Miksi niin moni suomalainen rakastaa mättöruokaa?
Yleensäkin olen aina ihmetellyt, että miksi roskaruoan (ranskalaiset, pizza, burgerit) ahmiminen on monelle suorastaan arkipäivää ja lähestulkoon "must" baarikierroksen päätteeksi. Sen takia mättökioskit "luovat" toinen toistaan järkyttävämpiä annoksia ameriiiiikan tyyliin. Tässä taas esimerkki Lahdesta: http://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201710102200449480_rh.shtml
Annos näyttää järkyttävältä myös grillin omistajan mukaan. Joku asiakas olikin kuvaillut sen näyttävän siltä kuin grillin jämäpalat olisi mätkäisty yhteen. Ja jengi ostaa 7000 kalorin pizzalaatikossa tarjoiltavaa halvoista eineksistä kasattua mössöä. Asiakkaat tulevat jopa satojen kilsojen päästä "koska kerrankin joku grilli tarjoaa kunnon annoksen".
Suomessa myös alkuperältään etniset ruoat kuten kebabit tarjotaan huomattavasti isommissa annoksissa kuin lähtömaissaan. Jollain grillikebabilla (tai kebab-ravintoloiden kebabeilla) ei tietenkään ole juuri mitään tekemistä lähi-idän kebabien kanssa. Ei niitä perinteisesti tarjoilla puolen kilon ranskalaisten (tai ranskisten plus riisin) ja litran kokiksen ryydittämänä.
Joskus tuntuu siltä kuin monelle ruokailun päätarkoituksena on maalaisaikojen tapaan vain tintata napa täyteen niin että melkein repeää, mikä on erittäin epäterveellinen ruokailutottumus. Toinen juttu, mitä en ymmärrä on se, että nuo mättösapuskat eivät ainakaan minun mielestäni ole todellakaan herkullisia.
Toki monessa perheessä laaturuokaakin mätetään napanderiin kilokaupalla jaivan kuin ruoka loppuisi maailmasta huomenna. No, kukin syököön toki tavallaan ja tietenkin ihan normaalia silloin tällöin käuydä burgerilla/kebabilla jne, mutta onko kukaan muu ihmetellyt tätä ylenpalttista mättökulttuuria, jota aika suuri osa kansasta rakastaa? Tykkäätkö sinä mättää masun täyteen heikkolaatuista sapuskaa? Mättääkö puolisosi(kin) kaksin käsin?
Kommentit (53)
kirjoitti:
Olen miettinyt samaa! Hassua on esim että Turkissa baari illan jälkeen ihmiset menevät syömään SOPPAA :D siis oikeasti, se on heidän "kebabbi"
Totta, olen nähnyt 24 tuntia auki olevia soppabaareja Turkissa. Siellä vedetään yleensä papusoppaa napanderiin :) No terveellisempää se lienee kuin 3 kilon purilainen neljällä pihvillä majoneesikastikkeessa :)
Vierailija kirjoitti:
Haista vittu hippi. Minä syön ihan niin kuin itse haluan. Syö sinä niinkuin sinä itse haluat ja lopeta toisten kyttääminen.
Aika kaukana hipistä, mutta haista nyt itse vaan ja koita saada tuo itsetunto-osasto kondikseen. Suuttumisestasi päätellen se on vähän hakusessa :)
Ainakin täällä Oulussa tuntuu hyvin monet suosivan mättöruokaa. Syödään paljon majokänkkyä ja Kauppuri5:n hampurlaisia. Jos paikallista puskaradiota lukee Facebookissa, niin usein kysellään missä on isoimmat annokset ruokapaikoissa. Tykätään syödä paljon ja ylipaino näkyy katukuvassa.
Joskus söin majoneesilla kuorrutettua paskaruokaa päivittäin limun kera, karsee masennus ja ahdistus 24/7. Olotila muuttui huimasti, kun rupesin syömään ihan normaalia ruokaa, esim. broileria, kalaa, hedelmiä, kasviksia, maitoa, kananmunia, teetä ym. Samalla myös makuaisti parantui eli ei tarvi ryydittää joka ruokaa suolalla tai rasvalla.
Nykyisellään melkeinpä oksettaa edes nähdä mitään hesen mainoksia ym. Ei vaan enää houkuta ja samalla rahalla saa sitä terveellisempääkin ruokaa. Itseään siinä pahoinpitelee jos kuvittelee, että on ihan ok kiskoa päivittäin pikaruokaa ja limua, ei oo mitään väliä mitä syö ym... koska sillä todellakin on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka vs. mättöruoka = 0-1 ainakin maun puolesta.
Mistä keksit nämä kaksi laittaa vastakkain? Mä oon kasvissyöjä mutta vetelen silti mättöruokia kuten pizzaa, hampurilaisia ja esim. falafelia ranskalaisilla.
Se on vaan niin hyvää! Kiva viedä hottis pimatsu treffien päätteeksi grillille eikä minnekään jäykkään ravintolaan! :D
Ainakin missä minä asun, niin Burger King on ihan hemmetin hyvä. Ihan kivasti saa proteiinia kun ottaa pari tuplakanaa tai tuplalihaa.
Ei muuten pelota yhtään syodä niitä purilaisia, eli sämpylä, lihaa, hieman salaattia ja lisukkeita. Ja oon 30v, todella laiha ja urheilen paljon.
Sepe3 kirjoitti:
Se on vaan niin hyvää! Kiva viedä hottis pimatsu treffien päätteeksi grillille eikä minnekään jäykkään ravintolaan! :D
Onnittelen, jos olet saanut hottiksia pimatsuja grillille! Aika monet hottikset tuntuvat vaativan enemmän ainakin ennen kuin irtoaa :D
Moni suomalainen on edelleen siinä moodissa, että kohta lähdetään korpeen kantoja turpeesta irti repimään. Pakkohan se on syädä reippaasti!
Sama se on mihin baarin jälkeen menee, tärkeintä on saada jotain rasvaista. Mutta itse en kyllä mättöön muuten koske kuin kännissä. Mulla on varaa käydä ihan ravintoloissa syömässä ja kaupunki on muutenkin täynnä vaikka minkälaisia mestoja missä syödä muutakin kuin pizzaa ja kebua.
Koska suomalaiset on geneettisesti edelleen ihmisiä, joiden asuinseidulla on hyvin lyhyt kasvukausi ja hyvin pitkä ja kylmä talvi? Ts. pyritään ihan alitajunnalla syömään kun ruokaa on, koska voi olla seuraavat 9kk siitä on tosi tiukkaa ja kylmäkin päälle
Puhdas arvaus :D
Ikävä Jyväskylän grilli21 kanakoria.
Ei potuta. Miksi pitäisi potuttaa? Onko itsetunto-ongelmia syömisten suhteen? :)