäjä on kääntänyt tekstin."
Ja kaikki yhdyssanat.
Sairauksien nimet: Chron (Crohn), diapeettes (diabetes), vitiliko (vitiligo), basedown, basedof, pasedoff (Basedow), infrakti (infarkti) jne.
gallup, ei kallup tai gallub
capri-housut, ei kabrit tai gabrit
college, ei gollege
kollega, ei kolleega tai golleka
Vierailija kirjoitti:
Ärrät tuntuu olevan vaikeita: piirrustus, sisarrus, kierrukka
Sain tästä kuvan, että ne pitää kirjoittaa kahdella r:llä
Thaimaaseen! Ehkäpä kumminkin Thaimaahan?
HIV-virus, pitäisi olla HI-virus. Toimittajat kirjoittavat jatkuvasti väärin. Sama kuin kirjoittaisi HI-virusvirus.
Vierailija kirjoitti:
HIV-virus, pitäisi olla HI-virus. Toimittajat kirjoittavat jatkuvasti väärin. Sama kuin kirjoittaisi HI-virusvirus.
Samaan sarjaan okt-talo. Omakotitalotalo?
Ihmettelen miksi limetistä käytetään yleisesti sen englanninkielistä nimeä lime. Sanookohan samat ihmiset omenaa appleksi tai appelsiinia orangeksi. "Tuotko mulle pari orangee kun käyt kaupassa!"
"onks meillä applet loppu?"
Se vihreä pieni sitrushedelmä on siis suomeksi limetti. Tiedoksi nyt tässä kaikille. Kiitos. Thank you.
14-vuotta
14 vuotias
14.v
14v
14w.
ym. väännökset
Oikein:
14 vuotta (14 v)
14-vuotias (14-v.)