****MAALISKUISTEN -05 perjantai&viikonloppu*****
Kommentit (23)
Kovin ovat pinot käyneet lyhyiksi. Itsekään en ole pitkään aikaan kirjoitellut!
Mulla on ollut ihan hirveetä häsää viime aikoina. Olen tehnyt paljon töitä ja koulussa on ollut paljon tenttejä ja kirjallisia töitä. Tänään on viimeinen tentti tuossa tunnin päästä ja sit on kaikki ohi vähäksi aikaa!!! Oikeasti olen jo miettinyt, mitä ihmettä teen sillä kaikella vapaa-ajalla. Meillä meinaan alkaa työharjoittelu maanantaina ja olen vain 38h viikossa töissä mutta mulla on kaikki viikonloput vapaana kun lopetin viikonlopputyöt. Siis aivan mahtavaa ja ihanaa : )
henrillä on mennyt hoidossa tosi hyvi ja yöt nukkuu mahtavan hyvin. Ei siis herää kertaakaan. Tätä on jatkunut jo ainakin pari kuukautta ja eihän Henri sitä ennenkään herännyt kuin kerran siten että ulvoi hetken ja nukahti uudelleen. Mutta nyt siis nukkuu aivan hiirenhiljaa 21-08.
Kävin toissapäivänä sokeritesteissä kun mulla oli arvot raskausaikana koholla. Ja niin olivat edelleen koholla. Paastoarvo oli 6,1 kun saisi olla 4-6. Onneksi pitkäaikainen sokeri (keskiarvo ) oli 5,6 kun sekin saa olla 4-6 eli eipä tartte mihinkään radikaaliin ryhtyä mut rasvan saantia pitää tarkkailla ja liikuntaa lisätä. Onneksi nyt on enemmän aikaa taas niin ehtii liikkuakin enemmän. Imetyksen aikana lähteneet kilot ovat tulleet takaisin mutta onneksi olen edelleen siinä painossa mitä olin ennen raskautta eli ihan normaalipainoinen. Ylipaino kun olisi tosi huono juttu kun nuo arvot ovat koholla. Nyt vaan kuntokuuria päälle ja terveellinen ruokavalio niin menen uudelleen noihin testeihin. Ja ne arvothan saa luvan tippua...
Henri ei edelleenkään sano mitään muuta kuin äittä ja sen tiedän tarkoittavan äitiä mutta yhtään järkevää sanaa ei tule suusta. Onko muita lapsukaisia, jotka ei puhu mitään? Liikuntapuolella mennäänkin lujaa kun nyt juostaan ympäri kämppää ja kiipeillään sohvilla. Huh huh.
Nyt syömään ja sit tenttiin. kohta se on ohi. Siitä matka jatkuu töihin. Tänään 15-21 ja huomenna 9-17.30. En taas näe Henriä juuri yhtään mutta sunnuntaina sitten ollaan kotosalla koko perhe! : )
Hyvää viikonloppua kaikille!
Kalamami ja Henri 1v 1 kk
Kopsaan tätän nyt tuon tiistaisen gallupin, jos vaikka viikonloppuna jotkui haluisi vastailla!! =)
Tehdäänpä pieni muotoinen kysely..
1. Miten ruokailu sujuu? Syökö itse?
2. Maito? Meneekö pelkkä lehmän maito jo? Pitääkö maito lämmittää?
3. Onko tuttipullo käytössä? Ilta/aamupullona? Jätättekä milloin pois?
4. Entä tutti?
5. Pottailu?
6. Ulkoilun määrä päivässä?
7.Onko lapsesi saanut namia?
8. Motoriikka?
9. Puheenkehitys?
10. Yöt?
Tällästä tuli mieleen yöntunteina kun sykerö piti omia sambakarnevaalejaan. =)
Sykerö taas viime yönä todellakin piti bileitä. Nyt on alkanut ahistamaan, eli tuntuu etten saa happea vaan haukon ilmaa kuin kala kuivalla maalla.Mihin lie palleaa, keuhkoihin vauva painaa. Potkut on nyt niin napakoita,että tuntuu jalkojen tulevan mahasta läpi. Päivät nukkuu rauhassa, mutta illat ja yöt hyöritään ja pyöritään. =) Toissa päivänä sain ensimmäisen kerran kontaktin->kun sykerö työns kantapäällä mahankylkeen, minä vastasin ja näin jatkettiin jonkuin aikaa. Voi, miten suloista!!! ja vastahan samaa juttua tein Mimmin kanssa kun hän masussa köllötti!!
YÖT: Niistä piti kysästä, etttä mitä teette jos lapsenne huutaa yöllä? Siis Mimmi on parina yönä saanut raivarin ja siihen ei auta mikään. Olen sitten myöntynyt ja ottanut viereen. Tai " auttaa" , jos ei mene rauhoittelemaan vaan antaa huutaa sen aikaa kun itse nukahtaa. Jos menen rauhoittelemaan,ei puhettakaan että suostuu sänkyynsä jäämään. Nyt on jokaisille unille menty pienen itkun kanssa..tuntuu että näinköhän Mimmi pelkää jotain.Äh, oli vaikeasti selitetty..
KIITOKSIA KAIKILLE ONNITTELUISTA!!!!!
Viikonloppu-ohjelmassa meillä huomenna mummolaan saunomaan ja sunnuntaina mennään Pappalaan virpomaan. Pitäs ne vitsatkin tehdä vielä.Tänään mennään viemään Mummo ja Ukki ulos syömään..
Nyt taidan mennä itsekin sänkyyn lukemaan uusinta Harry Potteria..
Tuulia+co
vastaan tähän taannoiseen kyselyyn.
Syö useimmiten itse, sormin tai lusikalla/haarukalla, syöttämisestä ei aina tahdo tulla mitään kun itse on saatava syödä:)
Menee jo pelkkä tavan maito, NANnit mitä on jäljellä käytän viellä pois tekemällä niihin iltpuuron. Maitoa ei tartte lämmittää, ei ole tarvinnut aikoihin(onneksi) Alkuun tavan maito ei meinannut upota mutta nyt kun vaihtoehtoa ei ole niin menee jo ihan kivasti.
Tuttipulloa ei ole huolinut koskaan joten ei ole käytössä
4. Entä tutti?
Unitutti, sitäkään ei joka yö enää edes tarvitse=)
5. Pottailu?
Pissat tekee pottaan aika usein(joskus enemmän ja joskus kuten nyt ei jaksa innostua. Isompaa saalista sinne ei viellä ole saatu metsästettyä
Vähäistä, ei edes jokapäivä käydä, joskus taas käydään parikin kertaa päivässä. Kesä kun tulee niin sitten on helpompi ulkoilla kun lumessa ja loskassa vain pikkuinen hermostuu...
Maistaa on saanut, mutta mä oon ajatellut että mahdollisimman myöhäseksi yritettäis karkkien syönti jättää.....keksiä on kuitenkin saanut=)
8. Motoriikka?
Hyvä, siis kaikki liikkumiset on aloitettu ajoissa esim. kävely 9.5kk ym. Viellä ei onneksi=) kiipeä sohville, ovat liian korkealla mutta kaikki missä on askelma esim,. keittiöjakkara kiivetään kyllä ylös=)
9. Puheenkehitys?
Heikkoa=) ei tule viellä mitään ymmärrettävää sanaa, omaa höpötystä kyllä kokoajan enemmän.
10. Yöt?
Paranemaan päin, muutaman yön nukkunut jopa heräämättä muuten saattaa kerran kaksi itkeskellä mutta tyyntyy jo ilman apuja=) useinkin.
Nyt en jaksakaan muuta tällä kertaa, palaillaan=)
Ja vastaan heti Tuulian uusimaan galluppiin. Kiitokset kopsauksesta!
Suurimmaksi osaksi syötän, itse syöminen on sellaista sotkemista. Mutta varsinkin sormiruoat menevät kyllä täysin itse ja lusikan käyttöäkin harjoitellaan - jotain eksyy jo suuhunkin ;-)
Menee pelkkä lehmän maito (nyt ekaa viikkoa...). Lämmitetään unille käydessä, muuten kylmänä.
Ilta- ja aamupullona kyllä, ruokailujen yhteydessä juo nokkamukista. En ole suunnitellut vielä poisjättämistä, mutta kai sitä pitäisi... Ainakin hammaslääkäri sanoi niin...
4. Entä tutti?
Ei ole käytetty ollenkaan. Yritin kyllä moneen kertaan, mutta ei kelpaa. Nyt näyttää siltä, että sormi uhkaa eksyä suuhun aina välillä. Pitää tarkkailla tilannetta, ettei pääse tavaksi...
5. Pottailu?
Eipä juuri pottailla vielä. Satunnaisesti, ja satunnaisesti jotain pottaan tuleekin.
Saana on hoidossa arkipäivät, siellä ulkoillaan aamupäivällä n. 2 h ja iltapäivällä ehtii ennen hakemista ulkoilla 30 min - 1 h. Eli 2,5-3 h. Viikonloppuisin yleensä nukkuu unet ulkona + ulkoillaan tunnin verran muuten.
Ei ole. Jätskiä ja pullaa kylläkin. Namin antamista koetan nyt rajoittaa siihen asti, kunnes joku jollain synttäreillä tarjoaa ;-)
8. Motoriikka?
Kävelee, kiipeää joka paikkaan, taputtaa, vilkuttaa.
9. Puheenkehitys?
Äiti, vauva, ikkä (=iskä), utti (=Nuutti-veli), Aava (=siskon koira), pa (=pallo). Yrittää toistella sanoja, kun esim. luen kirjaa, mutta vähän huonolla menestyksellä. Omaa juttua tulee kyllä sitten senkin edestä...
10. Yöt?
Luojan kiitos jo paremmat. Kyllä niiden kanssa takuttiinkin. Usein menee heräämättä aina tuonne klo 6.15:een (säännöllinen kuin kello...), välillä herätään 1 kerran. Ja sitten tulee niitä huonompia öitä...
Ja vielä Tuulian kysymykseen yöheräilyistä: Meillä minä mitään puhumatta kaadan neidin makuulleen ja pidän vähän aikaa kättä pepun/rinnan päällä. Yleensä nukahtaa siihen. Saattaa myös huutaa hetken, mutta olen silti ihan hiljaa ja ehkä sitten silittelen rauhoittavasti. Yleensä huuto loppuu 1-2 minuutissa. Sen olen huomannut, että jos puhun jotain (esim. " nyt nukutaan" ), se vain virkistää neitiä, eli paras olla hiljaa. Meillä tuo viereen ottaminen ei toimi ollenkaan, Saana vain kieppuu ja potkii, ei osaa ollenkaan nukkua vieressä. Eli on pakko rauhoittaa omaan sänkyyn. Tylsää sinänsä, musta olis ihana ottaa välillä lapsukainen omaan kainaloon nukkumaan. Onneksi esikoinen sentään välillä tulee ;-)
Tämmönen romaani...
Terhitaas
Olinpa jo pitkän pätkän kirjoitellut,kun teksti vaan katos...joten eikun alusta...
Minäkinpä vastailen tohon kyselyyn kun en tiistaina ehtinyt.
1.Miten ruokailu sujuu,syökö itse?
Meillä ruokalailut sujuu nyt taas ihan hyvin.Juuso syö kotiruokaa,välillä purkki.Oma lusikka pitää olla kädessä,jolla sitten hämmentää ruokaa ja välillä menee lusikka omaankin suuhun.Iso annoksia ukkeli jo vetelee.
2.Tuttipullon käyttö?Milloin pois?
Meillä tuttipullo vielä käytössä iltamaidolla ja jos haluaa välipalana juoda maitoo.Aamupullottelun jätin pois tällä viikolla,eikä ole sitä kaipaillut,juo aamupalan yhteydessä lasista maitoo.Vielä en ole jättämässä iltapulloo ainakaan pois,kun se sellainen hyvä rauhottumis/sylittelyhetki ennen unille menoa.
3.Tutti?Meillä tuttia syödään unille mentäessä.
4.Pottailu? Potalla käydään aamuisin ja ruokailujen jälkeen.Tulosta syntyy vaihtelevasti.
5.Ulkoilun määrä?Ulkona pyritään käymään joka päivä jos sää ei ole ihan kamala.Aamupäivästä äipän kans ennen lounasta ja iskän kans päivällisen jälkeen.
6.Onko saanut karkkia?
Juuso on saanut maistaa karkkia,jos olen itse syönyt.Yleensä pyrin syömään namia silloin kun Juuso esim.nukkuu.
7.Motoriikka?Konttaa,kävelee tukia pitkin.Hetken seisoo ilman tukea.Taitavasti kääntelee kirjojen sivuja ja laittaa palikoita oikeasra aukosta sisään.
8.Puheenkehitys? Meillä ei vielä tulee mitään tunnistettavia sanoja.Ymmärtää kyllä puhetta todella hyvin.
9.Yöt?Nyt tämän viikon ovat sujuneet yöt heräämättä,mutta yleensä meillä aikas levottomia noi yöt on.Jospa ne nyt jatkuis hyvinä!
Ja nyt imuroimaan,illalla koko porukalla uimaan!
Suohomppeli81 ja Juuso
Vain sormiruokaa syö itse, lusikkaa ei edes yritä suuhun. Lusikalla vain hämmentää pöytää.
Ei tahdo juoda millään lehmänmaitoa, yritetään päivittäin ja pikkasen saadaan totutettua. Imetän vielä aamuisin. Pääsääntöisesti juo vettä nokkamukista.
Ei ole ollut käytössä pitkään aikaan.
4. Entä tutti?
Auto- ja lastenvaunututti. Eli vain autossa ja rattaissa syö tuttia, ei muuten edes pyydä.
5. Pottailu?
Yksi pissa saatu, eikä olla yritettykään kovin ahkerasti. Nyt tyttö tietää mikä on kakka, ja yrittää pinnistää kun sanoo että tuleeko kakka. Nyt olisi siis ehkä aika meidän opetella pottailua?
Yleensä 1h päivässä vaunuissa. Nyt sairasteltu eikä oltu ulkona vaunuttelemassa yli viikkoon. :(
Keksiä ja jäätelöä on saanut. Rusinoista tykkää hirveästi ja niissähän on sokeria kai paljon. Yritetään välttää karkkia vielä.
8. Motoriikka?
Oppi ryömimään ja konttaamaan 9-10 kk iässä viikon välein. Nyt kävelee tukea vasten, mutta ei vielä seiso ilman tukea. Työntää taaperokärryä kylläkin mutta ei näytä vielä haluavan kävellä itsekseen. Saa nähdä milloin. Vilkuttaa ja kättelee.
9. Puheenkehitys?
Sekin on vasta nyt alkanut tulemaan. Sanoo äittä, mämmä, taatta=kakka, sss= isi, kiija = kirja, vauva ja omaa mölinää.
10. Yöt?
Karmeita edelleen. Herää ainakin sen 5 kertaa yössä. Ensimmäisen kerran tuossa puolen yön jälkeen ja sitten aamu 4- 7 välillä useita kertoja. Milloin nämä huonot yöt loppuuuuuuuuuuu??? Nyt on kaksi alaposkihammasta tulossa, valkoista pilkottaa jo, joten en tiedä valvottaako ne nyt vai mikä?
Kaisa nukkuu, kun simahti kotimatkalla autoon ja sain siirrettyä sieltä omaan sänkyyn. Vähän raotti silmiään, kun riisuin, mutta jatkoi heti uniaan. Välipala jäi syömättä ja lounaaksikaan ei kelvannut kuin vajaa purkillinen. Toivottavasti jaksaa silti nukkua, kun aamun unet jäi 20 minuuttin vaunulenkillä. Illalla pitäisi mennä vielä ikeaan, kun mies tulee vasta yömyöhällä ja mä en jaksa olla kotona kaksin.
Joku aika sitten Kaisa ei suostunut nukkumaan päikkäreitä kuin vaunussa ja nyt yhtäkkiä oma sänky on ainut paikka missä nukutaan. Useimmiten meillä äiti jatkaa sinnikkäästi vanhaa tapaa, vaikka lapsi olisi jo aika päivää ollut valmis uuteen tyyliin. Niinpä meillä oli melkoista takkuamista päikkäreitten kanssa vähän aikaan, ennen kuin hoksasin laittaa omaan sänkyynsä.
Kaisa ei ole herännyt öisin moneen kuukauteen (paitsi kylässä ollessamme), joten en osaa neuvoa yörauhoittelun suhteen. Jos Kaisa herää aamulla aikaisin, takaisin en häntä saa unten maille, vaikka kuinka yritän. Vieressä ei nukuta ollenkaan, ja omassa sängyssä kiekuu yhtälailla. Maidon antaminen tarkoittaa meillä aamua, joten silläkään ei enää saa unta jatkettua. Niinpä sitten vaan noustaan ylös. Onneksi ennen kuutta ei olla kertaakaan jouduttu heräämään.
Nykyään aamut on vakiintuneet tuohon seitsemään, paitsi tänään nukuttiin poikkeuksellisesti kasiin. Onneksi, sillä mä jämähdin eilen lukeamaan " Enkeleitä ja demoneita" yömyöhään. Mun on tosi vaikea laskea kirjaa käsistäni kesken, niinpä mä yleensä luenkin kirjan parissa-kolmessa pätkässä. Ennen Kaisaa saatoin lukea koko kirjan yhdeltä istumalta.
Mitähän vielä... Kävelytreenit jatkuu edelleen, edistystä on jonkin verran tapahtunut. Maitoasioissa ollaan melkein siirrytty jo oikeeseen maitoon. Uutta työpaikkaa en ole vielä löytänyt. Toista lasta en halua edelleenkään, vaikka mies tunnusti potevansa lievää vauvakuumetta (!) . Tossa kai noi tärkeimmät. Kuulumisiin taas!
kua ja Kaisa
Ei syö itse. En ole vielä antanut, kun ruokailu sujuu helpommin näin.
Menee, eikä tarvii lämmittää. Imetys loppui viikon 1v-päivän jälkeen.
Ei ole koskaan kelvannut.
4. Entä tutti?
Eikä tämäkään :)
5. Pottailu?
Eipä ole tullut vielä tosissaan harjoiteltua. Istuu välillä potalle, muttei mitään käsitystä, mitä sinne pitäisi tehdä :)
Nukkuu päikkärit (2-3h) rattaissa säällä kuin säällä... Muut ulkoilut riippuu isompien kerhoista, mutta yleensä aamulla tai illalla yritetään käydä ulkona (½-1h). Nyt on tosin kelit täällä etelässä surkeat :(
Suklaamunasta on saanut pikkupaloja, mutta muuten ei.
8. Motoriikka?
Kävelee, kiipeää portaat ja osaa myös laskeutua ne. Rakentelee palikkatorneja, duploista tekee rakennelmia (ja jos ei onnistu, niin palikka lentää välillä seinään...), ajelee autoilla ja traktoreilla ym. Motorinen puoli on aika hyvin hallussa.
9. Puheenkehitys?
Ja tää on se puoli, joka ei ole hallussa :) Puhuu paljon, mutta kieli on outo... Ei oikeestaan edes tavuja, sellaista omaa höpinää ja kovalla äänellä, jos ei äiti muuten ymmärrä.
10. Yöt?
Paljon paremmin. Aaro oli myös uniongelmainen pitkään. Vasta imetyksen loppuminen kokonaan on rauhoittanut meidän öitä. Nyt yleensä nukkuu 22-06 omassa sängyssä ja sen jälkeen jatkaa vielä pari tuntia vieressä vähän levottomasti. Muutaman kerran on mennyt ihan koko yökin nukkuessa! Ja sitten on tietty myös huonoja öitä, mutta suunta on oikea :)
Huomenna juhlat. Paniikki iski. Mitä päälle? Argh! Miksi tämän on oltava näin vaikeaa?
Jotta saisin muuta pohdittavaa, taidan vastata kyssäreihin. Tuulialle kiitokset, kun kopsasit kaiken tämänpäiväiseen pinoon.
1. RUOKAILU
Sujuu. Poika tykkää syödä. Joskus pitää huijata, jotta malttaisi keskittyä varsinaiseen toimintaan. Sormievästä on oltava melkein aina. Popsii omia eväitään, ja me käytämme kaikki tilaisuudet hyväksemme, jotta lusikkaruoka löytäisi kohteensa. Jos saa oman lusikan, niin hakkaa sillä vain pöytää. ;)
2.MAITO JA TUTTIPULLO
Maito on jo tavismaitoa. Välillä on Tuttelit kehissä, kun on helppo ottaa reissuun. Ei olla lämmitetty laisin, tissiltä suoraan jääkaappikylmään maitoon. Tuttipulloa ei olla tarvittu.
3.TUTTI
Mutta tätä tarvitaan... Etsii ja löytää.. Ja jos itse ei löydä niin isoveli kyllä hakee ja tunkee suuhun. Mitenkähän onnistumme joskus tutista erottamaan, kun veli niin auliisti palvelee? Ei ole tosin kiirettä vieroittaakaan, antaa vaan lutuuttaa vielä.
4.POTTAILU
Pottaan on tullut kerran pissi ja sekin varmaan vahingossa.
5.ULKOILU
Lähes päivittäin. Mies on aamusesta poikien kanssa ulkona 1-1,5 tuntia. Iltapäivällä sitten minä vuorostaan käväsen poikien kanssa pihalla tms. teemme kauppareissun jalan (vaunuilla). Aina en kyllä jaksa.
6.KARKKI
Topi ei ole syönyt karkkia, mutta kahvipöydässä kyllä saanut pullaa, keksiä, jätskiä tms. hieman. esim.nukkuu.
7.MOTORIIKKA
Karkeamotoriikka toimii. Kävelee vauhdilla ja juoksee vauhdilla. Kovasti haluaisi jo kiivetä sohvalle, mutta meillä pitkäjalkaisilla on " korkeat" sohvat, joten ei helppoa ole. Sormilla näprää kaikenlaista, tykkää kynistä ja piirtämisestä ;)
8.PUHE
höh höh höh, pah
9.YÖT
Nukkuu! Klo 19.30-6.45 esim. viime yö.
Nyt esikoisen kanssa iltapuuhiin, pesut, pisut ja sadut. Ja kunhan nukahtaa niin luen kirjaa kera punkkulasin. Olen näin suunnitellut. Minäkin muuten KUA valvoin eilen kirjan parissa. En malttanut lopettaa, vaikka väsy jo olikin kova. Ja nyt aloitan uuden, en ole vielä ihan varma siitä minkä..
Moikkista vain, Pippandii ja poitsut 10/02 ja 03/05
Kylläpä tää kotiäidin homma on kiireistä kun en piiiiitkään aikaan ole kirjoittanut tänne ja muutenkin tosi harvoin tulee edes luettua! =( Nyt piipahdin paikalle joten vastailen galluppiin:
Vaihtelevasti. Yleensä kun on neidillä leipää tai esim raejuustoa siinä itellä syötävänä niin muukin ruoka menee siinä sivussa. Aina välillä annan itsekin neidin syödä mutta se lusikka hitsi vie kääntyy usein väärinpäin joten aika harvoin vielä suuhun ruoka menee. =)
Rasvatonta maitoa juodaan. Ruokaillessa ei lämmitetä mutta iltasella vielä lämmitetään.
Iltapullona on ja joskus harvoin aamulla ja päivälläkin. Pikkuhiljaa on aateltu jättää pois kun ruuan yhteydessä juo kuitenkin nokkamukista.
4. Entä tutti?
Alusta asti ollut käytössä. Nykyään vaan nukkumaan mennessä (ja jos kipeänä), ehkä sitten joulupukille annetaan eli ei siis vielä olla luopumassa.
5. Pottailu?
Vasta muutaman kerran kokeiltu, meillä joskus myöhemmin ajankohtaista.
Ei olla pahemmin vielä pihalla oltu, joskus vähän pulkkailemassa. Ulkoilut lähinnä rattaissa istumista.
No, niin sitä kuitenkin annettiin maistaa kun itse syötiin eli tietää nykyään mitä nami on. Ollaan kuitenkin yritetty syödä vasta kun neiti nukkuu ja muutenkin salaa. Pullaa ja keksiä on maistellu mutta kaikkea kohtuudella. =)
8. Motoriikka?
Neiti alkoi konttaamaan noin 8,5 kk:den ikäisenä ja tukea vasten käveltiin n. 10 kk:na. Ensiaskeleet otettiin 11,5 kk-ikäisenä ja noin 1 vee lähtien mennään jo aika vauhdilla!
9. Puheenkehitys?
Ei tuu oikein sanoa vielä. " Kakka" sanoo aina välillä kun kakka on tullut vaippaan ja " pappa" osaa sanoa papastaan. Joskus harvoin tulee äitiiiii, silleen väsyneenä ja äitihän sen ainakin tulkitsee noin.. =)
10. Yöt?
Yleensä menee hyvin. Menee nukkumaan noin klo 21 ja nukkuu klo 9 asti. Tosin syö vielä maitoa kerran yössä yleensä noin klo 5-7 ja jatkaa sitten unia. On annettun neidin nukkua pitkään kun oon kuitenkin kotona vielä, asia on tietysti eri sitten kun hoitoon menee.
Huh, sainpas edes jotain kirjoteltua! Joten hyvää kevään jatkoa ja pääsiäistäkin kaikille maalistaaperoiden perheille! =)
Cake + taaperotyttö 21.3.05
Kyllähän meillä sanotaan kaa-kaa, kun näkee ankan kuvan ja kaikki on nykyään ohhoh! =) Kun joku tavara tippuu tai itse neiti kaatuu niin sanoo OHHOH, joskus jankkaa sitä kokoajan! =) Aika söpöä!
Mites teillä muilla mitä outoja ilmaisuja muitten lapsukaisilla?? (Kun harvoin käyn niin sori jos on jo kyselty... )
Cake (edelleen)
Telkusta ei tule sitten mitään näin lauantaisin..tylsää. Meillä oli aamusta vieraita, paistettiin makkaraa pihalla, nam.Meidän piti mennä mummolaan saunaan,mutta se siirtyi pääsiäiseen. Äsken askarreltiin virpomisvitsoja, käydään isovanhemmat huomenna virpomassa ;)
KYSSÄRI vielä tuosta maidosta niille jotka ette pullosta anna tai muutkin -> saatteko menemään maitotuotteita 6dl päivässä? Meillä kyllä Mimmi juo mukista niin piimää kuin maitoakin, syödään jogurttia ja viiliä, mutta liekkö tulee se 6dl/vrk:ssa kun aamu-iltapullot jää pois..
Tosi kivaa kun taustailijat on vastanneet galluppiin!!!! Kirjoitelkaa useammin =) =) =) =)
Cake tuossa kyseli jotain, mihin miun piti vastata, mutta tuli toaallinen ajatuskatkos.. :/
No, pitää palata myöhemmin..
Tuulia, Mimmi ja sykerö rv 28 eli 7kk (jihuu!!! ) Hitaasti mutta varmasti ;)
Meillä Mimmi sanoo NAM NAM, jos tykkää siitä mitä syö. Eikä mitenkään hiljaa vaan ihan kunnolla painottamalla!!! Sitten osoittaa kaikille yhtä sormea (etusormi), kun hän on nyt yksi vuotta. Eilen Prismassa näytti jokaiselle kuka häntä vaan katsoi..Mimmi 1v!! =)
Jees, nyt ei tule muuta mieleen!!
T
Tässä saunaanmenoa odotellessa piipahdin... Mies meni esikoisen kanssa, mutta kun Saanalla ei ole tänään saunapäivä (pitää kuivahkon ihon takia vähän rajoittaa), minä menen sitten vasta kakkosvuorossa. Ihana ajatus kyllä olla ihan rauhassa saunassa :)
Meillä on ollut toimintapäivä. Ensin siivosimme kunnolla, sitten minä vielä järjestelin vähän lasten talvivaatteita (osin) pois - huomenna pitäisi vielä jatkaa pienten vaatteiden pois laittamista ja isompien hakemista tilalle... Sitten olemme ulkoilleet, kaivoimme esikoiselle polkupyörän varastosta, ja huomasimme, että se on auttamatta pieni. Eli pyöräkauppaan vie tiemme... Nyt sitten ollaan menossa saunaan, sen jälkeen syödään jne. Eli leppoisaa lauantai-iltaa vietellään.
Cake kyseli sanontoja. Meillä tulee myös nam-nam, siihen päälle vielä maiskutetaan. Ja ohoh tulee myös. Ja sitten kun halitaan, neiti sanoo " aiii" tietyllä äänensävyllä.
Sellaista tänne. Jatkan saunomisen odottelua. Mukavaa viikonlopun jatkoa!
Terhi&Saana
Isukki on kylvettämäss Hannaa, joten vastailen nyt noihin kysymyksiin:
Ei syö itse, ei edes ole ollut ahluja. Pari kertaa olen kokeillut, josko neiti söisi itse, mutta ei. Syö kyllä kaikkea mitä ollaan tarjottu, eikä mistään ole tullut mitään allergisia reaktioita.
Pelkkää lehmänmaitoa juodaan ja voi että on hyvää! Lasiin ei lämmitetä vaan menee hyvin kylmänä, mutta unipulloon lämmitetään.
Eli niinkuin jo edellisessä vastauksessa näkyy, niin iltapullo on käytössä, enkä ole vielä murehtinut sen pois jättämistä...
4. Entä tutti?
Tutti ei ole oikein maistunut, mutta peukku on aika makoisaa...lähinnä nukkumaan mennessä ja jos harmittaa, niin silloin peukku luiskahtaa suuhun. Tässä keväällä olisi tarkoitus alkaa " urakalla" vieroittamaan peukusta, olsikos kellään antaa hyviä vinkkejä???
5. Pottailu?
Pottaillaan päivittäin, pottailtu 6½kk asti. Aamupalan jälkeen pottaan tule pissat että kakat. Sen jälkeen pottaillaan vielä pari kertaa päiväsää, aina tulee pisut pottaan. Hanna istuu potalla mielellään, yhtään ei hangoittele vastaan.
Vähän riippuu...keleistä ja äidin jaksamisesta...
No pääsääntöisesti 1-2h päivässä, mutta kunhan tässä kevät etenee, niin varmasti ulkoillaan paljon enemmän.
Eipä ole päässyt namskujen makuun vielä. Pullaa ja keksiä on kyllä saanut maistaa.
8. Motoriikka?
Pinsettiote löytyy, muuten laittelee palapalloon " peruskuvioita" eli ympyrä, kolmio ja neliö. Nuppipalapelejä yrittää kasata, mutta vielä ne ei oikein onnistu. Hanna ei vielä kiipeile. Käveleminen sen sijaan on nyt pop, kun sen kerran on oppinut.
9. Puheenkehitys?
Sanoja löytyy n. 15 kappaletta, isi, äiti, hauva, lamppu, kakka, kukka, ei oo, auto=prmm prmm, puu, ruoka / syöminen=mämmämmäm, anna, pallo, mamma, äijä ( en tiedä mistä on tuon oppinut?), kato, joku muukin oli vieläå, mutta nyt ei tieteskään tule mieleen.
10. Yöt?
Unille käydään 20.00 ja heräillään tuossa 7-8 välillä. Joskus annan kuuden aikoihin maitoa, jos näyttää uhkaavalta että neiti alkaisi jo heräillä. Muuten yöt menee pääsääntöisesti hyvin, joskus itkesekelee yöllä, mutta rauhoittuu kun hyssytän ja laitan käden selän päälle.
Nyt lähden hakemaan isompaa neitiä kotia...
Hanneliini & Hanna
Morjens! En ole juuri ehtinyt viime aikoina kirjoitella, kun tosiaan neiti ei anna mun valveillaoloaikana istua koneella. Siis hänen valveillaoloaikanaan ;) Nyt lähtivät isänsä kanssa kärryttelemään aamu-unille. Mä sain tänä aamuna nukkua melkein kymppiin, kun meillä on sellanen aamuvuorosysteemi viikonloppuisin. Tosin siinä on sit se haittapuoli, et perheen yhteisiä aamuja on niukalti. Olisin jälkeenpäin halunnu lähteä kans käpöttelemään, mutta mies oli jättäny kännyn kotiin, enkä saanu heitä kiinni. Kävelylenkillä kun pystyy kaikkein parhaiten juttelemaan kaikki asiat, kun tässä kotona on sit aina muuta puuhaa jommalla kummalla - tytön kaa seurustelua, siivousta, lehdenlukua yms.
Ihan jees sujuu. syötän neitiä, mutta välillä olen antanut lusikan käteen. Haroo puurokuppiin päin, mutta ei vielä oikein hanskaa hommaa suuhun asti. Syö kyllä leipää, kurkkua, omppoa, banaania tms. itse järsien. Nokkamukista osaa juoda itse. Ja ilman sitä kanttakin on kokeillu Orthexin nokkiksesta, tosin sillon holahtaa aina vettä enemmän kurkkuun!
Tavallista ja luomumaitoa olen antanu pikku hiljaa puuron seassa ja nyt myös juomamukista. Menee ihan ok, jääkaappikylmänä. Mukista juo vähänlaisesti, mutta olen keittäny puuron kevyt- tai täysmaitoon, niin saa enemmän upotettua maitoa. Annan rintaa vielä 2 x päivässä, eli viimeisenä illalla ja ekaks aamulla.
Tuttipulloa ei ole koskaan huolinut. Rintaa annan juuri ennen nukkumaanmenoa ja ekaks herättyä. Olin suunnitellu jo lopettavani imetyksen, mutta toi aamusyöttö on näppärä pehmeä lasku molemmille aamuun, kun ei jaksa vielä pongahtaa ylös sängystä.
4. Entä tutti?
Tuttiakaan ei ole neiti kovin hyvin huolinut. JOskus kärryilemään unille lähtiessä annan suuhun.
5. Pottailu?
Iltakakan on tehnyt monta kertaa pottaan, jos kakkaa ei ole vielä iltapäivällä tullut vaippaan. Pottailemme siis lähinnä ennen nukkumaanmenoa, joskus heti aamulla, mutta silloin ei kyllä ole mitään tullu sinne pottaan. Pisua on tullut pottaan vaan kerran.
n. 2-3 h. Neiti nukkuu ainakin yhdet päikkärit yleensä vaunuissa. N. joka toinen päivä myös tallustelemme leikkarilla tai pihassa.
Karkkia ei ole saanut, enkä varmaan annakaan pitkään aikaan. 1 v.-synttäreillä sai jäätelöä, täyskäriä ja muumikeksiä sekä pullaa. Joskus muulloinkin olen antanu muumikeksiä.
8. Motoriikka?
Kävelyn aloitti alle 11 kk iässä. Nyt painelee lujaa sisällä ja myös ulkona töpöttelee kengillä ja osaa nousta itse ylös, kun kaatuu.
9. Puheenkehitys?
Äeeeeti on tullut 9 kk iästä lähtien, mutta mitään muita sanoja ei tule. Ei edes isi, vaikka yritetään opettaa! Ehkä " eieiei" on joskus sanonu. Muuta mölinää tulee kyllä senkin edestä " anna, anna. Ääittä ääittä ä-tää-tää-tää jne."
10. Yöt?
Tämä on paras kohta! neiti kun on ollut yöheräilijäsorttia koko pienen ikänsä. Nyt mennään vaan 1 herätyksellä, joka useimmiten taintuu silittelyllä omaan sänkyyn. Tämä on ollu varmaan 2 vko sitten aloittamani tissittömän unikoulun ansiota. Siis lopetin yöimetykset ja aina kun neiti heräsi, heijasin sylissä uneen ja laskin omaan sänkyyn. Nyt riittää siis pelkkä tassuhoito eli joko silitys tai käden pitäminen selän päällä. viime yönä heräs vasta 5.20, eli yhtäjaksoista unta tuli yli 8 h, mikä on meidän mittakaavassa mahtavaa. Nukkumaan yleensä 20.30, 1 heräys 4-5 maissa ja lopullisesti herää 6.30 aika tarkalleen.
[/quote]
Nyt mies tuli takas kävelylenkiltä, joten siivoomaan!
on ahkeroitu. Siivottu, pesty pyykkiä, tehty ruokaa, ulkoiltu ja luettu sanomalehtikin kokonaan! Varsinaista pyhäpäivän touhua... Meillä on tuossa naapurissa asuntoesittely neljättä tai viidettä kertaa ja varmaan ne ihmettelee, kun meillä AINA siivotaan sunnuntaisin. Mut kun tää on paras päivä siihen *puolustautuu nolona.
Kaisa vetelee sikeitä - toivo yksistä unista siis edelleen elää. En mä tiedä, miksi se on olevinaan niin tärkeetä, että päästäis vaan yksiin uniin. Ehkä sen takia, että pystyisin taas tietämään milloin mitäkin kannattaa tehdä. Nyt ollaan vähän juupas-eipäs linjalla, kun ei tiedä saako Kaisaa unille aamulla vai meneekö yli puolenpäivän jne. Suunnittele siinä sitten menoja. Äh, turhaa murhetta. Hyvin ollaan pärjätty näinkin.
Me katottiin miehen kanssa eilen E.T. Uskomatonta, mä en ollut nähnyt sitä koskaan aikaisemmin. Mies osti dvd:n mulle joululahjaksi, kun kyllähän se nyt pitää nähdä. Kiva perheleffa, pitää katsoa joskus Kaisan kanssa. Jotenkin vaan hymyilytti, kun me mussutettiin karkkia ja juotiin punaviiniä lapsen ollessa nukkumassa ja katsottiin lastenelokuvaa. Hurjaa lauantai-iltaa siis!!
Tulikin sitten reteiltyä, että Kaisa nukkuu yöt hiiskahtamatta.. Edellisyönä heräsi itkemään 23 aikoihin ja viime yönä neljän maissa. Saatiin kyllä rauhoittumaan silittelyllä nopeasti, mutta ihmetyttää mistä on kyse. Siirryttiin kokonaan tavalliseen maitoon nyt viikonloppuna, olisko ollut liian nopea muutos; kahdessa viikossa korvikkeesta tavan maitoon. Mutta kun mitään ongelmia ei tähän asti ilmennyt. Täytyy tarkkailla ja käydä sitten vielä korvikeostoksilla, jos meininki jatkuu.
