Avioeron kokeneet, miten pärjäsit taloudellisesti eron jälkeen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Paremmin kuin ennen eroa. Nyt minulla on lapsivapaata aikaa enemmän kuin koskaan avioliiton aikana ja saan asumistukea joten maksan asumisestani yli puolet vähemmän kuin avioliiton aikana. Mies oli hyvätuloinen joka törsäsi kaiken itseensä, maksoin pienestä palkastani kaikesta puolet ja avioliiton takia menetin kaikki tuet, avioeron jälkeen ei tarvitse maksaa miehen aiheuttamia kuluja ja saan elareita, asumistukea ja yh-lisiä yhteensä noin 1700€ kuussa.
Töissä käyvillä äideillä ei kyllä käy yhtä hyvä munkki.
Yh lisä on alle 50 €/kk eli miehesi on kyllä tosi hyvätuloinen, jos maksaa reilun tonnin verran (?) elatusmaksuja. Jos olettaa, että asumistuki olisi 600 €.
Minunkin mieheni oli yrittäjä, hyvätuloinen ja sain silti elatusmaksuja kahdesta lapsesta n. 400 €/kk, eikä se riittänyt ollenkaan kahden lapsen kuluihin, kun maksoin itse kaikki vaatteet ja harrastukset.
Aluksi oli tiukkaa. Ostin asunnon ja sinne huonekalut, päivähoitomaksut piti maksaa yms. Muutama vuosi meni, että pääsin kunnolla jaloilleni. Nykyisin pärjään oikein hyvin.
Taloudellisessa pärjäämisssä ei ollut mitään ongelmaa, miehellä ehkä oli vähän, koska meidän pankkilainat puolitettiin, mutta sen tulotaso ei ollut yksinään kihan riittävä. Mutta senkin äiti pelasti sen lainaamalla pitkäaikaisesti pojalleen sen verran, että sai osan lainoistaan maksettua.
Isompi ongelma oli yksinäisyys. Ei sillä, en ottaisi enää vakituista miestä vaivoikseni, mutta päivästä toiseen on aika hiljaista elää yksin. Lapsi on jo opiskelemassa, niin ei sekään ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokainen suomalainen nainen ole taloudellisesti itsenäinen?
....paitsi naisen euro ON edelleen n 80 senttiä.... : (
Josta tutkimusten mukaan 4 senttiä selittyy sukupuolella ja 16 senttiä naisten itsensä tekemien valintojen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokainen suomalainen nainen ole taloudellisesti itsenäinen?
No mulle tulee niitä 80-senttisiä vino pino tilille kuukausittain.
Oikeesti, jos nyt erottaisiin, niin kumpikin meistä pärjäisi taloudellisesti ihan ok.
Pärjään mielestäni ihan ok, jonkun mielestä saatan olla köyhä..
En oo rikas, rahaa ei ole juuri ylimääräistä mutta ei kyllä tarvitsekaan olla.
Lapset vuoroviikoin exällä ja minulla.
Exä jäi asumaan yhteiseen osakehuoneistoon josta lainaa vielä jäljellä, ollaan sovittu että lainaosuus maksetaan lapsilisillä, riittää yh-korotuksen kanssa just siihen. Asuntoa ei yksinkertaisesti kannata myydä, hinnat ovat niin alhaalla.. Exä maksaa vastikkeen jne.
Lopuilla tuilla(alin vammaistuki+omaishoidontuki) maksetaan sitten harrastuskustannukset.
Kumpikin ostaa lapsille sen hetken tarvittavat jutut, vaatteet tarvikkeet jne.
Mulla on ehkä hieman isommat tulot mutta mielestäni elatusmaksuja ei tässä tapauksessa tarvii maksaa kun kumpikin osallistuu varojensa mukaan lapsien juttuihin.
On ollut tiukkaakin, varsinkin alussa kun joutui maksamaan takuuvuokrat jne.
Mutta pienellä pärjää ihan hyvin, yksin viikkojen ruoat hoituu parilla kympillä helposti, eikä nää nälkää ja syö kuitenkin terveellisesti. Alkoholia ja tupakkaa ym. ei kulu ollenkaan.
