Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhoitotyö ja työssä tarvittavia vaatteita ei saa vähentää verotuksessa? :/

Vierailija
08.10.2017 |

Onko tosiaan näin? Aloitin työt ulkoryhmässä eli työ tehdään ulkona vuoden ympäri. Vaatteet on todellä tärkeää olla asianmukaiset, jotta tarkenee Suomen ilmastossa. Tarvitsen ainakin seuraavat työssäni:

Vettähylkivä kuoripuku
Sadepuku tai edes takki
Kevyttoppatakki
Toppa- tai untuvatakki
Toppahousut
Fleece- ja/ tai villakerrasto
Ohut ja paksu pipo, talvella mieluiten kunnon kypärämyssy
Sormikkaat, villalapaset, sadehanskat, nahka tms rukkaset
Kumisaappaat
Gore-tex kengät
Kuiville keleille kunnon kävelyjalkineet
Talvisaappaat

Ainakin, en tiedä jäikö tuosta uupumaan jotain. Osa noista minulla on tietysti valmiina, mutta fakta on että ulkotyö lasten kanssa ja viikottainen pesu kuluttaa vaatteita paljon, joten tuntuu aika epäreilulta että pitää ne omat vapaa-ajan vaatteet työssä kuluttaa ja sitten vapaa-ajallakin kulkea samoissa työrönttösissä. Olen pikkuhiljaa hankkinut varusteita työkäyttöön, mutta kyllä se tuntuu kukkarossa kun palkka nettona on alle 1500e/kk. :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luulisi paljon rapaantuvan hoitajien seisoskellessa.... vai konttaatko kenties lasten mukana hiekkalaatikossa.

Heh, me ei paljon hiekkalaatikkoja kulutella ulkoryhmänä, jonka teemana on urheilu sekä liikunta. Olen kaikissa leikeissä pääsääntöisesti mukana. Lisäksi lapset tarvitsee välillä syliä vaikka ovat ravassa, jotakuta pitää auttaa ja nostaa esim. jyrkässä mäessä, pitää rahdata mukana esim ravassa olevia isoja liikuntavälinekasseja yms. Työ on fyysistä ja kyllä se ulkotyöskentely vaatteissa näkyy loppuviikosta.

Tosin en vähättelisi esim puistotätien työnkuvaa, kyllä ne vaatteet sielläkin varmaan likaantuu kun pitää pieniä nostella ja sylitellä ja istua hiekkiksen reunalla.

Aloittaja

Vierailija
22/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jokainen työssäkäyvä suomalainen saa 700 euron tulonhankintavähennyksen vuodessa just näihin työvaatteisiin ja muihin kuluihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään voi ja en saa edes palkkaa. Joten voi voi.

T. Kotiäiti

Vierailija
24/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsen työssäni lukuisia ns. edustuskelpoisia vaatteita mukaanlukien ulkovaatteet eikä niitäkään sen paremmin saa missään vähentää eivätkä ole halpoja. Niille ei edes ole muuten käyttöä.

Harmi, jos saat käteen alle 1500 euroa, kuten aloittaja.

Vierailija
25/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vähentää verotuksessa, on minulla joskus mennyt jotain läpi mutta se mikä ärsyttää on korkea vähennysten raja, melkein 700e. Eli jos hankintojesi arvo on yli tuon niin sitten vasta voit saada verovähennyksiä. Kaikilla on tuo sama omavastuu.

Mä olen karsinut hankinnat minimiin. Talvella pärjään untuvatakilla + villatakilla, jalassa toppahousut ja kuomat. Pipo on sama kuin syksyllä. Syysaikaan pärjään kumisaappailla ja villasukilla ja hyvällä kuoripuvulla jonka löysin alesta -70%. Hanskoina käytän lapasia useammassa kerroksessa, minusta toimii parhaiten.

Jos työnantaja velvoittaisi olemaan koko päivän ulkona vaatisin työnantajaa maksamaan vaatteet. Kunnalla olen töissä. Täällä ei määrätä joten taidat olla yksityisellä.

Ihan kunnalla olen. Ja sieltä on turha odottaa mitään avustuksia yhtään mihinkään..

Alennuksesta itsekkin olen koittanut metsästää. Haaste on kun ulkona ollaan monta tuntia eikä vaan esim päiväkodin arjessa tapahtuvaa 1-2h, niin hyvien varusteiden merkitys korostuu. Kumisaappailla on ikävää kävellä koko syksyä, ne ei ole jaloille hyvät pitemmän päälle. Ja hanskoja on vaikea riisua ja pukea jos on monet päällekkäin, kun pitää niistää lapsen nenä, vastata työpuhelimeen, auttaa lapselle varusteita yms.

