Pitäisikö köyhien asua jossain muualla, kuin isojen kaupunkien keskustoissa?
Tulipahan mieleen tuota "Tässä on suomalaiset ruokasuositukset. Miten ei köyhällä ole varaa syödä tämän mukaan?!" -keskustelua lukiessani, että miksi köyhät asuvat keskustassa? Sitten valitetaan, kun ei oo autoa ja bussilippu maksaa, eikä pääse poimimaan ilmaisia mustikoita.
Esimerkiksi oma lapsuuden kotikaupunkini. Keskustasta 6km:n päässä on jo heti kilometritolkulla marja- ja sienimetsiä. Julkisia bussilinjoja ei edes kulje (poislukien koulukyydit), mutta 6km nyt on sellainen matka, että sen pystyy helposti pyöräilemäänkin, tuleepahan sitä hyötyliikuntaakin samalla. 7km säteellä keskustasta löytyy maitotiloja, sieltä voi hakea tinkimaitoa. Keskustan alueella on useita kauppoja, ei ole tarvetta käyttää sitä kallista, pientä K-kauppaa, vaan voi pyöräillä tarjousten perässä kaupasta toiseen. 2-3km keskustasta on paljon omakotitaloja ja omenapuita/marjapensaita. Olenpa satoisina syksyinä nähnyt ilmoituksia, joissa omenapuun omistaja antaa omenoita ilmaiseksikin.
Asuminen on varmasti yleisestikin halvempaa, kuin isojen kaupunkien keskustoissa.
Miksi siis nämä työttömät köyhät asuvat isoissa keskustoissa? Johan ne vuokratkin ovat jotain ihan järkyttävän suurta verrattuna maaseutukuntien tai ihan pienten kaupunkien vuokratasoon. Niin, toki köyhiä ja työttömiä asuu maaseudullakin (itsekin olen työtön, mutta maalla asuessani pystyn olemaan omavarainen kasvisten, marjojen, kananmunien, maidon ja osittain myös lihan suhteen, joten en koe köyhyyttä ongelmana) mutta ihmettelen sitä, miksi jotkut edelleen vain kituuttavat ison kaupungin kalliissa keskustassa, josta ei pääse ilman kallista bussilippua minnekään. Jos on ollut pahimmillaan jo 5-10 vuotta työttömänäkin, niin silloin tuskin työ on enää se pääsyy jäädä isoon kaupunkiin...
Kommentit (38)
Ihan kuin kaikilla köyhillä olisi mahdollisuus saada maalla ilmaista maitoa, munia saati lihaa. Pelkillä marjoilla ei elä kukaan. Itse muutin pois maalta juuri köyhyyden ja työttömyyden vuoksi ja menin suureen kaupunkiin opiskelemaan ja työllistyin ja nyt olen ihan hyvissä varoissa. En rikas, mutta sentään pärjään ilman toimeentulotuen nostamista ym . muita tukia. Maalla voi monia odottaa iänikuinen köyhyysloukku, kun kouluttautumis- ja työllistymismahdollisuuksia on niukasti. Kaupungissa sentään on enemmän vaihtoehtoja yrittää kohentaa taloudellista tilannettaan, vaikka asuminen ynnä muu maksaakin enemmän. Toisaalta, jos ei edes kiinnosta parantaa tilannettaan, niin voihan sitä sitten jäädä vaikka maalle loisimaan sossun ja kelan rahoilla ja tyhjäntoimittaa koko elämänsä. Mutta tuo vaihtoehto ei aikanaan innostanut mua, joten muutinpa pois.
Kyllä pitää, jossakin peltihallissa tai vanhassa linja-autossa. Niin kuin muidenkin marjanpoimijoiden.
En edes jaksanut lukea viestiä. Sen vaan sanon että aika ravintoköyhäksi sekin menee jos koko vuoden elää marjoilla ja sienillä. Toisekseen satokausi on lyhyt, joten pitäisi muutamassa viikossa kerätä ja säilöä jotenkin koko vuoden tarpeet. Maalla tarvii autoa vielä enemmän kuin kaupungissa.
Sinänsä olen siitä samaa miltä että elämäntapatyöttömät saisivatkin muuttaa vähän syrejmpää halvempiin asuntoihin.
Kannatan perustuloa jonka päälle ei saisi erillisiä asumiskuluja huomioivaa asumistukea. Päättäköön kukin itse että asuuko parmemin vai tekeekö jotain muuta paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin kaikilla köyhillä olisi mahdollisuus saada maalla ilmaista maitoa, munia saati lihaa. Pelkillä marjoilla ei elä kukaan.
Meidän perheemme on omavarainen, mutta en tarkoittanutkaan että kaikkien pitäisi olla. Omavaraisuus on kovaa työtä, ei sitä kaikki jaksa!
Keskitytään nyt vain tuohon tuo aloitukseni esimerkkiin: maaseutumainen kaupunki. Saa asua vuokralla rivitalossa tai kerrostalossa. Työpaikkojakin riittänee jonkin verran (toki työnhakijoitakin, mutta niin on kaikkialla), koska kauppoja on, samoin sairaala, tehtaita,yksityisiä yrityksiä, jne. Ei tarvitse olla omaa autoa. Ei tarvitse omistaa eläimiä. Silti metsät ovat pyörämatkan päässä. Pyörämatkan päässä on myös useampi ruokakauppa tarjouksineen.
Kananmunia ja lihaa en kehoittanutkaan köyhän ostavan kalliilla. Ne köyhän kannattaa ostaa kaupasta tai sitten isolta tuotantotilalta, moni eettisesti kanoja pitävä kun pyytää niistä kovempaa hintaa (myös minä).
Slummit! Kaikissa maailman OIKEISSA suurkaupungeissa on ihan aidot ja pittoreskit slummit, joissa köyhät asuvat aaltopeltimajoissaan ja heitä voi sitten kattella vaikka helikopterista yli lentäen. Luotan kokoomuksen ja sen kannattajien (kuten ap) saavan tätäkin "värinää" maahamme alle sukupolvessa.
Ihan tuosta vaan revitään kaupunkilaistuneet ihmiset jonnekin pikkukylään palvelujen ulottumattomiin? Paremmin köyhät kaupungissa pärjää kuin maalla ilman autoa.
Useimmat köyhät taitaakin asua muualla kuin keskustassa. Itse taas asun Kampissa aivan käsittämättömän pienessä ja hirveässä luukussa eikä tähän suostuisi muuttamaan yksikään, joka pääsisi muualle. Eiköhän useimmat näissä pienten kämppien taloissa ole ns.sossutapauksia. Toisaalta hyvä, kun yritetään välttää slummien syntymistä niin köyhät jakautuu tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin kaikilla köyhillä olisi mahdollisuus saada maalla ilmaista maitoa, munia saati lihaa. Pelkillä marjoilla ei elä kukaan.
Meidän perheemme on omavarainen, mutta en tarkoittanutkaan että kaikkien pitäisi olla. Omavaraisuus on kovaa työtä, ei sitä kaikki jaksa!
Keskitytään nyt vain tuohon tuo aloitukseni esimerkkiin: maaseutumainen kaupunki. Saa asua vuokralla rivitalossa tai kerrostalossa. Työpaikkojakin riittänee jonkin verran (toki työnhakijoitakin, mutta niin on kaikkialla), koska kauppoja on, samoin sairaala, tehtaita,yksityisiä yrityksiä, jne. Ei tarvitse olla omaa autoa. Ei tarvitse omistaa eläimiä. Silti metsät ovat pyörämatkan päässä. Pyörämatkan päässä on myös useampi ruokakauppa tarjouksineen.
Kananmunia ja lihaa en kehoittanutkaan köyhän ostavan kalliilla. Ne köyhän kannattaa ostaa kaupasta tai sitten isolta tuotantotilalta, moni eettisesti kanoja pitävä kun pyytää niistä kovempaa hintaa (myös minä).
Jaa, että kyse olikin pikkukaupungeista. Mä nyt olenkin alunperin ihan pienestä tuppukylästä, eikä siellä ollut edes terveyskeskusta tai pankkiautomaattia. Yksi kuppila oli ja pieni kalliihko lähikauppa, sekä alle 50 lapsen ala-aste, josta on kyllä puhuttu, että sekin lakkautettaisiin. Lähin isompi kyläkeskus on noin 30km päässä (ei siis edes kaupunki) ja julkiset yhteydet erittäin huonoja, lähinnä koulukyytejä yläasteelle.