Jos ei muuta ole oppinut niin ainakin minimalistiksi ja onnelliseksi siitä että pärjää yksin ja voi hyvin
Paremmin pärjäsin kun aiemmin. Ei tarvinnut maksaa kuin omat ja lapsen kulut. Mies oli sitä tyyppiä, että järkkäsi itsensä velkoihin joita minä saatoin sitten maksella tai vaihtoehtoisesti maksoin elämisen kun miehellä ei ollut rahaa. Asumistukea en saanut eron jälkeen ja elareiksi sovittiin minimiä pienempi summa (juu ehkä tyhmää olla vaatimatta lapselle se mikä hänelle kuuluu mutta säälin pa miestä) joten ihan omalla palkalla siis pärjäsin paremmin kuin ennen.
Paremmin. Pienet tulot, mutta myös pienet menot, kun ei tarvinnut enää maksaa miehen vaatiman elintason mukaisia kuluja.
Yllättävän hyvin. Olen pienituloinen. Kolme lasta. Asumistuki ja ilmainen päivähoito. Asun vuokralla ja ajan 20v vanhalla autolla mutta ei ole puutetta eikä paniikkia. Ei ole varaa etelän lomiin mutta laivalla on käyty muutaman kerran ja lapset voivat harrastaa haluamiaan harrastuksia.
Ei mitään eroa avioliittoon. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja minulla on omistusasunto.
Yllättäen selvisin paljon paremmin kuin avioliitossa ollessa. Ei ollut asuntolainaa, tarhamaksu pieneni, ruokalasku pieneni, vuokraan sai vähän asumistukea jne. Sain itse päättää mihin rahat menee ja käyttää jotain jopa itseeni mihin ei ollut varaa avioliiton aikana. Kaikki liikenevä meni miehen ja lasten kuluihin.
En ole eronnut enkä myöskään aikeissa erota, mutta totta hemmetissä olen vaatinut asiat järjestettäväksi niin, ettei minulla olisi eron sattuessa hätäpäivää, etenkin, kun olen kotirouva. Kaikesta on mustaa valkoisella ja pelkästään minun osuudellani eläisin loppuelämäni vallan mainiosti työtä tekemättä.
Ei olisi tullut mieleenikään jäädä kotiin hoitamaan lapsia miehen sitä toivoessa, ellei ensin olisi järjestetty taloudellisia asioita kuntoon.
Vihdoin viimein rahat riitti mahtavasti kaikkeen lapsille ja minulle. Ostin unelmieni auton. Ja KOTI PYSYI SIISTINÄ. Just do it babe!
Pärjäsin ja pärjään paljon paremmin kuin aviossa. Ex-miehellä ei mene niin hyvin, kun se pankkitili, mistä oli niin kätevä ottaa, on nyt pois käytöstä. Minulla on talo ja lapsilla tilaa. Työtä tekemällä olen saanut kaiken maksettua ja homman rullaamaan. Yllättävän paljon jää rahaa, kun mies ei ole koko aikaa kuppaamassa ja vaatimassa erikoisruokia tai muuta kivaa, että viihtyy paremmin sohvalla. Elämä on kohdellut eron jälkeen hyvin..kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Pelottiko selviytyä yksin kaikesta?
Paljon paremmin pärjäsin kuin ennen eroa, ei pelottanut tippaakaan.
Oli ihan kiva kun ei tarvinnut omista tuloista paikkailla toisen tuhlaamisen aiheuttamia menoja, tiesi itse aina paljonko voi rahaa kuussa käyttää ja jäi vielä säästöönkin.
Todella tiukkaa on ollut ja se valvottaa öitä. Sossu määräsi isot elarit vaikka lapset puolet mulla. Toinen keinotteli taloudellisen asemansa paperilla niin huonoksi ja vähensi itse työtunteja yms. Minä parempituloisena jouduin kustantamaan ne lomat, vaikka en todellakaan tienaa mitenkään jättimäisesti. Tuet menee kaikki eksälle nekin.
Kuitenkin muuten elämä on ollut tosi mukavaa, vaikka ei paljon itselle vaatteita tms. ostella. Ehkä myös osaksi olen pysynyt sinkkuna, kun olen rehellisesti ottanut puheeksi, että minusta ei tällä hetkellä saa etelän matkoille kumppania.