Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AKTIVOINTIHAASTATTELUssa kysyttiin perhesuhteet?

Vierailija
09.10.2017 |

Olin kutsuttuna (vasta vähän aikaa työttömänä) aktivointihaastatteluun. 2 henkilöä siinä haastatteli.
Minulta kysyttiin perhesuhteet tyyliin onko sinulla mies, aha aijaa on (sosiaaliohjaaja, joka kirjoitti muistiinpanoja).
Hämmensi jotenkin.
Mitä tekemistä perhesuhteilla (onko perhettä vai ei) on asiakkaan työllistymisellä?
Toimittiinko tässä oikein?
Onko kaikilta tentattu perhesuhteet jotka tuollaiseen on kutsuttu.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta alkaa aina aktivointisuunnitelman laatimisesta. Lain mukaan aktivointisuunnitelmaan on merkittävä henkilön koulutusta ja työuraa koskevat tiedot, arvio aikaisempien julkisten työvoimapalvelujen vaikuttavuudesta, arvio aikaisempien työllistymissuunnitelmien ja kunnan tekemien henkilöä koskevien suunnitelmien toteutumisesta ja toimenpiteet, jotka voivat olla työtarjouksia, muita julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja. Jos näitä lakisääteisiä asioita ei ole kirjattu suunnitelmaan, niin niiden kirjaamista pitää vaatia.

Ensiksi on selvitettävä mahdollisuus tarjota työtä tai julkisia työvoimapalveluja. Kuntouttava työtoiminta on viimesijainen toimenpide ja se tarkoittaa sitä, että ensin on käytävä läpi kaikki muut mahdollisuudet. Tämä unohtuu valitettavan usein kuntien virkamiehiltä, joiden ainoa toimeksianto omilta esimiehiltään saattaa olla kunnan Kelalle maksaman työmarkkinatukiosuuden eli ns. sakkomaksun säästäminen ja palkattoman työvoiman haaliminen kunnalle.

Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua ja se on tarkoitettu vain niille, jotka jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Tätä ei valitettavan monessa kunnassa suostuta millään uskomaan. Työkykyistä ei saa sijoittaa kuntouttavaan työtoimintaan. Jos tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin työtön voi kysyä kuka, milloin ja millä perusteella on määritellyt hänet palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin kykenemättömäksi. Jos tällaista määrittelyä ei löydy, niin voi vaatia pääsyä terveysviranomaisten tutkittavaksi.

Laki kuntouttavasta työtoiminnasta löytyy täältä ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjekirje täältä. Toivotan tälle rohkealle ja aktiiviselle työttömälle menestystä kamppailussaan ja neuvon häntä näyttämään tuon ohjekirjeen oman kuntansa virkamiehille. Se on tainnut päästä livahtamaan heiltä ohi silmien.

http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/tag/aktivointisuunnite…

Kysyn nyt ihan tosissaan tätä. Voiko te-toimisto päättää että en ole työkykyinen, ellen todista sitä työkyvyn arvioinnissa vaikkapa työpajalla?

Mä väitin olevani työkykyinen koska olin ollut töissä kuukausi aiemmin ja työsopimus loppui, te-toimisto vaati minua tuohon työkyvyn arviointiin ennenkun voin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, koska epäili sopimuksen loppumisen olleen omaa syytäni, vaikka siihen oli muu syy.

Olen sittemmin työllistynyt ja ollut töissä jo useamman vuoden, joten olettaisin kyllä olevani työkykyinen.

Voiko te-toimisto siis vaan päättää vaatia todistamaan jotain tuollaista? Siis näköjään voi, mutta laillisesti?

Vierailija
122/123 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa piakkoin laatimaan jotain työllistymissuunnitelmaa. Itseasiassa kutsussa luki jotenkin että sellainen "voidaan laatia", mutta eipä nämä taida vapaaehtoisia olla?! En tiedä miten se eroaa aktivointisuunnitelmasta, mutta pelottaa jo valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa piakkoin laatimaan jotain työllistymissuunnitelmaa. Itseasiassa kutsussa luki jotenkin että sellainen "voidaan laatia", mutta eipä nämä taida vapaaehtoisia olla?! En tiedä miten se eroaa aktivointisuunnitelmasta, mutta pelottaa jo valmiiksi.

Työllistymissuunnitelmaa on tekemässä vain te-toimiston virkailija, aktivointisuunnitelmaa on tekemässä te-toim ja sossu.

En tiedä mitä käytännön eroa noilla on, joku varmaan tietää.

Mut jos työllistymissuunnitelmaa on tarkoitus tehdä niin ainakaan just nyt ei olla sinua laittamassa aktivointitoimenpiteeseen eli esim kuntouttavaan työtoimintaan tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi