AKTIVOINTIHAASTATTELUssa kysyttiin perhesuhteet?
Olin kutsuttuna (vasta vähän aikaa työttömänä) aktivointihaastatteluun. 2 henkilöä siinä haastatteli.
Minulta kysyttiin perhesuhteet tyyliin onko sinulla mies, aha aijaa on (sosiaaliohjaaja, joka kirjoitti muistiinpanoja).
Hämmensi jotenkin.
Mitä tekemistä perhesuhteilla (onko perhettä vai ei) on asiakkaan työllistymisellä?
Toimittiinko tässä oikein?
Onko kaikilta tentattu perhesuhteet jotka tuollaiseen on kutsuttu.
Kommentit (123)
Olen menossa piakkoin laatimaan jotain työllistymissuunnitelmaa. Itseasiassa kutsussa luki jotenkin että sellainen "voidaan laatia", mutta eipä nämä taida vapaaehtoisia olla?! En tiedä miten se eroaa aktivointisuunnitelmasta, mutta pelottaa jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa piakkoin laatimaan jotain työllistymissuunnitelmaa. Itseasiassa kutsussa luki jotenkin että sellainen "voidaan laatia", mutta eipä nämä taida vapaaehtoisia olla?! En tiedä miten se eroaa aktivointisuunnitelmasta, mutta pelottaa jo valmiiksi.
Työllistymissuunnitelmaa on tekemässä vain te-toimiston virkailija, aktivointisuunnitelmaa on tekemässä te-toim ja sossu.
En tiedä mitä käytännön eroa noilla on, joku varmaan tietää.
Mut jos työllistymissuunnitelmaa on tarkoitus tehdä niin ainakaan just nyt ei olla sinua laittamassa aktivointitoimenpiteeseen eli esim kuntouttavaan työtoimintaan tms.
Kysyn nyt ihan tosissaan tätä. Voiko te-toimisto päättää että en ole työkykyinen, ellen todista sitä työkyvyn arvioinnissa vaikkapa työpajalla?
Mä väitin olevani työkykyinen koska olin ollut töissä kuukausi aiemmin ja työsopimus loppui, te-toimisto vaati minua tuohon työkyvyn arviointiin ennenkun voin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, koska epäili sopimuksen loppumisen olleen omaa syytäni, vaikka siihen oli muu syy.
Olen sittemmin työllistynyt ja ollut töissä jo useamman vuoden, joten olettaisin kyllä olevani työkykyinen.
Voiko te-toimisto siis vaan päättää vaatia todistamaan jotain tuollaista? Siis näköjään voi, mutta laillisesti?