Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajoitatteko enää ollenkaan 15-16v teinien ns ruutuiluaikaa?

Vierailija
11.10.2017 |

Ongelmaksi muodostunut se että kohta 16v täyttävä teini ei muuta tekisikään kuin istuisi kannettavallaan tekemässä lukiotehtäviään ym ja lisäksi kännykkä koko ajan kourassa plus satunnaiset tietokonepelaamiset jne.
Oikeasti, vapaapäivinäkin hurahtaa helposti se 6-8h eri ruuduilla. Ja arkisin kun kotiutuu klo16-17 niin kännykän kanssa ja kannettavalla klo19.30-20 ja ylikin välillä.
Hirveä taistelu asian suhteen, emme kuulema voi hänen ruutuiluilleen mitään, ei pitäisi meitä haitata.
Jos otan kännykän pois niin.laittaa kannettavaltaan seurantahälyn.päälle ja löytää sen. Kannettavaa en ole ottanut, vielä ainakaan, pois koska tekee niitä koulujuttujaan sillä. Pöytätietokoneesta sanoi että "olispa hauska nähdä miten sen ottaisitte pois" jne.

Pahinta se.että olen yksin tämän asian kanssa, mies ei tue mitenkään kantaani, on hyvä että on sosiaalinen sitten edes siellä koneella. Totta, mutta liika on liikaa kaikessa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö vaihtarit? Saat tilalle illat ja yöt ulkona juoksevan lukioteinin, joka ei edes koske koneeseen tai läksyihin

Vierailija
2/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma meillä. Nuoret, kaksi teini-ikäistä tyttöä, ovat täysin addiktoituneet puhelimiinsa/lukioläppäreihinsä.

Itseasiassa sen jälkeen, kun nuoret saivat Iphone6 käyttöönsä, muuttui ajankäyttö perheessämme kokonaan. Yhteinen perheaika loppui kuin seinään. Somemaailma astui tilalle.

Minnekään, mihinkään, mitään nuoremme eivät tee ilman puhelinta. Se on vähintää metrin päässä nonstop.

Olen surullinen. Mutta kertonee tästä ajasta.

Muutaman kerran olen takavarikoinut puhelimen. Seurauksena armoton perheriita, jossa kaikki huutavat toisilleen pää punaisina. Mikään rakentava puhe, esim. addiktiosta, tms. ei mene perille. Helvetti valloillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nuoren olla, älä rajoita.

Vierailija
4/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma meillä. Nuoret, kaksi teini-ikäistä tyttöä, ovat täysin addiktoituneet puhelimiinsa/lukioläppäreihinsä.

Itseasiassa sen jälkeen, kun nuoret saivat Iphone6 käyttöönsä, muuttui ajankäyttö perheessämme kokonaan. Yhteinen perheaika loppui kuin seinään. Somemaailma astui tilalle.

Minnekään, mihinkään, mitään nuoremme eivät tee ilman puhelinta. Se on vähintää metrin päässä nonstop.

Olen surullinen. Mutta kertonee tästä ajasta.

Muutaman kerran olen takavarikoinut puhelimen. Seurauksena armoton perheriita, jossa kaikki huutavat toisilleen pää punaisina. Mikään rakentava puhe, esim. addiktiosta, tms. ei mene perille. Helvetti valloillaan.

Ei se ole addiktio, yhteinen perheaika oli vain perseestä. Muistan teininä, kun söin ruokani omassa huoneessa lueskellen akkareita. Ei mulla ollut akkariaddiktiota, en vain jaksanut perheaikaa

Vierailija
5/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti ISO ongelma meillä, en vain voi hyväksyä tätä "ruutuilun" määrää mutta yksin siis olen asiassa ja väännän. Itkuksi on.mennyt useamman kerran, siis minulla. Aivan voimaton, yksin ja saan kuulla olevani tiukkis, paskamutsi, sairas jne. Ja nuo kaksi ekaa sanomista tullut nuoremmalta eli 14veeltä.

Ap

Vierailija
6/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti ISO ongelma meillä, en vain voi hyväksyä tätä "ruutuilun" määrää mutta yksin siis olen asiassa ja väännän. Itkuksi on.mennyt useamman kerran, siis minulla. Aivan voimaton, yksin ja saan kuulla olevani tiukkis, paskamutsi, sairas jne. Ja nuo kaksi ekaa sanomista tullut nuoremmalta eli 14veeltä.

Ap

Opettele hyväksymään

Vierailija
7/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoita 16v tytön ruutuaikaa. Hoitaa lukioläksynsä mallikkaasti ja pyynnöstäni preppaa 13v velipoikaa esim. kielten kokeisiin. Muun ajan tehköön mitä huvittaa. Ei ainakaan notku kaupungilla, ei juopottele eikä polta.

Pojan pleikanpeluuta joudun rajoittamaan. Olisi aina luurit korvilla pelaamassa änäriä. Onneksi oikea jäkis vie paljon aikaa.

Vierailija
8/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoita mutta harmittaa kyllä.Teinit 17 ja 15 ja koneella/puhelimella koko ajan.

Vierailija
9/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ne tehtävät jättää siis tekemättä?

Vierailija
10/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi rajoittaa. Ei nyt hyvänen aika vanhempi voi varastaa lähes aikuisen teininsä puhelinta tai kieltää käyttämästä läppäriä (jota tarvitsee koulujuttuihin). Niin kauan kun teinit eivät kajoa vanhempien kännyköihin ja läppäreihin niin vanhemmatkin saavat pitää näppinsä irti teinien kännyistä ja läppiksistä.

Vierailija
11/20 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 16-vuotias on jo riittävän vanha päättämään omasta vapaa-ajankäytöstään. Kunhan asialliset asiat kuten läksyt ja kotityöt hoituvat mallikkaasti ja ajallaan, eikä vapaa-ajanvietto sisällä mitään laitonta (kuten alaikäisenä ryyppääminen, polttaminen jne) niin miksi ei saisi loppuaikaa rentoutua miten tykkää?

Vierailija
12/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt jäi epäselväksi että mitä konkreettista haittaa ap:n mielestä on lapsen "ruutuilussa"? Niin paljon että itkuksi ihan on mennyt? Siellä puhelimessa kun nykyisin vaan on ihan kaikki: kaverit ja sosiaalinen elämä. Aiheutat hänelle vain ahdistusta valittamalla ja riitelemällä asiasta.

Vierailija
13/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheaika? En mä ainakaan 16v viettänyt moista. Istuin huoneessani yksin ja luin tms.

Vierailija
14/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini nauraa, miten hänen nuoruudessaan vanhempansa piilottivat kaikki muut paitsi koulukirjat ja vetosivat siihen, että turhanaikaista olla aina nenä kiinni kirjassa. Minulla vastaava peikko oli televisio ja lapsillamme näköjään netti. Aina aikuiset haluavat rajoittaa sitä, minkä nuoremmat kokevat hauskaksi ajanvietteeksi.

Vierailija
15/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen nuoren olla. Sen pitää saada olla itsekseen ja harjoitella omista asioista päättämistä. Vai meinaatko kieltää kouluhommien teon vai miten meinasit?

Vierailija
16/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä pitää nukkua ja "perheruokailuissa" olla ilman luuria. Muuten ei valiteta ruuduista.

Ai niin. Saunaankaan ei saa ottaa puhelinta mukaan. Ei tosin ole pariin vuoteen yrittänytkään ottaa.

Vierailija
17/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis mikä tuossa on se ongelma? Osaatko jotenkin nuorelle perustella miksi ruutuilu on pahasta?

Vierailija
18/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheaika? En mä ainakaan 16v viettänyt moista. Istuin huoneessani yksin ja luin tms.

HS: Useampi kuin joka toinen 15-17 -vuotias kaipaa lisää aikaa vanhempien kanssa.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005400726.html?share=8938cb10d86d…

Ei ole tervettä antaa nuoren uppoutua liiaksi virtuaalimaailmoihin.

Vierailija
19/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painin itse saman ongelman kanssa 14-vuotiaan poikani kanssa. Mikään muu ei kiinnosta kuin pelaaminen. Tietokoneessa on aikalukko, jotta ei mene ihan överiksi. Sinun tilanteessasi kuitenkin sanoisin, että puurot ja vellit ovat menneet vähän sekaisin, jos kouluhommien teko koneella lasketaan joksikin rajoitettavaksi ruutuajaksi. Jos lopettaa illalla koneella olon ajoissa ja esim. pelaa satunnaisesti, niin ei siinä minusta mitään hälyttävän kuuloista ole. Meillä poika pärjäisi hyvin koulussa, mutta nyt tulee kokeista viitosia, koska ei ole tottunut näkemään lainkaan vaivaa. Alakoulussa oppi kaiken hetkessä ja nyt pelaaminen vie ajatukset. Vaikea kuvitella, että pääsisi mihinkään opiskelemaan, jos todistus menee kovin huonoksi, eikä häntä mikään kiinnostakaan, kaikki opiskeluhan rajoittaa vain peliaikaa. Ja käsittääkseni olen vielä tosi natsimutsi, kun kone sammahtaa kiinni arkisin klo 22, muut pelaavat vielä enemmän. On se mahtavaa tämä nykynuorison tulevaisuus, kun on tietokoneet ja kaikki :( .

Vierailija
20/20 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te vanhat ymmärrä, että maailma on nykyään internetissä... Eikä se, ettei "asiat mene niin kuin vanhoina hyvinä aikoina !!!!!111!!11!" tarkoita, että asiat menee huonommin!!

Aina nuoriso on muka huonompaa, aina antiikista asti.. Huoh

Anna nuoresi olla. Ottamalla kännykän pois rajoitat hänen sosiaalista elämäänsä.