Aloittaja

Vierailija
26/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että laitatte liitolle viestin aiheesta. 

Tehtaissa työskentelevillä on haalari-, ilta-, päivä-, yö-, suihku-, sauna- yms. lisät, joten tietenkin vastaavat pitää olla myös oikeasti tärkeässä työssä eli lastenhoidossa toimiville.

Vaikuttaminen kannattaa aina eli yhteys kaikkiin mahdollisiin tahoihin, jotka voivat puuttua asiaan. 

Vierailija
27/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitteko siis vastaavat vaatteet kuin muilla kunnan ulkona työskentelevillä työntekijöillä, ts. huomioväriset haalarit? Vai rahaa, jolla voi hankkia haluamansalaiset vaatteet? Tulonhankintavähennys on tarkoitettu jälkimmäiseen, ja harvoin kenelläkään yli 700 euroa vuodessa menee.

Vierailija
28/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään voi ja en saa edes palkkaa. Joten voi voi.

T. Kotiäiti

Voi voi sinua. Ei ole ainakaan sinussa näkyvissä äitiyden tuomaa viisautta.

Vierailija
29/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vähentää verotuksessa, on minulla joskus mennyt jotain läpi mutta se mikä ärsyttää on korkea vähennysten raja, melkein 700e. Eli jos hankintojesi arvo on yli tuon niin sitten vasta voit saada verovähennyksiä. Kaikilla on tuo sama omavastuu.

Mä olen karsinut hankinnat minimiin. Talvella pärjään untuvatakilla + villatakilla, jalassa toppahousut ja kuomat. Pipo on sama kuin syksyllä. Syysaikaan pärjään kumisaappailla ja villasukilla ja hyvällä kuoripuvulla jonka löysin alesta -70%. Hanskoina käytän lapasia useammassa kerroksessa, minusta toimii parhaiten.

Jos työnantaja velvoittaisi olemaan koko päivän ulkona vaatisin työnantajaa maksamaan vaatteet. Kunnalla olen töissä. Täällä ei määrätä joten taidat olla yksityisellä.

Ihan kunnalla olen. Ja sieltä on turha odottaa mitään avustuksia yhtään mihinkään..

Alennuksesta itsekkin olen koittanut metsästää. Haaste on kun ulkona ollaan monta tuntia eikä vaan esim päiväkodin arjessa tapahtuvaa 1-2h, niin hyvien varusteiden merkitys korostuu. Kumisaappailla on ikävää kävellä koko syksyä, ne ei ole jaloille hyvät pitemmän päälle. Ja hanskoja on vaikea riisua ja pukea jos on monet päällekkäin, kun pitää niistää lapsen nenä, vastata työpuhelimeen, auttaa lapselle varusteita yms.

Aloittaja

Haaste on siinä että pallo työnantajalle, kyse ei ole normaalista toiminnasta vaan erikoistoiminnasta joka vaatii erikoisvarusteet. Työnantajan kuuluu maksaa kulut tai siirtää sinut tavisryhmään. Hyvät kumisaappaat on jalassa yllättävän hyvät, niihin ei saa laittaa kuin villasukat jalkaan. Kolmet lapaset päällekkäin on maailman helpoin riisua, vedät koko kasan kerralla pois.

Mutta jos asenne on vain valitusta niin voihan tuo olla hankalaa. Mitenköhän navetassa pärjätään koko vuosi kumisaappaissa?

Vierailija
30/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsen työssäni lukuisia ns. edustuskelpoisia vaatteita mukaanlukien ulkovaatteet eikä niitäkään sen paremmin saa missään vähentää eivätkä ole halpoja. Niille ei edes ole muuten käyttöä.

Aloittaja ei varmaan tee täyttä työaikaa, tai sitten hänellä on järjettömän suuri veroprosentti. Kvtes:n alaisen lastenhoitajan palkka on himpun päälle 2000e/kk.

Vierailija
31/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei varmaan tee täyttä työaikaa, tai sitten hänellä on järjettömän suuri veroprosentti. Kvtes:n alaisen lastenhoitajan palkka on himpun päälle 2000e/kk.

Tuota kvtes:n palkkaa kyllä ihmettelen. Olen ollut kunnalla lastenhoitajana ja aina palkka (brutto) on ollut alle 1700€/kk (reilu 40 tuntia viikossa työaika) vaikka kvtes:n mukaan reilu 2000.

Olen sitä kysynyt ja vastaus on ollut tilastoja ja laskelmia joista en tajua yhtään mitään.

Vierailija
32/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Haaste on siinä että pallo työnantajalle, kyse ei ole normaalista toiminnasta vaan erikoistoiminnasta joka vaatii erikoisvarusteet. Työnantajan kuuluu maksaa kulut tai siirtää sinut tavisryhmään. Hyvät kumisaappaat on jalassa yllättävän hyvät, niihin ei saa laittaa kuin villasukat jalkaan. Kolmet lapaset päällekkäin on maailman helpoin riisua, vedät koko kasan kerralla pois.

