Esivalinta koe meni päin....
Siinä siis on 1min per kysymys aikaa?! Sain tehtyä vasta 1,5 osiota, kun aika loppui. Olisi vielä ollut ok, jos muut kuin esivalintamateriaaliosio olisivat olleet pelkkiä kysymyksiä, mutta että hirveät stoorit mihin pohjautui kysymyksiä. Hohhoijaa.
Mites muut, menikö läpi muuten kuin lottoamalla?
Kommentit (38)
Keväällä 2016 pistemäärät tuli sähköpostiin reilun parin viikon päästä kokeesta, mutta tämän vuoden keväänä jo viikon kuluttua. Pidetään siis sormet ristissä että päästäisiin nopeasti tästä jännityksestä. Niin, ja oikeat vastaukset julkaistaan sotelin sivuilla jo tänään, jos metropolian lupauksiin on luottaminen. Keväällä 2016 sain huippupisteet, enkä päässyt kouluun pääsykoekutsusta huolimatta. Keväällä 2017 koe oli vaikeampi, ja sain paljon huonommat pisteet. Silti sain kutsun, ja yhä olen opiskelupaikkaa vailla. Yritys on edelleen kova! :D
Yritän nyt teihinkin valaa uskoa, jotka olette tällä hetkellä erityisen maassa. Mitä tahansa voi vielä käydä, ei ole syytä heittää kirvestä kaivoon. Puhun tässä myös itselleni, tämä oli nimittäin oikeasti vaikein koe tähän asti, ainakin itselleni.
Menettääkö siitä pisteitä jos ei vastannut matikkaan tai joihinkin kysymyksiin, mutta ei merkinnyt en tiedä?
Kaikki muut ehdin tehdä paitsi ennakkomateriaalitehtävän, siinä vastasin ehkä kymmeneen. Olin oivaltanut väärin tämän ennakkotehtävän luonteen; siinä haettiin vain ulkolukumotivaatiota, eikä annetun tiedon soveltamiskykyä. Tämä on nykyajalle tyypillistä, kaikki kyselyt ja kokeet pyritään tekemään siten, että pistelasku on helposti automatisoitavissa. Nooh, keväällä uudestaan...
Voisko ne oikeet vastaukset tulla jo!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut ehdin tehdä paitsi ennakkomateriaalitehtävän, siinä vastasin ehkä kymmeneen. Olin oivaltanut väärin tämän ennakkotehtävän luonteen; siinä haettiin vain ulkolukumotivaatiota, eikä annetun tiedon soveltamiskykyä. Tämä on nykyajalle tyypillistä, kaikki kyselyt ja kokeet pyritään tekemään siten, että pistelasku on helposti automatisoitavissa. Nooh, keväällä uudestaan...
Voi harmi. Etkö googlettanut asiaa etukäteen? Minä tein kokeen ekaa kertaa ja ihan tän palstan ketjuja lueskelemalla onneksi selvisi kokeen luonne, mutta vasta viime viikolla tajusin sen. Ennakkomateriaalin ladattuani ajattelin samoin kuin sinä, että esim. eri artikkelien tietoja pitää pystyä yhdistelemään ja kirjoittamaan jotain esseetä.
Toihan ei oikeen edes vaatinut ulkolukua, vaan sellaista palikkamaista nippelitiedon jäsentämistä ja purkamista. Esim. se maamu-tutkimus. Kun kirjoitti ne tulokset aivan rautalangasta auki paperille sai napsittua oikeat vastaukset paperista koetilanteessa, kun lukemalla ja pänttäämällä se oli ihan hepreaa: kaikissa ryhmisdä venäläistaustaiset naiset ja kurditaustaiset naiset ja miehet sitä ja tätä kun taas somalitaustaiset naiset tätä paitsi ikäryhmässä se ja venäläistaustaiset miehet... Noin karrikoidusti.
Tietty jos kokeen tekee 30.000 henkilöä niin pakkohan siinä on käyttää automatiikkaa.
Itse hölmöyttäni keskityin kirjoittamaan tutkijat jne. ylös, kun täällä kerrottiin niin. Omaa tyhmyyttä kyllä. Ja ulkolukuahan se ennakkomateriaaliosio sitten olikin. Kyllä muutamaan kysymykseen oli helppoa vastata, kun oli kuitenkin lukenut aineistoa.
Plah, söi motivaatiota. Liian tunnollisesti ja hitaasti täytin. Taidan tähdätä lähäriksi, ja kunhan olen päässyt alaan kiinni, niin jatkan korkeammalle.
Ap
Siis tarkoitin, että aineiston silmäilylukua, eli tiedon etsimistä. Ei ulkolukua. Vaikkakin siitä pänttäyksestä oli hyötyä muutamassa kysymyksessä.
Ap
Minä olin tunnissa valmis. Osan kylläkin arvasin aineisto-osiossa, koska ne oli niin nippelijuttuja. Matikka oli naurettavan helppo, peruskoulutasoa. Joka ei noita osaa, niin kannattaa oikeasti miettiä alaa.
Äikän ja enkun tein niin, että luin ensin pari kysymystä ja sitten etsin ne kohdat tekstistä. Tällä tavoin oli helpointa vastata kun ei mennyt aikaa siihen koko tekstin lukemiseen kerralla.
