Onko pyöräilystä hyötyä kunnon kannalta?
Luin joskus aikoja sitten jonkun pt:n kirjoituksen, jossa hän totesi, ettei polkupyöräily ole kuntoilua. Hän varmaan tarkoitti sellaista, että pyöräilee esim. töihin.
Niin että kannattaako pyöräillä, jos haluaa nostaa kuntoa? Enkä tarkoita mitään triathlonistin harjoitusohjelmaa tai maantiepyöräily. Vaan sellaista tavallista reipasta pyöräilyä.
Kommentit (11)
No on se nyt parempi kuin sohvalla sipsiä mättämässä.
Totta kai se on kuntoilua. Jos ei tunnu missään, nostaa vauhtia ja matkaa. Maastoon, niin kädet ja keskivartalokin saa treeniä.
Työmatkapyöräilyäkin on monenlaista. Toiset polkee muina alexanderstubbeina 20 km töihin joka päivä reipasta vauhtia, toiset sen kilsan rauhallista tahtia yksivaihteisella mummopyörällä.
Riippuu myös maastostakin, itse jouduin kulkemaan yläasteella kouluun 3 km pyörällä. Mennessä alamäkeä, tullessa ylämäkeä, kyllä siinä kunto nousi.
Lihakset kehittyy jos et ykkösellä junnaa, laita vaihteilla haastetta jos tie kovin tasainen.
Voi ottaa spurtteja, intervalli treeniä, niin kovaa kun jaksat ja höllää. Kyllä pulssi nousee ja kunto kasvaa.
Parasta pyöräilyssä on tuoksut, luonnossa oleminen. Millä voi mitata niitä..on sekin hyötyliikuntaa ja terveysliikuntaa parhaimmillaan.
Työpaäivän päätteeksi saat nollattua nuppisi.
Mun työmatka on 8km, eli 16km päivässä. Ihan vaan asfalttia. Kiva olisi, jos siitä olisi peruskunnolle apua. Se kun on aika huono. Haluaisin jaksaa päivittäisiä askareita paremmin.
Ap
No jos pt saa elatonsa treenauttamalla ihmisiä salilla, niin onko ihme ettei mikään muu liikunta ole oikeaa liikuntaa?
On todellakin hyötyä. Pyöräily on esim. juoksuun verrattuna turvallista liikuntaa mm. polville ja nilkoille. Ainakin mulle on juostessa tullut kipua polviin ja nilkkoihin ja jalkoihin rakkoja ja hiertymiä. Pyöräillessä on aika lailla sama mitkä kengät on, kunhan ne pysyy jalassa. Pyöräillä voi päivittäin vaikka useitakin pitkiä lenkkejä ilman mitään suurempia kipuja, kunhan reidet tottuu.
En oo ikinä näin mukavalla tavalla saanu näin hyvää kuntoa kuin pyöräilemällä. Suosittelen!
Pyöräillessä kuolee ihmisiä, joten pyöräily pitää kieltää tai ainakin polkypyörät on säilytettävä poliisin valvomissa tiloissa.
Meillä on työpaikan puolesta meneillään sellainen kuntokampanja, jossa mitattiin lähtötaso alkuvuodesta ja nyt sitten oli väliseuranta. Olin polkupyöräergometrin perusteella rapakuntoinen silloin tammikuussa, nyt oli tapahtunut nousu jo keskikuntoiseksi (eri mittaustavalla tosin).
Suurin muutos elämäntavoissa on keväällä aloitettu työmatkapyöräily, 13-24 km päivässä. Eli minun tapauksessani ainakin on nostanut kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työmatka on 8km, eli 16km päivässä. Ihan vaan asfalttia. Kiva olisi, jos siitä olisi peruskunnolle apua. Se kun on aika huono. Haluaisin jaksaa päivittäisiä askareita paremmin.
Ap
On varmasti hyötyä. 8km mäkisyydestä riippuen voisi ajaa noin 25 minuutissa.
Totta kai siitä on hyötyä. Ei tietenkään perus parin kilsan työmatkapyöräilyllä mitään huippukuntoa saavuteta mutta kyllä se pitää yllä peruskuntoa ja tietenkin myös parantaa kuntoa aluksi jos ei aiemmin ole harrastanut oikein liikuntaa.