Mutta jos asenne on vain valitusta niin voihan tuo olla hankalaa. Mitenköhän navetassa pärjätään koko vuosi kumisaappaissa?

Omat kumisaappaat ei ainakaan ole niin hyvät että niillä jaksaa monta tuntia päivässä ja 5 päivää viikossa kävellä kilometrikaupalla, kiipeillä kallioilla, samoilla metsässä, juosta hippaa yms. Kuinkas monet sitten pitää kokeilla läpi, ettei tulkita valitukseksi? Voi tulla kalliimmaksi kuin ne goret. Kyllä ne gore-texit on aivan paikallaan tässä työssä, vaikka navettatyö on varmasti rankkaa, on se varmaan hieman eri tavalla rankkaa kuin lapsiryhmän ohjaaminen mahd. liikuntapainoitteisesti.

Listassahan oli n. kolmet hanskat. Sormikkaat, villahanskat ja toppa tms rukkaset jotka tulee päälle. Jäätäville sadekeleille kurahanskat jonka alle voi laittaa ne villahanskat.

Totta tosiaan että miehisillä aloilla on kaikki turvakengistä työhaalareihin. Me ei saada mitään. Eipäs - saatiin me nastat jotka voi talvella kiinnittää kenkiin. Kyllä siitä pitää varmaan sitten olla superkiitollinen :)

Mutta kiitos asiallisesti vastanneille, minäpä jatkan asian selvittelyä...

Aloittaja

Vierailija
33/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon aattelet 2000 euron brutosta jäävän käteen? Veroprosentti voi joissain kunnissa olla isokin, päälle kaikenlaiset muut maksut mitä palkasta peritään ja esim työttömyyskassan maksu, kirkollisvero ja ylemaksu.

Vierailija
34/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luulisi paljon rapaantuvan hoitajien seisoskellessa.... vai konttaatko kenties lasten mukana hiekkalaatikossa.

Heh, tää kuulostaa samalta kuin isäni ennen kuin sai itse silmälasit, hänen mielestään kun silmälasit eivät voi likaantua kun niitä päässä pitää, että mikäs ne siinä likastuttaisi :D

Aloittajana laittaisin kaikki nuo mukaan veroilmoitukseen selkeän selityksen kera, ei se mitään maksa, ja eihän se mene missään tapauksessa läpi jos ei laita niitä ollenkaan sinne.

Vierailija
35/35 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Omat kumisaappaat ei ainakaan ole niin hyvät että niillä jaksaa monta tuntia päivässä ja 5 päivää viikossa kävellä kilometrikaupalla, kiipeillä kallioilla, samoilla metsässä, juosta hippaa yms. Kuinkas monet sitten pitää kokeilla läpi, ettei tulkita valitukseksi? Voi tulla kalliimmaksi kuin ne goret. Kyllä ne gore-texit on aivan paikallaan tässä työssä, vaikka navettatyö on varmasti rankkaa, on se varmaan hieman eri tavalla rankkaa kuin lapsiryhmän ohjaaminen mahd. liikuntapainoitteisesti.

Listassahan oli n. kolmet hanskat. Sormikkaat, villahanskat ja toppa tms rukkaset jotka tulee päälle. Jäätäville sadekeleille kurahanskat jonka alle voi laittaa ne villahanskat.

Totta tosiaan että miehisillä aloilla on kaikki turvakengistä työhaalareihin. Me ei saada mitään. Eipäs - saatiin me nastat jotka voi talvella kiinnittää kenkiin. Kyllä siitä pitää varmaan sitten olla superkiitollinen :)

Mutta kiitos asiallisesti vastanneille, minäpä jatkan asian selvittelyä...

Aloittaja

Osta ammattikäyttöön tarkoitetut saappaat, huomaat että käsityksesi kumisaappaista muuttuu, Tokmannin halvimmat ei ole kuin satunnaiseen käyttöön. Ammattikäyttöön tarkoitetut menee käytössä hyvinkin 10 vuotta. Jos tykkäät goreista niin hommaa ihmeessä ne. Kokeile useammat lapaset päällekkäin, sormikasmalli on aina kylmempi kun sormet ei lämmitä toisiaan. Villa ei edes kastu heti läpi. Miehisillä aloilla on toisin, olet oikeassa, mutta jos et koskaan pyydä niin mitään et saa. Ota asia heti puheeksi esimiehen kanssa äläkä tyydy vastaukseen kun muutkaan ei ole koskaan saaneet. Vetoa työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin.