Te joilla karsastusta/piilokarsastusta, miten pystytte ajamaan autoa? Eikö se karsastus häiritse ajamista?
Kun kaikki näkyy kahtena?
Mulla on karsastusta enkä sen takia uskalla hankkia ajokorttia. Pelkästään pelkääjän paikallakin kaikki näkyy kahtena ja pimeällä tuo karsastus vielä korostuu ja vaikeutuu.
Ei tulis mulla ainakaan auton ajamisesta mitään.
Kommentit (16)
Häiritseehän se jonkin verran . Mulla lisäksi oikea silmä melkein sokea (näköä 30%) joten liittymistä ajaminen esim motarille on aina vähän jännää. Toki olen oppinut käyttämään peilejä hyväkseni mutta kuollutta pistettä pelkään aina.
Muuten tuo karsastus häiritsee eniten pimeällä kun valoja tulee joka suunnasta varsinkin sateen läpi. Ne vääristävät tosi paljon näkyvyyttä.
Silmälasit toki auttaa vähän.
Jestas. Sitten kaltaisenne on liikenteessä kanssamme.
Vierailija kirjoitti:
No mä en ainakaan oo siellä liikenteessä sekoilemassa kun en uskalla edes ajaa sitä ajokorttia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mä pelkään näitä 70+ kuskeja, narkkareita ja pienessä sievässä kurvailevia.
3
Itseasiassa tällainen nainen jolla silmät katsoi eri suuntiin, ajoi perääni. Väistin vihreillä jalankulkijaa ja rysäytti päälleni.
Pimeällä ajamista vaikeuttaa, en erota tuleeko vastaan rekka vai kaksi henkilöautoa peräkkäin. Lumisateella ajaminen on täysin mahdotonta. Mulla on piilokarsastus ja ikänäkö ja tarvitsisin silmälasit, mutta ei ole tällä hetkellä varaa hankkia, sen verran kalliit olisivat. Siksipä ajan vain kuin on ehdottomasti pakko, pimeällä en lähde liikenteeseen ollenkaan, vältän myös hämärällä ajamista, en aja vesisateella tai lumipyryllä, valitsen rauhallisimmat reitit ja reitit, joilla voi ajaa mahdollisimman hiljaa. Katuvalot helpottavat myös. Ei ole koskaan sattunut mitään, olen rauhallinen ja mielestäni muuten hyvä kuski. Ajokortti on ollut yli 30 v ja nuorempana ajoin paljon, kun näkö oli vielä hyvä ja mulla oli lasit, joilla näin.
Mutta eikös se ole näppärää, että näkee keskiviikkona molemmat sunnuntait?
Mun miehellä on piilokarsastus ja ajaa paremmin kuin moni ns.terve. Olen lohduttanut että kaikenmaailman juopot ja kortittomat ajelee liikenteessä niin mieheni ajelee paremmin kuin ne. Prismalasit korjaavat kahtena näkemisen ja kuskilla on oma vastuu. Liikenteeseen ei lähdetä, jos ei pysty ajamaan.
Itse en ole koskaan nähnyt asioita kahtena, eikä ajaminen muutenkaan tunnu mitenkään hankalalta. Usein kuulee karsastuksen yhteydessä puhuttavan syvyysnäön puutteesta, mutta kai minä olen sitten lapsesta asti niin tottunut tähän etten edes käytännössä ymmärrä mitä minulta puuttuu. Ainoa ongelma karsastukseni kanssa on että tuntuu epämukavalta katsoa ihmisiä silmiin, kun en tiedä mitä he harittavasta katseestani ajattelevat. Autoiluun sillä ei ole mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Piilokarsastuksen saa korjattua silmälaseilla.
Ja ennen murrosikää akupunktiolla
Kaksoiskuva on ikävä mutta ei haittaa, kaikkeen tottuu. Mulla on ollut ajokortti jo 35v
No, no. Ei ikösyrjintää!
85+ ikäinen
Mulla on piilokarsastus. Silmälaseilla en näe kahtena tms vaan ihan hyvin eli silmälasit korjaavat. kai kortti olisi mennyt lääkörintarksstuksissa 70, 75.
Nyt vanhemmiten en aja maantieajoa pimeässä, silmät ei kestä vastaantulevien valoja. Syvyysnäössä nyt vanhana on myös jo sanomista, olen itse huomannut esim pysäköidessä.
Mulla on piilokarsastus korjattu silmälaseilla. Onneksi kuitenkin vielä sitä luokkaa se piilokarsastus, että normilinssit riittää, ei tarvitse (moniteho) prismalinssejä.
Miten katsastus voi haitata autolla ajamista!!!!
T: Urpo
Piilokarsastuksen saa korjattua silmälaseilla.