Mukavaa palmusunnuntaita!
kua ja kaisa
Muutaman kerran olen tämän hartaudella täyttänyt ja sepustanut pitkän kaavan kautta kaikkea mahdollista, kuitenkin välillä jotain muuta puuhaten-> Olen aina kirjautunut ulos automaattisesti.
Syö vähän kylmää ruokaa, hampaat kiusaavat kovasti. Syö itse sormiruokaa, nakkaa lusikan lattialle, jos saa sen käteensä.
Kevytmaitoa jääkaapista ruokajuomana juodaan mukista. Päälle tissiä, jos mahtuu.
3. Onko tuttipullo käytössä? Ilta/aamupullona? Jätättekö milloin pois?
Ei ole ollut kuin isällä apuna.
4. Entä tutti?
Ei ole koskaan huolinut.
5. Pottailu?
Päiväunien jälkeen istutaan vaihtelevalla menestyksellä potalla.
Normaalisti tunnin lenkki päivittäin.
Täytekakkua.
8. Motoriikka?
Konttaa, vilkuttaa, taputtaa käsiä, kääntää kirjan sivuja
9. Puheenkehitys?
Pari sanaa:Äiti, isi, hei ja paljon omaa pölötystä. Ymmärtää leikkikaluihin ja ruokailuun liittyvää sekä vaatesanastoa.
10. Yöt?
#¤%&?=#' ¨ZZxw#!
5-10 heräämistä per sängyssäolojakso, joka alkaa puoli kasilta ja päättyy seiskan pintaan. Tänä aikana saa tissiä kerran viideltä, muuten nukahtaa uudelleen, kunhan siirretään nukkumisasentoon ja sanotaan hyvää yötä.
YÖT: Niistä piti kysästä, etttä mitä teette jos lapsenne huutaa yöllä?
Nykyään, kun herättyään nousee kontalleen, istumaan, tai nojailee sängyn laitaa vasten, niin laitetaan makuulleen ja sanotaan hyvää yötä. Ja tätä toistetaan hiton monta kertaa, kuten taas-->
Aikaisemmin tassuteltiin ja jos sai tosi raivarin, niin otin syliin rauhoittumaan ja laskin hetken kuluttua takaisin sänkyyn.
Tänä viikonloppuna pidettiin tytölle synttärit vähän jälkikäteen. Aikaisemmin tällä viikolla käytiin neuvolassa mittaamassa 81 cm ja jotain 11500g pikkutyttöä. Paino oli laskenut, muttei terkkari siitä ollut huolissaan, muuten kun oli kasvanut 3 cm viime näkemästä. Piikki saatiin, ja se harmitti likkaa hetken kovasti, muttei siitä tullut mitään kummempaa.
Nyt taidan ruveta etsimään jotain kivaa lammasruokareseptiä. Mä kun laitan lammasta tasan kerran vuodessa, niin ei pääse mitään suosikkia syntymään. Muistan vaan, ettei viimevuotinen ollut kovin kummoista, joten koitan jotain muuta.
Korvapuusti & Mini
En siis löytänyt pinoa. Ajattelin, että josko tällä pinolla pärjäisi koko viikonlopun ;-)
Minä olenkin tänään etätyöpäivällä, joten työtahti on rauhallisempi... Tosin aamu meni siihen, että vein lapset hoitoon kävellen, sitten käytin koiran lenkillä, tein lyhyen jumpan, kävin suihkussa... Pääsin siis koneelle ja työsähköpostien ääreen vasta puoli kymmeneltä... No, onneksi kukaan ei ole selän takana kyttäämässä ;-)
Viime yö oli meillä jo ihan ok, Saana heräsi kerran, samoin Nuutti. Neidin kävin kaatamassa takaisin makuulleen, nukahti melkein heti takaisin, Nuutti tuli viereeni (mies on työreissulla, kotiutuu tänään). Eli Pippandiin toivotus rauhallisemmasta yöstä tepsi. Kiitokset virtuaaliavusta!
Eilisessä pinossa Pippandii pohti tuota periferia-asumista. Olen kyllä ihan samaa mieltä, että periferia-asumisessakin on etunsa - eikä ihan vähäisimpänä edullisemmat asumiskustannukset... Minua välillä ahdistaa tämä pk-seudun jatkuva hälinä, ihmispaljous ja kiire. Haaveilemme isännän kanssa, josko joskus pääsisi muuttamaan Tampereen seudulle - minä kun olen sieltä päin kotoisin, ja isännälläkin on jotain lukkarinrakkautta sinne (mm. Tappara-fanius...). Mutta enpä tiedä, onnistuuko ikinä, kun sieltä voi olla vaikea saada kummallekin sopivaa työtä. Mutta haaveilla aina voi... No, Tampere nyt ei ole ihan periferiaa, mutta jotenkin siis minulle sopivamman kokoluokan paikka kuin tämä pk-seutu.
Viikonlopun ohjelmassa meillä on vähän shoppailua koko perheen voimin (tänään iltapäivällä), huomenna siivotaan kotona ja sunnuntaina menemme Oma piha / mökki / koti -messuille (en muista virallista nimeä) katsastamaan, millaisia portaita on tarjolla (pitäisi rakentaa meidän käyttöullakko asuinhuoneeksi) ja mitä ideoita saisi tuonne omaan pihaan. Ihan toimelias viikonloppu siis tulossa.
Semmottis täällä. Hyvät viikonloput kaikille!
Terhi&Saana