Vierailija kirjoitti:
En edes jaksanut lukea viestiä. Sen vaan sanon että aika ravintoköyhäksi sekin menee jos koko vuoden elää marjoilla ja sienillä. Toisekseen satokausi on lyhyt, joten pitäisi muutamassa viikossa kerätä ja säilöä jotenkin koko vuoden tarpeet. Maalla tarvii autoa vielä enemmän kuin kaupungissa.
Edelleen, täysin maalla omavaraisesti asuminen sopii vain niille harvoille, jotka siitä nauttivat ja jaksavat tehdä ruumiillista työtä joko työkseen tai oman työn ohella.
Mutta esimerkkini maaseutumainen kaupunki: et tarvitse autoa! Tottakai pitäisi säilöä lyhyessä ajassa kauden sato talteen, siis tämähän on ihan itsestäänselvyys, eikä mikään kauhistelun aihe! ;) Mutta edelleen, esimerkkini maaseutumainen kaupunki, siellä on niitä kauppoja Citymarketista Lidliin, vara valita mistä hakee. Kaikki pyöräiymatkan päässä siitä kerrostalosta. Enkä ole väittänyt, että pitäisi elää vain marjoilla, ne marjat ja sienet ovat hyvä lisä, jonka voi polkupyörällä käydä ihan ilmaiseksi hakemassa (ei onnistu isoissakaupungeissa).
-ap
Juurikin näin!
Kaikki Suomen köyhät pitäisi ehdottomasti karkottaa Kainuuseen, jossa halpoja asuntoja, marjametsiä, sienestyspaikkoja ja tilaa puutarhapalstoille löytyy ehdottomasti! Kannatetaan! Vielä kun heidät saisi kilpailemaan thaimaalaisten marjanpoimijoiden kanssa ja keräämään Dalla Vallelle ja muille kauppiaille sieniä, niin Suomi pelastuisi!
Ja kuokka käteen jok'ikiselle köyhälle! Raivatkoot itselleen kainuulaiseen korpeen vihannestilkut, jotka he voivat lannoittaa omilla jätöksillään! Annetaan kuokka käteen, porkkanasiemenpussi taskuun, maakellarin rakennusohjeet käteen ja toivotetaan onnea! Juuri näillä resepteillä saadaan kaikki ongelmat ratkaistua 2020-luvun Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Slummit! Kaikissa maailman OIKEISSA suurkaupungeissa on ihan aidot ja pittoreskit slummit, joissa köyhät asuvat aaltopeltimajoissaan ja heitä voi sitten kattella vaikka helikopterista yli lentäen. Luotan kokoomuksen ja sen kannattajien (kuten ap) saavan tätäkin "värinää" maahamme alle sukupolvessa.
Niinpä, sitä kohti, varmasti hyvä ja toimiva malli myös tänne Suomeen :-D eriarvoistaminen ja kaikki eriyttäminen on varmasti hyvä ratkaisu kansakunnan eheyttä, turvallisuutta sekä tuottavuutta ajatellen eikö niin. Vähän muureja ja vartijoita kaupunkien keskustojen ympärille niin pysyy päähän potkitut loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin!
Kaikki Suomen köyhät pitäisi ehdottomasti karkottaa Kainuuseen, jossa halpoja asuntoja, marjametsiä, sienestyspaikkoja ja tilaa puutarhapalstoille löytyy ehdottomasti! Kannatetaan! Vielä kun heidät saisi kilpailemaan thaimaalaisten marjanpoimijoiden kanssa ja keräämään Dalla Vallelle ja muille kauppiaille sieniä, niin Suomi pelastuisi!
Ja kuokka käteen jok'ikiselle köyhälle! Raivatkoot itselleen kainuulaiseen korpeen vihannestilkut, jotka he voivat lannoittaa omilla jätöksillään! Annetaan kuokka käteen, porkkanasiemenpussi taskuun, maakellarin rakennusohjeet käteen ja toivotetaan onnea! Juuri näillä resepteillä saadaan kaikki ongelmat ratkaistua 2020-luvun Suomessa!
