Avioeron kokeneet, miten pärjäsit taloudellisesti eron jälkeen?
Kommentit (37)
Huonosti pärjäisin, joten siksi en edes ajattele moisia kotkotuksia.
Eikös jokainen suomalainen nainen ole taloudellisesti itsenäinen?
En hyvin, elintaso rysähti alas. :(
Ja pahinta on juuri se, että olet yksin vastuussa ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Pelottiko selviytyä yksin kaikesta?
Voihan sitä muuttaa miehen luota isin luo. Mieshän se vaan osaa ja pärjää, nainen tarvitsee miestä ihan kaikkeen, vai?
Hyvin, paremmin kuin naimisissa ollessa, kun ei enää lasten kulujen lisäksi tarvinnut maksaa osaa miehen kuluista. Taloudellinen tilanteeni siis koheni vaikka asunto ja autokin jäivät miehelle.
Pelotti etukäteen, mutta kaikki on järjestynyt. En ole lähtöäni ikinä katunut, vaikka avioliitossa rahaa oli liikaakin ja yksin eläessäni joudun kituuttelemaan. Raha ei pelasta onnetonta elämää.
Vierailija kirjoitti:
En hyvin, elintaso rysähti alas. :(
Ja pahinta on juuri se, että olet yksin vastuussa ihan kaikesta.
Mistä kaikesta?
Kannattaa asua ensin yksin vähän aikaa, ja sitten vasta mennä kimppaan. Oppii huolehtimaan siitä kaikesta.
Jännä kun tällä palstalla aika yleisesti naiset tekee kaiken ja miehet ei mitään. Erossa sitten muuttuu mikä?
Tiukilla olin, mutta selvisin. Jätin hölmönä oikeastaan kaiken ja aloitin käytännössä katsoen nollasta. Mutta päivääkään en ole katunut. Omaisuuden jakamisen hoitaisin kyllä fiksummin näin jälkiviisaasti ajatellen. Eron aikaan tilanne oli vaan niin ahdistava, että oli pakko päästä pois.
Ostin ex-vaimon osuuden asunnosta. Muutaman vuoden oli melko tiukkaa, mutta se osoittautui loistavaksi taloudelliseksi teoksi. Asuntojen hinnat nousivat todella nopeasti 90-luvun alun laman jäljiltä.
Hyvin pärjäsin kun sain asunnon järjestettyä ja asiat rullaaamaan.Minulla on ammatti joten ei mitään ongelmaa sada arki kuntoon.Vastuunottoon olin tottunut jo avioliiton aikana.Miksi nainen ei pärjäisi ? En minä mikään muratti ole joka tarvitsee pylvään pysyäkseen pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Tiukilla olin, mutta selvisin. Jätin hölmönä oikeastaan kaiken ja aloitin käytännössä katsoen nollasta. Mutta päivääkään en ole katunut. Omaisuuden jakamisen hoitaisin kyllä fiksummin näin jälkiviisaasti ajatellen. Eron aikaan tilanne oli vaan niin ahdistava, että oli pakko päästä pois.
Mulla oli ihan sama mutta pikkuhiljaa nousin jaloilleni. En olisi ikinä päässyt lähtemään jos olisi pitänyt alkaa säätää omaisuuden jakoa eli mieluummin lähdin tyhjin käsin. Kiinteästä omaisuudesta saan kyllä aikanaan osuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjäsin kun sain asunnon järjestettyä ja asiat rullaaamaan.Minulla on ammatti joten ei mitään ongelmaa sada arki kuntoon.Vastuunottoon olin tottunut jo avioliiton aikana.Miksi nainen ei pärjäisi ? En minä mikään muratti ole joka tarvitsee pylvään pysyäkseen pystyssä.
Missä kohtaa aloituksessa luki että koskee vain NAISIA? En löydä. Sinulle ja yhdelle toiselle vastaajalle.
Sanoisin jopa että erittäin hyvin. Olen ihan perusduunari mutta aina ollut maltillinen ja järkevä rahankäyttäjä, shoppailuhulluja tuhlarinaisia en ole ikinä ymmärtänyt. Palkasta jää säästöön joka kuukausi, mitää meiltä ei puutu, lapsikin saanut aina tarvittaessa rahaa. Kiitollinen? Olen!
Miksi naisvastaajat ottivat itseensä? Ei aloituksessa sukupuolta mainittu.
Hyvin, kiitos kysymystä. Aloitin kokopäivätyön eron jälkeen ja tulot kahdeksankertaistuivat hoitovapaatuloon nähden. Mies maksaa elarit. Jäin vanhaan asuntooni ja ostin auton. Kaikki hyvin.
Ero ei vaikuttanut talouteen mitenkään. Miksi olisi? Kun elää omalla palkalla, ei erossa tule yllätyksiä pärjäämisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ero ei vaikuttanut talouteen mitenkään. Miksi olisi? Kun elää omalla palkalla, ei erossa tule yllätyksiä pärjäämisen suhteen.
Työtön ei saa palkkaa vaikka kuinka olisi koulutusta ja ammattia.
Paremmin kuin ennen eroa. Nyt minulla on lapsivapaata aikaa enemmän kuin koskaan avioliiton aikana ja saan asumistukea joten maksan asumisestani yli puolet vähemmän kuin avioliiton aikana. Mies oli hyvätuloinen joka törsäsi kaiken itseensä, maksoin pienestä palkastani kaikesta puolet ja avioliiton takia menetin kaikki tuet, avioeron jälkeen ei tarvitse maksaa miehen aiheuttamia kuluja ja saan elareita, asumistukea ja yh-lisiä yhteensä noin 1700€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei saa palkkaa vaikka kuinka olisi koulutusta ja ammattia.
Jos elää puolison palkalla, niin silloin tilanne on tuo.
Olemalla mies.