Joo! Hyvästi haaveet 27,6 pistettä taisi tulla 😂
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi elämän käsi mitä tavaraa taas toi koe. Teki mieli nauraa (ja itkeä) kun näin ne kysymykset. Tiesin jo, että aika tulee loppumaan kesken. Menin siis heti aluksi laittamaan matematiikkaosioon "en osaa sanoa" kaikkiin, siltä varalta etten ehdi sinne asti. Loistopäätös, ei hitto, koska aika todella loppui kesken. Pakko sanoa, tän kokeen kahdesti aikaisemmin tehneenä, että tää oli ehdottomasti veemäisin. Kunpa tulis tarpeeks pisteitä ja pääsykoekutsu ja pääsisin kouluun, ettei tarvitsis enää neljättä sotelia kärsiä.
Ei sinne kouluun tuurilla päästä vaan lukemalla ja työnteon kautta. Ensikerralla menet valmennuskurssille, sillä tuuriin luottaminen tuottaa aina pettymyksen ja itsetuntosi alenee aivan turhaan.
Luulin että koe meni hyvin mutta nyt kun kattelin ni en tiedä... enkusta ja äikästä sain täydet, ennakkomateriaalista 9 väärin. Mutta se matikka... en osaa. Se aika on ongelma, ja oma valtava epävarmuus omista taidoista. Siksi vastasin varmuudella enemmän en tiedä, kuin riskeerata pistemäärä. :( muita jotka samaistuu? Joo helppoja ne oikeesti on loppu peleissä, mutta "huonoon matikkapäähän" liittyy usein voimakas osaamattomuuden tunne, ja vaatii enemmän aikaa laskemiseen. Ois vaan pitäny luottaa itseensä! Ahdistaa ja päässä vilahtelee kaikki virheet mitä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi elämän käsi mitä tavaraa taas toi koe. Teki mieli nauraa (ja itkeä) kun näin ne kysymykset. Tiesin jo, että aika tulee loppumaan kesken. Menin siis heti aluksi laittamaan matematiikkaosioon "en osaa sanoa" kaikkiin, siltä varalta etten ehdi sinne asti. Loistopäätös, ei hitto, koska aika todella loppui kesken. Pakko sanoa, tän kokeen kahdesti aikaisemmin tehneenä, että tää oli ehdottomasti veemäisin. Kunpa tulis tarpeeks pisteitä ja pääsykoekutsu ja pääsisin kouluun, ettei tarvitsis enää neljättä sotelia kärsiä.
Ei sinne kouluun tuurilla päästä vaan lukemalla ja työnteon kautta. Ensikerralla menet valmennuskurssille, sillä tuuriin luottaminen tuottaa aina pettymyksen ja itsetuntosi alenee aivan turhaan.
Enhän mä tuuriin luotakaan, matikan kävin nopeasti "nollaamassa" etten saa miinuspisteitä, koska tunnen heikkouteni. Tiesin, että jätän sen vikaksi koska olen siinä huonoin. Valmistauduin tähän kokeeseen ihan yhtä hyvin kuin edellisiin. En tiiä millainen valmennuskurssi sulla on mielessä, kun mulla ei ole tietoa siitä mihin se valinta kouluun pääsystä on valintakoetilanteessa kosahtanut. Siinähän on kirjallista osiota, ryhmätilannetta. Aina on jäänyt niistäkin hyvä fiilis, ja niihinkin olen valmistautunut. Musta tuntuu, että ammattikorkeakouluun pääseminen ei ole ihan suoraviivainen homma. Siitä huolimatta, yrittänyttä ei laiteta, ja taidan olla itsepäistä sorttia.
Katoin oikeat vastaukset ja materiaali osuudesta meni ainakin 5-10 väärin ja matikasta 2. Suomesta ja enkusta tais tulla kaikki oikein (enkku epävarma)
Miten pisteet lasketaan?
Lasketaanko esim ennakko osiosta siten, että 40pistettä - kaikki väärin menneet?
Tietääkö kukaan millon noi tulokset tulee? Tuleeko ne sähköpostina? Lukeeko siinä jo, että pääsikö jatkoon, vai miten se menee?
Vierailija kirjoitti:
???? Miksi laitoit siis kaikkiin matikantehtäviin EOS, eikö siitä tuu joka tapauksessa miinuspisteet. Mikset ees lotonnut jotain vastausta...??
Kokeen tehnyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???? Miksi laitoit siis kaikkiin matikantehtäviin EOS, eikö siitä tuu joka tapauksessa miinuspisteet. Mikset ees lotonnut jotain vastausta...??
http://soteli.metropolia.fi/vast/soteli-osa3.pdf
Katsopa tuo linkki. Matematiikka on ainoa, jossa miinuspisteitä tietämättömyydestä ei jaella. Siksi otankin paljon mieluummin nolla pistettä kuin -7,5. Jos aikaa jää, lasken ne, joiden vastaukset tiedän varmasti. Nytkin ehti tulla jopa kolme pluspistettä niistä mitkä ehdin tehdä. Olen itse vaikuttunut taidoistani paineen alla :D
Juontaakohan tuo tietämättömyydestä rankaisemattomuus juurensa lääkelaskuihin, siinä mielessä ettei terveysalalla parane määriä alkaa arvailla. Teen nyt lupauksen itselleni ja opiskelen perustason matikkaa, tulee varmasti tarpeeseen jos tälle alalle pääsen.
Ja olin muuten onneksi väärässä pessimismissäni, tulokset tuli eilen. Pisteitä tuli kymmenen enemmän kuin keväällä. Nyt saattaa tosin pisterajat oppilaitoksissa nousta, jos koe olikin kaikille helppo. Ei se kyllä helpolta tuntunut!
Kiitos, että jaksoit vääntää ratakiskosta, terkuin tuleva enashoitaja 😅