Toinen loistava idea! Eli tämä tai slummit, valitkaa linjanne porvarit ja eikun määrätietoisesti kohti vaurastuvaa kukkar...siis Suomea. Olisi kyllä kolmaskin vaihtoehto, jota kansallismieliset ovat joskus tulleet kokeilleeksi eli jos tilanne käy porvareille oikein tukalaksi ja kukkaro omasta mielestä liian keveäksi niin köyhät on kai pakko kerätä hiekkakuopan reunalle. Silläkin tavalla niistä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin kaikilla köyhillä olisi mahdollisuus saada maalla ilmaista maitoa, munia saati lihaa. Pelkillä marjoilla ei elä kukaan. Itse muutin pois maalta juuri köyhyyden ja työttömyyden vuoksi ja menin suureen kaupunkiin opiskelemaan ja työllistyin ja nyt olen ihan hyvissä varoissa. En rikas, mutta sentään pärjään ilman toimeentulotuen nostamista ym . muita tukia. Maalla voi monia odottaa iänikuinen köyhyysloukku, kun kouluttautumis- ja työllistymismahdollisuuksia on niukasti. Kaupungissa sentään on enemmän vaihtoehtoja yrittää kohentaa taloudellista tilannettaan, vaikka asuminen ynnä muu maksaakin enemmän. Toisaalta, jos ei edes kiinnosta parantaa tilannettaan, niin voihan sitä sitten jäädä vaikka maalle loisimaan sossun ja kelan rahoilla ja tyhjäntoimittaa koko elämänsä. Mutta tuo vaihtoehto ei aikanaan innostanut mua, joten muutinpa pois.
Kasvoin maalaistalossa, kylässä jossa oli parikymmentä tilaa. Lapsuudessani tilat olivat alkaneet erikoistua, useimmat tuottivat maitoa ja naudanlihaa, jotkut kananmunia, jotkut sianlihaa. Nykyään kylällä on kolmekymmentä taloa, mutta lypsylehmiä ei ole yhdessäkään. Muutamalla on hevosia hoidettavana, mutta karjaa on on vain yhdessä talossa, jossa on jättimäinen lihakarjapihatto. Useimmat nykyiset naapurit ovat ostaneet hehtaarin tontin (ei kaavoitettua aluetta), rakentaneet omakotitalon ja käyvät kaupungissa töissä.
Olen työtön, mutta epäilenpä selviäisinkö halvemmalla tuolla kotiseudullani kuin pk-seudun lähiössä. Tässä on lähellä kansallispuisto, josta saa sieniä ja marjoja mielensä mukaan ja sinne pääsen kaupunkini sisäisellä lipulla. Kotilähiössä ovat peruspalvelut kävelymatkan päässä ja joukkoliikenteen kausilippu on halvempi kuin lapsuuden kotimaisemissa, samoin kauppojen hintataso.
Jaa, että kyse olikin pikkukaupungeista. Mä nyt olenkin alunperin ihan pienestä tuppukylästä, eikä siellä ollut edes terveyskeskusta tai pankkiautomaattia. Yksi kuppila oli ja pieni kalliihko lähikauppa, sekä alle 50 lapsen ala-aste, josta on kyllä puhuttu, että sekin lakkautettaisiin. Lähin isompi kyläkeskus on noin 30km päässä (ei siis edes kaupunki) ja julkiset yhteydet erittäin huonoja, lähinnä koulukyytejä yläasteelle.
Joo, itse asun nykyään omavaraisesti maalla, mutta en todellakaan oleta kaikkien maaseudulle muuttavan. Täällä pitää tehdä töitä omavaraisen ruuan eteen: lypsyt aamuin illoin, kasvimaan kitkennät, jne. jne.
Esimerkkinäni on lapsuuden kotikaupunkini: 7km säteellä keskustasta löytyy marjametsät, tinkimaidot, jne. Ei tarvitse autoa ja jopa Citymarketti löytyy, kuten myös Lidl. Ei kulje julkisia (paitsi matkahuolto toki ajaa isoihin kaupunkeihin), mutta et niitä tarvitsekaan koska kaikki tarvittava on pyöräilymatkan päässä. Teattereita ja taidenäyttelyitä ei ole, mutta niitä köyhä tuskin ensimmäiseksi kaipaakaan. Vuokra ja asuminen yleisestikin halvempaa kuin esim. Turussa, Tampereella tai Espoo/Helsingin seudusta nyt puhumattakaan.
Ai niin, ap kannattaa (jos jotain on ihan pakko kannattaa) ennemminkin keskustaa ja on ihan mielissään siitä, että slummit löytyy isojen kaupunkien läheisyydestä, saapahan täällä maalla asua ihan rauhassa ;) Ihmettelin vain keskustelua, jossa joku mainitsi että lähin marjametsä sijaitsee Nuuksiossa ja sinnekin pääsee vain julkisilla.... Suomessa kun on noita pieniäkin kaupunkeja/kuntia, jossa kaikki (myös metsät) on pyöräilymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin maalaistalossa, kylässä jossa oli parikymmentä tilaa. Lapsuudessani tilat olivat alkaneet erikoistua, useimmat tuottivat maitoa ja naudanlihaa, jotkut kananmunia, jotkut sianlihaa. Nykyään kylällä on kolmekymmentä taloa, mutta lypsylehmiä ei ole yhdessäkään. Muutamalla on hevosia hoidettavana, mutta karjaa on on vain yhdessä talossa, jossa on jättimäinen lihakarjapihatto. Useimmat nykyiset naapurit ovat ostaneet hehtaarin tontin (ei kaavoitettua aluetta), rakentaneet omakotitalon ja käyvät kaupungissa töissä.
Olen työtön, mutta epäilenpä selviäisinkö halvemmalla tuolla kotiseudullani kuin pk-seudun lähiössä. Tässä on lähellä kansallispuisto, josta saa sieniä ja marjoja mielensä mukaan ja sinne pääsen kaupunkini sisäisellä lipulla. Kotilähiössä ovat peruspalvelut kävelymatkan päässä ja joukkoliikenteen kausilippu on halvempi kuin lapsuuden kotimaisemissa, samoin kauppojen hintataso.
Juuri tätä mä tarkoitan. Ei maalla nykyisin ole sellaista, että käveltäisiin tilalta toiselle kärkkymässä halpoja elintarvikkeita. Tehotuotannon vuoksi monet tilat ovat lopettaneet ja ne jäljellä olevat ovat kuin suuria kankeita laitoksia, joista ei juurikaan ohi myydä halvalla kellekään. Kaikki tuotanto menee suoraan toiselle välikädelle, eikä millekään kylän vähävaraisille yhden maitolitran ostajille. Ja koska maalla on vain pieniä kauppoja ja vaihtoehtoja vähän, niin ne ovat hintatasoltaan korkeita verattuna kaupunkien suuriin marketteihin. Ja julkinen liikkenne on usein suppeaa ja kallista verrattuna kaupunkien omaan. Maalla usein tarvitaan omaa autoa ja sen ylläpito on kallista, varsinkin kun kaupungissa voi pärjätä hyvinkin ilman sitä autoa. Ainut halvempi maalla on siis vain asuminen neliöhinnaltaan, mutta ei sitten mikään muu.
No ainakin Helsingissä köyhät voisi muuttaa Vantaan perukoille tai Itään.Siellä monta sataa halvemmat asunnot ja bussi,metro tai juna kyllä kulkee.Miksi maksetaan tukia esim.Haagaan,Töölöön,Kallioon tai Käpylään ns.kalliille alueille.
Osta mulle omakotitalo maalta ja maksa 10 ensimmäisen vuoden kiinteistövero niin muutan heti!
Se on jännä miten tämä "progressiivinen" kokoomusnuoristo haluaa sinnikkäästi Suomen takaisin feodaaliajalle tai vaihtoehtoisesti osaksi kolmatta maailmaa.
Pointti ei ole edes melko rationaalinen pyrkimys rikkaiden rikastumiseen vaan nimenomaisesti puhtaasti emotionaalinen viha kaikki heikossa asemassa olevia kohtaan.
Mielenkiintoista on, että kouluampujan persoonallisuusprofiili on Suomessa ollut molemmissa tapauksissa sama eli autoritäärinen persoonallisuus, joka tuntee raivoisaa vihaa heikompia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät isojen kaupunkien lähiöistä pikkukaupunkeihin ja kuntakeskuksiin pyöräilemään marjametsään ja tinkimaitotiloille? Voi morjens.
Mietipä mitä pikkukunnalle tekee, jos sinne muuttaa äkkiä satoja terveys- ja sosiaalipalveluiden käyttäjiä. Työttömiä ja työkyvyttömiä. Nettosaajia.
En ole ikinä kuullutkaan että köyhillä on varaa asua isojen kaupunkien keskustoissa.